Skip to main content
Vraag

Verlengaanbod KPN veel duurder dan aanbod voor nieuwe klanten

• March 25, 2026
  • 12 reacties
  • 116 keer bekeken

Beste KPN,

Naar aanleiding van het verlengvoorstel dat ik in mijn KPN-omgeving heb ontvangen, heb ik een vergelijking gemaakt met het huidige aanbod voor nieuwe klanten op jullie website. Tot mijn verbazing is het verschil in kosten over de contractduur van 24 maanden aanzienlijk, namelijk € 325,96.

Ik ben een tevreden klant en wil graag bij KPN blijven, inclusief de optie voor de FRITZ!Box, maar ik verzoek KPN vriendelijk om mijn verlenging te baseren op de actuele SuperFiber-tarieven en acties, vergelijkbaar met het aanbod voor nieuwe klanten.

1-op-1 Vergelijking (1 Gbit/s incl. FRITZ!Box & 2 TV-boxen)

- Internet 1 Gbit/s: Nieuw aanbod € 35,00 (12 mnd korting, daarna € 52,50) / Mijn voorstel € 46,29 (10mnd korting, daarna € 56,29)

- 1e KPN TV+ Box: Nieuw aanbod € 0,00 (12 mnd gratis) / Mijn voorstel € 12,50

- 2e KPN TV+ Box: € 6,00 in beide gevallen

- FRITZ!Box optie: € 7,49 in beide gevallen

Gedetailleerd totaal verschil over 24 maanden

- Verschil eerste 10 maanden (actieperiode): 10 × (€72,28 – €48,49) = € 237,90

- Verschil maand 11 & 12 (actie van nieuwe klant nog): 2 × (€82,28 – €48,49) = € 67,58

- Verschil laatste 12 maanden (normale periode): 12 × (€82,28 – €78,49) = € 45,48

- Subtotaal prijsverschil: € 350,96

- Minus activatiekosten voor nieuwe klant: € 25,00

- Eindtotaal verschil over 24 maanden: € 325,96

Onderbouwing van het verschil:

- Basistarief: Het nieuwe SuperFiber-abonnement is in de basis € 3,79 per maand goedkoper dan mijn verlengvoorstel (€ 52,50 vs € 56,29).

- TV+ Box Actie: Nieuwe klanten ontvangen de eerste TV-box 12 maanden gratis. In mijn voorstel betaal ik hiervoor direct € 12,50 per maand, wat over het eerste jaar € 150,- verschil maakt.

- Kortingsduur: Het online aanbod hanteert 12 maanden korting, terwijl mijn verlengvoorstel slechts 10 maanden korting biedt.

Gewenst verlengingspakket – Optelsom per maand

Tijdens de actieperiode van 12 maanden:

Internet 1 Gbit/s (SuperFiber, 12 maanden actie) → € 35,00

1e KPN TV+ Box (12 maanden gratis) → € 0,00

2e KPN TV+ Box → € 6,00

FRITZ!Box optie → € 7,49

Maandbedrag tijdens actieperiode: 35,00 + 0,00 + 6,00 + 7,49 = € 48,49

Na de actieperiode (maanden 13 t/m 24):

Internet 1 Gbit/s → € 52,50

1e KPN TV+ Box → € 12,50

2e KPN TV+ Box → € 6,00

FRITZ!Box optie → € 7,49

Maandbedrag na actieperiode: 52,50 + 12,50 + 6,00 + 7,49 = € 78,49

12 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • March 25, 2026

Hoi ​@Do63 opzeggen, verlengen of blijven bij KPN? Dat bepaal je uiteindelijk zelf. Je zult hiervoor zelf met KPN telefonisch contact moeten opnemen via 0800-0402. Er kan dan samen met jou gekeken worden naar de mogelijkheden voor wellicht een ander/passend aanbod. 😎

De KPN Community is hiervoor niet geschikt. Aangezien je via deze weg geen aanbod krijgt. Dus tja, opzeggen, verlengen of blijven? Het heeft hoe dan ook geen enkele zin om jezelf te vergelijken met een nieuwe klant. De tarieven worden bepaald door KPN, echter niet door jou. Ook zal jouw berekening daar niets aan of in veranderen. 

Advies = zelf bellen met KPN klantenservice, via  0800-0402. Of  je kunt ook online naar de verlengshop gaan via:

https://www.kpn.com/shop/aanpassen/internet-tv

In ieder geval veel succes met onderhandelen!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 25, 2026

Of even langs een lokale KPN-winkel gaan voor een passend aanbod ​@Do63 

Het forum is van klanten voor klanten en kunnen niets aanbieden, behalve hulp bij vragen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 25, 2026

Hi,

Vandaag telefonisch contact gehad over mijn verlenging. Het aanbod dat ik kreeg is: € 10 korting per maand voor 12 maanden en € 5 korting op de TV-box voor 6 maanden.

Samen komt dit neer op ongeveer € 65 korting over de hele looptijd van 24 maanden, terwijl ik als loyale klant alsnog ruim € 260 meer betaal dan een nieuwe klant met hetzelfde pakket.

Ik vind dit een punt dat KPN zeker zou moeten bekijken. Situaties zoals deze belonen loyaliteit niet, maar geven eerder een prikkel om elke 2 jaar over te stappen. Ik deel dit hier zodat mede-klanten zich bewust worden van deze situatie.

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

De zoveelste klant die een aanbod voor nieuwe klanten vergelijkt met het aanbod voor bestaande klanten. Het aanbod voor nieuwe klanten is gemaakt om nieuwe klanten te lokken. Jij bent al klant dus krijgt een ander, lager aanbod.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 25, 2026

Beste ​@Do63 afhankelijk van welk soort abo je nu hebt, kun je, mits (bijna|) contractvrij je abo verlengen of aanpassen.

Bij verlengen, blijft je bestaande pakket bestaan en verleng je met 1 of 2 jaar met een bepaalde korting, zoals eerder door jou zelf benoemd.

Je kunt je abo ook aanpassen naar de huidige vorm, dan betaal je de tarieven die nieuwe klanten ook bruto betalen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 25, 2026

De zoveelste klant die een aanbod voor nieuwe klanten vergelijkt met het aanbod voor bestaande klanten. Het aanbod voor nieuwe klanten is gemaakt om nieuwe klanten te lokken. Jij bent al klant dus krijgt een ander, lager aanbod.

Ik begrijp je punt ​@Gertjan Woudenberg  dat aanbiedingen voor nieuwe klanten bedoeld zijn om nieuwe klanten te werven. Het gaat mij echter niet om “beter dan nieuwe klanten zijn”, maar om het feit dat het verschil structureel zo groot is (€ 260 over 24 maanden) dat loyaliteit nauwelijks beloond wordt.

Dit soort situaties zijn belangrijk voor de community omdat het laat zien dat bestaande klanten relatief fors meer betalen voor hetzelfde pakket. Het gaat dus niet om vergelijken om te zeuren, maar om bewustzijn en het bespreekbaar maken van klantwaardering.

Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • March 25, 2026

Hi,

Vandaag telefonisch contact gehad over mijn verlenging. Het aanbod dat ik kreeg is: € 10 korting per maand voor 12 maanden en € 5 korting op de TV-box voor 6 maanden.

Samen komt dit neer op ongeveer € 65 korting over de hele looptijd van 24 maanden, terwijl ik als loyale klant alsnog ruim € 260 meer betaal dan een nieuwe klant met hetzelfde pakket.

Ik vind dit een punt dat KPN zeker zou moeten bekijken. Situaties zoals deze belonen loyaliteit niet, maar geven eerder een prikkel om elke 2 jaar over te stappen. Ik deel dit hier zodat mede-klanten zich bewust worden van deze situatie.

Nou, mooi toch! Wees blij dat er iets van een korting is aangeboden. 😊 Een provider, KPN in dit geval, is het in ieder geval niet verplicht te geven. Het maakt niet uit of je een loyale klant bent of niet. 

Die prikkel, overstappen, is vaak het advies als je maximaal wilt profiteren.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 25, 2026

dat loyaliteit nauwelijks beloond wordt.

Voor bestande klanten is er wekelijks/maandelijks iets in de aanbieding.

Abonneer je op de nieuwsbrief en kijk regelmatig in Mijn KPN en je weet precies wat je als bestande klant te wachten staat.

@Do63 

Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • March 25, 2026

@Do63 een vergelijkbaar topic van een jaar geleden;

• March 25, 2026

Bestaande klanten betalen niet fors meer, deze groep betaald de actuele prijs, zonder kortingen.

Het is iets anders als een klant bewust op een oude propositie zoals Hussel of nog oudere blijft hangen.

De providers proberen middels Combivoordelen klanten te binden. Een loyale klant bestaat niet alleen vaste klanten de fundering en melkkoeien van het bedrijf. Dit is bij de meeste community bezoekers al jarenlang bekend.

Wat je hier nu aankaart speelt ook bij de Oranje concurrent, en in iets mindere mate bij de andere providers. Blijven loont nauwelijks.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 25, 2026

Hallo ​@Do63 ,

Je moet niet kijken naar het aanbod van nieuwe klanten, zoiets is alleen voor klanten die minimaal zes maanden geen abonnee zijn geweest bij KPN. 

- Basistarief: Het nieuwe SuperFiber-abonnement is in de basis € 3,79 per maand goedkoper dan mijn verlengvoorstel (€ 52,50 vs € 56,29).

Daar kun je wat aan doen. In deze reactie leg ik dat uit. Er is namelijk ook een andere manier van verlengen. Je ontvangt dan geen tijdelijke korting, maar je betaalt wel per direct het huidige tarief. En op de lange duur ben je daar goedkoper mee uit. Bovendien heb je na de kortingsperiode dan niet de frustratie dat je veel meer betaalt dan andere klanten. 

Je kunt (mits contractvrij) dus jouw abonnement aanpassen (en goedkoper maken) door op een andere manier te verlengen. Je gaat dan over de huidige (2026) propositie en KPN TV+. Een ander naam hiervoor is vernieuwen. 

Dat verlengen (vernieuwen) kan telefonisch via de klantenservice. Het makkelijkste gaat dat middels een belafspraak

Het kan ook (mits contractvrij) via internet via deze link, kies dan voor "Toon mijn persoonlijk advies”.: 

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+ als je dat nog niet hebt. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/feature-requests-kpn-tv-box-587354?tid=587354&fid=11

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hallo Do63, welkom allereerst hier. Fijn om te zien dat de community meedenkt en helpt. 

Er is inderdaad een verschil tussen een nieuwe aansluiting en een bestaande klant die verlengt. Ik vat het nog even samen.
Elke nieuwe klant die bij ons komt krijgt een bepaalde aanbieding. Net zoals jij dit ook hebt gehad toen je als nieuwe klant bij ons bent gekomen. Bestaande klanten kunnen elke maand gebruik maken van bepaalde acties en cadeautjes, dit heet KPN voor jou. Op de verlengpagina kun je ook zien wat een eventueel verlengaanbod is wanneer je je huidige abonnement wilt behouden. Dit zijn wel andere aanbiedingen dan bij bestaande klanten. Heb je ook een mobiele abonnement bij ons, dan kom je ook in aanmerking voor Combivoordelen

Misschien niet het gewenste antwoord, maar hopelijk heb jij en andere lezers hier iets aan.