Skip to main content
Beantwoord

Verzoek tot creditering van herinneringskosten op KPN factuur

• August 12, 2026
  • 7 reacties
  • 118 keer bekeken

Beste KPN,

Deze maand is er automatisch €46,88 van mijn rekening afgeschreven. Dit bedrag bestaat uit de lopende abonnementskosten én €20,- aan herinneringskosten voor de vorige maand. Ik verzoek u vriendelijk om deze €20,- aan mij te crediteren (te verrekenen met de volgende factuur) vanwege de volgende onterechte situatie:

1. Systeemfout bij de eerste incasso: Vorige maand is de automatische incasso mislukt omdat het bedrag werd verhoogd van €25,88 naar €26,88. Mijn bank blokkeerde de incasso omdat de administratieve update tussen KPN en de bank niet synchroon liep. Dit was een technische mismatch buiten mijn schuld om.
  2. Onredelijke kosten: Ik heb de vergeten €26,88 direct handmatig betaald zodra ik de herinnering zag. Het is volstrekt onredelijk om mij een boete van €20,- te geven voor een mislukte incasso die veroorzaakt werd door een administratieve wijziging van €1,- van uw kant. Bovendien kon KPN dit type automatische incasso deze maand wel feilloos uitvoeren voor het hogere bedrag van €46,88.
  3. Beschadigd vertrouwen in zakelijke betrouwbaarheid: De telefonische klantenservice legde de fout volledig bij mij neer met het argument dat ik zelf verantwoordelijk ben. Ik zorg er altijd voor dat ik netjes betaal en geen schulden oploop. Je kunt als bedrijf echter niet van een klant verwachten dat ik zulke interne fouten tussen KPN en de bank vooraf opmerk en handmatig ingrijp om juridische verantwoordelijkheid te ontlopen. Ik wil hier in de toekomst best extra scherp op zijn, maar mijn vertrouwen in de zakelijke betrouwbaarheid en service van KPN is hierdoor wel ernstig beschadigd.

Aangezien het volledige bedrag nu is afgeschreven en er geen betalingsachterstand meer is, verzoek ik een moderator om deze €20,- uit coulance te corrigeren en te verrekenen met mijn eerstvolgende factuur.

Met vriendelijke groet,

Sheldon Verheul]

Beste antwoord door bnh

Ze proberen twee keer een afschrijving uit te voeren, daarna ontvang je een e-mail met een betaallink. Je hebt dan aanzienlijke signalen gemist, wat kan gebeuren – daar ben ik het mee eens. Daaraan zijn echter extra kosten verbonden. Bovendien mislukt een incasso alleen bij een te laag saldo. Een incassomachtiging is niet aan het bedrag gebonden, dus die mag en kan variabel zijn. Ik vrees dat u deze zure appel moet opeten.

7 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 12, 2026

"Beschadigd vertrouwen in zakelijke betrouwbaarheid". Dat is bijzonder! Je krijgt een faktuur die volgens jou onjuist is. Vervolgens doe je daar niets mee. Dan komt de eerste aanmaning waar je niets mee doet. Dan komt de tweede aanmaning met extra kosten en dan kom je in aktie. Je hebt gewoon niet op tijd betaald of gereageerd. Zo simpel is het!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 12, 2026

"Beschadigd vertrouwen in zakelijke betrouwbaarheid". Dat is bijzonder! Je krijgt een faktuur die volgens jou onjuist is. Vervolgens doe je daar niets mee. Dan komt de eerste aanmaning waar je niets mee doet. Dan komt de tweede aanmaning met extra kosten en dan kom je in aktie. Je hebt gewoon niet op tijd betaald of gereageerd. Zo simpel is het!

Ik had de e-mail niet gezien en kreeg geen sms, ik zag pas later in de app dat er een betaling open stond. KPN kan niet goed met de bank doorgeven dat de volgende maand betaling één euro hoger is waardoor de automatische incasso niet werd afgeschreven, want de toekomstige incasso stond nog op 25,88€ maar de volgende maand erna kunnen ze wel heel goed de bank doorgeven dat de incasso 20 euro en een euro hoger is 46.88€, vanwege extra betaling kosten herinnering vanwege verleden maand herinnering kosten.

kan wat leren van kpn capitalism handeling. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 12, 2026

Ik had de e-mail niet gezien en kreeg geen sms, ik zag pas later in de app dat er een betaling open stond. KPN kan niet goed met de bank doorgeven dat de volgende maand betaling één euro hoger is waardoor de automatische incasso niet werd afgeschreven, want de toekomstige incasso stond nog op 25,88€ maar de volgende maand erna kunnen ze wel heel goed de bank doorgeven dat de incasso 20 euro en een euro hoger is 46.88€, vanwege extra betaling kosten herinnering vanwege verleden maand herinnering kosten.

kan wat leren van kpn capitalism handeling. 

• Ik ben deels schuldig dat ik er pas te laat achterkwam, maar kpn en de bank zijn ook deels schuldig dat deze situatie ontstond want hun hebben deze causaliteit keten in gang gezet vanwege foute interne communicatie met de bank waardoor ik te laat achterkwam dat een betaling nog open stond want incasso mislukte, zo SIMPEL IS HET. Dus ja in mijn redenering is dit "Beschadigd vertrouwen in zakelijke betrouwbaarheid".

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 12, 2026

Probeer het nog een keer via dit formulier. Je gaat dan gebeld worden en wees dan zo aardig mogelijk 😉.  

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • Antwoord
  • August 12, 2026

Ze proberen twee keer een afschrijving uit te voeren, daarna ontvang je een e-mail met een betaallink. Je hebt dan aanzienlijke signalen gemist, wat kan gebeuren – daar ben ik het mee eens. Daaraan zijn echter extra kosten verbonden. Bovendien mislukt een incasso alleen bij een te laag saldo. Een incassomachtiging is niet aan het bedrag gebonden, dus die mag en kan variabel zijn. Ik vrees dat u deze zure appel moet opeten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 12, 2026

Vorige maand is de automatische incasso mislukt omdat het bedrag werd verhoogd van €25,88 naar €26,88. Mijn bank blokkeerde de incasso omdat de administratieve update tussen KPN en de bank niet synchroon liep.

Gelijk na het lezen dit stuk kap ik ermee. Welke bank doet het? Een automatische incasso wordt niet aan een bedrag verbonden, een abonnement heeft variabel kosten, denk aan gesprekkosten van telefonie of bestellen van een film of een prijsverhoging wegens inflatiecorrectie … 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 20, 2026

Als het een te lage saldo was had mijn bank er een melding van gemaakt en kreeg ik dat te horen van hun. Ik zag in mijn toekomstige incasso een oude kpn maandelijks vacature en niet de ge-update maarja. Ik heb een schoon Conscience ik weet dat het kpn interne fout is en niet de mijne. Ze mogen die 20 euro hebben als mijn contract voorbij is stap ik gewoon over voor een lagere maandelijkse kosten. Toedeloe