Skip to main content
Vraag

Waarom zijn de abonnementen van zowel Internet/TV als Mobiel meer gestegen dan de inflatie ?

• June 17, 2026
  • 3 reacties
  • 36 keer bekeken

In de laatste factuur mail van KPN kondigen ze een jaarlijkse prijsverhoging van 3,3% aan, volgens het inflatiecijfer van het CBS van het afgelopen jaar. Ik heb mijn facturen vergeleken met die van vorig jaar, en de prijsstijging bij TV/Internet is 4,4 % gestegen en bij Mobiel 9,3 %. Bij de klantenservice probeerde ze uit te leggen waarom die verhogingen erin zaten, maar ik heb mijn abonnement voor zowel TV/internet als mobiel niet aangepast. De wijzigingen komen dus allemaal op het conto van KPN. Als ik beide abonnementen samenvoeg is de prijsstijging 5,7 %. Mijn inziens horen al die prijsstijgingen binnen de inflatiecorrectie. Nu kan het zijn dat het met KPN niet zo goed gaat, dus heb ik de jaarcijfers opgevraagd. KPN heeft afgelopen kalenderjaar 855 miljoen euro winst gemaakt, waarvan 732 miljoen euro wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. (winst per aandeel 0,21 - dividend per aandeel 0,18, dat 85,6 % van de winst). Ik wil graag van de financiële deskundigen bij KPN horen waarom de abonnementhouders nu met deze prijsverhogingen worden opgezadeld, dat geld gaat dus grotendeels naar de aandeelhouders, en dat is te krom voor woorden.

De oplossing is waarschijnlijk aandelen KPN kopen, nu voor 4,27 euro per aandeel, als je zo'n 25 aandelen hebt, krijg je de prijsstijging weer als dividend uitgekeerd.

3 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 17, 2026

Hallo ​@RRigters ,

Wat betreft Thuisinternet, TV en Vast Bellen: 

Heb je nog het oude iTV? Dan is die prijs in het begin van dit jaar gestegen van ongeveer 11,00 naar 12,75.  

Heb je KPN TV+? Dat stijgt per medio juli 2026 van 12,50 naar 12,75.

Internet is in juli 2025 gestegen met 3,3% en nu per medio juli 2026 weer met 3,3%.

Vast Bellen is gestegen van 3,00 naar 4,00. 

Heb je nog meer aanvullende producten? Grote kans dat daar ook een stijging op geweest is. 

Wat betreft Mobiel: 

Dat is het abonnement gestegen per medio oktober 2025. 

Maar onlangs is er een extra verhoging gekomen van 1,00 per maand in verband met Extra Veilig Mobiel. 

Je geeft aan dat er een stijging is geweest van 9,3%.  Dat is wel erg veel, mogelijk heb je nu meer data in jouw abonnement zitten. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 17, 2026

Ik snap dat voor alle genoemde prijsstijgingen een onderliggende reden is. Als ze voor iedere wijziging het abonnement duurder maken, is het mij een raadsel waarom er dan ook nog een inflatiecorrectie toegepast moet worden. KPN maakt torenhoge winsten, dus het verhogen van de tarieven is niet nodig. Vervolgens hebben ze 85% van hun winst in 2025 aan aandeelhouders gegeven. En dat was 732.000.000 euro. Ik heb een kleine denkfout gemaakt, ik heb iets meer aandelen nodig om de prijsstijgingen te compenseren, het dividend wordt jaarlijks uitgekeerd, maar met zo'n 300 aandelen ontvang je gemiddeld jaarlijks 60 euro aan dividend, wat afdoende moet zijn om de huidige prijsstijgingen te compenseren. Dit op basis van de resultaten van afgelopen vijf jaar.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 17, 2026

Vast Bellen is gestegen van 3,00 naar 4,00. 

Vast bellen is vanaf 1 april 2025 (helaas geen grap) gestegen van €2,00 naar inmiddels €4,00.😕