Skip to main content
Beantwoord

Waarom moet ik verplicht een app om mijn facturen in te kunnen zien?

• July 23, 2025
  • 10 reacties
  • 159 keer bekeken

Helaas nu bij KPN ook al geen facturen meer in de e-mail.

Je moet verplicht je facturen zelf uit je account halen.

Dit is account dwang. De app dwang is er ook al. Mag dit zomaar?

Ik ben als privacy man allergisch voor accounts en apps.

Ik wil mijn facturen weer gewoon in mijn e-mail, veel te onhandig maar het belangrijkste: ik wil geen account.

Ik weet dat dit moet in het kader van het control grid wat opgetuigd wordt, ik weet dat dit allemaal van bovenaf komt. En het moet allemaal zgn. voor de "veiligheid" natuurlijk. Dat is altijd de stok om mee te slaan.

Maar ik wil geen account en zeker geen app.

Maar heb wel mijn facturen nodig.

Hoe gaan we dit doen?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@FranckyT. Om de klantgegevens van klanten zo goed mogelijk te beschermen, worden de facturen niet meer per e-mail gestuurd. Ze zijn alleen nog daarom in een MijnKPN-account in te zien en te downloaden. Voor jou misschien overbodige informatie, maar kan voor anderen misschien nog verhelderd zijn. 

Als je echt niet met een MijnKPN account wil werken, dan kun je ook de papieren factuur aanzetten. Dit kost €2,50 per maand extra en dan wordt ie elke maand bij je in de bus gegooid. Hiervoor kan je het beste een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt. De helpdeskmedewerker kan dit dan voor je aanpassen. 

10 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 23, 2025

Zelfs om uberhaupt dit bericht te kunnen plaatsen en een vraag te stellen heb je al een account nodig.

En ja, die heb ik dus. maar wil daar vanaf.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 23, 2025

Welkom in 2025.

In een account of abonnement heb je gewoon privacy. 

E-mails kunnen makkelijker onderschept of gehackt dan je KPN Account. 

Derhalve zo volledige privacy op je facturen. Meer dan in de e-mail. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 23, 2025

Beste ​@FranckyT om dit forum te kunnen gebruiken heb je ook een werkend account nodig en moeten maken.

Om bij je abo-gegevens te kunnen komen en aan te passen en in te zien heb je ook een werkend account nodig.

Bij KPN is er geen app-dwang, het meeste kan ook gewoon via kpn.com geregeld worden.

In deze digitale maatschappij heb je bijna overal een account nodig i.v.m. de privacy en veiligheid.

Ik neem aan dat je ook DigID gebruikt, bij de bank een account heb en ga zo maar door.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 25, 2025

Hoi ​@FranckyT. Om de klantgegevens van klanten zo goed mogelijk te beschermen, worden de facturen niet meer per e-mail gestuurd. Ze zijn alleen nog daarom in een MijnKPN-account in te zien en te downloaden. Voor jou misschien overbodige informatie, maar kan voor anderen misschien nog verhelderd zijn. 

Als je echt niet met een MijnKPN account wil werken, dan kun je ook de papieren factuur aanzetten. Dit kost €2,50 per maand extra en dan wordt ie elke maand bij je in de bus gegooid. Hiervoor kan je het beste een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt. De helpdeskmedewerker kan dit dan voor je aanpassen. 

• Topper
  • July 27, 2025

Dat account heb je zo te zien al…

En… vooralsnog… hoef je niet die domme app te gebruiken om bij de facturen te komen

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • July 27, 2025

Ben zelf geen fan van apps. Ik maak daar zo min mogelijk gebruik van. De KPN-app is niet nodig en zeker niet verplicht om je facturen in te kunnen zien of wat dan ook. Heb de app ook niet gedownload. Ik log gewoon in Mijn KPN via de webversie. Simpel zat. 🤗

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 14, 2025

Beste ​@FranckyT om dit forum te kunnen gebruiken heb je ook een werkend account nodig en moeten maken.

Om bij je abo-gegevens te kunnen komen en aan te passen en in te zien heb je ook een werkend account nodig.

Bij KPN is er geen app-dwang, het meeste kan ook gewoon via kpn.com geregeld worden.

In deze digitale maatschappij heb je bijna overal een account nodig i.v.m. de privacy en veiligheid.

Ik neem aan dat je ook DigID gebruikt, bij de bank een account heb en ga zo maar door.

Digid gebruik ik niet meer. En de komende Digital ID ga ik weigeren. Wij volgen de privacy ontwikkelingen dagelijks op de voet en zien app- & account dwang steeds verder toenemen. Wie om privacy geeft is juist allergisch voor apps en accounts. Apps verzamelen vaak jouw data en via apps en accounts identificeer je je ten alle tijde. Hier gaat het om, zonder de ID is onze data onbruikbaar voor de handel en massa surveillance.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 14, 2025

Dit is helaas zo'n typisch antwoord "we doen het voor uw veiligheid"

Een beetje wakkere mens ziet hier inmiddels staan: "we proberen u te volgen, controleren en surveilleren". Dat die controle maatschappij in rap tempo wordt ingericht zien we dagelijks bevestigd door allerlei wetten. En dus ook door app & accountdwang.

Want dán identificeer je je en kan de dataverzameling beginnen. 

Ik wil de facturen gewoon via de e-mail en niet extra betalen voor mijn eigen facturen.

Gelukkig is het niet meer nodig, want inmiddels ben ik helemaal weg bij KPN en kom nooit meer terug.

Die grote providers gaan als eerst mee in deze agenda. Of de medewerkers het nu door hebben of niet.

De meesten geloven gewoon dat het nodig is voor onze veiligheid.

De online leeftijdsverificatie gaat ook zogenaamd om onze veiligheid….

En de chatcontrol aka client side scanning is om onze kinderen te beschermen…

Enzovoort.

Telkens weer is dit de stok om mee te slaan en ons de controlestaat in te loodsen.

(ik lees geen antwoorden meer , deze account gaat eraf nu)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 14, 2025

Hoe kun je dan nog meedoen in de maatschappij zonder DigId ​@FranckyT , daar ben ik wel benieuwd naar.

• August 14, 2025

Die app dwang is er wel of zo voelt het bij mij, want ik kan niet alle gegevens zien betreffende mijn abonnement in de webversie van MijnKPN. Ook bepaalde voordeeltjes die enkel via de app zijn te claimen. Kortom kom er niet mee aan dat er geen gerichte sturing richting de app is. 

Hoe kun je dan nog meedoen in de maatschappij zonder DigId ​@FranckyT , daar ben ik wel benieuwd naar.

Dit is inderdaad een interessante vraag want er kan steeds minder zonder een digid echter er bestaan nog andere niet digitale methoden om jezelf te legitimeren. De vraag is dan meer  hoe je zonder digid mee kan doen in de digitale maatschappij dat wordt steeds verder bemoeilijkt. 

In de gewone maatschappij is dat niet nodig. En ook daar is die app dwang leuke aanbieding bij de bouwmarkt oh sorry meneer u heeft wel de app en een account nodig.