Skip to main content
Vraag

Verlenging via de MediaMarkt is vastgelopen in de KPN systemen

• July 1, 2026
  • 3 reacties
  • 45 keer bekeken

Beste KPN Moderators,

​Ik zit volledig vast in een administratieve cirkel tussen KPN en MediaMarkt en ik hoop dat een van jullie via de back-office/clearing de helpende hand kan bieden.

De situatie:

Een aantal dagen geleden wilde ik mijn mobiele abonnement verlengen in de MediaMarkt-winkel. Tijdens de aanvraag crashte het systeem van MediaMarkt. In het systeem van MediaMarkt staat de order nu definitief gemarkeerd als "Geannuleerd".

​Echter, de API-data is blijkbaar wel gedeeltelijk verwerkt door KPN. De verlenging staat nu namelijk als een actieve "hangende order" in mijn MijnKPN-app.

Wat ik de afgelopen dagen al heb gedaan:

• MediaMarkt: Ik ben fysiek teruggegaan naar de winkel. Zij kunnen absoluut niets annuleren of wijzigen, omdat de order in hun eigen dashboard simpelweg als mislukt/geannuleerd staat. Voor hen bestaat er geen actieve order om terug te draaien.
  • KPN Klantenservice & Chat: Ik heb urenlang met de klantenservice gesproken. Eerstelijns medewerkers zien een MediaMarkt-dealercode en verwijzen mij direct terug naar de winkel.
  • KPN Afdeling Opzeggingen (Cancellations): Ik ben uiteindelijk doorverbonden met de afdeling Opzeggingen. Zelfs daar konden ze de order niet handmatig annuleren, omdat het systeem de knop simpelweg blokkeert vanwege de externe herkomst (MediaMarkt).

​Dit is een klassieke systeemfout (status sync fout) waarbij de order aan de voorkant is afgebroken, maar aan de achterkant bij KPN is blijven hangen. MediaMarkt kan niets annuleren wat er niet is, en de reguliere KPN-lijnen hebben niet de IT-rechten om dit te overrident.

​Aangezien KPN de juridische contractpartij is, wil ik hierbij formeel gebruikmaken van mijn wettelijke herroepingsrecht (bedenktijd). Mijn klant- en telefoongegevens heb ik zojuist direct in mijn forumprofiel ingevuld.

​Zou een van jullie deze casus kunnen escaleren naar de technische back-office of de clearingafdeling om deze hangende order handmatig uit het systeem te flushen en mijn abonnement te herstellen naar de oude status?

​Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

3 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Tamerlan 

Welkom op de community van KPN.

Om te beginnen, zit je inderdaad in een vervelende situatie, waarbij je van het ene muurtje naar het andere muurtje wordt gestuurd, en dus in een cirkeltje blijft ronddraaien.
Vanzelfsprekend wil je dat dit zo snel mogelijk voor je wordt opgelost.

Omdat je bij de MediaMarkt je mobiele abonnement hebt verlengd, is MediaMarkt inderdaad jouw eerste juridisch aanspreekpunt bij problemen rondom jouw verlenging (bestelling).
De MediaMarkt dient dit voor je op te lossen, en hebben ook een eigen telefonische ingang bij KPN die ze kunnen bellen bij vragen of problemen.

De medewerkers van KPN die je inmiddels telefonisch hebt gesproken, hebben jouw dus de waarheid verteld, en je terecht terugverwezen naar de MediaMarkt waar je jouw KPN mobiel abonnement hebt verlengd.

Het is voor een verkoopmedewerker van de MediaMarkt natuurlijk heel gemakkelijk om jouw te verwijzen naar de klantenservice van KPN, zodat hij of zij ervan af is.
Terwijl deze jouw gewoon dient te helpen bij jouw probleem, de verkoopmedewerker kan gewoon via een speciale ingang bij KPN even bellen, om dit voor je op te lossen.

De mobiele overeenkomst heb je inderdaad met KPN, maar de verlenging heb je gedaan bij de MediaMarkt, die dan automatisch jouw juridische aanspreekpunt wordt bij vragen en problemen rondom deze verlenging.

Ik zou dus vragen naar de afdelingshoofd van de afdeling mobiele telefonie bij de MediaMarkt, die moet sowieso weten welke weg er bewandeld dient te worden.

Een moderator kan jouw hierbij eveneens niet helpen, omdat het opgelost dient te worden bij de MediaMarkt alwaar je de verlenging hebt gedaan.
Daarnaast hebben de moderatoren minder middelen te beschikking, dan de reguliere telefonische klantenservice van KPN.

Dus even terug naar de MediaMarkt, en maak daar heel duidelijk dat zij het voor je dienen op te lossen.
Werkt de verkoopmedewerker niet mee, vraag dan naar de afdelingshoofd of de winkelmanager van de MediaMarkt waar je bent geweest.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hoi ​@Tamerlan, welkom!  Wat een onhandige, en vooral vervelende, situatie. Dit is in de kern een technisch probleem, dat door de IT-afdeling verholpen moet worden. En daarvoor moet een IT-melding aangemaakt worden. Maar, zoals Michel ook al aangeeft, dit moet dan vanuit de MediaMarkt ingezet worden. Zij hebben een eigen telefonische ingang bij ons. Waar zij kunnen aangeven dat de order bij hen geannuleerd is, maar bij ons blijft hangen. En dan kan de collega de IT-melding aanmaken. Zonder contact vanuit de MediaMarkt kunnen wij dit niet doen, omdat we dan niet de verificatie hebben van de status aan hun kant. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Tamerlan 

Ben je inmiddels alweer terug gegaan naar de MediaMarkt waar je de verlenging hebt gedaan?
En zo ja, wat heeft de MediaMarkt medewerker dan gedaan om het voor je op te lossen?