Skip to main content
Vraag

Wat zijn de criteria voor een duurzame band met Nederland

• July 30, 2026
  • 7 reacties
  • 127 keer bekeken

• Nieuwkomer

Hallo,

Ik heb een vraag over de ‘duurzame band met Nederland’ in relatie tot mijn KPN-abonnement.

Ik verblijf momenteel tijdelijk op Curaçao. De verwachting is dat dit ongeveer 6 tot 8 maanden zal zijn. Ik wil mijn Nederlandse mobiele nummer graag behouden, onder andere voor DigiD, bankzaken en contact met familie en vrienden in Nederland.

Ik lees dat KPN in sommige gevallen beoordeelt of er sprake is van een duurzame band met Nederland. Daarom ben ik benieuwd hoe KPN mijn situatie zou beoordelen.

Mijn situatie is als volgt:

• Ik verblijf tijdelijk op Curaçao (verwacht 6-8 maanden).
  • Ik heb een Nederlandse bankrekening.
  • Ik behoud mijn Nederlandse mobiele nummer en gebruik dit actief.
  • Ik heb familie in Nederland en kom ook weer terug naar Nederland.

Mijn vragen zijn:

• Welke criteria hanteert KPN voor een duurzame band met Nederland?
  • Zou mijn situatie hieronder vallen?
  • Zijn er documenten die ik eventueel moet kunnen overleggen als daarom wordt gevraagd?

Alvast bedankt voor de reactie!

7 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 30, 2026

@rt De eis van een duurzame band met Nederland is alleen van toepassing voor het gebruik van 'Roam likes at Home’, dus binnen EU om misbruik te voorkomen. Buiten EU is ieder provider blij, dat zijn klant zijn dure tarieven voor buitenland gaat gebruiken.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 30, 2026

Hallo ​@rt ,

KPN heeft dat op de website staan. Voor alle info zie:

https://www.kpn.com/service/mobiel/band-met-nederland

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 30, 2026

Hallo ​@rt 

Op de KPN website staat hierover meer informatie:

Band met Nederland: voorwaarden roaming-gebruik | KPN

Geen Fair Use Policy en je bundel opmaken? Dat kan.

Sinds 1 juni 2017 kan je bij KPN je abonnement (bundel) in de hele Europese Unie (EU) gebruiken. Dit heet Roam Like Home. Maak je bundel op zonder rekening te hoeven houden met een fair use policy van maximaal 60 dagen of met een beperkt aantal MB's.

Je kan gewoon internetten, bellen en sms’en in de hele EU, uit dezelfde bundel die je in Nederland gebruikt.

Je moet wel kunnen aantonen dat je een duurzame band hebt met Nederland. Bijvoorbeeld als je woont, werkt of studeert in Nederland. Dit checken we zodra je tijdens een periode van 4 maanden meer belt, sms’t of internet in de EU, dan in Nederland.

Zoals ​@TDN al aangeeft gaat dit over het gebruik van jouw bundel(s) in Nederland en in de EU. Buiten de EU gelden de abonnement bundels niet en moet je aparte (dure) buitenlandbundels aanschaffen voor het betreffende land.
Zie hiervoor: Internetten, bellen en sms'en buiten de EU, overal ter wereld | KPN

Voor internetgebruik gedurende zo'n periode een dure oplossing. Beter is om te kijken naar een lokale (e)-sim voor data en jouw KPN nummer alleen te gebruiken voor incidentele gevallen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 1, 2026

Hoi, nou dat klopt naar mijn idee niet helemaal, met de nieuwste super unlimited bundel mag je ook 25Gb gebruiken op Curacao. alleen geven ze heir aan dat je wel een duurzame band moet hebben met Nederland, maar de criteria hiervoor kan ik niet duidelijk vinden, ik ben voor langere tijd op curacao, heb. en betaal gewoon mijn nederlandse zorgverzekering, heb mijn bankrekening in nederland. vandaar mijn vraag, want ik wil niet straks een rekening krijgne van alle buitenland kosten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 1, 2026

@rt Nee voor 25 GB buiten EU heeft je geen duurzame band nodig, waar heb je het gelezen? Lees de voorwaarden goed

Het abonnement kan alleen in deze landen gebruikt worden met dezelfde tarieven als in Nederland als je woont in Nederland, of wanneer je een duurzame band met Nederland hebt

Dezelfde tarieven als in Nederland is dan nog steeds onbeperkt en niet 25GB.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hey ​@rt  welkom op de KPN Community! Heerlijk om zo lang op Curaçao te kunnen verblijven, maar je wilt wel goed voorbereid zijn natuurlijk. Ook op gebied van mobiele datakosten. 

In jouw situatie hoef je je geen zorgen te maken. Zoals ook uit de andere reacties blijkt, zijn de voorwaarden rondom een duurzame band met Nederland alleen van toepassing op roaming binnen de EU (buiten Nederland). Curaçao valt hier niet onder, dus deze voorwaarden zijn in jouw geval niet van toepassing.

Je kunt op Curaçao gewoon gebruikmaken van de 25GB databundel die hoort bij het SuperUnlimited+ abonnement. Houd er wel rekening mee dat je internetsnelheid niet wordt verlaagd wanneer de bundel is verbruikt. In plaats daarvan betaal je het geldende tarief per MB voor Curaçao. Om die reden kan het verstandig zijn om, indien nodig, een aanvullende buitenlandbundel aan te schaffen. Dat is vaak voordeliger dan internetten buiten de bundel.

Zie hiervoor: Internetten, bellen en sms'en buiten de EU, overal ter wereld | KPN

Voor internetgebruik gedurende zo'n periode een dure oplossing. Beter is om te kijken naar een lokale (e)-sim voor data en jouw KPN nummer alleen te gebruiken voor incidentele gevallen.

@RBxx gaf al eerder een link naar de buitenlandtarieven en de bundels die je kunt activeren. En daarbovenop geeft hij ook nog een andere goede tip om eens in te duiken. Veel plezier in ieder geval gewenst (ook als het werk/studie betreft)! 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 3, 2026

Hoi ​@Arjan van KPN , ik wil nog even afsluiten met een advies aan ​@rt wat ik in deze gevallen eigenlijk altijd geef.

Wat je kan doen is de beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar € 0,- dan kan dat: sms bescherming aan naar1266 

Je zet hiermee de limiet op € 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel hebt. 

Je voorkomt hiermee dat je telefoon onbedoeld verbinding maakt met een netwerk buiten de EU, met kosten tot gevolg die kunnen oplopen tot € 60,50 (standaard beschermingslimiet) per factuurperiode.