Skip to main content
Vraag

Volgens mijn factuur betaal ik voor glasvezel maar ik heb koper; kan hier naar gekeken worden?

• February 24, 2026
  • 11 reacties
  • 97 keer bekeken

Ik heb hulp nodig want ik loop na een half jaar vast bij de klantenservice. Ik ervaar al 6 maanden een veel te lage snelheid voor mijn internet en TV.

Daarnaast klopt mijn rekening niet: ik betaal voor Glasvezel, terwijl er in mijn dorp helemaal geen glasvezel ligt en ik op koper (DSL) zit. Zouden jullie dan het volgende voor mij kunnen regelen?
Ik hoor dat het vrij eenvoudig is voor kpn om een dongel voor het buitengebied te sturen zodat de snelheid/ bandbreedte verbeterd. deze is tussen de 20mbit en de 30mbit en wordt trager en trager. zelfs de radio is aan het bufferen. en dan betaal je hier een behoorlijk bedrag voor. niet helemaal terecht vind ik.

1. Uitzoeken waarom mijn snelheid zo laag blijft en ik van het kastje naar de muur gestuurd wordt maar dit wil oplossen.
  2. Mijn abonnement corrigeren naar het passende juiste (koper) tarief.
  3. Een vergoeding regelen voor de te hoge kosten van het afgelopen half jaar.

Mijn gegevens staan in mijn profiel. Ik hoor graag van jullie!

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

Beste ​@REne24 zie onderstaande link aangaande het buitengebied.

Je maakt echter een denkfout.

Er bestaan geen verschillende tarieven voor koper (xDSL) of glasvezel (FttH)

De tarieven zijn gelijk, alleen de drager is anders.

Sneller internet buitengebied

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 24, 2026

Hi jand

ik weet niet of het echt een denkfout is. Ik herhaal ook maar wat de telefonische klantenservice aan mij doorgeeft. Heb ondertussen al aardig wat gesprekken gehad. Maar er komt geen oplossing. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

Beste ​@REne24 wat voor abosnelheid heb je volgens je contract, als dat 50 of 100Mbit/s is, is dat in jouw geval op koper TOT genoemde snelheid.

Welke snelheid haal je in de praktijk.

Dit kun je maar op 1 manier goed meten: rechtstreeks 1 pc bekabeld aangesloten op het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Hoe verder je van de centrale woont, hoe langzamer je snelheid in de praktijk is.

Er valt dus prijstechnisch niets op te lossen, want er bestaat geen prijsverschil tussen koper en glas zoals ik eerder schreef.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 24, 2026

kpn heeft het gemeten. en zit tussen de 20 en 25 mbit. ik heb glasvezel 100mbit. en zit maar op 1 koperdraadje verbonden op de dsl kabel. doulble pairing weet ik niet of dit mogelijk is. maar kreeg ook te horen dat wellicht de buitengebied oplossing voor handen is en dat je dan wel meer dan alleen de tv kan aanhebben en niet dat de verbinding dan compleet wegvalt. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

ik heb glasvezel 100mbit. en zit maar op 1 koperdraadje verbonden op de dsl kabel.

Heb je nu glasvezel of koper ​@REne24 ?

Een snelheid van 20 tot 25Mbit/s is nog heel netjes, maar theoretisch kun je in aanmerking komen voor een buitengebied-router, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied

Als je de postcodecheck doet https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk

wat zegt dat over de beschikbaarheid van glasvezel op jouw adres via KPN?

Ligt er wel glasvezel van concurrenten op jouw adres of is de kabelboer (Ziggo?) beschikbaar?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 24, 2026

ik heb  toen ik in zuid nederland woonde glasvezel abbo. dit heb ik meegenomen naar het noorden van het land. omdat ik niet onder mijn contract uit kon. er ligt in dit dorp nog geen glasvezel. alleen ziggo zoals ik heb begrepen. 

overigens is 20 tot 25 gemeten niet te doen als je radio wil luisteren en een puber in huis. dus die conclusie vind ik dan een beetje te voorbarig als ik dat zo mag zeggen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 24, 2026

Ik neem aan dat je op 2 koperdraadjes zit. Dat is één enkele lijn. Pairbonding, maar op zo'n 10% van DSL beschikbaar, zijn 4 koperdraadjes oftewel 2 lijnen.

Met een 100 Mb/s abonnement op koper betaal je gewoon € 42,50 (huidige startprijs; kan door inflatie over enkele jaren bij jou wat hoger zijn) ook al is de snelheid lager dan dat. Het is niet naar rato.

Ziggo heeft ook geen glasvezel. Behalve in gemeenten Edam-Volendam en Waalre. En indien er géén Ziggo coax ligt leveren ze over Delta Fiber.

Er is geen onderscheid tussen de abonnementen voor koper of glasvezel. Met dien verstande dat alleen 100 Mb/s of 200 Mb/s (ook TOT) via DSL geleverd worden. Die van 200 alleen bij Pairbonding (maar dan is het soms dus toch maar 120 / 30 ; even als voorbeeld)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

Daarom schreef ik ook om te kijken je voor internet buitengebied in aanmerking komt ​@REne24 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 24, 2026

overigens is 20 tot 25 gemeten niet te doen als je radio wil luisteren en een puber in huis. dus die conclusie vind ik dan een beetje te voorbarig als ik dat zo mag zeggen. 

Nou, radio moet wel lukken. Dat is maar zo'n 384 Kb/s voor enkele zenders waaronder die van NPO. Dus 0,384 Mb/s. De overige 19,616 Mb/s zijn dan voor je puber op dat moment. Dat is ruim voldoende voor een Playstation. De meeste radiozenders zijn 256 Kb/s. (0,256 Mb/s)

Met TV kijken, 7,2 Mb/s, wordt het al krapper. Dat wordt het nog maar 12,8 Mb/s en dat is al een beetje krap voor één gamer.

Check eens voor glasvezel danwel 4G-ondersteuning in buitengebied (dat kan ook midden in een woonkern zijn; het is buitengebied voor internet). 4G ondersteuning is aanvulling op DSL tot 50 Mb/s.

https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied

Of overweeg anders Ziggo. Die leveren overal (maximaal) ⬇ 1 Gb/s (1000 Mb/s) ; ⬆ 100 Mb/s.

Goede ontvangst van Odido aldaar? Klik & Klaar 5G voor Thuis (tot 300 Mb/s).

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@REne24  en welkom op de community! Wat ontzettend vervelend om te lezen dat je al een half jaar bezig bent en nog steeds geen passende oplossing hebt gekregen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, zeker niet als je ondertussen een snelheid ervaart waar zelfs de radio van gaat bufferen. 

Als je op koper (DSL) bent aangesloten, is de maximale snelheid afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale en de kwaliteit van de lijn. Maar dat je snelheid steeds verder terugloopt, is zeker iets wat we moeten onderzoeken. Heb je onze Servicetool al eens gebruikt om jouw verbinding door te meten?

Via onze bestelpagina zie ik dat er op jouw adres mogelijk een snellere glasvezelverbinding beschikbaar is via Solcon wanneer je jouw postcode invult. Dat biedt uiteraard meer mogelijkheden dan DSL.

Zoals ik het bekijk heb je op dit moment nog een lopend contract bij KPN. Mijn advies is om contact op te nemen met de klantenservice en daar te informeren naar de mogelijkheden om over te stappen naar glasvezel via Solcon. Zij kunnen samen met jou bekijken wat er binnen je huidige contract mogelijk is en of er bijvoorbeeld een overstap kan plaatsvinden. Ik zal in ieder geval een notitie achterlaten in je dossier hierover. Zelf kan ik je hier helaas niet verder bij helpen, maar de klantenservice denkt graag met je mee.

Goed om te weten: je betaalt niet extra wanneer onze diensten geleverd worden over een glasvezelverbinding.

Ik hoop dat je hiermee weer een stap dichter bij een stabiele en snelle verbinding bent!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 26, 2026

Beste ​@REne24 even als aanvulling op het advies van ​@Vikash van KPN , Solcon is een 100% dochter van KPN en je kunt je bestaande mail-accounts van @kpn.com meenemen naar Solcon.