Skip to main content
Vraag

Telefoonverbinding van ouders op leeftijd is 1006 minuten open blijven staan en zorgt voor hoge rekening

• October 7, 2026
  • 11 reacties
  • 156 keer bekeken

Ik wil graag mijn grote teleurstelling uitspreken over hoe KPN met de volgende situatie omgaat.

Mijn schoonvader en schoonmoeder wonen allebei in een verzorgingshuis. Ze wonen niet bij elkaar en hebben telefonisch contact met elkaar. Beiden moeten rondkomen van hun AOW. Mijn schoonvader is sterk dementerend en mijn schoonmoeder begint helaas ook dement te worden.

Mijn schoonvader heeft een mobiel abonnement bij KPN en mijn schoonmoeder gebruikt KPN prepaid.

Op 18 september hebben zij elkaar rond 15.00 uur gebeld. Gewoon twee oudere mensen die even telefonisch contact met elkaar hebben. Door hun dementie zijn ze na het gesprek allebei vergeten de verbinding te verbreken.

Het gevolg: de telefoonverbinding is blijven openstaan en uiteindelijk staat er 1.006 minuten aan gesprek geregistreerd.

De rekening: €196,89.

Ik beheer MijnKPN voor hen en zag dit gelukkig al snel. Daarom heb ik op 21 september direct contact opgenomen met KPN. Mij werd toen verteld dat eerst de definitieve factuur moest worden afgewacht.

Die factuur is inmiddels binnen en KPN heeft mij teruggebeld. De boodschap komt er helaas op neer dat het bedrag gewoon betaald moet worden.

En daar heb ik echt grote moeite mee.

We hebben het hier niet over mensen die bewust 1.006 minuten hebben zitten bellen. We hebben het over twee kwetsbare ouderen in verzorgingshuizen, van wie één sterk dementerend is en de ander beginnend dementerend. Zij zijn simpelweg vergeten hun telefoongesprek te beëindigen.

Ze moeten rondkomen van hun AOW en hebben daarnaast te maken met hoge zorgkosten. €196,89 is voor hen geen klein bedrag.

Ik begrijp dat KPN technisch gezien kosten registreert zolang een verbinding openstaat. Maar van een groot bedrijf als KPN verwacht ik in zo'n uitzonderlijke en schrijnende situatie ook een stukje menselijkheid en coulance.

Ik vraag niet om een algemene regel te veranderen. Ik vraag KPN om naar deze individuele situatie te kijken en te erkennen dat hier overduidelijk geen sprake is geweest van normaal of bewust telefoongebruik.

KPN, is er werkelijk niemand binnen jullie organisatie die in deze situatie kan zeggen: dit zijn twee kwetsbare dementerende ouderen, hier gaan we een passende oplossing voor vinden?

Ik hoop oprecht dat KPN deze zaak opnieuw wil beoordelen en het bedrag van €196,89 geheel of grotendeels wil crediteren.

En ik ben ook benieuwd hoe andere KPN-klanten hierover denken. Vinden jullie dat in zo'n situatie coulance op zijn plaats is?

11 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Jan van S 

Welkom op de community van KPN.

Wat een treurig verhaal, en wat vervelend dat de lijn zolang heeft opgestaan.
In de situatie van je schoonouders is het begrijpelijk dat dit kan gebeuren, terwijl ze er zelf helemaal niet bewust van zijn, zeker niet als ze beide dementerend zijn.

Via de community van KPN kan hiermee niets gedaan worden helaas, maar ik kan je wel voorzien van een goede vervolgstap.

Het beste is om hierover een officiële klacht in te dienen bij KPN, zodat de afdeling klantrelaties & klachten zich hierover kan buigen en je kan voorzien van een passende oplossing.
Vul het klachtenformulier zo volledig mogelijk in, en vermeld daar tevens je telefoonnummer waarop je overdag goed bereikbaar bent.

Klik op de volgende link, en je komt direct uit op het online klachtenformulier:

De medewerker van de afdeling klantrelaties & klachten zal je dan opbellen en je een passende oplossing aanbieden, dit zou eventueel een creditering kunnen zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 7, 2026

Dank je Michel, ik ga dit doen. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Jan van S 

Laat nog wel even de afloop weten binnen je topic.
Ik hoop dat je klacht naar tevredenheid wordt afgehandeld door klantrelaties & klachten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 7, 2026

Ga ik doen. 

JanD
Wijsgeer
  • October 7, 2026

Beste ​@Jan van S binnen KPN ois het ook mogelijk een betalingsregeling af te spreken, zodat het bedrag niet in 1 keer betaald hoeft te worden.

Zie onderstaande link:

Succes

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 7, 2026

Hoi Jan, bedankt voor je reactie. Daar gaat het mij niet om. Het menselijke is helemaal weg bij de KPN.

3 x inmiddels contact gehad met KPN en iedereen vindt het heel erg en begrijpen de situatie, maar ze doen er niets aan. Daar stoor ik mij aan. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 7, 2026

Het menselijke is helemaal weg bij de KPN.

3 x inmiddels contact gehad met KPN en iedereen vindt het heel erg en begrijpen de situatie, maar ze doen er niets aan. Daar stoor ik mij aan. 

KPN is hiermee inderdaad heel zakelijk. 

Je zou kunnen overwegen om een belonbeperktNL-abonnement af te sluiten. Dan kan dit niet nogmaals gebruiken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 7, 2026

Hoi Noordzee,

Bedankt voor je bericht. Ik heb inmiddels onbeperkt bellen pakket voor mijn schoonvader genomen. Thnx. Mijn schoonmoeder heeft prepaidkaart. Daar is op = op.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • October 7, 2026

​@Jan van S Offtopic……Misschien is er een reden voor, maar wat ik persoonlijk vele keren erger en verdrietiger vindt dan dat hoge belbedrag is het feit dat je schoonouders beiden gescheiden wonen in een verzorgingshuis. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 7, 2026

Hoi Jocola, klopt helemaal, maar het is zoals het is en daarom is een mobiele telefoon zo handig. Gewoon dat ze elkaars stem horen, is meestal 1 of 2 minuten. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 8, 2026

KPN komt eindelijk over de brug! 👏

Na een onaardige strijd met KPN over een telefoonrekening van maar liefst €197,25 voor mijn kwetsbare schoonouders van 87 en 83 jaar, die beiden in een verzorgingshuis verblijven en met dementie te maken hebben, is er eindelijk gerechtigheid!

Ondanks meerdere telefoongesprekken bleef KPN weigeren om enige coulance te tonen.

Pas nadat ik de directie van KPN aanschreef en verschillende media, waaronder Radar, Kassa, MAX Ombudsman en De Telegraaf benaderde, kwam er beweging in de zaak.

Vandaag heeft KPN het volledige bedrag van €197,25 gecrediteerd en officieel excuses aangeboden!

Een speciaal woord van dank aan Jonne Vos van KPN Executive Complaints, die de zaak wél serieus heeft opgepakt.

Maar de vraag blijft: waarom moet je als consument eerst zoveel moeite doen om kwetsbare ouderen te beschermen?

Hopelijk leert KPN hiervan!

Laat dit een waarschuwing én een aanmoediging zijn: geef niet zomaar op wanneer je onrechtvaardig wordt behandeld! 💪