Skip to main content

Ben in mei 2022 (technisch) overgezet van XS4ALL naar KPN en zit daardoor enigszins in een bijzondere ‘contract’ hoek, met soms andere voorwaarden en rechten dan ‘echte’ KPN klanten. 

Nu heb ik al vele jaren twee Sim-Only abonnementen van 1 Gb per maand bij Hollandsnieuwe van E 7,50 (samen E 15,-) die in juli ‘23 aflopen. Deze bundels zijn voor ons ruim voldoende temeer omdat ik als XS4ALL’er ook nog een gratis 1 Gb Data-Only simkaart (0970 xxxx nr. van KPN) heb. 

Nu heb ik via ‘Mijn KPN’ een onderzoekje gedaan om deze twee Sim-Only contracten ook bij KPN onder te brengen. Helaas blijkt bij de berekening dat ik bij KPN 2 keer zo duur uit ben, nl., E 15,- per maand per aansluiting + plus E 50,- aansluitkosten!

Ik had gehoopt dat ik iets fout had gedaan maar ik kom telkens op dezelfde bedragen uit. Doe ik mogelijk toch iets fout of is KPN mobiel echt zó duur? 

Hoi @Berrie_Kaas, ik vrees dat je goed gekeken hebt.

Het goedkoopste mobiele abonnement met data is die van 3GB voor €15,-, je zou nog €2,50 kunnen besparen door de andere zonder data te doen (en er MB's mee te delen) en nog €1,- per abonnement door 150 bel/sms te nemen in plaats van unlimited.

Een hoop scheelt het niet maar dan zou je op €25,50 zitten. 


Hollands Nieuwe is de budget hoek van Vodafone/Ziggo. En biedt voordeel i.c.m. Ziggo.

Simyo is dat voor KPN mobiel. In combinatie met een vast KPN/Telfort/XS4ALL 😉 abonnement ook voordeel (dubbele data en verdubbeling belminuten/sms tenzij je voor die laatste kiest voor onbeperkt bel/sms, dat kan uiteraard niet verdubbeld). Kijk er maar eens.

Dan kom ik op € 7 per maand per abonnement/toestel.

400 minuten/sms (verdubbeld van 200)

4 GB per maand (verdubbeld van 2)

Minimale looptijd 2 jaar.

Bij een minimale looptijd van 1 jaar is het € 8 per maand per abbonement. Ook na dat jaar.


Hollands Nieuwe is de budget hoek van Vodafone/Ziggo. En biedt voordeel i.c.m. Ziggo.

Simyo is dat voor KPN mobiel. In combinatie met een vast KPN/Telfort/XS4ALL 😉 abonnement ook voordeel (dubbele data en verdubbeling belminuten/sms tenzij je voor die laatste kiest voor onbeperkt bel/sms, dat kan uiteraard niet verdubbeld). Kijk er maar eens.

Dan kom ik op € 7 per maand per abonnement/toestel.

400 minuten/sms (verdubbeld van 200)

4 GB per maand (verdubbeld van 2)

Minimale looptijd 2 jaar.

Bij een minimale looptijd van 1 jaar is het € 8 per maand per abonnement. Ook na dat jaar.

Dank @PeterG en @Thomas. Had aan Simyo nog niet gedacht, wist wel dat deze club aan KPN gelieerd is. Deze prijzen komen aardig overeen met Hollansnieuwe. Ik denk dat ik de komende zomer overstap. 


Goede tip @PeterG ,

Ik heb nog steeds prepaid omdat ik de abonnementen bij KPN (ook na de korting) veel te duur vindt. Maar zeven euro per maand is wel acceptabel. 
 

Ga overwegen om vast bellen op te zeggen en dan dat ervoor in de plaats. Jammer dat dat niet voor deze prijs rechtstreeks bij KPN kan. 


wist wel dat deze club aan KPN gelieerd is

Hallo @Berrie_Kaas Simyo is een 100% dochter van KPN en werkt alléén online, dus geen fysieke winkels, daarom kunnen ze relatief goedkoop werken, maar wel met de bekende KPN-kwaliteit.

 


Ik heb nog steeds prepaid omdat ik de abonnementen bij KPN (ook na de korting) veel te duur vindt. Maar zeven euro per maand is wel acceptabel. 

Mijn vrouw heeft ook nog altijd een prepaid van T-Mobile en ik vroeg haar naar aanleiding van dit topic of ze het interessant zou vinden om over te gaan naar het onderstaande abonnement.

Voor nu zegt ze nog nee, nergens voor nodig, overal waar ik ben is er wel wifi beschikbaar en kan ik gebeld worden dus waarom. En als we samen op stap zijn dan sluit zij haar telefoon aan op de hotspot van mijn telefoon. Misschien kan ik haar binnenkort toch nog overhalen. 😉


Nee bij normaal gebruik Is prepaid veel duurder dan een abonnement @Noordzee .

Met prepaid zal ik tussen de 40 en €50 per maand kwijt zijn bij mijn belgedrag. En mijn buitendeur gebruik van internet.

Als ik met prepaid mobiel dan ook zou kiezen om thuis met vaste te bellen ben ik daar ook nog zo'n 20 tot 25 per maand aan belkosten kwijt.

Nu heb ik een abonnement van 17,50 en dat vind ik niet duur voor een onbezorgde databundel van 10 GB per maand en onbeperkt bellen en sms'en. 

En omdat ik de vaste telefoon ook niet meer in gebruik heb zijn dat de enige kosten die ik heb aan telefonie per maand en ik bel ongeveer 20 tot 30 minuten per dag wel.


Hallo @PeterG jij zoui bij Simyo dus €7,50 per maand goedkoper uit zijn, 12GB-bundel en onbeperkt bellen:

Ik wist wel wat ik deed en daarom zitten we beiden nu bij Simyo, voor de prijs van 1 abo bij KPN.


@JanD, Maar dan heb je dus geen gratis pluspakket meer en geen combikorting en dan ben dus €11,99 meer kwijt aan jouw vaste Internet en TV abonnement. Zo zie je maar weer, kortingen betaal je voor een groot deel uiteindelijk zelf.


Nee hoor @JanD . Want nu heb ik ESPN pakket à 12,99 gratis en ben verrekend dus juist bij kpn goedkoper uit.

Mede door ESPN, wat niet gratis is bij het nieuwe abonnement, vind ik de beslissing om Alles in 1 te verlaten een heel lastige. 

Dus mogelijk blijft het hier toch Arris in combinatie met eigen Android-TV box Nokia en smart-tv. 

Maar dat maakt support op TV+ BOX van mij uit lastig als je die zelf niet hebt. Nu nog beide als ex tester. 


Hallo @wjb het pluspakket mis ik niet en de combikorting werd op de mobiele factuur berekend, dus ik ben alleen maar goedkoper uit.

Door die combikorting op de mobiele facturen kon ik deze mooi voor 1 april binnen contract per direct opzeggen.

Bij Simyo kennen ze de zogenaamde vriendendeal, daarmee krijgt de aangever en de nieuwe klant eenmalig €10 korting. Voor ons betekende dat totaal €20 korting, want mijn vrouw was iets eerder klant dan dan ik en meldde mij aan als nieuwe klant.

Tel uit je winst.

 

 


Nee hoor @JanD . Want nu heb ik ESPN pakket à 12,99 gratis en ben verrekend dus juist bij kpn goedkoper uit.

Mede door ESPN, wat niet gratis is bij het nieuwe abonnement, vind ik de beslissing om Alles in 1 te verlaten een heel lastige. 

Dus mogelijk blijft het hier toch Arris in combinatie met eigen Android-TV box Nokia en smart-tv. 

Maar dat maakt support op TV+ BOX van mij uit lastig als je die zelf niet hebt. Nu nog beide als ex tester. 

Zo zie je maar weer, dat wat voor de een voordelig is kan voor de ander nadelig uitvallen @PeterG 

In mijn persoonlijke geval blijf ik een stuk goedkoper uit.

 


wist wel dat deze club aan KPN gelieerd is

Hallo @Berrie_Kaas Simyo is een 100% dochter van KPN en werkt alléén online, dus geen fysieke winkels, daarom kunnen ze relatief goedkoop werken, maar wel met de bekende KPN-kwaliteit.

 

Dank allen voor jullie inbreng. Ik heb nu een  zgn. XS4ALL ‘overstap pakket’ bij KPN. Hierin zit standaard de Fritz!box 7590 , KPN Service Plus, Spotify Premium, Pluspakket, Opnemenpakket, 4K UHD pakket en KPN veilig met korting. De ‘winst’ van het onderbrengen van ook mijn twee mobile Sim-Only abonnementen bij KPN blijkt in mijn geval zeker niet op te wegen tegen het blijven bij Hollandsnieuwe of over te stappen naar Simyo. Ik weeg nog af: of blijven bij Hollandsnieuwe, voor 1 jaar voor gem. E 6,- per maand zonder een contract met Ziggo, of Simyo voor E 7,- per maand maar dan op het netwerk van KPN en wat meer Gb’s. 


Welke snelheid heb je nu gecontracteerd en hoeveel betaal je per maand?

Vergelijk jouw huidige pakket eens met een overeenkomstig TV+ pakket van KPN.

Hoeveel meer betaal je dan nu?

En wat als je een KPN mobiel abonnement zou hebben en dus het pluspakket gratis zou krijgen en €5,- korting zou krijgen op Spotify Premium?

 


Welke snelheid heb je nu gecontracteerd en hoeveel betaal je per maand?

Vergelijk jouw huidige pakket eens met een overeenkomstig TV+ pakket van KPN.

Hoeveel meer betaal je dan nu?

En wat als je een KPN mobiel abonnement zou hebben en dus het pluspakket gratis zou krijgen en €5,- korting zou krijgen op Spotify Premium?

 

Heb niet alles tot in detail nagerekend maar ik betaal voor mijn 1 Gb glasvezel verbinding gemiddeld E 80,-- per maand met daarin onderstaande extra’s:

Heb nu nog wel E 11,50 ‘eerste 5 mnd.’ korting. 

Ik begin voorlopig niet aan TV+. Lees teveel problemen en een ‘lastige’ AB, zeker voor senioren en ‘digitaal minder begaafden’, vergeef mij de uitdrukking 😔 .  Mijn ega is matig mobiel vaardig en wil de vaste lijn behouden, daar zit dus ook geen winst in. Ben tevreden over mijn huidige TV ontvangers, prima verbindingen en geen weigerende apps. Zelfs kanaal 205 werkt naar behoren, ben dus zeker niet ontevreden. En ….. sinds XS technisch aan KPN is gekoppeld kosten gesprekken via de vaste lijn bijna niets meer. Blijkbaar hebben bijna al onze vrienden en kennissen een KPN lijntje 😀.

 Ergo, een storingsvrije glasvezelverbinding en goedwerkende apparatuur mag ook een paar cent kosten, toch?  


Ik heb nog steeds prepaid omdat ik de abonnementen bij KPN (ook na de korting) veel te duur vindt. Maar zeven euro per maand is wel acceptabel. 

Mijn vrouw heeft ook nog altijd een prepaid van T-Mobile en ik vroeg haar naar aanleiding van dit topic of ze het interessant zou vinden om over te gaan naar het onderstaande abonnement.

Voor nu zegt ze nog nee, nergens voor nodig, overal waar ik ben is er wel wifi beschikbaar en kan ik gebeld worden dus waarom. En als we samen op stap zijn dan sluit zij haar telefoon aan op de hotspot van mijn telefoon. Misschien kan ik haar binnenkort toch nog overhalen. 😉

Nee bij normaal gebruik Is prepaid veel duurder dan een abonnement @Noordzee .

Met prepaid zal ik tussen de 40 en €50 per maand kwijt zijn bij mijn belgedrag. En mijn buitendeur gebruik van internet.

Als ik met prepaid mobiel dan ook zou kiezen om thuis met vaste te bellen ben ik daar ook nog zo'n 20 tot 25 per maand aan belkosten kwijt.

Nu heb ik een abonnement van 17,50 en dat vind ik niet duur voor een onbezorgde databundel van 10 GB per maand en onbeperkt bellen en sms'en. 

En omdat ik de vaste telefoon ook niet meer in gebruik heb zijn dat de enige kosten die ik heb aan telefonie per maand en ik bel ongeveer 20 tot 30 minuten per dag wel.

Hallo @wjb het pluspakket mis ik niet en de combikorting werd op de mobiele factuur berekend, dus ik ben alleen maar goedkoper uit.

Door die combikorting op de mobiele facturen kon ik deze mooi voor 1 april binnen contract per direct opzeggen.

Bij Simyo kennen ze de zogenaamde vriendendeal, daarmee krijgt de aangever en de nieuwe klant eenmalig €10 korting. Voor ons betekende dat totaal €20 korting, want mijn vrouw was iets eerder klant dan dan ik en meldde mij aan als nieuwe klant.

Tel uit je winst.

 

 

Wat @wjb schrijft, dat overwegen wij dus ook, maar dan voor ons allebei. Dus dan worden de kosten tweemaal zeven euro = veertien euro. 
 

Want @PeterG , onze belkosten zijn maar tussen de tien en vijftien euro per maand. Thuis, op het werk en op veel andere plekken gebruiken we WiFi. Natuurlijk is mobiel internet soms handig en veertien euro per maand is dan ongeveer gelijk aan onze huidige kosten. 
 

En met de tip van @JanD over vriendendiensten  kunnen wij kennelijk ook twintig euro besparen. 

De kortingen bij internet zoals entertainmentkorting en een gratis pluspakket zijn voor ons niet relevant. De 34 zenders van Digitenne zijn er eigenlijk al teveel. Naar minimaal de helft kijken we nooit en we hoeven ook geen entertainmentpakket zoals Viaplay of whatever. 


@Noordzee schrijft: onze belkosten zijn maar tussen de tien en vijftien euro per maand. Thuis, op het werk en op veel andere plekken gebruiken we WiFi. Natuurlijk is mobiel internet soms handig en veertien euro per maand is dan ongeveer gelijk aan onze huidige kosten

Dat is van mij uit gezien al 25 euro teveel. Ik ben totaal maar 17,50 per maand kwijt voor telefonie. Bel ca 30 minuten per dag .

En hoe bel je dan via wifi, ik neem aan WhatsApp. Want wifi bellen met je 06 nummer geeft gewoon gesprekskosten. 


Die tien tot vijftien euro is een optelsom van Vast Bellen en Prepaid. 

Wij bellen niet zoveel. Er gaat soms een week voorbij dat we helemaal niet bellen.  


Alles afwegende stap ik met beide nummers deze zomer over naar Simyo:

Dus twee maal 7,- = E 14,-- . Dit is nog iets lager dan mijn huidige 2 Sim-Only abonnementen bij Hollandsnieuwe, maar krijg er meer Gb’s voor vanwege de combinatie met KPN. Overigens is het netwerk van Vodafone/Hollandsnieuwe prima bevallen, weinig of geen storingen. Straks dus over naar het mobiele netwerk van KPN. 

Dank voor de tip @PeterG ! 


Welkom bij de Simyo-club straks, @Berrie_Kaas 😉


@Thomas

Als ik een vergelijkbaar abonnement wil afsluiten bij KPN, dan betaal ik als internetklant veertien euro per maand.

 

3 GB

14,00 /mnd

 

  • 150 bel/sms
  • MB's delen op hetzelfde adres

https://www.kpn.com/shop/mobiel/sim-only/?data=12

 

Dus zelfs nog één GB minder en minder belminuten dan bij Simyo voor zeven euro per maand :

Wat daar zie ik staan : € 7 per maand per abonnement/toestel.

400 minuten/sms (verdubbeld van 200)

4 GB per maand (verdubbeld van 2)

Minimale looptijd 2 jaar.

 

@Thomas : Dat is toch niet te verkopen door KPN !

Kom bij KPN ook eens met zo'n budget-abonnement, waarbij je dan wat mij betreft geen gratis pluspakket en geen vijf euro entertainmentkorting mee kan krijgen.

Op die producten zit ik namelijk helemaal niet te wachten. 

En ik heb het idee dat je als KPN klant hiervoor betaalt via je mobiele abonnement. 

Want anders is het toch niet te verklaren dat je bij KPN minder krijgt voor een dubbele prijs. 👺

 


Simyo is gewoon goedkoper dan KPN vanwege:

Simyo is een zelfstandige provider, alleen is de eigenaar Koninklijke KPN N.V., die ook eigenaar 😉 is van KPN de provider.

Simyo heeft géén fysieke winkels (dus ook die kosten niet). Er is ook geen service op Simyo in de kpn winkels.

Simyo wordt tenslotte als budget-provider in de markt gezet

KPN is "duur” in vergelijk met veel andere mobiele providers: als ook Simpel.nl, Hollands Nieuwe, Budget mobiel (deze laatste biedt maximaal 5 Mb/s, dus dáár wordt je niet vrolijk)

Ook Solcon, vaste dienten op enkele FttH netwerken, is 100 % van Koninklijke KPN N.V.


De enigste ‘valkuil’ die Simyo heeft, is dat als je databundel op is, c.q. op raakt, je wel bijtijds 2 SNMS'jes krijgt bij 80 en 100% verbruik en het dataverbruik daarna gewoon doorloopt tegen kosten, terwijl bij KPN de data doorloopt in slow motion zonder kosten.

Als je het forum bij Simyio leest hoeveel mensen er al voor, soms. honderden euro's over de limiet heen gaan en dan gaan klagen bij Symio, hetgeen in de regel resultaat oplevert in de vorm van een tegemoetkoming in de extra gemaakte kosten.

Zelf heb ik daarom in mijn Android toestel een waarschuwing en een blokkade ingesteld om dat te voorkomen.

Bij Apple telefoon blijkt dat niet te kunnen, zo'n limiet instellen.

@PeterG en @Noordzee en @Berrie_Kaas 

 


Hier gebruiken we twee OnePlus toestellen met Android 13 en inderdaad is het max. gebruik per periode (bv. maand) in te stellen. Hoewel de kans heel klein is dat ik meer dan de gekochte 4 Mb ga gebruiken, kan ik altijd nog switchen naar de tweede sim. Deze gratis Data-Only sim maakt deel uit van mijn XS4ALL abonnement bij KPN en gaat als de bundel van 1 Gb op is terug naar naar 64 Kbit/s down- en 32 Kbit/s upload, dit voor de rest van de maand. De dataoverdracht stopt dus niet en blijft gratis. 


De enigste ‘valkuil’ die Simyo heeft, is dat als je databundel op is, c.q. op raakt, je wel bijtijds 2 SNMS'jes krijgt bij 80 en 100% verbruik en het dataverbruik daarna gewoon doorloopt tegen kosten, ...

Dat is wel een hele lelijke valkuil.