Skip to main content
Vraag

Welke CBS-cijfers gebruikt KPN voor de inflatiecorrectie?

• June 2, 2026
  • 11 reacties
  • 116 keer bekeken

Beste team KPN jullie verwijzen voor de hoogte van de inflatie correctie naar de cijfers van het CBS. Als ik ga kijken naar de CPI dan zie ik daar niet het getal dat KPN opvoert in de e-mail. Welke tabel gebruikt KPN….

En is ‘vorig jaar’ nou wel de handigste manier om het tijdvak te duiden? Waarom niet gewoon de periode benoemen bv ‘gedurende 2025’ of ‘tijdens 2025’. Ik ga er vanuit dat jullie 1/1-31/12 ‘gedurende het jaar inflatie’ bedoelen en als ik daar naar kijk zie ik in de tabel 3,2% en niet 3,3.

Gebruiken jullie een andere tabel van een aantal specifieke diensten? En zou het niet gewoon goed ene netjes zijn om precies die koppeling ook te communiceren in de e-mail. Wie ‘van KPN’ wil reageren met de juiste cbs url? Alvast bedankt!

11 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 2, 2026

Nvt

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 2, 2026

Nee ​@Joep1965 

De periode juli-juni gold voor het mobiele mobiele abonnement. Dat is met ingang van de nieuwe algemene voorwaarden 2026 trouwens gewijzigd. Ook daar gaat het nu over het kalenderjaar.

Voor ​@kvdb stelt een vraag :  kijk naar dit nieuwsbericht:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2026/03/inflatie-3-3-procent-in-2025

en dit overzicht op de CBS website: 

Consumentenprijzen; prijsindex 2015=100, 1996-2025

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83131NED

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 2, 2026

Dank voor de correctie ​@RBxx 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 2, 2026

Hallo ​@kvdb stelt een vraag ,

KPN hanteert de gepubliceerde jaarmutatie:

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/71905ned?q=prijsindexcijfer%20

Over 2025 is dat inderdaad 3,3%.

In de nieuwe Algemene Voorwaarden wordt dit ook duidelijk beschreven. 

@RBxx qua periode ‘jaar’ lees ik het ook zo in de huidige voorwaarden. Daar staat dan ook ‘het laatst gepubliceerde cijfer’, dan zoek ik bij het CBS daarnaar. Of lezen jullie dat anders ​@Joep1965 & RBxx?

De tabel van 2015=100 wordt niet meer bijgewerkt  want is vervangen voor 2025=100, waar bv de voorlopige cijfers mbt inflatie in mei 2026 wel in te vinden zijn.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 2, 2026

Dat is scherp opgemerkt ​@kvdb stelt een vraag . Ik had al moeite om die ‘oude’ tabel te vinden.

Rekenkundig zou het voor mijn gevoel niet uit moeten maken. Wellicht een gevalletje omhoog of omlaag afronden……?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 2, 2026

@kvdb stelt een vraag 

Volg de link in mijn reactie en dan zie je duidelijk jaarmutatiecijfer CPI staan. 

De afgelopen jaren was ik steeds kritisch op KPN omdat hun werkwijze afweek van de beschrijving in de toenmalige Algemene Voorwaarden. Maar sinds kort is die beschrijving aangepast en er is nu niets meer op aan te merken. 

@Noordzee qua (inflatie)cijfers zou ik de uitleg van het CBS en de Europese standaard volgen. Die geven aan dat we in 2026 over zijn gegaan naar een nieuw peiljaar. “

Over deze publicatie

Vanaf 2026 is de consumentenprijsindex (CPI) en de Europees geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP) over op een nieuw basisjaar, van 2015=100 naar 2025=100. Ook is een update van de classificatie van goederen en diensten in gebruik genomen, die beter aansluit bij veranderde consumptiepatronen”

En dan kom je op de weergave die ik boven plaatste.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 2, 2026

@kvdb stelt een vraag 

Ik snap wat je bedoelt, maar deze verhoging is nog gebaseerd op 2025. 

Jij hebt het over een werkwijze vanaf 2026. Het kan goed zijn dat volgend jaar de verhoging wordt gebaseerd op de nieuwe werkwijze. Maar dat zien we dan wel weer. 

@Noordzee in de voorwaarden staat: “… laatst gepubliceerde jaarmutatiecijfer…”, correct?

1. we leven in 2026, die cijfers en methodes worden niet voor niets actueel gehouden EN die cijfers worden voor heel het voorgaande jaar (dus ook voor heel 2025, dat ‘vorig jaar’ uit de e-mail) exact volgens de methode berekend ergo ‘het meest up to date’ op meerdere manieren.
  2. Kijk naar de publicatie datum bij de tabel(len) dan is de CPI 2025=100 de ‘laatst gepubliceerde’ of niet?
  3. de inflatiecorrectie vindt in welk jaar plaats? Niet in 2025.
  4. waarom zet KPN niet gewoon de koppeling naar de cijfers in de e-mail met daarbij de ‘periode’ die ze bekijken. Dan zouden alle bovenstaande alternatieve afwegingen niet nodig zijn. Of wel?

even afwachten wat @ ‘van KPN’ als uitleg geeft.

JanD
Superuser
  • June 2, 2026

Beste ​@kvdb stelt een vraag zie onderstaande link over inflatiecorrectie, een van de websites van kpn.com over dit onderwerp:

https://www.kpn.com/service/inflatiecorrecties