Skip to main content
Vraag

Verhoging prijs abonnement per 1 april 2025: mag ik opzeggen?

• March 2, 2025
  • 40 reacties
  • 2652 keer bekeken

Wij zijn het niet eens met de prijswijziging die per 1.4.2025 in gaat. Klopt het dat wij kosteloos ons contract kunnen opzeggen deze loopt tot augustus 25. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

40 reacties

JanD
Superuser
  • March 2, 2025

Beste ​@Klant A als dat in de mail staat wel, anders niet 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 2, 2025

Bedankt JanD,

Dit staat eronder. Maar ze communiceren hier niet duidelijk over. 

Wil je door deze verandering liever een van je extra diensten gratis opzeggen of wijzigen? Dat doe je het makkelijkst in MijnKPN.

JanD
Superuser
  • March 2, 2025

Je kunt dus extra diensten opzeggen, niet het complete abo ​@Klant A , staat er gewoon duidelijk.

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • March 2, 2025

'’Wil je door deze verandering liever een van je extra diensten gratis opzeggen of wijzigen?'’

Duidelijker kan niet.  

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 2, 2025

Bedankt janD dat had ik zo nog niet gezien. 

• Topper
  • March 3, 2025

In hun voorwaarden staat dat de maximale verhoging conform CBS is, maar extra TV boxje van 5 naar 6 euro is veel meer.

• March 3, 2025

In hun voorwaarden staat dat de maximale verhoging conform CBS is, maar extra TV boxje van 5 naar 6 euro is veel meer.

Die voorwaarde is alleen van toepassing op het basis abonnement. De 2de tv ontvanger is een extra dienst. Daarop is die voorwaarde niet van toepassing. 

De prijsverhoging van het basis abonnement word hier besproken:

JanD
Superuser
  • March 3, 2025

Beste ​@Erwin_L de verhoging is geen inflatiecorrectie, die gebeurt altijd pas in juli van een kalenderjaar bij vaste abonnementen.

• Topper
  • March 3, 2025

Dat maakt het zeker niet minder erg, als ze eerst eens zorgen dat het naar behoren werkt, zou ik daar niet zo'n problemen mee hebben.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 3, 2025

Bij de meesten werkt het allemaal probleemloos. Wat is er aan de hand ​@Erwin_L 

• Topper
  • March 3, 2025

Dat het bij de meeste goed werkt heb ik eigenlijk weinig boodschap aan.

Het tv+ kastje is echt hopeloos. soms reset hij zomaar. soms lukt het afspelen van een opgenomen aflevering niet en moet je eerst herstarten.
Maar hiermee val ik in herhaling bij kpn doen ze er niets aan, ook voor testen van het nieuwe kastje kom ik blijkbaar niet in aanmerking waardoor ik nu maar via de app van mijn smartTV werk en eigenlijk hiermee die problemen niet heb.

Al met al zeer teleurstellend dat KPN

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 3, 2025

We zien hier wel vaker dat het bij sommigen niet wil lukken. Ik heb twee ontvangers en heb vanaf de testfase nooit een probleem gehad. De bekabelde niet en die op wifi draait ook niet. Is jouw ontvanger bekabeld?

• Topper
  • March 3, 2025

beide al geprobeerd, maakt niets uit.
De app op google tv is wifi en heeft eigenlijk geen problemen.

Hetgeen zou betekenen dat het ligt aan of de kastjes zelf of de software op die kastjes

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Klant A en de overige community leden,

ik ben eens op onderzoek uitgegaan bij de toezichthouder ACM (Consuwijzer), en daar staat het volgende vermeld bij een prijsverhoging dat los staat van de jaarlijkse inflatiecorrectie die KPN op 1 juli 2025 gaat doorvoeren.

Wanneer mag ik mijn abonnement kosteloos opzeggen?

Is de wijziging in uw nadeel? Bijvoorbeeld omdat de prijs omhoog gaat of omdat er televisiezenders verdwijnen? Dan mag u het abonnement zonder verdere kosten opzeggen. Ook al is de looptijd van het contract nog niet voorbij.

Hebt u een pakket met meerdere diensten? Bijvoorbeeld: internet, televisie en vaste of mobiele telefonie? En verandert er iets aan één van deze diensten? Dan mag u het hele pakket kosteloos opzeggen.

Wat dus zou betekenen, dat je bij een verhoging van bijvoorbeeld vaste telefonie je gehele abonnement kosteloos mag beëindigen.

Dit geldt trouwens ook als de Algemene Voorwaarden door KPN worden gewijzigd, ook dan mag je jouw abonnement zonder kosten beëindigen.

Alleen bij de volgende twee wijzigingen, kun je NIET je abonnement beëindigen:

1 > De aanbieder iets wijzigt omdat er een nieuwe regel of wet van de overheid is

2 > De aanbieder de prijs verhoogt omdat hij inflatiecorrectie toepast

Alles kun je nog eens rustig nalezen, op de volgende pagina van Toezichthouder ACM:

Telecomaanbieder wijzigt prijzen en voorwaarden van abonnement.

Een moderator zou hier nog een bevestiging op kunnen geven.
Want ook KPN dient zich aan deze regels te houden.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Beste ​@Klant A als dat in de mail staat wel, anders niet 

Hoi ​@JanD 

Ook als het niet in de mail staat vermeld, blijven de regels van Toezichthouder ACM leidend.
Het gaat in dit geval NIET om de inflatiecorrectie, maar om een verhoging van onderdelen van het abonnement, en dan gelden er andere regels ten gunste van de klant.

Zou jij één van de moderatoren kunnen inseinen, of die even binnen deze topic een reactie wilt geven, zodat het voor iedereen in één keer duidelijk en helder is en ook blijft.
Zover ik uit de regels van de ACM kan opmaken, en die zijn heel duidelijk, mag TS ​@Klant A en de overige mede klanten bij deze verhogingen hun abonnement kosteloos beëindigen via de klantenservice.

Dit zou dan waarschijnlijk kunnen tussen 1 april en 1 mei 2025, omdat de verhoging pas ingaat op 1 april 2025 aanstaande.

Jasper van KPN
Moderator

Goedemorgen allen, het houdt de gemoederen bezig merk ik.

Voorheen was vast bellen (VoIP) standaard inbegrepen bij een Internet- en/of TV-abonnement, maar dat is nu niet meer zo. Tegenwoordig is vast bellen een extra optie die je maandelijks aan of uit kunt zetten. Deze prijswijziging geldt voor extra diensten die je bovenop je abonnement hebt afgesloten. Je kunt deze diensten eenvoudig aanpassen via MijnKPN. Je abonnement en de einddatum daarvan blijven ongewijzigd.

Wil je meer informatie? Kijk dan op onze speciale pagina: Wijziging Vast Bellen en TV.

Hier staat ook het antwoord op een veelgestelde vraag:
Kan ik hierdoor kosteloos opzeggen of mijn abonnement aanpassen?

Nee, kosteloos opzeggen is niet mogelijk, omdat de einddatum van je abonnement niet verandert. Deze wijziging heeft alleen betrekking op extra producten of diensten, die je maandelijks zelf kunt beheren via MijnKPN.

• Topper
  • March 4, 2025

Dat is natuurlijk wel erg eenzijdig van de kpn, want deze extra voorzieningen zijn misschien juist wat een klant ertoe heeft besloten voor kpn te kiezen en niet voor een andere aanbieder.

Wanneer de ACM zegt dat een verhoging welke niet is gebaseerd op de indexering reden kan zijn voor opzeggen, zouden ze zich hier toch aan moeten houden lijkt me.

Jasper van KPN
Moderator

Dat geldt alleen voor het basispakket, extra diensten zoals een extra tv-ontvanger of telefoonnummer vallen daar niet onder. Die kan je zoals gezegd zelf uitzetten als je dat wilt.

Meer informatie kan je vinden op de genoemde speciale pagina hiervoor.

• Topper
  • March 4, 2025

Dat snap ik wel.

Hier komt het over als een slinkse manier om hieronder uit te komen, typisch gedrag voor een bedrijf als kpn met geen enkel oog voor klanten.

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • March 4, 2025

Het heeft niets met slinks doen te maken. Er wordt gewoon wettelijk gehandeld door KPN. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Voorheen was vast bellen (VoIP) standaard inbegrepen bij een Internet- en/of TV-abonnement, maar dat is nu niet meer zo. Tegenwoordig is vast bellen een extra optie die je maandelijks aan of uit kunt zetten. Deze prijswijziging geldt voor extra diensten die je bovenop je abonnement hebt afgesloten. Je kunt deze diensten eenvoudig aanpassen via MijnKPN. Je abonnement en de einddatum daarvan blijven ongewijzigd.

Wil je meer informatie? Kijk dan op onze speciale pagina: Wijziging Vast Bellen en TV.

Nee, kosteloos opzeggen is niet mogelijk, omdat de einddatum van je abonnement niet verandert. Deze wijziging heeft alleen betrekking op extra producten of diensten, die je maandelijks zelf kunt beheren via MijnKPN.

Hoi ​@Jasper van KPN 

Hartelijk dank voor je duidelijke uitleg omtrent deze prijsverhogingen over de drie losse diensten Vaste Telefonie, Onbeperkt Bellen (Vaste telefoon) en een extra TV ontvanger.
Het zijn inderdaad extra opties die jezelf kunt toevoegen aan je lopende internet abonnement, en daarnaast maandelijks weer uit kunt zetten.

Dus als je het te duur vindt worden, kun je één van deze losse diensten gewoon weer uitzetten.

Alleen blijft de vraag, of het volgends regels van de ACM wel goed wordt opgevolgd door KPN, ondanks dat je het als klant maandelijks kunt uitzetten.

Hebt u een pakket met meerdere diensten? Bijvoorbeeld: internet, televisie en vaste of mobiele telefonie? En verandert er iets aan één van deze diensten? Dan mag u het hele pakket kosteloos opzeggen.

Want als je vaste telefoon wilt behouden, eventueel voor een alarmdienst of voor een andere reden, dan betaal je wel maandelijks deze verhoging.
Daarin heeft ​@Erwin_L een terecht punt.

Ik zal daar eens ACM/Consuwijzer eens over bellen, of er onderscheid wordt gemaakt tussen een vast pakket aan diensten (met vaste looptijd) of een pakket met losse (maandelijks opzegbare) diensten.
Dus ik kom hierop nog terug, nadat ik heb gebeld.

• Helper
  • March 5, 2025

Volg*

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Jasper van KPN 

Jouw verhaal klopt, en die vanuit KPN ook!
Had ook niets anders verwacht, maar als klant mag je natuurlijk checken of iets klopt.

Het gaat hier om diensten zónder een vast contractduur, die je maandelijks kunt uitzetten in Mijn KPN, daarnaast is het ook géén vast onderdeel van een alles-in-1 pakket waarin alle diensten onder dezelfde contractvoorwaarden vallen als voor internet.
Het internet gedeelte heeft een vaste looptijd van 1 of 2 jaar, en tijdens die periode kun je zelf er losse producten/diensten bij nemen (vaste telefonie, televisie, streamingdienst, ect. ect.) die je na een maand zelf weer uit kunt zetten.
Deze diensten vallen dus buiten het vaste contract van je internet abonnement.

Heb je een vaste telefoonlijn nodig, dan neem je die euro verhoging dus voor lief.
Daarmee is KPN zeker niet de duurste op het gebied van vaste telefonie, want bij Ziggo betaal je veel meer (na een eventuele korting) voor een vaste telefoonlijn (4,- euro), en bij Odido ligt de prijs nagenoeg gelijk met die van KPN (scheelt 0,50 eurocent).

Dus het komt er simpelweg op neer, als je niet mee wilt gaan met deze beperkte verhoging, dat je de vaste telefoonlijn zelf gewoon kunt beëindigen binnen Mijn KPN.
Dit geldt ook voor een eventuele extra TV ontvanger of onbeperkt bellen.

Met onbeperkt bellen (naar vast en mobiel) via de vaste telefoonlijn, is KPN wederom de goedkoopste van de grote providers, want bij Odido betaal je daar 15,- euro per maand voor, en bij Ziggo betaal je daar 15,50,- euro per maand.

Terwijl je bij KPN daar vanaf 1 april 2025 maar 10,99,- euro per maand voor betaald.

Dus al zou je kunnen overstappen, dan nog ben je duurder uit bij de andere twee grote providers in vergelijking met de prijzen van KPN.

• Topper
  • March 5, 2025

Blijft het feit dat deze extra modules in veel gevallen eigenlijk helemaal niet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en dit alles gewoon een uitweg is om de prijzen te kunnen verhogen én toch binnen de lijntjes van de ACM te blijven bewegen. In dit specifieke geval kun je de extra ontvanger wel beëindigen, maar daar schiet je i.h.a. alleen je zelf maar mee in de vingers.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 5, 2025

Dat geldt voor de inflatiecorrectie. 

De verhoging van telefoon, extra ontvanger is echter een gewone prijsverhoging van het product.

In dit specifieke geval kun je de extra ontvanger wel beëindigen, maar daar schiet je i.h.a. alleen je zelf maar mee in de vingers.

Velen gaan de app voor smart-tv gebruiken. Die is gratis. Beschikbaar voor Samsung, LG, en tv's en streamingapparaten met Android TV / Google TV.