Skip to main content
Beantwoord

Stopzetten van de automatische incasso voor het KPN abonnement

• January 12, 2026
  • 13 reacties
  • 132 keer bekeken

KPN heeft een doorlopende incasso op mijn rekening.

Deze incasso moet beëindigd worden.

dit schrijft de bank:

“Neem contact op met de incassant
Heb je een bedrijf (de incassant) gemachtigd om geld van je rekening af te schrijven en wil je deze machtiging wijzigen of stopzetten? Dat kan via een schriftelijk verzoek aan de incassant. Overleg met hen hoe je dit het beste kunt regelen.”

kan iemand me de weg wijzen?

Bedankt!

Beste antwoord door Noordzee

blokkeren kan en terugboeken ook als er een onterechte incasso was gedaan. Maar het beeindigen van de machtiging kan uitsluitend via KPN

Hallo ​@Speelko ,

Je geeft aan dat je jouw abonnement hebt opgezegd. Ik ga er vanuit dat je dit hebt gedaan bij de klantenservice en dat je ook een bevestiging hebt ontvangen van de opzegging.

In dat geval hoef je de automatische incasso niet apart op te zeggen, de incasso stopt automatisch. Na afloop van jouw abonnement ontvang je mogelijk nog een restitutie van teveel betaalde abonnementskosten. 

13 reacties

JanD
Superuser
  • January 12, 2026

Beste ​@Speelko even bellen met de KPN helpdesk, 0800 0402 onder kantooruren, Facebook, X of Instagram.

Ben je geen klant meer bij KPN?

Succes

PS

Zie mijn laatste rectie

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 12, 2026

Beste JanD,

Ga ik morgen doen. Dank voor je antwoord!

Ps. Ik laat ‘m nog even open, tot ik bij de helpdesk ook een mooi antwoord heb gekregen

• January 12, 2026

Heb je opgezegd bij KPN? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 12, 2026

Marlon92

Ja, helaas wel. 

Was met alles heel veel jaar een zeer tevreden klant bij KPN,  had tv/internet en 3 mobieltjes met de Mbs delen, maar dat werkte eigenlijk niet fijn. Ben daar uitgebreid mee aan het puzzelen geweest met medewerkers. Op enig moment is het gesprek doorgeleid naar een omhooggevallen koffiejufrouw die mij wel even ging vertellen hoe zij het ging doen en wat ik allemaal niet fout deed; sorry ik blijf altijd netjes. maar ik ben wel een klant. Overgestapt naar odiedodiedo, weet niet of ik hier erg blij mee ben maar voor nu is dat de situatie.

...helaas

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 13, 2026

@Speelko Bij jouw bank (internet bankieren omgeving) kan je automatische incasso's beheren (terugboeken, intrekken, blokkeren)

JanD
Superuser
  • January 13, 2026

Beste ​@Speelko als je opgezegd hebt, stopt de aut.incasso ook vanzelf nadat KPN alles gefactureerd c.q. gecrediteerd heeft.

Na opzegging kun je nog wel tot 2 maandelijkse facturen krijgen i.v.m. het opmaken van de eindafrekening.

Ik zou dus niet handmatig het incassotraject stoppen, mocht je toch nog wat moeten betalen dan volgt er een heel incassotraject vanuit KPN met alle kosten van dien en dat moet je niet willen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 13, 2026

Hi ​@TDN 

blokkeren kan en terugboeken ook als er een onterechte incasso was gedaan. Maar het beeindigen van de machtiging kan uitsluitend via KPN

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 13, 2026

Wat is jouw bank, onafhankelijk van rechtmatigheid van de incasso, je als rekeninghouder kan altijd een incasso blokkeren of machtiging terug trekken. Als KPN het recht heeft op de factuur, komt kosten voor het mislukken van incasso op jouw verantwoordelijkheid en kosten van inschakelen van een incassobureau voor jou, anders komt annuleringskosten op rekening van KPN.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 13, 2026

@TDN 

Welke mijn bank is doet niet ter zake.

Zoals ik al eerder heb aangegeven kan je een incasso blokkeren en terugboeken via je eigen bank; maar om de MACHTIGING  met andere woorden de toestemming die je indertijd hebt gegeven aan de  incassant in te trekken of te herroepen moet je je wenden tot de incassant - de bank kan hier geen rol in spelen - en deze vertellen dat je de machtiging stopzet. Iedere behoorlijke nederlandsche bank meldt dit op zijn website, soms met een verwijzing naar een rodekaart. 

Ik waardeer het dat je probeert mee te denken. Maar probeer  je te overtuigen van de juistheid van je beweringen voordat je op verstuur klikt.

Dit soort gesprekken heb ik inmiddels de hele dag gevoerd met bedrijven die  de losse eindjes vergeten op te ruimen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 13, 2026

Hallo ​@Speelko ,

Je geeft aan dat je jouw abonnement hebt opgezegd. Ik ga er vanuit dat je dit hebt gedaan bij de klantenservice en dat je ook een bevestiging hebt ontvangen van de opzegging.

In dat geval hoef je de automatische incasso niet apart op te zeggen, de incasso stopt automatisch. Na afloop van jouw abonnement ontvang je mogelijk nog een restitutie van teveel betaalde abonnementskosten. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 15, 2026

Hi ​@Noordzee

crediteringen inmiddels ontvangen; tel contact gehad; machtigingen worden binnenkort beëindigd.

iedereen bedank voor het meedenken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 15, 2026

moet ik dit topic sluiten, of gaat dat uit se èguh

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 15, 2026

moet ik dit topic sluiten, of gaat dat uit se èguh

Nee hoor het is goed zo. Fijn dat alles opgelost is!