Skip to main content
Beantwoord

Waar moet ik op letten bij overstap van XS4ALL naar KPN?

• July 11, 2025
  • 33 reacties
  • 526 keer bekeken

Ik zag al een paar topics hierover, maar ook veel onduidelijkheid.

Het zou netjes zijn als er een mooi stappenplan bestond van dochterbedrijf XS4ALL en moederbedrijf KPN.

Op dit moment heb ik via XS4ALL een 1gbit verbinding Internet Only die €71,50 kost. 
€19,00 meer dan bij KPN.
Hier zit een Fritz Box bij inbegrepen.
Daarnaast heb ik ook nog een gratis mobiel internet abonnement bij XS4ALL.
En 2 XS4ALL mail adressen?

1. Wat gebeurt er met de Fritz Box bij overstappen van XS4ALL naar KPN?
  2. Wat gebeurt er met het gratis mobiel internet abonnement?
  3. Wat gebeurt er met de mail adressen? Blijven deze werken en voor hoe lang?
  4. Zijn er nog voordelen die XS4ALL wel heeft en KPN niet?

Beste antwoord door Dicksooo

Het is nog simpeler, afgelopen april overgestapt van de XS4ALL naar de KPN propositie, Fritz!Box 7581 teruggestuurd naar KPN en een voor rond €100 aangeschafte Fritz!Box 4050 op het glasvezelkastje aangesloten.

Heb in het, nu KPN Superfiber 1, abonnement nog steeds KPN Service Plus en het 1 GB/maand mobiele abonnement. Ook mijn homepage is nog actief en de mailbox grootte is nog steeds 25 GB en de emailadressen blijven gewoon actief.

Kortom, veel minder abonnementskosten, verder geen ander verschil dan een zeer tevreden klant!

33 reacties

• July 11, 2025

Het is simpel: de mailadressen blijven behouden. Verder raak je alles kwijt. Dus geen Fritzbox. Tenzij je bijbetaald. Geen mobiel internet. Tenzij je bijbetaald. 

Je krijgt gewoon precies hetzelfde als een nieuwe klant. Alleen geen welkomskorting of cadeau. Verder krijg je precies hetzelfde als een nieuwe klant.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • July 11, 2025

Het is nog simpeler, afgelopen april overgestapt van de XS4ALL naar de KPN propositie, Fritz!Box 7581 teruggestuurd naar KPN en een voor rond €100 aangeschafte Fritz!Box 4050 op het glasvezelkastje aangesloten.

Heb in het, nu KPN Superfiber 1, abonnement nog steeds KPN Service Plus en het 1 GB/maand mobiele abonnement. Ook mijn homepage is nog actief en de mailbox grootte is nog steeds 25 GB en de emailadressen blijven gewoon actief.

Kortom, veel minder abonnementskosten, verder geen ander verschil dan een zeer tevreden klant!

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 1, 2025

De melding was

Deze was een beetje weggezakt bij mij. Slordig.
Dank voor de reacties 🙏🏻

Dus het aansluiten van de Fritz!Box 4050 router werkt gewoon? 
Geen Fritz!Box modem nodig dus? Ik ben een leek op dat gebied en dacht altijd dat de eerste ingang van je internet een modem moest zijn.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

De melding was

Dank voor de reacties 🙏🏻

Geen Fritz!Box modem nodig dus? Ik ben een leek op dat gebied en dacht altijd dat de eerste ingang van je internet een modem moest zijn.

FritzBoxen hebben ook een WAN aansluiting, voor aansluitingen die geen DSL zijn, zoals glasvezel. 

De 4050 zal als het goed is geen DSL ingebouwd hebben, er is vooral bedoeld voor kabel internet, maar ook voor andere WAN aansluitingen.

Ik weet niet tot in welk opzicht de 4050 samenwerkt met je glasvezel-kastje. Mijn vader heeft de 7590, en zijn glasvezelkastje is op WAN aangesloten, en bij de log zie je precies wanneer de verbinding over glasvezel gereconnect is en hoe en waarmee hij verbinding maakt, net als met DSL dus.

Geen idee of de 4050 dit ook kan?

Er zit overigens een systematiek in de modelnummer reeksen bij AVM. Volgens ChatGPT is het dit:

• 7000-serie: modernste DSL/VDSL-modellen.

• 6000-serie: Specifiek voor bedrijven

• 5000-serie: glasvezel.

• 4000-serie: kabelinternet.

• 3000-serie: mesh/repeaters.

• 2000-serie: vaak oudere of telefooncentrale.

• 1000-serie: oudere ISDN/DSL modellen

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 1, 2025

Er zit overigens een systematiek in de modelnummer reeksen bij AVM. Volgens ChatGPT is het dit:7000-serie: modernste DSL/VDSL-modellen.

• 6000-serie: Specifiek voor bedrijven

• 5000-serie: glasvezel.

• 4000-serie: kabelinternet

Interessant, de 5000 serie is expliciet dus voor glasvezel bedoeld en de 4000 serie voor kabelinternet. Ik ga me er in verdiepen. Die 5000 serie is aanzienlijk duurder dan de 4000 serie.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

Dank voor de reacties 🙏🏻

De Fritz!Box 4050 werkt aangesloten op de ONT (Glasvezelkastje) perfect, die ONT is feitelijk de modem!

Wel eerst de Fritz!Box 4050 even handmatig updaten naar Fritz OS 8.02 welke je kan downloaden van de AVM site:

https://download.avm.de/fritzbox/

(standaard werd die Fritz!Box geleverd met Fritz OS 7.57 waarmee geen verbinding met het KPN netwerk tot stand komt, met versie 8.02 geen enkel issue, werkt als een zonnetje)

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

Vanmiddag mijn FB7590 geüpdatet naar FOS 8.20. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

Vanmiddag mijn FB7590 geüpdatet naar FOS 8.20. 

Hier ook, eergisteren. En idd., heb je een glasvezelmodem van KPN (of een andere provider) kun je gerust overstappen naar de FB4050. Het modemgedeelte van de FB7590 ben je immers niet meer nodig.

Toevoeging: de 4050 is alleen een router, de 7590 is een router + modem.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

Als alles goed en naar wens verloopt, brengen ze a.s. woensdag de vezel naar binnen. ‘k Ben benieuwd hoe snel de ‘kap’ komt en erop kan… 🤞🏼

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 3, 2025

Dag ​@driemaster , hier werd de vezel afgelopen 26 februari (ook een woensdag) naar binnen gebracht, toen ik het daaropvolgende weekend mijn adres checkte bij KPN stond daar al dat op mijn adres 4 Gbit/s mogelijk was, de vezel was dus binnen een paar dagen gereed gemeld.

Er was vanuit XS4ALL/KPN verder geen enkele actie, wegens vermijden van inflatiecorrectie dit jaar heb ik zelf tot 1 april gewacht met de omzetting van XS4ALL naar de KPN propositie hetgeen vervolgens uiterst vlot geregeld werd.

Succes komende woensdag!

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 3, 2025

Thanks! Uiteraard laat ik, hier of in ander draadje, de uitkomst en mijn avonturen met de aanleg van glasvezel weten… 😉

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 26, 2025

werkt de datasim nog steeds? Bij de klantenservice hoor ik wisselende verhalen hierover: de ene medewerker zegt dat de datasim “voorlopig” nog zal blijven werken, de andere zegt dat de datasim er meteen mee stopt na de “groene overstap” naar KPN.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

@xs444all , nee, XS4ALL heeft het datasim abonnement per 1 november gestopt:

Per zelfde datum is ook de homepage gestopt.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

@Dicksooo ’t Zal mij niet verbazen als binnenkort alles wordt afgebouwd wat maar een beetje met XS te maken heeft of heeft gehad, aangezien ze natuurlijk sinds maart/april 2020 alles hebben ingevaren bij moeders KPN. Nieuwe TV abo’s hebben de statuur van KPN, etc. Ik ben qua internet snelheid op 200/200 (glas) ingevaren voor een ‘compact’ abonnement. Ik moet er nog eens goed voor gaan zitten om e.e.a. uit te zoeken om ‘over te stappen’ 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

@Dicksooo ’t Zal mij niet verbazen als binnenkort alles wordt afgebouwd wat maar een beetje met XS te maken heeft of heeft gehad, aangezien ze natuurlijk sinds maart/april 2020 alles hebben ingevaren bij moeders KPN. Nieuwe TV abo’s hebben de statuur van KPN, etc. Ik ben qua internet snelheid op 200/200 (glas) ingevaren voor een ‘compact’ abonnement. Ik moet er nog eens goed voor gaan zitten om e.e.a. uit te zoeken om ‘over te stappen’ 

Denk dat je gelijk hebt ​@driemaster . Op termijn, en mijn gevoel zegt dat dit niet zo lang meer duurt, zal het XS4ALL abonnement met alles wat daar bij hoort, helemaal opgaan in KPN. Immers, in 2020 was dit al de bedoeling, maar is toen uit angst voor verlies van alle XS abonnees uitgesteld en is het huidige ‘XS4ALL abonnement’ in leven geroepen. Velen zijn ondanks dat van provider veranderd of zijn inmiddels volledig ingevaren bij KPN. Nieuwe abbo’s worden niet meer verstrekt dus bloed op termijn XS helemaal dood. Zodra XS administratief gezien voor KPN een ballast wordt, wordt het voor ons verplicht overstappen of vertrekken. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

@Berrie_Kaas Helemaal mee eens. Waarschijnlijk kijken ze ook naar het aantal écht oude XS contracten… te weinig? Dan alles ‘omgooien’ en dus geen XS meer. Zagen we ook bij mijn oude werkgever na een fusie of overname. Helaas verdwijnen er dingen in de loop der tijd. Gelukkig hebben we de foto’s / documenten nog en een mooi boek. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

@driemaster en ​@Berrie_Kaas , voor ik dit jaar op 1 april (geen grap maar strategisch om de inflatiecorrectie van dit jaar te omzeilen) overstapte naar het “KPN” abonnement heb ik daar heel goed over nagedacht en tot de conclusie gekomen dat het huidige “XS4ALL” abonnement de hoge abonnementsprijs niet meer waard was.

Nagenoeg alle XS4ALL toegevoegde waardes zoals uitstekende helpdesk, DNS-servers, NTP-server, Ping-server, Shell-server en instellen van je Poortbeveiliging, instellen van je Host name en XS4ALL Key zijn vervallen. De goedwerkende XS4ALL Webdisk is vervangen door een mindergoed werkende KPN Webdisk.

Webmail van XS4ALL is KPN Webmail geworden, aldaar geen Greenlist meer mogelijk en spamfilter niet uitschakelbaar of ander email account instellen als spambox ook niet meer mogelijk.

En dat allemaal onder het oorspronkelijk gebrachte mom van “Er verandert voor u niets”!

En als klap op de vuurpijl staat in de algemene voorwaarden, ondanks dat ik KPN daar al zo’n 2 jaar geleden op gewezen heb als minachting naar de XS4ALL klant nog steeds MijnXS4ALL (bestaat al jaren niet meer) vermeld:

1.3
Beheeraccount: de (hoofd)gebruikersnaam van de Klant waarmee
de Klant administratieve handelingen kan verrichten in MijnXS4ALL.

Feitelijk is het enige wat niet veranderd is die abonnements-Hoofdprijs.

Ik betaal nu voor mijn KPN Super Fiber 1 + Vast bellen abonnement € 55,50 terwijl dat bij mijn oude XS4ALL abonnement na inflatiecorrectie nu al bijna € 79,- zou zijn, ben dus nu een tevreden KPN klant!

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

@Dicksooo Geen speld tussen te krijgen. Mee eens. Binnenkort maar eens kijken om, net als jij, abo om te zetten. Mailadressen blijven intact toch? Via KPN Webmail kan ik ook inloggen met mijn XS mail en wachtwoord. Eerst een weekje weg. Ook niet onbelangrijk. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

Zeker ​@driemaster , de mailadressen blijven zoals je ze nu hebt, daar verandert niets aan bij de overstap naar een KPN abonnement, je zal alleen de XS4ALL Fritz!Box moeten inleveren.

Hier hangt nu een Fritz!Box 4050 in de meterkast. (momenteel € 99,- bij BOL, heb je in een paar maanden terugverdiend)

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

@driemaster , veel plezier met je weekje weg, zeker niet onbelangrijk!

Bij terugkomst maar eens rustig afwegen wat te doen. Inmiddels (heeft te lang geduurd) blijkt ook voor mij dat het XS abonnement veel te duur is. Mogelijk een bewuste strategie van KPN om XS  zo snel mogelijk ‘leeg’ te laten lopen? of mag ik dat zo niet stellen?  

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 26, 2025

@Berrie_Kaas en ​@Dicksooo Dank je wel. We gaan er eens rustig voor zitten. Komt goed. 👍🏼

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 27, 2025

Mogelijk een bewuste strategie van KPN om XS  zo snel mogelijk ‘leeg’ te laten lopen? of mag ik dat zo niet stellen?  

Het is zeker geen bewust strategie maar de verplichting van KPN. XS4All heeft naast nadelen ook voordelen, als door de wijziging deze voordelen zouden wegvallen, hebben de XS4All recht de overeenkomst op te zeggen. En een wijziging alleen voordelen voor klanten zou brengen, doet zeker geen beursgenoteerde bedrijf met winstoogmerk. 

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 27, 2025

Kan zijn ​@TDN , maar als KPN in 2020 noodgedwongen een ‘speciaal XS4ALL abonnement’ optuigt waaraan geen nieuwe klanten toe kunnen treden, maar alleen om voormalige XS4ALL’ers aan zich te binden, is ten dode opgeschreven. Immers, deze groep wordt in de komende jaren steeds kleiner, totdat het ophoudt te bestaan. Zo simpel is het. Het recht om op te zeggen hebben alle XS4ALL’ers, ook ik, al eens gehad. Dit proces loopt immers al ruim drie jaar, dus iedereen is het stadium ‘einde contract’ al eens gepasseerd. De wens om te verlengen zal denk ik steeds kleiner worden omdat het idee post vat dat we met het XS abonnement in een te strak en veel te duur keurslijf zitten.  

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 7, 2025

@Dicksooo Vraagje ontrent de FB 4050. Ik neem aan dat je die ook in ‘slave’ modus kan zetten, oftewel dan fungeert ie als een wifi repeater? Ik heb nu een FB 7560 (had ik nog liggen) als repeater ingesteld, volledig in mesh geschakeld met FB 7590 en FB 1750e.
Met de nieuwe opstelling FB 4050, FB 4050 en een 1200AX volledige upgrade naar wifi 6, althans dat is de bedoeling. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 7, 2025

@driemaster De Fritz!box moet eerst naar fabrieksinstelling en je kan als slave instellen

https://fritz.com/nl-nl/apps/knowledge-base/FRITZ-Box-4050/3354_FRITZ-Box-als-Mesh-Repeater-instellen