Skip to main content
Beantwoord

Waar kan ik terecht bij KPN voor een probleem m.b.t. inflatiecorrectie?

• September 5, 2025
  • 11 reacties
  • 233 keer bekeken

Ik ben al een tijdje klant bij KPN (mobiel). Nu heb ik dit jaar wat langer gewacht met het opnieuw afsluiten van mijn contract aangezien ik wilde voorkomen dat ik opnieuw een paar maanden voordeel heb van een lager maandbedrag en daarna gelijk de inflatiecorrectie eroverheen gaat. Op de site staat namelijk:

“Als je abonnement vóór 1 juli 2025 is ingegaan, dan geldt de inflatiecorrectie ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hier in september informatie over per e-mail, brief of op je factuur.”

Na het verlengen van mijn contract in augustus, kreeg ik ook een contract waar nadrukkelijk instaat:

“Je abonnement gaat in op 19 augustus 2025”

Nu kreeg ik vandaag een factuur binnen, maar tot mijn verbazing stond hieronder:

Uw maandbedrag voor KPN Mobiel verandert
Vanaf de volgende factuur in oktober 2025 verhogen we uw maandbedrag met 3,6%. We voeren daarmee de jaarlijkse inflatiecorrectie uit. Hiervoor gebruiken we het CBS-inflatiecijfer van afgelopen jaar (3,6%). Kijk op kpn.com/mobiel2025 voor meer informatie. Daar vindt u uitleg, onze voordeligste tarieven en antwoorden op vragen.”

Aangezien mijn contract een ingangsdatum heeft van 19 augustus 2025 ben ik van mening dat deze uitgezonderd zou moeten zijn van de inflatiecorrectie. Hier heb ik dan ook contact voor opgenomen met de servicedesk van KPN. Deze geven aan dat zij documentatie hebben waarin staat dat de inflatiecorrectie NIET op basis gaat van de ingangsdatum van je contract, maar vanaf wanneer je klant bent geworden van KPN. Zij geven namelijk aan dat de inflatiecorrectie wel geld wanneer je al klant was vóór april 2025. 

De man die ik aan de telefoon had kon mij hier niet mee verder helpen, want als KPN dat in hun documentatie heeft staan dan is het zo en het abonnement is niet meer te annuleren aangezien de 14 dagen zijn verlopen. Ik kon hier bij niemand anders voor terecht. Het is gewoon zo.

Vandaar ook mijn vraag op dit forum? Kan ik dit probleem nog op een andere manier bij KPN melden? Zo ja, bij wie?

Beste antwoord door Shyrin van KPN

Hi ​@Subartu

Ik merk dat er wat verwarring is ontstaan, dus ik licht het graag even toe.

De ervaring van ​@RBxx klopt: bij mobiele abonnementen wordt geen inflatiecorrectie doorgevoerd als de verlenging ná 1 juli ingaat.

Je geeft aan dat jouw verlenging op 19 augustus is ingegaan en dat je wél het bericht over de inflatiecorrectie hebt ontvangen. Dat kan gebeuren, omdat we op een bepaald moment een selectie maken voor de inflatiecorrectie waarbij jouw abonnement ook geselecteerd kan worden.

Voordat de inflatiecorrectie daadwerkelijk op de factuur wordt toegepast, doen we nog een extra controle. Tijdens deze check worden de abonnementen verwijderd waar de inflatiecorrectie niet van toepassing is (bijvoorbeeld verlengingen na 1 juli).

Mocht het in oktober toch zo zijn dat de inflatiecorrectie wordt doorgevoerd op een abonnement dat na 1 juli is verlengd, laat het dan hier even weten en vul je klantgegevens in in je community profiel. Ik kijk hier dan graag naar. Zo voorkomen we onnodige klachten en zorgen we dat alles correct verloopt.

Deze geven aan dat zij documentatie hebben waarin staat dat de inflatiecorrectie NIET op basis gaat van de ingangsdatum van je contract, maar vanaf wanneer je klant bent geworden van KPN. Zij geven namelijk aan dat de inflatiecorrectie wel geld wanneer je al klant was vóór april 2025. 

De man die ik aan de telefoon had kon mij hier niet mee verder helpen, want als KPN dat in hun documentatie heeft staan dan is het zo en het abonnement is niet meer te annuleren aangezien de 14 dagen zijn verlopen. Ik kon hier bij niemand anders voor terecht. Het is gewoon zo.

Het spijt me te lezen dat je onjuist geïnformeerd bent (het lijkt over de inflatiecorrectie van onze vaste diensten te gaan) en dat je hier niet verder mee geholpen bent. Als onze collega's er telefonisch niet uitkomen, kunnen zij een klacht registreren. Zo hoef jij niet zelf te zoeken naar hoe het zit. Ik ben wel blij dat je uiteindelijk bij ons terecht bent gekomen 😉

Ik hoop dat alles nu duidelijk is, maar als er nog vragen zijn, hoor ik het graag.

11 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 5, 2025

Welkom op het forum ​@Subartu.

Het gaat er inderdaad om wanneer je klant bent geworden. Vanaf het moment dat je bijvoorbeeld een aanvraag hebt gedaan voor een aansluiting die pas over vier maanden gereed is (zoals bij nieuwe glasvezel), ben je op het moment van de aanvraag al klant.

Dus als je klant bent geworden in Augustus 2022 en je verlengt in Augustus 2025, dan wordt de inflatie gewoon meegenomen, want je bent al klant vanaf Augustus 2022.

Je vraagt of je er nog onderuit kunt?
Nee, de 14 dagen bedenktijd zijn verstreken en je moet nu gewoon je contract uitzitten. Niet wat je waarschijnlijk wilt horen, maar helaas is dat wel de situatie.

Mocht je nog een klacht willen indienen, dan kan dat.
Maar ik denk niet dat je daar succes mee gaat behalen, want KPN staat in zijn recht.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 5, 2025

Beste ​@bnh ,

Bedankt voor je reactie!

Ik heb het nu inderdaad ook gevonden in de algemene voorwaarden. Dit is echter niet waar ze naar verwijzen in hun mail. Ze verwijzen zelf namelijk naar hun website waar dus een compleet ander verhaal staat. 

Ik heb inmiddels een klacht ingediend. Ben benieuwd wat hun reactie gaat zijn.

Nogmaals dank!

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 5, 2025

Het zou fijn zijn als je feedback kunt geven over hoe de klachtafhandeling is verlopen. Succes!

• September 5, 2025

Er is denk ik een verschil tussen "abonnement" en "contract".

Het abonnement begint als je nieuwe klant wird en blijft al de jaren dat je klant bent door lopen. Het stopt pas als je opzegt of overstapt. 

In al die jaren sluit je steeds een nieuw contract af van 1 of 2 jaar. Maar het abonnement blijft dan gewoon hetzelfde. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 5, 2025

Mijn ervaring was anders toen ik in 2024 mijn mobiele abonnement verlengde. Ik had ook speciaal gewacht tot 12 juli om de inflatiecorrectie te omzeilen. In oktober geen verhoging gekregen.

In https://kpn.com/mobiel2025  “Veelgestelde vragen” wordt inderdaad verwarring gesticht 🤔

Geldt de inflatiecorrectie ook voor mij?

Als je abonnement vóór 1 juli 2025 is ingegaan, dan geldt de inflatiecorrectie ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hier in september informatie over per e-mail, brief of op je factuur.

en

Wat staat er in de Algemene Voorwaarden?

/knip/
De indexering geldt alleen voor u als u op het moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.”

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • Antwoord
  • September 8, 2025

Hi ​@Subartu

Ik merk dat er wat verwarring is ontstaan, dus ik licht het graag even toe.

De ervaring van ​@RBxx klopt: bij mobiele abonnementen wordt geen inflatiecorrectie doorgevoerd als de verlenging ná 1 juli ingaat.

Je geeft aan dat jouw verlenging op 19 augustus is ingegaan en dat je wél het bericht over de inflatiecorrectie hebt ontvangen. Dat kan gebeuren, omdat we op een bepaald moment een selectie maken voor de inflatiecorrectie waarbij jouw abonnement ook geselecteerd kan worden.

Voordat de inflatiecorrectie daadwerkelijk op de factuur wordt toegepast, doen we nog een extra controle. Tijdens deze check worden de abonnementen verwijderd waar de inflatiecorrectie niet van toepassing is (bijvoorbeeld verlengingen na 1 juli).

Mocht het in oktober toch zo zijn dat de inflatiecorrectie wordt doorgevoerd op een abonnement dat na 1 juli is verlengd, laat het dan hier even weten en vul je klantgegevens in in je community profiel. Ik kijk hier dan graag naar. Zo voorkomen we onnodige klachten en zorgen we dat alles correct verloopt.

Deze geven aan dat zij documentatie hebben waarin staat dat de inflatiecorrectie NIET op basis gaat van de ingangsdatum van je contract, maar vanaf wanneer je klant bent geworden van KPN. Zij geven namelijk aan dat de inflatiecorrectie wel geld wanneer je al klant was vóór april 2025. 

Het spijt me te lezen dat je onjuist geïnformeerd bent (het lijkt over de inflatiecorrectie van onze vaste diensten te gaan) en dat je hier niet verder mee geholpen bent. Als onze collega's er telefonisch niet uitkomen, kunnen zij een klacht registreren. Zo hoef jij niet zelf te zoeken naar hoe het zit. Ik ben wel blij dat je uiteindelijk bij ons terecht bent gekomen 😉

Ik hoop dat alles nu duidelijk is, maar als er nog vragen zijn, hoor ik het graag.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 8, 2025

Bedankt voor de uitleg ​@Shyrin van KPN , maar de verwarring op de website blijft.

De veelgestelde vraag zegt “Als je abonnement vóór 1 juli 2025 is ingegaan” en de algemene voorwaarden zegt “als u op het moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.”

Wordt dat nog aangepast? Gaan de algemene voorwaarden niet voor ?

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • September 9, 2025

Ik kan zelf geen wijzigingen in de teksten op onze website doorvoeren, maar ik zal dit signaal intern doorzetten zodat het wordt bekeken.

Voor nu ga ik ervan uit dat mijn eerdere uitleg voldoende duidelijkheid geeft. Mocht er iets aangepast worden, dan zal dat uiteraard ook op de website terug te zien zijn.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 9, 2025

Hallo ​@Subartu ,

De beste oplossing om de inflatiecorrectie bij mobiele abonnementen te ontwijken is jaarlijks tussen 1 juli en 1 oktober jouw mobiele abonnement te verlengen met één jaar. 

Doe je dat, dan wordt jouw abonnement nooit in oktober verhoogd met de inflatiecorrectie. Verleng dus niet met twee jaar, want dan ben je een jaar later wel de klos. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 9, 2025

Bedankt voor alle reacties.

Zoals het er nu naar uitziet, is de tekst op de KPN-website leidend en zou mijn abonnement dus uitgesloten moeten zijn van de inflatiecorrectie. De melding op mijn factuur lijkt te komen doordat mijn abonnement nog in een bepaalde selectie zat. Voordat de inflatiecorrectie daadwerkelijk wordt doorgevoerd, wordt die selectie opnieuw gemaakt en zou mijn abonnement eruit gefilterd moeten worden.

KPN heeft inmiddels ook contact met mij opgenomen naar aanleiding van mijn klacht. Hun boodschap kwam in feite overeen met wat Shyrin al aangaf: wacht de factuur van oktober even af. Mocht daar tóch de inflatiecorrectie in verwerkt zijn, dan kan ik opnieuw contact opnemen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

De beste oplossing om de inflatiecorrectie bij mobiele abonnementen te ontwijken is jaarlijks tussen 1 juli en 1 oktober jouw mobiele abonnement te verlengen met één jaar. 

Doe je dat, dan wordt jouw abonnement nooit in oktober verhoogd met de inflatiecorrectie. Verleng dus niet met twee jaar, want dan ben je een jaar later wel de klos. 

Daar ben ik het niet geheel mee eens, mijn mobiele abonnement afgesloten met een tweejarig contract kost mij €16,00 per maand, bij een contract van één jaar is dat €17,00 per maand.

De inflatiecorrectie (lees inflatiebevordering) zal in het tweede jaar minder dan €1,00 verhoging opleveren!