Skip to main content
Vraag

Stopzetten abonement i.v.m. emigratie

• July 17, 2026
  • 6 reacties
  • 73 keer bekeken

Op 7 oktober 2024 heb ik KPN per e-mail verzocht mijn mobiele abonnement om te zetten naar een prepaid-aansluiting.

De situatie is als volgt:

• Begin september 2024 ben ik geëmigreerd.
  • Vóór mijn emigratie heb ik contact opgenomen met KPN, omdat ik mijn Nederlandse telefoonnummer wilde behouden voor onder andere de tweefactorauthenticatie van mijn bankzaken.
  • De KPN-medewerker gaf aan dat dit mogelijk was door eerst een abonnement af te sluiten en dit vervolgens per emigratiedatum om te zetten naar prepaid.

Na mijn emigratie heb ik dit verzoek ingediend. Vervolgens kreeg ik te horen dat ik een door de gemeente ondertekende verklaring moest aanleveren. Mijn gemeente verstrekt of ondertekent een dergelijke verklaring echter niet.

Ik heb KPN vervolgens meerdere keren telefonisch uitgelegd dat ik deze verklaring onmogelijk kon verkrijgen. Daarbij heb ik aangeboden om mijn emigratie op andere manieren aan te tonen, bijvoorbeeld met:

• mijn huurcontract;
  • mijn AOVK (toelatings-/verblijfsdocument);
  • een bewijs van inschrijving in het buitenland; of
  • andere officiële documenten waaruit mijn woonadres in het buitenland blijkt.

KPN heeft deze alternatieve bewijzen echter niet willen accepteren.

Het gevolg is dat mijn abonnement pas in januari 2026, ongeveer 1,5 jaar later, is beëindigd. Gedurende deze gehele periode heb ik abonnementskosten betaald terwijl ik feitelijk geen gebruik maakte van het abonnement. Ik hield het nummer uitsluitend aan omdat dit noodzakelijk was voor de toegang tot mijn Nederlandse bankrekeningen en omdat KPN het abonnement niet wilde omzetten zoals eerder was toegezegd.

Ik vind dat KPN in deze situatie onvoldoende heeft meegedacht en onredelijk heeft gehandeld door vast te houden aan een document waarvan bekend was dat dit niet kon worden verstrekt, terwijl ik meerdere alternatieve bewijsstukken heb aangeboden.

Mijn verzoek aan KPN is daarom:

1. het teveel betaalde abonnementsgeld over de periode waarin de omzetting onnodig is vertraagd aan mij terug te betalen;
  2. te erkennen dat de vertraging niet aan mij te wijten is, maar aan de wijze waarop mijn verzoek is behandeld; en
  3. uit te leggen waarom de door mij aangeboden alternatieve bewijsstukken destijds niet zijn geaccepteerd.

Ik hoop dat KPN deze kwestie alsnog netjes oplost en met een passende compensatie komt.

6 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Olofde 

Welkom op de community van KPN.

Het gaat in jouw geval duidelijk om een klacht richting KPN, deze kun je via een online klachtenformulier bij KPN indienen, waarna het door de afdeling klantrelaties & klachten wordt opgepakt.

Via de community van KPN kunnen wij er niets mee, omdat hier de klanten elkaar helpen bij vragen en problemen, met een toeziend oog vanuit de moderatoren.

Klik op de volgende link, en je komt direct uit op het online klachtenformulier:

Je krijgt dan binnen 1 tot 2 weken hierop een reactie en een passende oplossing.

Tip: kopieer je bovenstaande tekst (knip en plak) in het veld in het klachtenformulier, dat scheelt je weer extra type werk.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 17, 2026

Denk eraan om prepaid geldig te houden!

Dit doe je door steeds binnen 6 maanden na het laatste gebruik via 4G een gesprek zelf op te zetten met even verbinding

Of

Een sms te sturen

Of

Internet via 4G te gebruiken 

Of

Op te waarderen 

Doe je dit niet dan vervalt de aansluiting. 

In het buitenland is het niet handig om in de respijt periode te komen. Daar kom je namelijk alleen uit met een papieren opwaardeerbon. Verkrijgbaar bij Primera, Supermarkt, belwinkel. Maar wel alleen in Nederland. 

Een sms ontvangen kan in de respijt periode nog wel. Dat is dus verraderlijk. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 17, 2026

@PeterG  Bedankt voor je reactie. Dit is mij destijds in de winkel helaas niet verteld.

Ik zit nu namelijk met het probleem dat mijn eSIM niet werkt, waardoor ik al enkele maanden geen toegang heb tot mijn bank account. Er is inmiddels een nieuwe simkaart naar een Nederlands adres gestuurd, maar het lukt ons niet om deze geactiveerd te krijgen.

KPN geeft nu aan dat een prepaid eSIM niet mogelijk is. Dit had ik graag vooraf geweten, aangezien mijn belangrijkste reden voor het behouden van mijn Nederlandse nummer juist was om toegang te houden tot mijn bankzaken.

Ik voel mij hierdoor eerlijk gezegd behoorlijk benadeeld. Eerst is mij een duur abonnement aangesmeerd, terwijl achteraf blijkt dat deze SIM helemaal niet werkt voor het beoogde gebruik. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 17, 2026

De simkaart dient in Nederland ​​​​​​, dus via het kpn netwerk ​​​​​​, geactiveerd te worden. 

Dit kan de ontvanger doen via z'n eigen toestel en even een sms te verzenden. 

Daarna kan de kaart naar jouw gestuurd worden. Buiten Nederland activeren is helaas onmogelijk gemaakt. 

Verder is buiten Nederland zelf gestort beltegoed noodzakelijk. 

Prepaid werkt niet met e-sim. Als een abonnement met e-sim naar Prepaid gaat werkt het nog een tijdje, maar is een simkaart wel noodzakelijk. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 17, 2026
Ze blijven proberen te bellen naar het nummer wat dus niet werkt. Dat maakt onderdeel uit van mijn klacht, het is dan toch enorm raar als je belt. na 5 heb ik wederp,een nieuwe klacht aangemaakt met het verzoek dit per mail op te lossen. Echter vandaag weer deze mooie mail gehad. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Olofde 

De afdeling klantrelaties & klachten neemt altijd telefonisch contact met je op, nadat je een officiële klacht hebt ingediend.
Ze willen namelijk telefonisch met jouw de klacht bespreken, en samen tot een passende oplossing komen voor beide partijen, zodat de klacht naar tevredenheid gesloten kan worden.

Vanuit het buitenland kun je proberen het telefoonnummer te bereiken, door het volgende telefoonnummer te bellen: 

• Vanaf een vaste telefoon: 0031 800 0200809
  • Vanaf een mobiele telefoon: +31 800 0200809

Het is geen garantie dat het werkt, maar proberen kan altijd.
Werkt het, dan vul je de code die je hebt gekregen in, nadat de voice stem daarom vraagt en je wordt dan doorverbonden met een medewerker.

Werkt het bellen niet naar dit telefoonnummer, dan kun je altijd nog bellen met de klantenservice van KPN:

• Vanaf een vaste telefoon: 0031 6 1200 1200
  • Vanaf een mobiele telefoon: +31 6 1200 1200

Vertel dan aan de medewerker die je te spreken krijgt, dat je in het buitenland woont en het 0800-nummer van de afdeling klantrelaties & klachten niet kunt bellen.
Maar dat je wel een medewerker van deze afdeling wenst te spreken, wegens de door jouw ingediende klacht.