Skip to main content
Vraag

Waarom wordt er meer moeite gedaan om nieuwe klanten te krijgen dan bestaande klanten te houden?

• March 7, 2026
  • 23 reacties
  • 248 keer bekeken

Goedenmiddag,

Het zal waarschijnlijk een veel gestelde vraag zijn maar waarom word er altijd zoveel meer gedaan voor werving van nieuwe klanten maar niets voor het aanhouden van loyale klanten?

Switchen van provider kan tot wel 650 euro aan voordeel opleveren in de vorm van: kortingen, playstations, Nintendo switch, smart televisies etc maar als je langer dan 2 jaar blijft staat daar niets tegen over.

In het beste geval krijg je, voor een verlening van 2 jaar!, een aantal maanden 6 of 8 euro korting per maand wat totaal niet in verhouding staat wat er voor de nieuwe leden word gedaan.

Ik wil graag blijven want ik ben tevreden met kpn maar ik ben serieus aan het twijfelen over te stappen omdat het gewoon om heel veel geld gaat.

Wat zijn de mogelijkheden voor retentie?

23 reacties

• March 7, 2026

Een paar maanden 10 euro korting.

Waarom er meer moeite wordt gedaan om klanten bij een andere provider weg te lokken is redelijk eenvoudig de vijver waarin wordt gevist is niet zo heel groot. Waarom zou je overstappen als het product goed is?

Het wachten is tot de eerste grote provider stopt met deze onzin. Maar waarschijnlijk dat ze dat gewoon niet durven.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 7, 2026

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

ik geef dan altijd het Hornbach concept als voorbeeld: geen kortingen maar altijd de laagste prijs. Afgelopen maand getest door de consumentenbond en het scheelt ongeveer 20% met oa de praxis.

Helaas wordt een groot deel van de mensheid gek als er weer een kortingsactie is, moeten we echt mee stoppen.

dat heen en weer hoppen voor kortingen en speeltjes (die je vaak niet nodig hebt) kost alleen maar geld (monteurs, administratie, gedoe, etc) en betalen wij als klant dus allemaal. Gewoon de laagste prijs en geen acties.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 7, 2026

Ach, Hornbach. Alleen al met heen en weer naar een winkel ben ik die "besparing" alweer kwijt. ​@emielstroeve 

Dichtstbijzijnde 22 km met de auto.

Praxis en Gamma, naast elkaar, 2 km.

Wat kies je dan.…

Natuurlijk moet Hornbach veel reclame maken met zo weinig winkels. 

• March 7, 2026

Dat artikel bedoel ik inderdaad. Alleen wat daar geschreven wordt over de dynamische markt wordt naar mijn mening juist door de providers zelf veroorzaakt met de kortingen en kado's. En in een beperkt gebied heb je nu 4 netwerken dat kan iets meer dynamiek opleveren. En die vijver is echt heel beperkt ongeveer een kwart van de totale hoeveelheid huisaansluitingen.

Het verbaasd mij dan ook dat bijvoorbeeld Delta landelijk en op TV adverteert terwijl die op de kleinste aantal aansluitingen beschikbaar is.

Een paar maanden 10 euro korting.

Waarom er meer moeite wordt gedaan om klanten bij een andere provider weg te lokken is redelijk eenvoudig de vijver waarin wordt gevist is niet zo heel groot. Waarom zou je overstappen als het product goed is?

Het wachten is tot de eerste grote provider stopt met deze onzin. Maar waarschijnlijk dat ze dat gewoon niet durven.

Dit is wat ik bedoel, als je er meer aan doet om je klanten binnen te houden door bijvoorbeeld aantrekkelijke prijzen te hanteren, blijven mensen niet alleen maar trek je net zo hard nieuwe mensen aan.

Nu loont t voor de consument om iedere 2 jaar te switchen. Je kan per 2 jaar ongeveer 650 euro verdienen wat niet verkeerd is. 

Wij hebben geen netflix, geen voetbal, geen film of wat dan ook en betalen dik over de 70 euro per maand voor enkel internet en televisie.

Als ik nu switch naar ziggo heb ik het eerste jaar daar flinke korting op.

Ziggo is net zo'n grote provider als Kpn en kwalitatief ook meer dan prima.

Hoeft niet altijd een speeltje te zijn die je niet nodig hebt, kunt ook gewoon voor flinke korting kiezen 

• March 7, 2026

Hoeft niet altijd een speeltje te zijn die je niet nodig hebt, kunt ook gewoon voor flinke korting kiezen 

Klopt, ik zou persoonlijk ook altijd korting kiezen. Wezenlijk verplichten de providers ons bijna om elk jaar of elke twee jaar te wisselen voor de laagste jaar lasten.

Als je meer dan € 70,00 kwijt bent heb je waarschijnlijk nog een Hussel of ouder abonnement of meerdere tv ontvangers. Dan is wisselen naar de huidige portfolio ook een optie. Mij scheelde dat ook € 10,00 dat was uiteindelijk lucratiever dan het abonnement verlengen. Alleen is er nu voor de telefoonlijn weer een Euro bij gekomen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 7, 2026

Omdat consumenten die dure cadeaus willen, blijven de prijzen hoog.

In landen als Frankrijk geen dure cadeaus. Lagere prijzen. 

Ergo. De Nederlanders hebben dit systeem aan zichzelf te danken. 

Ik wil best stoppen om die cadeaus van nieuwe klanten te betalen...

• March 7, 2026

Omdat consumenten die dure cadeaus willen, blijven de prijzen hoog.

In landen als Frankrijk geen dure cadeaus. Lagere prijzen. 

Ergo. De Nederlanders hebben dit systeem aan zichzelf te danken. 

Ik wil best stoppen om die cadeaus van nieuwe klanten te betalen...

Ach zelfs zonder die cadeaus zullen de prijzen hoger blijven. Laat er eerst een provider maar stoppen met de inflatiecorrecties.

Wel een kromme redenatie de providers zijn zelf met die kado's begonnen, en dan hebben we het nu aan ons zelf te danken?

Het probleem van KPN en VodafoneZiggo is dat ze veel te groot zijn geworden. Veel personeel veel gebouwen noem maar op. Die paar kado's voor nieuwe klanten zal nihil zijn op de overige operationele kosten.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 7, 2026

@Rowi. Dan heb ik goed nieuws, KPN heeft een aantal kantoren gesloten afgelopen jaar. 

Uit het glazen huis.

Ook het kantoor in Zoetermeer is verlaten en staat te huur op Funda.

En volgens mij mis ik er nog 1. Maar kantoren zijn aan het fuseren aangezien sinds corona Work from Home enigzins de standaard is geworden voor een hoop collega's.

Verder worden (helaas) een hele hoop oude telefooncentrales gesloopt waarbij ook de toiletten voor de monteurs verdwijnen. Dit alles in combinatie met de uitrol van glasvezel welke een stuk goedkoper is in onderhoud en stroomvoorziening zorgt ervoor dat de vaste lasten allemaal een stuk lager worden.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 7, 2026

Da’s mooi, lagere vaste lasten voor kpn.

Jammer alleen dat de vaste klanten daar niet van profiteren.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 7, 2026

Ach, Hornbach. Alleen al met heen en weer naar een winkel ben ik die "besparing" alweer kwijt. ​@emielstroeve 

Dichtstbijzijnde 22 km met de auto.

Praxis en Gamma, naast elkaar, 2 km.

Wat kies je dan.…

Natuurlijk moet Hornbach veel reclame maken met zo weinig winkels. 

Zowel de Hornbach, Praxis, Gamma, Karwei, Bauhaus en twee locale DIY winkels hebben hier allemaal op minder dan 2 kilometer afstand een vestiging. Keuze genoeg dus, maar dat heeft verder niet zoveel met het klantbehoud van kpn te maken.

Maar waar het feitelijk om gaat, is dat elke klant daar dezelfde prijs betaald. Of je daar nu 10 jaar klant bent, 1 jaar, of voor het eerst als ‘nieuwe’ klant komt. Veel van die winkels  strooien, net als de supermarkten en ‘voordeeldrogisterijen’, met ‘aanbiedingen’ en voor die ‘aanbieding’ komt ook elke klant in aanmerking, ongeacht hoe lang je daar al klant bent of alleen voor de ‘aanbieding’ binnenstapt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 7, 2026

In Groningen is het aantal gebouwen nu terug gebracht van 3 naar 1. Alleen het "telefoonboek" is nog in gebruik. En onlangs helemaal verbouwd om alle afdelingen daar onder te brengen. Waaronder het moderatie team. Al enkele jaren was al 1 van de 3 gebouwen afgestoten. ​@Rowi. 

Er zijn vorig jaar ook winkels gesloten. 

Kpn gebouw Groningen 

• March 7, 2026

Die gesloten winkels en kantoren doen er niet veel toe. De paar centen die de kadootjes en kortingen voor nieuwe klanten kosten zal niet tot nauwelijks merkbaar zijn op het totaal plaatje.

Ik heb zelf  geen behoefte om het op te zoeken, ik vraag mij wel af wat hiervan te vinden is in de jaar of kwartaal cijfers. Dus welk bedrag is gereserveerd voor nieuwe klanten, dat zal waarschijnlijk onder de algemene marketing post vallen.

Om weer on topic te komen de paar centen voor het verlengen staan gewoonweg niet in verhouding. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 7, 2026

In Groningen is het aantal gebouwen nu terug gebracht van 3 naar 1. Alleen het "telefoonboek" is nog in gebruik. 

In december nog geweest. Ze hebben daar super lekkere koffie, met bijbehorende mergpijpjes! 
Yammie!! 😜🤣 

Die gesloten winkels en kantoren doen er niet veel toe. De paar centen die de kadootjes en kortingen voor nieuwe klanten kosten zal niet tot nauwelijks merkbaar zijn op het totaal plaatje.

Ik heb zelf  geen behoefte om het op te zoeken, ik vraag mij wel af wat hiervan te vinden is in de jaar of kwartaal cijfers. Dus welk bedrag is gereserveerd voor nieuwe klanten, dat zal waarschijnlijk onder de algemene marketing post vallen.

Om weer on topic te komen de paar centen voor het verlengen staan gewoonweg niet in verhouding. 

Helemaal eens en dat vind ik persoonlijk heel jammer.

Ik geloof zeker in werving maar het behouden van een bestaand bestand is minstens net zo belangrijk.

En zoals gezegd een mooie scherpe (vaste) prijs trekt ook gewoon weer nieuwe leden aan dus in mijn optiek win win. Maargoed 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 7, 2026

Nu loont t voor de consument om iedere 2 jaar te switchen. Je kan per 2 jaar ongeveer 650 euro verdienen wat niet verkeerd is. 

Hallo ​@Rutger Heemskerk ,

De reden dat KPN veel geld steekt in het werven van nieuwe klanten (en niet in een iets lagere prijs voor iedereen) is dat het allergrootste deel van de klanten gewoon nooit overstapt of überhaupt iets onderneemt om goedkoper uit te zijn. 

De groep “slapende klanten” financiert eigenlijk de cadeaus die uitgereikt worden aan nieuwe klanten. Met “slapende klanten” bedoel ik met name de klanten die al vele jaren een oud abonnement hebben wat veel duurder is dan de huidige abonnementen. Aan die groep klanten verdient KPN veel geld. En dat geld wordt gebruikt voor de welkomstacties.  

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

en dus zit het hornbach-concept er niet in. Beetje onderzoek toont aan dat minder dan 15% jaarlijks overstapt en dus is die andere 85% de melkkoe die ze niet zullen opgeven.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik ga me in dit topic niet mengen in de hoe of waarom maar wil nog wel even noemen dat je altijd even contact op kunt nemen om te kijken of je huidige abonnement nog bij je past. Misschien betaal je voor diensten die je niet gebruikt of betaal je er ergens anders teveel voor. Je kunt daarvoor online een belafspraak maken of tijdens kantooruren even bellen met 0800-0402.

Voor bestaande klanten hebben we ook KPN Voor Jou

Ik ga me in dit topic niet mengen in de hoe of waarom maar wil nog wel even noemen dat je altijd even contact op kunt nemen om te kijken of je huidige abonnement nog bij je past. Misschien betaal je voor diensten die je niet gebruikt of betaal je er ergens anders teveel voor. Je kunt daarvoor online een belafspraak maken of tijdens kantooruren even bellen met 0800-0402.

Voor bestaande klanten hebben we ook KPN Voor Jou

Dit heb ik gedaan inderdaad, dat is ook waar mijn eerste opmerking vandaan kwam met de 6 tot 8 euro korting voor 6 maanden voor een 2 jarige verlenging.

In mijn optiek een grap ten opzichte van de wervingscampagnes.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 9, 2026

Iedere vaste klant € 6,00 korting geven zou betekenen dat er 21 miljoen euro per maand minder binnen komt. Die paar playstations of tv's zal veel minder kosten. 

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 9, 2026

Iedere vaste klant € 6,00 korting geven zou betekenen dat er 21 miljoen euro per maand minder binnen komt. Die paar playstations of tv's zal veel minder kosten. 

kpn heeft dus 3,5 miljoen klanten waarvan 15% jaarlijks ‘hopt’, dat zijn dus 525000 playstations per jaar, en die kosten vast meer dan 40 eur. en als dat hoppen afneemt, nemen ook de logistieke kosten af van al die handelingen.

en het kan zijn dat ik verkeerd reken, dan hoor ik het graag