Skip to main content

Elk jaar stijgen de prijzen in Nederland door inflatie. Dat heeft ook invloed op onze kosten. We passen onze prijzen in juli 2023 aan deze inflatie. We gebruiken daarvoor het inflatiepercentage van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat noemen we inflatiecorrectie. Over 2022 is het inflatiepercentage 10.0%. 

 

Wijzigingen voor Internet, TV en Vast Bellen

We doen er alles aan om de prijsstijging zo laag mogelijk te houden voor jou. Daarom veranderen we de prijzen met een lagere inflatiecorrectie van 6.4%. Ook zorgen we ervoor dat de verhoging nooit meer is dan € 4,- per maand per abonnement. 

Als je abonnement vóór 1 april 2023 is ingegaan, dan geldt deze wijziging in 2023 ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hierover in juni informatie in een e-mail, brief of melding op je factuur. 

 

Wil je meer weten over alle wijzigingen per abonnement?

Bekijk dan onderstaande pagina's. Hier vind je alle informatie op veelgestelde vragen.  

 

Hoi @Alex_P , @Paul_ en de andere moderators,

Ik trap dan af met een eerste reactie:

Naar mijn mening hoort conform de algemene voorwaarden en dan met name de ena-laatste alinea van artikel 9.1 en artikel 12.1 de prijsindexatie alleen plaats te vinden per 1 juli 2023. En niet per een andere datum ergens in juli 2023. Wij als klanten horen daar dan uiterlijk op 1 juni 2023 persoonlijk te worden geïnformeerd via bv een e-mail of een brief. Want zo'n persoonlijk bericht wordt vermeld in artikel 12.1 als er een wijziging van het tarief is. In artikel 9.1 wordt duidelijk gesproken over het wijzigen van de tarieven als gevolg van de prijsindexatie.  

Mijn eerste vraag : Krijgen alle klanten vandaag nog een e-mail over de verhoging per 1 juli 2023? Dat blijkt namelijk niet uit het verhaal hierboven en het staat ook niet op de website.  

Vraag twee: Als ik het verhaal goed lees, zou bij mij de verhoging kunnen ingaan per (bijvoorbeeld) 15 juli 2023. Als dat waar is, dan is dat in tegenstrijd met de Algemene Voorwaarden waarin staat dat de verhoging alleen per 1 juli van een jaar mag plaatsvinden. Graag daar een reactie op. 

Vraag drie: Ik ga er vanuit dat als ik vandaag geen e-mail krijg van KPN over de prijsaanpassing per 1 juli 2023, dat KPN dan te laat is en dat de eerstvolgende prijsaanpassing wegens de prijsindexatie dan mag plaatsvinden per 1 juli 2024. Graag deze stelling bevestigen. En zoniet, duidelijk graag uitleggen waarom KPN de prijsaanpassing op een andere manier mag uitvoeren dan vermeld staat in de onlangs gewijzigde algemene voorwaarden.


Ter aanvulling ook nog de hier op het forum eerder verstrekte info over de algemene voorwaarden : 

  • Het moment waarop wij de prijzen van de vaste en overige abonnementen kunnen aanpassen op basis van de CBS consumentenprijsindex (inflatie), verandert naar 1 juli. Als we dit doen, dan hoor je dat minimaal 1 maand van tevoren.

 


Ik vermoed dat niet iedereen vandaag nog een mail krijgt. Ze hebben het ook in de landelijke media gegooit. Het staat op nu.nl:

https://www.nu.nl/tech/6266067/kpn-verhoogt-abonnementsprijzen-met-gemiddeld-317-euro-per-maand.html

Dat zal wel beschouwd worden als dat nu iedereen het weet/kan weten.


Ik ben wel benieuwd waarop de inflatiecorrectie toegepast word. Bij de nieuwere abonnementen op alleen het internet gedeelte? Niet op tv? 

En hoe gaat dit bij de oudere abonnementen? Daarop word de inflatiecorrectie waarschijnlijk wel op het volledige pakket? Dus ook op tv? 

De klanten met oudere abonnementen gaan dus (weer) naar verhouding een stuk extra omhoog ten opzichte van de klanten met een nieuwer abonnement?


Hoi @Alex_P , @Paul_ en de andere moderators,

Ik trap dan af met een eerste reactie:

Naar mijn mening hoort conform de algemene voorwaarden en dan met name de ena-laatste alinea van artikel 9.1 en artikel 12.1 de prijsindexatie alleen plaats te vinden per 1 juli 2023. En niet per een andere datum ergens in juli 2023. Wij als klanten horen daar dan uiterlijk op 1 juni 2023 persoonlijk te worden geïnformeerd via bv een e-mail of een brief. Want zo'n persoonlijk bericht wordt vermeld in artikel 12.1 als er een wijziging van het tarief is. In artikel 9.1 wordt duidelijk gesproken over het wijzigen van de tarieven als gevolg van de prijsindexatie.  

Mijn eerste vraag : Krijgen alle klanten vandaag nog een e-mail over de verhoging per 1 juli 2023? Dat blijkt namelijk niet uit het verhaal hierboven en het staat ook niet op de website.  

Vraag twee: Als ik het verhaal goed lees, zou bij mij de verhoging kunnen ingaan per (bijvoorbeeld) 15 juli 2023. Als dat waar is, dan is dat in tegenstrijd met de Algemene Voorwaarden waarin staat dat de verhoging alleen per 1 juli van een jaar mag plaatsvinden. Graag daar een reactie op. 

Vraag drie: Ik ga er vanuit dat als ik vandaag geen e-mail krijg van KPN over de prijsaanpassing per 1 juli 2023, dat KPN dan te laat is en dat de eerstvolgende prijsaanpassing wegens de prijsindexatie dan mag plaatsvinden per 1 juli 2024. Graag deze stelling bevestigen. En zoniet, duidelijk graag uitleggen waarom KPN de prijsaanpassing op een andere manier mag uitvoeren dan vermeld staat in de onlangs gewijzigde algemene voorwaarden.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Maar had die communicatie dan niet uiterlijk gisteren plaats moeten vinden? Als het vandaag is, is dan 29,x / 30e maand vooraf...


Ik vermoed dat niet iedereen vandaag nog een mail krijgt. Ze hebben het ook in de landelijke media gegooit. Het staat op nu.nl:

https://www.nu.nl/tech/6266067/kpn-verhoogt-abonnementsprijzen-met-gemiddeld-317-euro-per-maand.html

Dat zal wel beschouwd worden als dat nu iedereen het weet/kan weten.

Zo werkt het hopelijk niet. Ik hoop dat ze klanten individueel moeten informeren.


Dat zal wel beschouwd worden als dat nu iedereen het weet/kan weten.

Zo werkt het hopelijk niet. Ik hoop dat ze klanten individueel moeten informeren.

Dat gaat niet gebeuren denk ik. Althans niet vandaag meer.


Dat zal wel beschouwd worden als dat nu iedereen het weet/kan weten.

Zo werkt het hopelijk niet. Ik hoop dat ze klanten individueel moeten informeren.

Dat gaat niet gebeuren denk ik. Althans niet vandaag meer.

Verhoging kan alleen per 1-7 (en niet een andere willekeurige prolongatiedatum in juli). Op 1-6 informeren is m.i. niet een maand vooraf (want geen 30/30 vooraf).


De inflatiecorrectie wordt dus niet berekend over extra TV ontvangers.

 


Verhoging kan alleen per 1-7 (en niet een andere willekeurige prolongatiedatum in juli). Op 1-6 informeren is m.i. niet een maand vooraf (want geen 30/30 vooraf).

Tja... je kunt hoog of laag springen. Maar 1-6 ligt 1 maand voor 1-7. Dus het is vandaag wel gewoon 1 maand vooraf.


Verder nog een aanvullende vraag over KPN (TV)+:

Wordt de prijs van KPN+ ook verhoogd per 1 juli 2023? 

Dus bv 100 Mbit/s internet van 42,50 naar 45,22. (42,50 x 1,064)

Geldt dat ook voor nieuwe klanten voor KPN+ na 1 juli 2023? 

En zo niet? 

Kan ik dan na 1 juli 2023 overstappen  naar KPN+ en ga ik dan ook 42,50 betalen voor 100 Mbit/s? 


De inflatiecorrectie wordt dus niet berekend over extra TV ontvangers.

 

Ik ben benieuwd. Hussel bestaat al heel wat jaartjes inmiddels. En tv is altijd 10 euro gebleven. 

Maar goed. Dit word volgens mij ook de eerste inflatiecorrectie op het thuisabonnement. Eerdere jaren waren het volgens mij altijd een prijsaanpassing waarbij klanten op konden zeggen. Dat durfden ze nu niet aan denk ik. Gezien de problemen met de tv+ ontvangers.


Goedemorgen @Noordzee :)

 

Duidelijke vragen die je stelt en ik ga uiteraard mijn best doen om deze voor je te beantwoorden.

 

Mijn eerste vraag : Krijgen alle klanten vandaag nog een e-mail over de verhoging per 1 juli 2023? Dat blijkt namelijk niet uit het verhaal hierboven en het staat ook niet op de website.  

Je krijgt de aankondiging van deze correctie in de maandelijkse factuur e-mail en factuur van juni 2023. Dit doen we nog een keer in de factuur e-mail en factuur van juli 2023. De inflatiecorrectie is onderdeel van de Algemene Voorwaarden en daar lees je wat dit voor jou betekent.

 

Vraag twee: Als ik het verhaal goed lees, zou bij mij de verhoging kunnen ingaan per (bijvoorbeeld) 15 juli 2023. Als dat waar is, dan is dat in tegenstrijd met de Algemene Voorwaarden waarin staat dat de verhoging alleen per 1 juli van een jaar mag plaatsvinden. Graag daar een reactie op. 

Nee, dat is onjuist. De verhoging mag per 1 juli plaatsvinden, dus ook in de toekomst. In dit geval juist beter omdat het later plaatsvindt. 

 

Vraag drie: Ik ga er vanuit dat als ik vandaag geen e-mail krijg van KPN over de prijsaanpassing per 1 juli 2023, dat KPN dan te laat is en dat de eerstvolgende prijsaanpassing wegens de prijsindexatie dan mag plaatsvinden per 1 juli 2024. Graag deze stelling bevestigen. En zoniet, duidelijk graag uitleggen waarom KPN de prijsaanpassing op een andere manier mag uitvoeren dan vermeld staat in de onlangs gewijzigde algemene voorwaarden.

Nee, je krijgt een e-mail samen met de factuur van juni, 1 maand later gaat het in!


Goedemorgen @Noordzee :)

Duidelijke vragen die je stelt en ik ga uiteraard mijn best doen om deze voor je te beantwoorden.

 

Mijn eerste vraag : Krijgen alle klanten vandaag nog een e-mail over de verhoging per 1 juli 2023? Dat blijkt namelijk niet uit het verhaal hierboven en het staat ook niet op de website.  

Je krijgt de aankondiging van deze correctie in de maandelijkse factuur e-mail en factuur van juni 2023. Dit doen we nog een keer in de factuur e-mail en factuur van juli 2023. De inflatiecorrectie is is onderdeel van de Algemene Voorwaarden en daar lees je wat dit voor jou betekent

 

 

Vraag twee: Als ik het verhaal goed lees, zou bij mij de verhoging kunnen ingaan per (bijvoorbeeld) 15 juli 2023. Als dat waar is, dan is dat in tegenstrijd met de Algemene Voorwaarden waarin staat dat de verhoging alleen per 1 juli van een jaar mag plaatsvinden. Graag daar een reactie op. 

Nee, dat is onjuist. De verhoging mag per 1 juli plaatsvinden, dus ook in de toekomst. In dit geval juist beter omdat het later plaatsvindt. 

Nou, dat wordt een definitiekwestie, maar ‘per 1 juli’ betekent voor mij ‘met ingang van 1 juli’ (harde datum) en niet ‘vanaf 1 juli’ (ruimte om het later te doen).

 

In de AV staat:

Als we de tarieven voor andere diensten indexeren doen we dit per 1 juli

Dat geeft m.i. geen enkele ruimte om het later in te laten gaan.


Ik ben wel benieuwd waarop de inflatiecorrectie toegepast word. Bij de nieuwere abonnementen op alleen het internet gedeelte? Niet op tv? 

En hoe gaat dit bij de oudere abonnementen? Daarop word de inflatiecorrectie waarschijnlijk wel op het volledige pakket? Dus ook op tv? 

De klanten met oudere abonnementen gaan dus (weer) naar verhouding een stuk extra omhoog ten opzichte van de klanten met een nieuwer abonnement?

Hoi @Nick83 :)

De inflatiecorrectie passen we alleen toe op je basis internet en TV product. Dit wordt niet berekend over alle andere toegevoegde extra's zoals ESPN Compleet, het Opnemen Pakket of KPN Veilig,


Nou, dat wordt een definitiekwestie, maar ‘per 1 juli’ betekent voor mij ‘met ingang van 1 juli’ (harde datum) en niet ‘vanaf 1 juli’ (ruimte om het later te doen).

In de AV staat:

Als we de tarieven voor andere diensten indexeren doen we dit per 1 juli

Dat geeft m.i. geen enkele ruimte om het later in te laten gaan.

 

Als jouw factuurperiode (bijvoorbeeld) begint op de 15e heb je de eerste helft van juli al vooruit betaald (in juni). De inflatiecorrectie wordt niet met terugwerkende kracht in rekening gebracht.
Pas de nieuwe incasso in juli voor de aankomende maand is dan inclusief de inflatiecorrectie.

De indexering is per 1 juli toegepast, maar jij merkt het pas rond de 15e (voorbeeld).


Dankjewel @JanZ_  voor jouw reactie. 

Jij schreef : 

Nee, dat is onjuist. De verhoging mag per 1 juli plaatsvinden, dus ook in de toekomst. In dit geval juist beter omdat het later plaatsvindt. 

 

Ik snap dat het gunstiger uitpakt, maar dat is juridisch alleen niet juist. 

Per 1 juli 2023 is per 1 juli 2023. En niet vanaf bijvoorbeeld 15 juli 2023. 

Uit het artikel : 

 

Graag een reactie hierop. 


Ik zie op verschillende sites van waar de prijsverhoging vermeld wordt, dat het  Gbit abonnement €52,50 kost. Ik betaal toch echt €57,50. Hoe zit dit eigenlijk? Want wil ook wel naar €52,50.


Nou, dat wordt een definitiekwestie, maar ‘per 1 juli’ betekent voor mij ‘met ingang van 1 juli’ (harde datum) en niet ‘vanaf 1 juli’ (ruimte om het later te doen).

In de AV staat:

Als we de tarieven voor andere diensten indexeren doen we dit per 1 juli

Dat geeft m.i. geen enkele ruimte om het later in te laten gaan.

 

Als jouw factuurperiode (bijvoorbeeld) begint op de 15e heb je de eerste helft van juli al vooruit betaald (in juni). De inflatiecorrectie wordt niet met terugwerkende kracht in rekening gebracht.
Pas de nieuwe incasso in juli voor de aankomende maand is dan inclusief de inflatiecorrectie.

Ik snap dat ik met een prolongatiedatum anders dan de 1e van de maand in juni al deels voor juli betaal, maar dat doet niets af aan het gegeven dat de AV alleen indexatie per 1-7 toestaan. Als KPN ‘per 1 juli’ daadwerkelijk uitlegt als ‘vanaf 1 juli’ (en in de praktijk dus per 2 t/m 31 juli ook gaat indexeren), dan zie ik in mijn glazen bol minimaal één formele klacht én bij afwijzen daarvan een ritje naar de Geschillencommissie.

 

@Noordzee het is de facto niet echt gunstiger op lange termijn, want hoewel ‘voordeel’ in juli 2023 vervolgens een hoger maandbedrag tot einde contract.


Ik snap dat ik met een prolongatiedatum anders dan de 1e van de maand in juni al deels voor juli betaal, maar dat doet niets af aan het gegeven dat de AV alleen indexatie per 1-7 toestaan. Als KPN ‘per 1 juli’ daadwerkelijk uitlegt als ‘vanaf 1 juli’ (en in de praktijk dus per 2 t/m 31 juli ook gaat indexeren), dan zie ik in mijn glazen bol minimaal één formele klacht én bij afwijzen daarvan een ritje naar de Geschillencommissie.

Och... misschien wil KPN voor u wel een aangepaste factuur maken zodat u daadwerkelijk vanaf 1 juli de hogere prijs betaald 😉


Ik snap dat ik met een prolongatiedatum anders dan de 1e van de maand in juni al deels voor juli betaal, maar dat doet niets af aan het gegeven dat de AV alleen indexatie per 1-7 toestaan. Als KPN ‘per 1 juli’ daadwerkelijk uitlegt als ‘vanaf 1 juli’ (en in de praktijk dus per 2 t/m 31 juli ook gaat indexeren), dan zie ik in mijn glazen bol minimaal één formele klacht én bij afwijzen daarvan een ritje naar de Geschillencommissie.

Och... misschien wil KPN voor u wel een aangepaste factuur maken zodat u daadwerkelijk vanaf 1 juli de hogere prijs betaald 😉

Maar dan wel vandaag nog een e-mail, want anders geldt het niet.  


Ik snap dat ik met een prolongatiedatum anders dan de 1e van de maand in juni al deels voor juli betaal, maar dat doet niets af aan het gegeven dat de AV alleen indexatie per 1-7 toestaan. Als KPN ‘per 1 juli’ daadwerkelijk uitlegt als ‘vanaf 1 juli’ (en in de praktijk dus per 2 t/m 31 juli ook gaat indexeren), dan zie ik in mijn glazen bol minimaal één formele klacht én bij afwijzen daarvan een ritje naar de Geschillencommissie.

Och... misschien wil KPN voor u wel een aangepaste factuur maken zodat u daadwerkelijk vanaf 1 juli de hogere prijs betaald 😉

Dat zou ik waarderen, maar dat kan alléén als ze dat tijdig laten weten en mét opgave van redenen (conform 12.1 van de AV) en met recht om op te zeggen (conform 13.3 AV). Maar gezien er nu over de indexatie gecommuniceerd is, verwacht ik vandaag geen schrijven van ze :-)


Ook hier is een onnodige verhoging een feit. Had nog gehoopt dat KPN niet andere providers achterna zal gaan. 

Daarnaast heeft KPN tot gisteren de tijd gehad mij hierover te informeren. De algemene voorwaarden van kpn schrijven voor dat een correctie per 1 juli ingaat, en ik dus een maand de tijd moet hebben om dit te horen. Hiermee is KPN dus feitelijk te laat met informeren. Aangezien ik pas 5 dagen voor de verhoging persoonlijk geïnformeerd ga worden, is kpn dus eigenlijk te laat met informeren.

 


Och... misschien wil KPN voor u wel een aangepaste factuur maken zodat u daadwerkelijk vanaf 1 juli de hogere prijs betaald 😉

Dat zou ik waarderen, maar dat kan alléén als ze dat tijdig laten weten en mét opgave van redenen (conform 12.1 van de AV) en met recht om op te zeggen (conform 13.3 AV). Maar gezien er nu over de indexatie gecommuniceerd is, verwacht ik vandaag geen schrijven van ze :-)

Ze hebben het nu laten weten, u weet het nu. Het is 1 maand voor 1 juli. Dus op tijd. En het is een inflatiecorrectie, dus daarbij kan niet opgezegd worden.


Och... misschien wil KPN voor u wel een aangepaste factuur maken zodat u daadwerkelijk vanaf 1 juli de hogere prijs betaald 😉

Dat zou ik waarderen, maar dat kan alléén als ze dat tijdig laten weten en mét opgave van redenen (conform 12.1 van de AV) en met recht om op te zeggen (conform 13.3 AV). Maar gezien er nu over de indexatie gecommuniceerd is, verwacht ik vandaag geen schrijven van ze :-)

Ze hebben het nu laten weten, u weet het nu. Het is 1 maand voor 1 juli. Dus op tijd. En het is een inflatiecorrectie, dus daarbij kan niet opgezegd worden.

U meent dat een bericht op de website telt als informeren van klanten? Heeft u daar een bron voor?