Skip to main content
Beantwoord

Waarom moet ik betalen voor sms'jes naar het buitenland? Ik heb onbeperkt

• December 22, 2025
  • 12 reacties
  • 194 keer bekeken

Ik heb onbeperkt bellen en sms’en binnen EU

toch moet ik betalen voor berichten naar buitenland 

Staat niet op factuur dat het buiten eu is

hoe kan dat

Beste antwoord door Schaats

Via een telefoontje naar kpn weet ik naar welk nummer ik een sms heb verstuurd. Ook de dag en tijd. Zo kon ik direct zien hoe het probleem is ontstaan.

ik kreeg een sms van mijn opticien dat mijn bril gereed was en kan worden afgehaald .  Via het telefoonnummer in de link contact opgenomen voor een afspraak om de bril op te halen. 

deze heb ik bevestigd met een sms. Hier zijn de kosten ontstaan omdat het ontvangen bericht is gekoppeld aan  een nr uit Azië 

Ik ga de opticien hierover berichten . 

12 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 22, 2025

Beste ​@Schaats naar het buitenland (EU) bellen en SMS’en vanuit NL kost gewoon geld.

• December 22, 2025

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland/binnen-eu

Overal in de Europese Unie (EU) bel, sms en internet je zoals je in Nederland gewend bent. Dit zit gewoon bij je abonnement of tegoed in. Je betaalt dus niks extra’s. Is je bundel op? Dan gelden in de EU dezelfde kosten als in Nederland als je meer verbruikt dan je bundel.

Als je dus binnen de EU hebt een sms een bericht hebt verstuurd zou deze gratis moeten zijn tenzij het een soort van betaald servicenummer is. Staat bij de details van de factuur niet meer informatie?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 22, 2025

Beste ​@Edu2020 , je hebt gelijk,  behalve bij bellen en SMS vanuit NL naar een ander land binnen de EU, of de voorwaarden moeten kortgeleden aangepast zijn.

Dat kan ik niet terug vinden.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 22, 2025

Hallo ​@Schaats ,

De kans is groot dat jij te maken hebt met een betaalde sms-dienst. Betaalde sms-diensten zijn premium sms'jes van derde partijen (zoals weerberichten, chatdiensten, ringtones, winacties) die je activeert door een sms naar een 4-cijferig nummer te sturen, waarvoor je betaalt per bericht of via een abonnement. Je kunt ze stoppen en blokkeren via de website Payinfo.nl, die een overzicht biedt van alle actieve diensten en je provider helpt bij het blokkeren ervan. 

Betaalde sms- en mobiel internet diensten stoppen

Je kunt betaalde sms- en mobiel internet diensten gratis stopzetten. Je kant dit doen door een sms met bijvoorbeeld ‘STOP’ of ‘UIT’ te sturen naar de shortcode. Welk woord je precies moet sms’en lees je in de aanmeldbevestiging van de sms-dienst. Dat is vaak de eerste sms die je hebt ontvangen nadat je de dienst afsloot. Weet je niet wat de shortcode is waar je naartoe moet sms’en? Kijk dan op jouw factuur onder het kopje 'Premium diensten'.

Je kunt de betaalde sms-diensten ook stoppen via Payinfo. Dat doe je zo:

1. Ga naar payinfo.nl
  2. Vul jouw telefoonnummer in
  3. Je krijgt een sms met hierin een wachtwoord
  4. Vul dit wachtwoord in
  5. Je krijgt nu een overzicht van alle betaalde diensten op jouw nummer
  6. Klik op details om je af te melden

Let op: Dit kan alleen voor betaalde sms-diensten. Betaalde mobiel internet diensten kan je niet via payinfo stopzetten. Dit gaat via de website waar je de dienst hebt afgesloten.

bron: 

• December 22, 2025

Beste ​@JanD, onderstaande wordt vermeld als je informatie opvraagt voor een nieuw abonnement bij “Kies je belminuten en sms'jes”

Met een Mobiel abonnement valt bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer in de EU ook binnen je bundel.

Voor ons was dit 1 van de redenen om de vaste telefoon op te zeggen omdat we regelmatig bellen met Engeland (niet EU maar wordt wel zo meegerekend bij KPN) en België. Wel vreemd dat alleen “bellen” wordt genoemd en niet sms’en….

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Als het goed is staat op de factuur een landencode van het land waar de sms naar toe is gegaan. Ik had dit vorige periode ook aan de hand. Met een beetje ‘pielen’ met mijn nieuwe smartwatch, per abuis een sms gestuurd naar whatsapp. Landencode LKA stond er op de factuur en da’s buiten de EU. Dus correct. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 22, 2025

Het hangt ervan af wanneer het abonnement afgesloten was. Sinds paar jaren is GB niet meer EU, men hoeft geen bundel te kopen maar bellen en sms zijn niet meer gratis

• December 22, 2025

@TDN, KPN is hier nogal onduidelijk. Geef bijvoorbeeld Duitsland in (100% EU) en je ziet dezelfde bedragen als voor Engeland. Dit zijn waarschijnlijk de buiten-bundel bedragen. Kijk ook even naar het eerste gedeelte van jouw screenshot; daar is het wel tegen hetzelfde tarief als in Nederland.

Vervolgens staat op dezelfde pagina:

Bellen, sms'en en internetten in de EU

Overal in de Europese Unie (EU) bel, sms en internet je zoals je in Nederland gewend bent. Dat zit in je abonnement of Prepaid, zonder extra kosten. Bundel op? Dan betaal je hetzelfde als in Nederland als je meer verbruikt dan je bundel.

Goed om te weten: IJsland, Noorwegen, Noordzee (Tampnet), Moldavië, Oekraïne, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland vallen bij KPN ook onder de Europese Unie.

Engeland is dus nog steeds gratis zolang het binnen je bundel past. Zo is ook onze ervaring als we mobiel met Engeland bellen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • December 22, 2025

Via een telefoontje naar kpn weet ik naar welk nummer ik een sms heb verstuurd. Ook de dag en tijd. Zo kon ik direct zien hoe het probleem is ontstaan.

ik kreeg een sms van mijn opticien dat mijn bril gereed was en kan worden afgehaald .  Via het telefoonnummer in de link contact opgenomen voor een afspraak om de bril op te halen. 

deze heb ik bevestigd met een sms. Hier zijn de kosten ontstaan omdat het ontvangen bericht is gekoppeld aan  een nr uit Azië 

Ik ga de opticien hierover berichten . 

• December 22, 2025

Beste ​@Edu2020 , je hebt gelijk,  behalve bij bellen en SMS vanuit NL naar een ander land binnen de EU, of de voorwaarden moeten kortgeleden aangepast zijn.

Dat kan ik niet terug vinden.

Bellen en sms'en van en naar elk land binnen de EU gaat gewoon uit je bundel. Daarvoor is er juist de roam like at home regeling. Dat is al sinds 2017 het geval.

Bron

En hier de meest recente tarieven link

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 22, 2025

Als je een abonnement hebt wat afgesloten is vanaf 26 september 2016 valt bellen en sms'en vanuit Nederland naar andere bundel-landen binnen de bundel. 

Heb je nog een oud abonnement van voor die datum dan moet je betalen naar een nummer uit deze landen en gebieden

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 22, 2025

Beste ​@Rowi. , ik ben in de war met Simyo, daar werkt het zoals ik eerder beschreef.