Skip to main content
Beantwoord

Wanneer kan ik overstappen?

• February 22, 2026
  • 6 reacties
  • 117 keer bekeken

Wanneer kan ik overstappen? Augustus afgelopen  .

Beste antwoord door Serenay van KPN

Hoi ​@Franssie60, welkom bij de community! Als je contract in augustus is afgelopen, hangt het ervan af of het om een mobiel of een vast abonnement gaat. Er is al veel nuttige informatie gegeven hierboven!

Hieronder zet ik beide situaties voor je op een rij.

Mobiel abonnement
Loopt je contract nog, dan kun je meestal 120 dagen vóór de einddatum al een overstap met nummerbehoud aanvragen bij je nieuwe provider. Het nieuwe abonnement gaat dan pas in op de einddatum van je KPN-contract. Is je contract al afgelopen (bijvoorbeeld afgelopen augustus), dan ben je contractvrij en kun je op elk moment overstappen. Zeg je zelf op, dan geldt er een opzegtermijn van één maand. Stap je over met nummerbehoud, dan regelt je nieuwe provider de opzegging voor je.

Vast abonnement (internet en/of tv)
Loopt je contract nog, dan kun je overstappen per einddatum van je contract. Is je contract afgelopen, dan kun je op ieder moment overstappen. Ook hier geldt een opzegtermijn van één maand.

We willen je natuurlijk het liefste bij ons houden maar als je wilt opzeggen dan kan dat heel eenvoudig zelf. Mocht je nog ergens over twijfelen of andere vragen hebben over het overstappen, dan kijk ik graag met je mee!

6 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 22, 2026

Vanaf de einddatum kan KPN je abonnement over nemen.

Je kunt het vanaf 4 maanden voor die datum al inzetten maar dat is niet handig. Vanaf 1 maand voor die datum (i.v.m. opzegtermijn bij huidige provider) wordt het handiger.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 22, 2026

Waarom is dat niet handig ?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 22, 2026

Beste ​@Franssie60 stel dat je vaste contract afloopt op 16-8-2026, dan kun je al op 16-07-2026 opzeggen per 16-08-2026, want je hebt altijd 1 maand opzegtermijn.

Als je je contract door laat lopen, wordt het automatisch omgezet in een contract voor onbepaalde tijd met de opzegtermijn van 1 maand.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 22, 2026

Waarom is dat niet handig ?

Omdat je dan al die tijd niets meer aan kunt passen in je lopende contract.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 22, 2026

Hallo ​@Franssie60 ,

Je kan je mobiele abonnement verlengen vanaf vier maanden (120 dagen) voor het einde van je contract. Het nieuwe abonnement begint echter pas na afloop van het oude contract.

Je kan dus vanaf jouw einddatum (medio augustus 2026) verlengen bij een andere provider maar tot medio augustus zit je aan KPN “vast". Vanaf de einde contractdatum neemt de nieuwe provider het nummer dan over. Je moet dit laatste wel regelen bij jouw nieuwe provider via een overstapservice. 

Je kunt natuurlijk ook bij KPN verlengen of jouw oude abonnement ongewijzigd laten doorlopen. Verlengen is namelijk niet verplicht. 

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+7

Hoi ​@Franssie60, welkom bij de community! Als je contract in augustus is afgelopen, hangt het ervan af of het om een mobiel of een vast abonnement gaat. Er is al veel nuttige informatie gegeven hierboven!

Hieronder zet ik beide situaties voor je op een rij.

Mobiel abonnement
Loopt je contract nog, dan kun je meestal 120 dagen vóór de einddatum al een overstap met nummerbehoud aanvragen bij je nieuwe provider. Het nieuwe abonnement gaat dan pas in op de einddatum van je KPN-contract. Is je contract al afgelopen (bijvoorbeeld afgelopen augustus), dan ben je contractvrij en kun je op elk moment overstappen. Zeg je zelf op, dan geldt er een opzegtermijn van één maand. Stap je over met nummerbehoud, dan regelt je nieuwe provider de opzegging voor je.

Vast abonnement (internet en/of tv)
Loopt je contract nog, dan kun je overstappen per einddatum van je contract. Is je contract afgelopen, dan kun je op ieder moment overstappen. Ook hier geldt een opzegtermijn van één maand.

We willen je natuurlijk het liefste bij ons houden maar als je wilt opzeggen dan kan dat heel eenvoudig zelf. Mocht je nog ergens over twijfelen of andere vragen hebben over het overstappen, dan kijk ik graag met je mee!