Skip to main content

Hallo,

Als ik de inflatiecorrectie-berekening toepas volgens de informatie op de KPN site “Hoe berekenen we je nieuwe maandbedrag” (https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm) is het nieuwe maandbedrag incorrect.

 

De site vermeldt: “Pak het basisbedrag van je abonnement zonder alle kortingen. Trek daar de ‘Korting zolang je abonnement loopt’ vanaf. Doe dit keer 5,8%. Dit bedrag ga je meer betalen per maand (met een maximum van 2,- per maand per mobiel abonnement).”

 

Als ik de berekening toepas zonder enige ‘Korting zolang je abonnement loopt’ van het basisbedrag af te trekken kom ik uit op een verhoging van 5,8% (bruto basisbedragen).

Ik heb echter zeker 2x een regel ‘Korting zolang je abonnement loopt’ van €2,50 = €5,00 

€21,50-€5,00=€16,50

€16,50 x 5,8% = €0,96 (citaat “dit bedrag ga je meer betalen per maand”)

€13,00 + €0,96 = €13,96

Bovendien krijg ik nog kortingen waarbij een vast bedrag is afgesproken.

Deze heb ik in bovenstaande berekening niet meegenomen.

Deze blijven volgens de site ook buiten beschouwing.

Dan zou de berekening als volgt zijn:

€21,50 - €2,50 - €2,50 - €2,50 - €3,50 = €10,50

€10,50 x 5,8% = €0,61 (citaat “dit bedrag ga je meer betalen per maand”)

€13,00 + €0,61 = €13,61

 

Ik heb telefonisch contact met KPN gehad met de vraag waarom mijn nieuwe factuur €14,10 bedraagt.

De helpdesk medewerker vertelde me uiteindelijk dat ik gelijk had maar dat het bedrag wel klopte.

Hij ging er een klacht over indienen.

Ik ook!

Jammer dat dit alleen schriftelijk en/of hier publiekelijk kan.

 

 

 

Bij mij hetzelfde! Ze mogen tot 5,8% verhogen maar mijn maandelijkse kosten zijn daadwerkelijk met 6,8% verhoogd! Ontzettend jammer dat je hier inderdaad niet op een normale manier een melding van kan doen. Incasso storneren, dan komen ze vanzelf. Dispuut melden en pas betalen als de factuur klopt.


Hallo,

Als ik de inflatiecorrectie-berekening toepas volgens de informatie op de KPN site “Hoe berekenen we je nieuwe maandbedrag” (https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm) is het nieuwe maandbedrag incorrect.

 

De site vermeldt: “Pak het basisbedrag van je abonnement zonder alle kortingen. Trek daar de ‘Korting zolang je abonnement loopt’ vanaf. Doe dit keer 5,8%. Dit bedrag ga je meer betalen per maand (met een maximum van 2,- per maand per mobiel abonnement).”

 

Als ik de berekening toepas zonder enige ‘Korting zolang je abonnement loopt’ van het basisbedrag af te trekken kom ik uit op een verhoging van 5,8% (bruto basisbedragen).

Ik heb echter zeker 2x een regel ‘Korting zolang je abonnement loopt’ van €2,50 = €5,00 

 

Je hebt geen 2 regels met ‘Korting zolang je abonnement loopt’ (tekst is sowieso al anders dus die tekst op die pagina klopt niet), er staat 1 regel met ‘Korting zolang het abonnement loopt’ en in die andere staat ‘5G - Korting zolang het abonnement loopt’, die laatste gaat alleen over de 5G en niet over het basisbedrag van je abonnement.

Dat bedrag voor 5G wordt niet verhoogd met inflatiecorrectie, dat zouden ze ook kunnen doen en dan wel die kortingsregel eraf halen maar dan kom je alsnog op hetzelfde eindbedrag van € 14,10 uit.

 


“tekst op die pagina klopt niet...”

Welke pagina is die pagina?

Je hebt gelijk. Op de KPN internetpagina staat “Korting zolang je abonnement loopt”, en op mijn facturen staat “Korting zolang het abonnement loopt”. Ik heb hier blijkbaar per abuis aangenomen dat met “het abonnement” “je (en dan wel mijn) abonnement” bedoelt wordt.

Ik tel toch echt 2 regels met de besproken regel.

Niet om de hete brei heen draaien met dit soort argumenten alstublieft.

Bovendien ga je voorbij aan de overige kortingen.

Zelfs als je gelijk hebt met maar 1 regel klopt de factuur niet. Moet ik je ook die variant voorrekenen?

 

 


Je geeft toch zelf een link naar een pagina, die pagina dus.

 

Reken maar voor dan, ik kom toch op die € 14,10 uit.

€ 21,50 - € 2,50 = € 19,00
€ 19,00 * 1,058 = € 20,10
€ 20,10 - € 3,50 - € 2,50 = € 14,10

 


Je vergeet gemakshalve de overige kortingen er af te trekken.

Okay, dus de KPN pagina klopt niet en ik kan niet lezen / doen wat er staat.

Tja, waar gaan we dan van uit?

Zeg me wat er dan had moeten staan en hoe ik het dan moet lezen / doen.

 


Ik geef alleen aan hoe KPN dit bedoelt en berekent.

Die pagina klopt niet helemaal en had duidelijker moeten zijn, ze hadden daar o.a. ook moeten vermelden dat de 5G - Korting... regel niet meetelt omdat dat alleen op de 5G van toepassing is.

Als ze op de factuur gewoon ‘5G gratis zolang het abonnement loopt’ hadden gezet zonder bedrag erachter was dat ook duidelijker geweest dan bedragen die elkaar opheffen te noemen.

Dus hopelijk pakt een KPN medewerker/moderator dit ook op en laat die de tekst op die pagina van jouw link aanpassen.

 


Mooi dat jij aangeeft hoe KPN iets bedoelt en berekent.

Maar zelf geven ze anders aan, wat anders uitpakt.

Nu adviseer jij dat ze de spelregels aanpassen zodat het sommetje wel klopt.

Iets van de omgekeerde wereld?

 

En zelfs dan klopt het niet….

€21,50 - €2,50 - €3,50 = €15,50

€15,50 x 5,8% = €0,90 (citaat “dit bedrag ga je meer betalen per maand”)

€13,00 + €0,90 = €13,90 nog steeds geen €14,10

 

Dus hopelijk pakt een KPN medewerker/moderator/beleidsmaker dit op en komt met een goed verhaal.


€21,50 - €2,50 - €3,50 = €15,50

Deze rekensom klopt niet. Je komt hiermee op een bedrag waar je niets aan hebt.

€ 21,50 x 1.058 = € 22,75

€ -2,50 x 1.058 = € -2,65

Deze bedragen zijn precies zoals op de 2de factuur staat. De rest rekent zichzelf uit bij wijze van spreken. Wat is daar nu moeilijk aan?


@KPNforumUser , wat @Nick83 ook al aangeeft, jouw berekening is sowieso fout, die € 3,50 korting trek je er niet eerst vanaf, dat staat wel duidelijk vermeld op die pagina.

Pak het basisbedrag van je abonnement zonder alle kortingen. Trek daar de ‘Korting zolang je abonnement loopt’ vanaf. Doe dit keer 5,8%. Dit bedrag ga je meer betalen per maand (met een maximum van 2,- per maand per mobiel abonnement).

Inflatiecorrectie gaat dus over € 21,50 - € 2,50 = € 19,00

 

Het enige wat onduidelijk kan scheppen is die 5G - Korting regel.


Of doe € 21,50 + € -2,50. Dan kom je ook op 19 euro uit.


Het is schijnbaar te confronterend voor KPN om op te schrijven dat je kortingen wel inflatie onderhevig zijn. Daarom zijn deze wazige regels (fout!) opgesteld.

Wat is het toch moeilijk om 5,8% bij €13,00 op te tellen.

Door het allemaal net iets omslachtiger en ingewikkelder te maken blijkt er meer uit te halen. Geheid dat de slimme marketing gast achter deze truc inflatie gecompenseerd wordt. 

Sowieso opmerkelijk dat ik toch alle (kleine) contract regeltjes had moeten lezen om te constateren dat de kosten van mijn tijdelijk abonnement niet vanzelfsprekend volgens afspraak gelijk blijven voor de duur van het contract.


U had inderdaad het contract moeten lezen ja. Dan had u gelezen dat u een contract heeft afgesloten voor € 21,50 met € 2,50 korting. Effectief 19 euro dus. De overige kortingen staan niet in uw contract. Die vallen dus ook buiten de inflatiecorrectie. 

Er worden wel eens topics gestart door mensen die een nieuw abonnement afgesloten hebben en het contract wel lezen. "Ik heb een abonnement afgesloten voor 13 euro en nu krijg ik een contract opgestuurd van 19 euro, hoe kan dat?" Nou ... zo kan dat dus...


Nog opmerkelijker hier te lezen dat U @Nick83 inzage heeft in mijn contract. 🙄