Skip to main content
Beantwoord

Zonder toestemming een nieuw contract van 24 maanden afgesloten

• August 30, 2026
  • 5 reacties
  • 180 keer bekeken

Beste moderators van KPN,

Bij deze wil ik via het forum een officiële klacht indienen over een ongeoorloofde contractverlenging en de uiterst onvriendelijke behandeling die ik afgelopen vrijdag 28 augustus 2026 telefonisch heb ervaren.

1. Ongeoorloofde contractverlenging in april 2025

In april 2025 heb ik telefonisch contact opgenomen omdat de toegezegde glasvezelverbinding was uitgesteld. Omdat ik een goedkoper aanbod van Ziggo had liggen, is er destijds afgesproken dat mijn extra tv-zenders (die ik niet gebruikte) zouden worden stopgezet. De prijs zou hierdoor zakken naar €58,- per maand.

Nu mijn maandbedrag recent weer is gestegen naar circa €75,-, bleek tijdens het telefoongesprek van afgelopen vrijdag dat er destijds in april 2025, zonder mijn expliciete toestemming of medeweten, een compleet nieuw contract is afgesloten dat blijkbaar doorloopt tot april 2027. Ik ben destijds in de veronderstelling gebracht dat het puur om een wijziging (verwijdering) van een pakket ging, niet om een contractverlenging. Een medewerker mag niet zonder uitdrukkelijke instemming een nieuw jaarcontract afsluiten.

2. Onacceptabele behandeling door klantenservice.

Toen ik afgelopen vrijdag belde voor opheldering over deze prijsstijging en de planning van de glasvezel, ben ik door de medewerker uiterst onvriendelijk, boos en respectloos te woord gestaan. Er werd snauwend gereageerd dat het "logisch" was en dat ik "maar in bezwaar had moeten gaan op de mail". Dit is absoluut niet hoe je met een trouwe klant omgaat. Overigens gaf deze medewerker aan dat glasvezel in juni bij iedereen is geïnstalleerd maar dat ik het nu in oktober kan krijgen.

Mijn verzoek aan Webcare:

Ik vraag een moderator om dit dossier uit te zoeken en de geluidsopnames (voice-logs) van zowel april 2025 als afgelopen vrijdag te (laten) beluisteren. Ik wens de volgende oplossing:

1. Correctie contractduur:

Het terugdraaien van de ongeoorloofde contractverlenging tot april 2027, zodat mijn abonnement weer maandelijks opzegbaar is.

2.Financiële correctie:

Een passende oplossing voor de abonnementskosten die nu onterecht weer naar €75,- zijn gestegen.

Met vriendelijke groet,

Wendy de Keiser

Beste antwoord door Joep1965

Hallo ​@Wendy0103 wat een gedoe!! Op dit forum helpen klanten elkaar en kunnen we inhoudelijk niets voor je doen. Ik raad je een dit formulier te gebruiken.  Natuurlijk behoor je netjes te woord gestaan ts worden. Bij een wijziging van het abonnement krijg je altijd een bevestiging waarop je binnen 14 dagen moet reageren als je het er niet mee eens ben. Waarom heb je dat niet gedaan? Je staat dus niet echt sterk. Hou dat in je achterhoofd. Ik hoop dat je eruit komt.

5 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • Antwoord
  • August 30, 2026

Hallo ​@Wendy0103 wat een gedoe!! Op dit forum helpen klanten elkaar en kunnen we inhoudelijk niets voor je doen. Ik raad je een dit formulier te gebruiken.  Natuurlijk behoor je netjes te woord gestaan ts worden. Bij een wijziging van het abonnement krijg je altijd een bevestiging waarop je binnen 14 dagen moet reageren als je het er niet mee eens ben. Waarom heb je dat niet gedaan? Je staat dus niet echt sterk. Hou dat in je achterhoofd. Ik hoop dat je eruit komt.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 30, 2026

De juiste routing voor dit soort issues is:  

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen

https://www.kpn.com/algemeen/klacht 

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

In deze community helpen KPN klanten elkaar en is dit niet de juiste weg voor jou probleem.

Succes overigens, een klant mag verwachten correct behandeld te worden.     

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • September 9, 2026

Goedemorgen ​@Wendy0103 , bedankt voorjouw bericht en welkom ook hier op de KPN Community, al is de aanleiding natuurlijk allesbehalve fraai :(

Allereerst bedankt voor de duidelijke toelichting. Ik kan me heel goed voorstellen dat je hiervan bent geschrokken en dat dit veel frustratie oplevert. Zeker als je destijds contact hebt opgenomen met de bedoeling om alleen een onderdeel van je abonnement te wijzigen, en je nu constateert dat er volgens de gegevens een nieuwe contracttermijn tot april 2027 is afgesloten Ook de manier waarop je tijdens het telefoongesprek van 28 augustus te woord bent gestaan, verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs, je mag echt beter van ons verwachten. 

Ik heb de bijdrage van ​@Joep1965 hier gemarkeerd als 'best answer' omdat dat hier de juiste weg is om te bewandelen. Hopelijk heb je het klachtenformulier inmiddels ingevuld!🙏🏻

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 9, 2026

Beste Jan van KPN, Joep en Berrie,

Bedankt voor jullie reacties. Het formulier had ik inderdaad al ingevuld, maar daar ben ik helaas niets mee opgeschoten. Ik ben inmiddels teruggebeld met exact dezelfde starre reactie: ik had maar in de mail van destijds moeten kijken.Iedereen begrijpt dat dit de omgekeerde wereld is. Als ik bel om ongebruikte zenders uit te zetten om kosten te besparen, mag ik er als klant vanuit gaan dat een medewerker simpelweg mijn pakket aanpast. KPN verschuilt zich nu achter een mail, maar de Nederlandse wet (het consumentenrecht en de Telecommunicatiewet) is hier heel duidelijk in.

Een medewerker mag een pakketwijziging nooit zomaar misbruiken om er een contractverlenging van twee jaar aan vast te plakken. Voor een contractverlenging is expliciete en bewijsbare toestemming van de klant nodig tijdens het aanbod. Een administratieve bevestigingsmail achteraf activeert niet magisch een overeenkomst waar ik nooit om heb gevraagd. De bewijslast hiervoor ligt wettelijk bij KPN, niet bij mij.Als KPN na ruim 20 jaar trouwe klant te zijn geweest zo met de wet en met een gegronde klacht omgaat, houdt het voor mij op. Ik accepteer deze gang van zaken niet. Als jullie dit niet intern escaleren om de voicelogs te luisteren en dit recht te zetten, leg ik deze ongeoorloofde verlenging voor aan de Geschillencommissie.

Ik zit hier niet uit te bollen tot april 2027 voor een contractverlenging die ik nooit heb gewild. Als dit niet fatsoenlijk wordt opgelost, eis ik per direct kosteloze ontbinding van deze onterechte verlenging en stap ik over naar een andere partij.

Met vriendelijke groet,

Wendy

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • September 10, 2026

Goedemorgen ​@Wendy0103 en bedankt weer voor je terugkoppeling!

Ik kan meoprecht goed voorstellen dat je hier gefrustreerd over bent, zeker omdat je aangeeft dat je destijds alleen contact hebt opgenomen om je pakket aan te passen en je naar eigen zeggen nooit bewust voor een verlenging van twee jaar hebt gekozen. Ik snap dan ook dat het erg onbevredigend is als je na een klacht opnieuw dezelfde reactie krijgt en het gevoel hebt dat er niet goed naar jouw verhaal wordt geluisterd.

Ik wil je echter ook eerlijk uitleggen wat wij als moderators op het forum hierin wel en niet kunnen doen. Wij kunnen met je meedenken, vragen verduidelijken en waar mogelijk helpen om een probleem bij de juiste afdeling onder de aandacht te brengen. We hebben alleen geen bevoegdheid om een reeds genomen besluit op een klacht te overrulen of een contractuele beslissing terug te draaien. Ook kunnen wij niet zelfstandig bepalen dat KPN de voicelog opnieuw moet beoordelen of een contract kosteloos moet beëindigen.

Dat betekent niet dat ik je verhaal niet serieus neem, integendeel; ik begrijp dat je juist daarom opnieuw bij ons aanklopt. Alleen kunnen wij als moderators helaas niet de uitkomst veranderen waar je het niet mee eens bent.

Als je van mening blijft dat de klacht onterecht is afgewezen en je je daarin niet kunt vinden, dan zal de verdere beoordeling buiten onze bevoegdheid moeten plaatsvinden. Je geeft zelf al aan dat je overweegt de zaak aan de Geschillencommissie voor te leggen. Dat staat je uiteraard vrij als je het niet eens bent met het ingenomen standpunt van KPN.

Ik vind het vervelend dat we je hierin niet de oplossing kunnen bieden waarop je had gehoopt. Ik wil je in ieder geval wel laten weten dat je frustratie en de reden waarom je hier opnieuw aandacht voor vraagt, wat mij betreft heel duidelijk zijn.