Skip to main content
Beantwoord

Wijziging algemene voorwaarden, kan ik wel of niet opzeggen?

• May 23, 2026
  • 18 reacties
  • 313 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Ik heb op alle emailadressen die ik gebruik een mail gehad met de titel ;" je tarief van mobiel veranderd en we wijzigen de algemene voorwaarden" en op de andere ; "onze email dienst en voorwaarden veranderen. Verder in de mail lees ik dat er een correctie komt op mobiel. In beiden mails word dus eigenlijk niks vermeldt over kpn thuis. Nou zijn de algemene voorwaarden volgens mij (het is echt heel onduidelijk) voor zowel mobiel als thuis als ik het zo doorneem?

Nu heb ik mijn kpn thuis opgezegd omdat de voorwaarden wijzigen naar mijn idee, kan iemand van kpn mij dit bevestigen dat dit ook voor mij geldt deze wijzigingen voor thuis en de opzegging dan goed verlopen gaat. Want ik moet voor 1 juni opzeggen maar nu we op 24mei zitten heb ik eigenlijk niet echt een duidelijke mail gehad over alle abonnementen.

Groeten

Beste antwoord door Alex van KPN

@Alex van KPN  dankjewel, dus ook voor Kpn thuis? Ik heb de opzegging gedaan online maar kon nergens aangeven dat het vanwege de wijzigingen is? Kan jij dat nakijken of alles goed gegaan is? 

Ook voor KPN thuis inderdaad. Als je dit online hebt gedaan hoort dit ook goed te gaan, je hebt als het goed is ook een bevestiging ontvangen voor het indienen. Noordzee legt dit ook goed uit, er wordt contact met je opgenomen.

Wil je dit zelf navragen, neem dan contact met ons op. Maak makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt. Zo voorkom je ook een eventuele wachtrij. 

18 reacties

JanD
Superuser
  • May 24, 2026

Beste ​@Lb93 per abo ontvamg je een mail om je abo op te zeggen, overstappen of niets te doen.

Als jij voor je thuis abo nog geen mail hebt ontvangen en je zit nog binnen contract,  kun je niet opzeggen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 24, 2026

Hallo ​@Lb93 ,

De e-mail waarin de wijziging van de e-maildienst en voorwaarden werden genoemd,  ging over jouw KPN-thuisabonnement. Je hebt vanaf de ontvangst van de e-mail een maand de tijd om op te zeggen indien je dat wenst. 

De titel van de e-mail was mogelijk wat onduidelijk. Maar verder geen zorgen. Want moderator Vikash schreef: 

Je hebt gelijk: in jouw situatie had hier inderdaad verwezen moeten worden naar het Internet/KPN Thuis-abonnement waar de e-maildienst onderdeel van is. De benaming “KPN Email-abonnement” kan verwarrend overkomen wanneer er geen apart E-mail Only-abonnement wordt afgenomen.
We nemen je opmerking mee in toekomstige communicatie. Je ontvangt hierover geen nieuwe e-mail.

bron: 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 24, 2026

Hoi ​@Noordzee 

Dat betwijfel ik nog steeds want er word gesproken over mobiel in die mail namelijk. Ondanks de verwarrende titel. 

Citaat mail;

De Algemene Voorwaarden veranderen

We verduidelijken bijvoorbeeld wanneer we voorwaarden en prijzen mogen wijzigen, waaronder een jaarlijkse inflatiecorrectie. Voor deze correctie op mobiel rekenen we straks ook met de periode van een kalenderjaar. En doen we een extra prijswijziging? Dan met een maximum van 5% of € 3,- per maand. Ook beschrijven we duidelijker wat onze aansprakelijkheid is bij storingen. Wil je precies weten wat er verandert? Bekijk de nieuwe Algemene Voorwaarden en alle verschillen met de oude voorwaarden op kpn.com/av2026.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 24, 2026

@JanD , dit is waarschijnlijk een andere mail dan die jullie hebben gehad vandaar dat ik spreek over mobiel en de onduidelijkheid van kpn uit in deze mail

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 24, 2026

Hoi ​@Noordzee 

Dat betwijfel ik nog steeds want er word gesproken over mobiel in die mail namelijk. Ondanks de verwarrende titel. 

Citaat mail;

De Algemene Voorwaarden veranderen

We verduidelijken bijvoorbeeld wanneer we voorwaarden en prijzen mogen wijzigen, waaronder een jaarlijkse inflatiecorrectie. Voor deze correctie op mobiel rekenen we straks ook met de periode van een kalenderjaar. En doen we een extra prijswijziging? Dan met een maximum van 5% of € 3,- per maand. Ook beschrijven we duidelijker wat onze aansprakelijkheid is bij storingen. Wil je precies weten wat er verandert? Bekijk de nieuwe Algemene Voorwaarden en alle verschillen met de oude voorwaarden op kpn.com/av2026.

Ook het stukje over mobiele abonnementen is een onderdeel van de Algemene Voorwaarden.

Je ontvangt de e-mail over jouw thuisabonnement uiterlijk 31 mei 2026 en hebt vanaf dat moment één maand de tijd om op te zeggen. Het is dus niet zo dat voor jou op 1 juni 2026 die termijn stopt.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hi ​@Lb93, goed dat je dit hier post en dankjewel voor de gegeven feedback. 

Dit geldt inderdaad ook voor jou. In de door jou ontvangen e-mail zie je de tekst hieronder. Dit is een voorbeeld, bij jou staat de uiterste datum aangegeven om op te zeggen. De opzegging of verzoek van je nieuwe provider moet voor die datum bij ons binnen zijn. 

Nog vragen?

We helpen je graag verder. Ga dan naar kpn.com/service. Wil je door deze wijzigingen opzeggen of iets aanpassen aan je abonnement(en)? Dan kan dit op de gebruikelijke manier en zonder kosten tot xx juni 2026. Je regelt dit het makkelijkst in MijnKPN.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 24, 2026

@Alex van KPN  dankjewel, dus ook voor Kpn thuis? Ik heb de opzegging gedaan online maar kon nergens aangeven dat het vanwege de wijzigingen is? Kan jij dat nakijken of alles goed gegaan is? 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 24, 2026

Dat is dan nog niet definitief geregeld. Pas na telefonisch contact met de klantenservice is de opzegging verwerkt. Als het goed is, bellen ze jou. Maar persoonlijk zou ik dinsdag er zelf achteraan gaan.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 24, 2026

Ook voor KPN thuis inderdaad. Als je dit online hebt gedaan hoort dit ook goed te gaan, je hebt als het goed is ook een bevestiging ontvangen voor het indienen. Noordzee legt dit ook goed uit, er wordt contact met je opgenomen.

Wil je dit zelf navragen, neem dan contact met ons op. Maak makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt. Zo voorkom je ook een eventuele wachtrij. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2026

@Alex van KPN  nu heb ik opgezegd en bevestiging gehad van de opzegging. Alleen nog steeds geen antwoord of het goed gegaan is met opzeggen onder de noemer van de wijziging algemene voorwaarden. Heb gebeld en daar krijg ik ook geen duidelijk antwoord.. 

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Lb93 : Als de opzegging verwerkt is en je hebt daar een mail van gehad waarin een einddatum genoemd wordt. En er wordt verder niet gerept over afkoopsom o.i.d. , dan is het goed gegaan.   In deze bevestiging staat ook altijd aangegeven hoe eventueel te veel betaalde abonnementskosten verrekend worden. 

Staan er onduidelijkheden in die mail waardoor jij twijfelt? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2026

@Erwin van KPN hoi dankjewel voor je reactie. Ja er staat helemaal niks in over dat het kosteloos is, wat wel zo moet gaan zijn uiteraard.  Ik stuur een screen mee van wat er alleen staat vermeld over het factuur. 

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Lb93 , ik snap de verwarring. Met “kosteloos opzeggen” bedoelen we dat er geen afkoopsom of resterende contractkosten in rekening worden gebracht vanwege de wijziging van de algemene voorwaarden. De reguliere opzegtermijn van één maand blijft daarbij wel gelden. Dat is waarom je in de bevestiging vooral de einddatum en de laatste factuurinformatie ziet staan.

Als er in de bevestiging niets genoemd wordt over een afkoopsom of aanvullende kosten wegens contractbreuk, dan is het inderdaad goed verwerkt 😊 

Eventueel te veel betaalde abonnementskosten worden na beëindiging automatisch verrekend op de eindfactuur.  

Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust. 

JanD
Superuser
  • May 27, 2026

Beste ​@Lb93 als je een afkoopsom had moeten betalen had KPN dat allang meegedeeld, dat is nu dus niet aan de orde gezien de screendump.

• Deelnemer
  • May 29, 2026

Als je een afkoopsom krijgt in de mail wordt die achter de schermen vervallen zodra de factuur is gemaakt is mij verteld.

De mail met titel Onze e-maildienst en voorwaarden worden aangepast geld op zowel je mobiele abonnement als thuis abonnement volgens de kpn klantenservice.

JanD
Superuser
  • May 29, 2026

Als je een afkoopsom krijgt in de mail wordt die achter de schermen vervallen zodra de factuur is gemaakt is mij verteld.

De mail met titel Onze e-maildienst en voorwaarden worden aangepast geld op zowel je mobiele abonnement als thuis abonnement volgens de kpn klantenservice.

Onderstaande alinea klopt pertinent niet, dat heb ik in je andere topic ook al duidelijk uitgelegd ​@Roy Rombaut 

• Deelnemer
  • May 29, 2026

Ik ga geen discussie aan want dat heb je niet gezegd. Deze mail geld voor beide abonnementen zoals duidelijk in de mail staat + op de algemene voorwaarden als je die aanklikt. 

Kpn heeft mij dit verteld en die weten waar ze over praten.

rvk01
Slimmerik
  • May 31, 2026

Met “kosteloos opzeggen” bedoelen we dat er geen afkoopsom of resterende contractkosten in rekening worden gebracht vanwege de wijziging van de algemene voorwaarden. De reguliere opzegtermijn van één maand blijft daarbij wel gelden. 

@Erwin van KPN Is er een reden waarom er 3 jaar geleden bij de algemene voorwaarden wijziging geen maand opzegtermijn van toepassing was bij opzegging in die 30 dagen, en nu wel??

Zie deze post van Maja.