Skip to main content
Vraag

Verhoging van de abonnementskosten na 4 maanden

• December 24, 2025
  • 10 reacties
  • 96 keer bekeken

Ik ben al jaren klant bij KPN maar de laatste jaren lopen de abonnementskosten de spuitgaten uit. In 5 jaar tijd was mijn Internet en TV met meer dan €10,- gestegen en ook mijn mobiele abonnement ging flink omhoog. Nu heb ik in juni gebeld over deze kosten en binnen 5 minuten was het geregeld dat de kosten aangepast werden. Het kwam er op neer dat ik weer nieuwe contracten moest afsluiten, maar het was wel zo geregeld. Nu zie ik dat er 4 maanden na het afsluiten van de nieuwe contracten er bij mijn mobiele abonnement alweer bijna 5% "inflatiecorrectie" is toegepast in ge abonnementskosten. Waarvoor sluit ik nog een contract af als er bij wijze van een maand later de kosten verhoogd kunnen worden? En hoe is t mogelijk dat er bij het ene abonnement inflatiecorrectie wordt toegepast en bij het andere niet? Dit is toch complete willekeur en de klant een poot uitdraaien? Die gaat nergens meer over. Ik ben al jaren klant bij KPN maar dit slaat echt helemaal nergens op en is ook genoeg reden om over te stappen als er niets veranderd.

10 reacties

• December 24, 2025

Iedere klant krijgt gewoon altijd inflatiecorrectie doorberekend. Iedereen jaar. Verlengen of abonnement aanpassen daarvoor haalt niets uit. Je krijgt die inflatiecorrectie altijd. Staat gewoon in de algemene voorwaarden.

Dit is geen willekeur. Want iedereen krijgt het.

Waarvoor sluit ik nog een contract af...

Omdat je anders zonder verbinding zit of nog meer betaald 😉

En hoe is t mogelijk dat er bij het ene abonnement inflatiecorrectie wordt toegepast en bij het andere niet? 

Dat is niet mogelijk. Alleen bij een paar hele oude antieke Telfort abonnementen is er misschien geen inflatiecorrectie. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • December 24, 2025

Iedere klant krijgt gewoon altijd inflatiecorrectie doorberekend. Ieder jaar. Verlengen of abonnement aanpassen daarvoor haalt niets uit. Je krijgt die inflatiecorrectie altijd. Staat gewoon in de algemene voorwaarden.

Er is 1 uitzondering: Als het abonnement minder dan 3 maanden loopt, dan wordt geen inflatiecorrectie toegepast. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 24, 2025

Iedere klant krijgt gewoon altijd inflatiecorrectie doorberekend. Iedereen jaar. Verlengen of abonnement aanpassen daarvoor haalt niets uit. Je krijgt die inflatiecorrectie altijd. Staat gewoon in de algemene voorwaarden.

Dit is geen willekeur. Want iedereen krijgt het.

Waarvoor sluit ik nog een contract af...

Omdat je anders zonder verbinding zit of nog meer betaald 😉

En hoe is t mogelijk dat er bij het ene abonnement inflatiecorrectie wordt toegepast en bij het andere niet? 

Dat is niet mogelijk. Alleen bij een paar hele oude antieke Telfort abonnementen is er misschien geen inflatiecorrectie. 

Beste Marlon, 

Ik plaats mijn bericht hier omdat de klantenservice van KPN me niet kan helpen en ik op zoek ben naar een oplossing. Ik hoop dat je antwoorden sarcasme zijn want anders heb je misschien een cursusje begrijpend lezen nodig. 

Ik heb 2 abonnementen bij KPN lopen, Internet en TV en Mobiel bellen. Van Mobiel bellen is de prijs 4 maanden na afsluiten van het contract met een kleine 5% verhoogd. De keuze van welk abonnement ik afsluit wordt grotendeels bepaald door de prijs van het abonnement. Als dit deze prijs dan binnen een paar maanden alweer verhoogd wordt, dan krijg ik het gevoel dat het geen donder uit maakt welk abonnement ik afsluit want de prijs kan toch zo weer veranderen. Inflatiecorrectie begrijp ik echt wel, dat was juist de reden dat in contact had opgenomen met KPN. Maar om mij dan een nieuw contract aan te bieden om vervolgens een paar maanden later doodleuk de prijs weer omhoog te gooien, dat voelt wel als een aardige middelvinger. 

En omdat ik dus 2 abonnementen daar heb vind ik het vreemd dat ze bij Mobiel bellen wel last hebben van inflatie en dat Internet en TV daar helemaal geen last van heeft, want die prijs is namelijk niet aangepast.

• December 24, 2025

​Bij Vast internet en TV wordt in Juli de inflatiecorrectie toegepast bij mobiel is dat Oktober. Kortom komende Juli 2026 zal dat deel worden aangepast.

Oktober ligt alweer achter ons dus het verbaasd mij een beetje hier nu pas een  bericht over te lezen, je hoort op de factuur voorafgaand al een melding  te hebben gekregen. Nu kijk ik ook niet meteen naar elke factuur.

• December 24, 2025

Iedere klant krijgt gewoon altijd inflatiecorrectie doorberekend. Ieder jaar. Verlengen of abonnement aanpassen daarvoor haalt niets uit. Je krijgt die inflatiecorrectie altijd. Staat gewoon in de algemene voorwaarden.

Er is 1 uitzondering: Als het abonnement minder dan 3 maanden loopt, dan wordt geen inflatiecorrectie toegepast. 

Als het abonnement minder dan 3 maanden geleden aangevraagd is 😉

• December 24, 2025

...en ik op zoek ben naar een oplossing.

Oplossing voor wat? Er is helemaal geen probleem. Dit is gewoon hoe het werkt. Je zult het moeten accepteren. 

Wat betreft het verschil tussen je mobiele abonnement en je thuis abonnement: zie de reactie van ​@Rowi..

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 24, 2025

...en ik op zoek ben naar een oplossing.

Oplossing voor wat? Er is helemaal geen probleem. Dit is gewoon hoe het werkt. Je zult het moeten accepteren. 

Wat betreft het verschil tussen je mobiele abonnement en je thuis abonnement: zie de reactie van ​@Rowi..

Beste Marlon, 

Voor dit soort antwoorden kan ik net zo goed de klantenservice bellen. Dus als je niks beters te melden hebt mag je je van mij wel stil houden. 

Er valt bij KPN altijd genoeg te regelen alleen moet je de juiste ingang vinden. Voorheen was deze community wel behulpzaam en kreeg je nog eens nuttige antwoorden. "Je zult het moeten accepteren", als ik dat had gedaan dan was ik deze topic niet eens begonnen. 

​Bij Vast internet en TV wordt in Juli de inflatiecorrectie toegepast bij mobiel is dat Oktober. Kortom komende Juli 2026 zal dat deel worden aangepast.

Oktober ligt alweer achter ons dus het verbaasd mij een beetje hier nu pas een  bericht over te lezen, je hoort op de factuur voorafgaand al een melding  te hebben gekregen. Nu kijk ik ook niet meteen naar elke factuur.

Bedankt voor je antwoord, dan is dat in ieder geval duidelijk. En die facturen lees ik ook vrijwel nooit, ik ging er vanuit dat als je een nieuw abonnement afsluit dat je sowieso het eerste jaar wel de kosten betaald waarmee geadverteerd wordt. 

• December 24, 2025

Bedankt voor je antwoord, dan is dat in ieder geval duidelijk. En die facturen lees ik ook vrijwel nooit, ik ging er vanuit dat als je een nieuw abonnement afsluit dat je sowieso het eerste jaar wel de kosten betaald waarmee geadverteerd wordt. 

Dat is een vaker gemaakte vergissing en zover ik mij herinner was dat ook gebruikelijk.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 24, 2025

Hallo ​@Hallinger ,

Sluit je een mobiel abonnement af tussen 1 juli en 1 oktober (of verleng je een abonnement in die periode), dan gaat dit abonnement niet mee  met de inflatiecorrectie in de maand oktober. Loopt het abonnement al voor 1 juli, dan wordt de prijs van het abonnement wel verhoogd. Het slimste is dan ook om tussen 1 juli en 1 oktober jouw abonnement te verlengen. Bij voorkeur met één jaar, dan kun je een jaar later hetzelfde doen. 

De tekst hierboven geldt ook voor internetabonnementen voor thuis. Alleen vinden daar de inflatiecorrecties in de maand juli plaats. Daar geldt zo’n verhoging alleen voor abonnementen die voor 1 april van dat jaar zijn afgesloten. Een thuisabonnement kun je het beste in de periode van 1 april tot 1 juli afsluiten.  En dat met een contractduur van één jaar. Kies voor de goedkoopste prijs daarnaast de laatste propositie, dan betaal je dezelfde prijs als nieuwe klanten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 24, 2025

Hallo ​@Hallinger ,

Sluit je een mobiel abonnement af tussen 1 juli en 1 oktober (of verleng je een abonnement in die periode), dan gaat dit abonnement niet mee  met de inflatiecorrectie in de maand oktober. Loopt het abonnement al voor 1 juli, dan wordt de prijs van het abonnement wel verhoogd. Het slimste is dan ook om tussen 1 juli en 1 oktober jouw abonnement te verlengen. Bij voorkeur met één jaar, dan kun je een jaar later hetzelfde doen. 

De tekst hierboven geldt ook voor internetabonnementen voor thuis. Alleen vinden daar de inflatiecorrecties in de maand juli plaats. Daar geldt zo’n verhoging alleen voor abonnementen die voor 1 april van dat jaar zijn afgesloten. Een thuisabonnement kun je het beste in de periode van 1 april tot 1 juli afsluiten.  En dat met een contractduur van één jaar. Kies voor de goedkoopste prijs daarnaast de laatste propositie, dan betaal je dezelfde prijs als nieuwe klanten.

Bedankt voor de reactie. Ik vind het heel triest dat dit soort informatie niet gedeeld wordt als je met de klantenservice belt. Ik belde namelijk over het feit dat de inflatiecorrecties er voor zorgden dat de kosten de spuigaten uitliepen. Als ik dit geweten had, dan had ik 2 weken later nog wel een keer gebeld. Nu heb ik geen welkomstbonus omdat ik geen nieuwe klant ben en ik krijg na 4 maanden in mn nieuwe contract meteen weer een prijsverhoging om m'n oren. Dit is het voor mij wel de druppel om ook maar te gaan provider hoppen. Tot nu toe (afgelopen 10-15 jaar in mijn geval) waren de goede ervaringen met de klantenservice van KPN 1 van de redenen om bij KPN te blijven. Maar die service is nu blijkbaar ook gedegradeerd tot het niveau van Ziggo.