Skip to main content
Vraag

Torenhoge rekening na trip op veerboot/ferry:.. Hoe voorkom ik dit in de toekomst?

• May 27, 2026
  • 11 reacties
  • 145 keer bekeken

ik kreeg een hoge factuur voor gebruik internet buitenland. Waarschijnlijk is dat door gebruik op de ferry van Genua naar Palermo. Maar ik heb daar niets bijzonders gedaan. Mijn partner heeft hetzelfde gedaan als ik. Hij kreeg geen extra kosten. Kennelijk zijn er instellingen op mijn telefoon die gebruik van de satelliet mogelijk maakt zonder dat ik daarvoor toestemming heb gegeven. Welke instelling is dat? iPhone

11 reacties

• May 27, 2026

Beste ​@Lodeleon SMS 'bescherming aan' naar 1266 om dit soort kosten in de toekomst te voorkomen en lees verder vooraf de wifi en internet info van de betreffende veerboot.

• Auteur
  • Topper
  • May 27, 2026

Heb inmiddels ook contact gehad met KPN. Standaard staat die bescherming uit! Zodat een klant Max. € 60 voor zijn kiezen krijgt. Boven dat bedrag zet KPN kennelijk de bescherming op aan…..Vreemd! 

• Auteur
  • Topper
  • May 27, 2026

Ik heb een onbeperkt internetabonnement. Daar kan ik bescherming niet aan zetten! Toch kreeg ik geen satelliet-kosten in rekening gebracht. Mijn vrouw (met een beperkt abonnement) wel. Rara!

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 27, 2026

Dat klopt wel ​@Lodeleon , standaard staat de bescherming op €60,50. Daarboven blokkeert KPN verder internetgebruik. Als je bescherming aan sms't naar 1266, dan verlaag je de grens naar €0,00. Dan heb je helemaal geen internet en maak je geen kosten buiten de EU of op een veerboot.

Dat werkt ook bij een unlimited abonnement. Buiten de EU moet je dan ook een speciale bundel kopen.​​​​

• Wijsgeer
  • May 27, 2026

Erg jammer dat bij KPN nog steeds “bescherming aan” niet de standaard is. Waarschijnlijk levert KPN dit extra inkomsten op maar de klanten zijn er niet blij mee. Elke vakantieperiode zijn er, al jarenlang, weer teleurgestelde en boze klanten helaas.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Lodeleon, welkom op onze community, ik zie dat er al goed meegedacht wordt!

Het blijft balen om hier zo achter te komen. 

We hebben hier ook een handig artikel over geschreven:

• Auteur
  • Topper
  • May 28, 2026

Dat artikel ken ik nu (nadat de schade is geleden) ook, maar is natuurlijk niet bekend bij iemand die klant wordt bij KPN. KPN moet standaard instellen dat bescherming AAN staat. Nu verdienen ze aan elke klant €60. En waarom stoppen ze bij 60 als de klant bescherming UIT heeft aan staan.

• May 28, 2026

Beste ​@Lodeleon die €60,50 is een afspraak die door alle NL providers gehanteerd wordt.

• Auteur
  • Topper
  • May 28, 2026

ja, en? 

• Auteur
  • Topper
  • May 28, 2026

KPN zou de eerste moeten zijn die deze vreemde instelling verandert. Goed voorbeeld doet goed volgen!!

• Wijsgeer
  • May 28, 2026

Beste ​@Lodeleon die €60,50 is een afspraak die door alle NL providers gehanteerd wordt.

@JanD, ​@Lodeleon, Het is opgelegd door de Rijksoverheid en naleving ervan wordt gecontroleerd door de ACM.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/kosten-gebruik-mobiele-telefoon

https://consument.acm.nl/telefoon-internet-en-televisie/internationaal-bellen-en-internetten/datalimiet-buitenland