Skip to main content

Per x mei eindigt mijn Thuis abonnement en vanaf de volgende dag stap ik over. 
waarom hanteren jullie toch een afkoopsom.

Hallo ​@RaBo ,

Heb je wel een maand daarvoor telefonisch bij KPN opgezegd? En is dat officieel bevestigd? 

Anders loopt jouw thuisabonnement na x mei namelijk ongewijzigd door en geldt er een opzegtermijn van één maand. En dan kan die afkoopsom wel eens precies één maand betreffen.

Het jaarabonnement eindigt per 25 mei, zoals KPN op haar website schrijft is:

De opzegtermijn is 1 maand nadat je abonnement is afgelopen. Dit geldt voor alle abonnementen. In de MijnKPN app (Opent in een nieuw tabblad) vind je de begin- en de einddatum van je contract. Als je niks aanpast, dan wordt je abonnement automatisch verlengd.

mijn abonnement eindigt  per 25 mei, lijkt me vreemd dat wanneer je abonnement van rechtswege op 25 mei eindigt je het een maand ervoor op moet zeggen. 

wanneer ik het op 26 mei op zou zeggen snap ik de maand opzegtermijn, maar daar is nu geen sprake van. 

En toch werkt het zo ​@RaBo .

Je had op 25 april 2025 kunnen opzeggen per 25 mei 2025. Er is altijd één maand opzegtermijn ook na jouw einde contractdatum. 

Dank ​@Noordzee 

Dan wachten we even KPN af…

Want zo werken jaarabonnementen niet. 

“Een abonnement voor een bepaalde periode, zoals een jaarcontract, kan in principe niet tussentijds opgezegd worden. Na afloop van de contractperiode kan het abonnement meestal worden opgezegd met een opzegtermijn van maximaal een maand. Als het abonnement automatisch wordt verlengd, geldt de opzegtermijn van één maand vanaf het moment van de verlenging”.

en zoals op de website van KPN staat:

Volgens de informatie op de website van KPN is de opzegtermijn voor alle abonnementen 1 maand nadat je abonnement is afgelopen. —> Mijn abonnement is nog niet afgelopen
Dit betekent dat als je een jaarabonnement voor tv en internet bij KPN hebt, en je zegt het niet op voor de einddatum, het automatisch wordt verlengd. Na deze verlenging heb je een opzegtermijn van één maand. Je hoeft het dus in principe niet een maand voor het verlopen van de eerste contractperiode op te zeggen.
Wel is het belangrijk om de volgende punten in overweging te nemen:
 * Eerste contractperiode: Tijdens de eerste vaste contractperiode van je jaarabonnement kun je het over het algemeen niet tussentijds opzeggen, tenzij je een afkoopsom betaalt.
 * Automatische verlenging: Na de eerste contractperiode wordt je abonnement automatisch verlengd, maar dan is het maandelijks opzegbaar met een opzegtermijn van één maand.
 * Einddatum contract: Je kunt de einddatum van je contract vinden in de MijnKPN app of in je contractdocumenten.
 * Opzeggen voor de einddatum: Als je zeker wilt zijn dat je abonnement niet automatisch wordt verlengd, kun je het natuurlijk wel al eerder opzeggen, rekening houdend met de verwerkingstijd van de opzegging.
Om er zeker van te zijn hoe het in jouw specifieke situatie zit, raden we je aan om:
 *

Je leest het niet goed,…

Er wordt inderdaad gesproken dat nadat je jaarcontract is afgelopen, je automatisch overgaat naar een contractvrije periode met een opzegtermijn van één maand. Dit klopt.

Kpn schrijft niet dat je pas na het eerste jaar je jaarcontract  kan opzeggen.

Dus als jij op 25 april kpn benaderd had, met verzoek om per 25 mei je contract voor internet en tv te  beëindigen, was je keurig op tijd geweest.

Lees vooral eens de enelaatste ster in je hiervoor aangehaalde bericht.

mijn abonnement eindigt  per 25 mei, lijkt me vreemd dat wanneer je abonnement van rechtswege op 25 mei eindigt je het een maand ervoor op moet zeggen. 

Er is 1 maand wettelijke opzegtermijn. Wil je dus je abonnement écht per einddatum stoppen dan dien je 1 maand vóór de einddatum op te zeggen, dus 24 april uiterlijk maar kan ook eerder, om het per einddatum te laten stoppen. 

1 maand tevoren opzeggen en de opzegtermijn* loopt gelijk met de laatste maand.

*(bij wet zo geregeld)

Zeg je bijvoorbeeld vandaag op dan loopt je abonnement nog eventjes door tot 11 juni. Tenzij je aangeeft per se per 25 mei te willen stoppen. Dan dien je wel nog het abonnement van 25 mei tot 11 juni te betalen, dat is dan de afkoopsom.

Er is geen provider of andere dienst (tijdschrift abonnement bijvoorbeeld) die hiervan af mag wijken.

Goedemiddag ​@RaBo , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Mooi om te zien dat je al zoveel goede reacties hebt mogen ontvangen vanuit onze Community en ik kan er verder ook weinig meer aan toevoegen. Het antwoord van ​@JB22_ heb ik gemarkeerd als 'best answer' omdat dit bericht de lading het meeste dekt. Ik ga er vanuit dat jij middels deze informatie weet waar je aan toe bent. En mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, dan horen we dat natuurlijk ook graag!

Als je gebruikt maakt van de overstapservice, dan lijkt me dat je hier helemaal niets mee te maken hebt toch?

Als je gebruikt maakt van de overstapservice, dan lijkt me dat je hier helemaal niets mee te maken hebt toch?

Goede toevoeging ​@Marlon92 , hier heb je namelijk helemaal gelijk in. Ik hoop daarom ook dat ​@RaBo gebruik maakt van de overstapservice maar afgaande op zijn beschrijving twijfel ik hier aan. 

Dat is een aanname ​@Jan van KPN

fout lag bij KPN en is door webcare aangepast. 
zonde dat een merk als KPN zo slecht bereikbaar is en het overlaat aan de consument in de hoop dat die een antwoord geven.

topic kan worden gesloten. 

Hoi ​@RaBo en bedankt voor je terugkoppeling!

Ik doe nergens een aanname dus daar is ook geen sprake van. Het enige wat ik heb gezegd, is dat ik hoop dat je gebruik maakt van de overstapservice, niet meer en niet minder ;)
Desondanks vind ik het oprecht fijn om te lezen dat het inmiddels is aangepast door mijn collega's van Webcare en fijn dat je dit nog even hier hebt willen delen. Wat betreft onze bereikbaarheid; je kunt ons bellen op het gratis nummer 0800 0402, een terugbelafspraak inplannen, ons benaderen via Facebook of X of je kunt ons via deze weg (de Community) benaderen. 

Reageer