Skip to main content
Vraag

Valt mijn huidge abonnement aan te passen naar iets dat beter bij mijn verbruik en wensen past?

• August 21, 2026
  • 10 reacties
  • 84 keer bekeken

Ik ben inmiddels al geruime tijd klant bij KPN voor mijn vaste internet, tv en telefonie. Ik ben eigenlijk tevreden over KPN en zou het liefst klant blijven, maar mijn huidige maandbedrag vind ik inmiddels erg hoog.

Ik internet maar weinig, kijk af en toe tv, luister regelmatig naar digitale radio en bel af en toe met mijn vaste nummer. Ik betaal momenteel €109,69 per maand, oftewel €1.316,28 per jaar.

Mijn huidige abonnement bestaat uit:

• Interactieve TV
  • Vast telefoonnummer + onbeperkt bellen
  • Internet 100/100 (ik begrijp dat dit inmiddels 200/200 is voor dezelfde prijs)
  • Totaal: €109,69 per maand
  • Totaal: €1.316,28 per jaar

Ik krijg daarnaast een aantal extra's bij mijn abonnement waar ik zelf eigenlijk weinig gebruik van maak of niet direct behoefte aan heb.

Ik heb inmiddels ook een offerte van Odido ontvangen voor een pakket dat naar mijn idee vrijwel hetzelfde biedt:

• Interactieve TV
  • Vast telefoonnummer + onbeperkt bellen
  • Internet 100/100
  • €31 per maand gedurende de eerste 6 maanden
  • Daarna €60 per maand
  • Jaar 1: €546
  • Daarna: €720 per jaar

Dat betekent dat ik in het eerste jaar bij KPN ongeveer €770,28 meer betaal dan bij Odido. Ook in de jaren daarna blijft het verschil aanzienlijk.

Ik wil eigenlijk helemaal niet overstappen. Ik ben al lange tijd klant bij KPN en blijf liever bij jullie, maar het prijsverschil is op deze manier wel erg groot.

Mijn vraag aan KPN is daarom: kunnen jullie bekijken of mijn huidige abonnement goedkoper kan worden, zonder dat ik internet, interactieve tv of mijn vaste telefoonnummer en onbeperkt bellen hoef op te zeggen?

Ik ben vooral benieuwd of er een passend abonnement of een andere oplossing is waarbij ik alleen betaal voor wat ik daadwerkelijk gebruik.

Alvast bedankt voor het meedenken.

10 reacties

JanD
Wijsgeer
  • August 21, 2026

Beste ​@Diepe als je contractvrij bent of binnen 90 dagen na nuj contractvrij kun je je abo aanpassen naar de huidige prijzen en kun je lager uitkomen.

Neem hiervoor contact op met KPN via 0800 0402 of via de lokale winkel of via de website.

Doe daar eens een postcodecheck alsof je nieuwe klant bent en stel pseudo een pakket samen, dan weet je wat het je nu gaat kosten.

Je moet alleen de aangeboden aanbiedingen voor nieuwe klanten vergeten, want je bent een bestaande klant.

Zelf betaal ik nu voor internet 200/200 €45, TV+ €12,75, Vaste telefoon €4, totaal dus €61,75 per maand

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 21, 2026

Beste @JanD, bedankt voor je reactie.

Het abonnement is inderdaad al vele jaren contractvrij.

Ik heb inmiddels direct een vergelijk gemaakt via de KPN-website, alsof ik een nieuwe klant ben. Voor vrijwel hetzelfde pakket als wat ik nu heb, zou ik dan betalen:

• Jaar 1: €53,98 per maand
  • Daarna: €76,73 per maand

Dat is al een flinke verbetering ten opzichte van de €109,69 per maand die ik nu betaal.

Het is nog steeds wat duurder dan het aanbod van Odido (€31 per maand in het eerste jaar en daarna €60), maar met een bedrag van rond de €76,73 per maand zou ik prima kunnen leven en zou ik liever bij KPN blijven.

Ik heb vervolgens gekeken wat KPN mij als bestaande klant aanbiedt bij verlenging. Online krijg ik bij een verlenging van 24 maanden slechts €7,50 korting per maand, waardoor mijn maandbedrag uitkomt op €102,19.

Ook heb ik inmiddels telefonisch contact gehad met KPN. Daar werd mij verteld dat er voor bestaande klanten geen verlengingskortingen meer worden gegeven. Het advies was eigenlijk om dan maar over te stappen naar een andere provider en volgend jaar eventueel weer terug te komen.

Dat vind ik eerlijk gezegd nogal opmerkelijk. Ik ben al vele jaren klant bij KPN, ben tevreden en wil eigenlijk helemaal niet weg. Ik vraag ook niet om exact dezelfde aanbieding als een nieuwe klant, maar zoek gewoon naar een abonnement dat beter aansluit bij mijn gebruik en waarbij het maandbedrag wat redelijker wordt.

Daarom mijn vraag: lezen er toevallig ook KPN-medewerkers mee op dit forum die mijn situatie nog eens kunnen bekijken en kunnen aangeven of er echt niets mogelijk is?

Misschien is er toch een passend abonnement, een andere abonnementsvorm of een mogelijkheid die ik zelf over het hoofd zie.

Ik blijf namelijk het liefst bij KPN. Maar als ik als bestaande klant ruim €100 per maand moet betalen, terwijl vrijwel hetzelfde pakket als nieuwe klant voor €76,73 per maand beschikbaar is en Odido zelfs nog aanzienlijk goedkoper is, dan wordt overstappen financieel natuurlijk wel erg aantrekkelijk.

Ik hoor daarom graag of iemand van KPN hier nog eens naar kan kijken

JanD
Wijsgeer
  • August 21, 2026

Binnen dit forum wordt niets met prijzen gedaan omdat dit een forum voor en door consumenten is en geen helpdeak van KPN ​@Diepe ,

Bij het aanpassen van je abo, dus NIET verlengen,  zou je dus €76,73 per maand betalen en bij een tijdelijke korting,  minder dan €70 per maand.

Dat scheelt veel geld vergeleken met wat je nu betaalt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 21, 2026

@JanD bedankt voor je reactie.

Het lastige is dat KPN voor dit soort vragen verwijst naar de klantenservice of dit forum. Via de telefoon kom ik er helaas niet uit. Ik had daarom gehoopt dat iemand hier, die bekend is met de verschillende mogelijkheden, mij verder kon helpen.

Het klopt inderdaad dat de huidige KPN-propositie een stuk goedkoper is, zowel in het eerste jaar als daarna. Mijn probleem is alleen dat de KPN-medewerker die ik gesproken heb aangeeft dat ik daar als bestaande klant geen gebruik van kan maken. Volgens haar is mijn enige mogelijkheid om mijn huidige abonnement te verlengen met €7,50 korting, waardoor ik op €102,19 per maand uitkom.

Indirect was het advies eigenlijk: stap over naar Odido en kom volgend jaar eventueel weer terug voor een beter aanbod.

Maar uit jouw reactie begrijp ik nu iets anders.

Begrijp ik goed dat ik, omdat mijn abonnement al contractvrij is, mijn huidige abonnement kan laten “vernieuwen” naar de huidige 2026-propositie van KPN, in plaats van mijn oude abonnement gewoon te verlengen?

En betekent dat dan dat ik bijvoorbeeld op de huidige prijs van ongeveer €76,73 per maand kan uitkomen, eventueel zonder de tijdelijke kortingen die alleen voor nieuwe klanten gelden?

Als dat inderdaad mogelijk is, zou dat voor mij de ideale oplossing zijn. Dan hoef ik helemaal niet over te stappen naar Odido en kan ik gewoon bij KPN blijven.

Ik hoor vooral graag of ik het verschil tussen verlengen en vernieuwen naar de huidige propositie nu goed begrijp en hoe ik dit bij KPN moet aangeven. Want telefonisch krijg ik vooralsnog te horen dat dit als bestaande klant niet mogelijk is.

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • August 21, 2026

Hallo ​@Diepe , het kan ook online. ​@Noordzee heeft hier altijd een mooie overzicht van en de juiste url en de stappen die je moet gebruiken om over te gaan naar de propositie van 2026, mischien kan die je ook verder helpen. Maar ​@JanD weet ze misschien ook wel, ik heb ze zo niet paraat om je snel te kunnen helpen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 21, 2026

Dank! Ik heb inmiddels de link gevonden: kpn.com/shop/verlengen/internet.

Ik heb daarnaast nogmaals contact gehad met KPN. Deze medewerker gaf aan dat er inderdaad mogelijkheden zijn om van mijn oude abonnement uit 2016 over te stappen naar de huidige 2026-propositie en daarmee maandelijks aanzienlijk te besparen.

Het gaat hierbij blijkbaar om een administratieve omzetting van mijn huidige abonnement en dus niet om een nieuw-klantenaanbod of een speciale korting.

Dat was precies de informatie waar ik naar op zoek was. Ik ga hier nu mee aan de slag.

Bedankt voor het meedenken en de verwijzing naar de juiste route!

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 21, 2026

Ik heb inmiddels nog één belangrijk punt voordat ik de omzetting ga doen.

De omzetting van het oude abonnement naar de 2026-propositie lijkt voor het grootste deel administratief te zijn, maar ik begrijp dat daarbij ook de TV-ontvanger wordt vervangen. Nu is er een Arris VIP2952 in gebruik en die werkt goed en ook de minder digitale hier kunnen de juiste tv zenders en radio zenders vinden. Ondanks dat de nieuwere waarschijnlijk veel meer features heeft is de voorkeur om hier geen wissel in te doen aangezien de nieuwe KPN TV+ Box (DIW7022) qua bediening behoorlijk anders lijkt te werken.

Mijn vraag is daarom: kan de huidige Arris VIP2952 na de administratieve omzetting naar de 2026-propositie gewoon aangesloten en gebruikt blijven worden, of wordt deze door KPN gedeactiveerd en moet deze worden teruggestuurd?

Als de Arris technisch nog zou kunnen werken maar officieel niet meer bij het nieuwe abonnement hoort, hoor ik dat ook graag.

Voor mij is dit namelijk wel een belangrijk punt voordat ik de omzetting definitief laat uitvoeren. Ik wil natuurlijk voorkomen dat bepaalde mensen in huis de tv en radio niet meer kunnen bedienen door het niet snappen van het apparaat.

Weet iemand hoe dit bij de overgang van een oud abonnement naar de 2026-propositie precies geregeld wordt?

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • August 21, 2026

Je gaat sowieso over naar de nieuwe KPN TV+ Box (DIW7022). De oude, zoals de Arris VIP2952, hebben volgens mij ook niet zo lang meer en ik dacht gelezen te hebben dat deze al niet meer vervangen worden door de Arris 5202 maar ook door de DIW7022 als er problemen mee optreden en deze vervangen moet worden. Toch ​@PeterG ? Het is misschien even wennen maar dat gaat snel. Je kunt ook instellen dat deze DIW7022 meteen opstart met een TV beeld en niet in het Home scherm beginnen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 21, 2026

Voor 109 moet je mijns inziens ook streaming diensten hebben! Anders is het wel érg duur.

Verleng niet je huidige abonnement, dan verval je weer op de dure oudere abonnement. 

Ga naar de nieuwe propositie! Dat doe je via deze link 😀 .

"Lotulo schreef: ik dacht gelezen te hebben dat deze al niet meer vervangen worden door de Arris 5202 maar ook door de DIW7022 als er problemen mee optreden en deze vervangen moet worden."

De informatie die ik had was niet helemaal juist, ​@LuToLu . Ondanks dat via de helpdesk veel gebruikers van de HD ontvangers naar TV+ worden gemigreerd blijken er nog genoeg (refurbished) 5202 ontvangers te zijn.

Het is dus nog mogelijk bij Interactieve TV te blijven. Voor zolang als dat kan duren, hè. 

Zelf zou ik naar TV+ gaan… D.w.z. ik wil niet meer naar een Arris. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 21, 2026

Oh, ja. ​@Diepe . Met de nieuwe propositie ga je inderdaad naar TV+ . Maar zo heel anders werkt het niet. 

A zet voor inschakelen 'toon direct laatste zender' aan

B er is geen 'menu' knop. Naar het gebruiksmenu ga je door op de knop "naar boven (kompas). Voor opnames en dergelijke. Dat menu staat bovenaan in plaats van links. 

Opnames heten opgeslagen. 

Dat vind ik de grootste verschillen.... 😉 

De nieuwe propositie is vast en zeker minder duur voor je.