Skip to main content

Ik zie net dat kpn mobiel €10,- meer dan normaal heeft afgeschreven. Op mijn factuur zie ik dat ik op 19.01.22 om 14.56u een aankoop zou hebben gedaan van ESR TV via E-bill.mobi. Ik heb nooit van dat product of bedrijf gehoord en zie ook geen bevestiging van een aankoop in mijn emailbox.

Wat is dit?

Is het éénmalig of abonnement?

Igg abonnement dat is het ivm herroepingrecht (binnen 14 dgn na aankoop) al te laat. Opzegtermijn?

Hoe kan dit zomaar zonder toestemming of überhaupt medeweten worden afgeschreven?

Hoe zet ik iets stop waarvan ik niet eens een bewijs van aankoop heb en dus geen contactgegevens. 

Hoe krijg ik mijn geld terug?

Kan ik dit voorkomen (nee, ik heb geen aankoop via de Play store gedaan)

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Welkom op het forum @Doely! Ik heb voor je gezocht en het een en ander gevonden. Het lijkt op een abonnement dat op een gemene manier actief wordt. Met 1 klik op een knop binnen een app of website meldt je aan. Wat ik je wil aanraden is zo snel mogelijk naar Payinfo.nl te gaan. Daar kan je jezelf afmelden. Kijk ook even goed of je in de afgelopen tijd nieuwe apps hebt gedownload. Focus daarbij op spelletjes. Als je helemaal niks hebt gedownload en geen websites hebt bezocht die je anders niet bezoekt, vul dan je profiel in. Laat hier even weten wanneer je dat gedaan hebt. Dan kan ik voor je kijken of er nog iets te vinden is. Ik wil eerlijk zijn over vergoeden. Dat kan ik in deze niet. Dat kan alleen als er bewijs is van fraude. In vrijwel alle gevallen gaat dit om een gemene ontwikkelaar die ergens een knop verstopt heeft waarmee je je aanmeld. 


Hi Bram, ik ben naar Payinfo.nl gegaan en kreeg de volgende melding:

Onderstaand overzicht toont de betalingen van de afgelopen 3 maanden.

Geen transacties gevonden voor telefoonnummer…

Ik heb geen game apps geïnstalleerd. Ik begrijp dat ik mijn geld kwijt ben, inmiddels is er voor de 2e keer afgeschreven. Het enige dat ik wil is van dat zogenaamde abonnement af zijn.

Via de site de ESR TV moet ik mijn gegevens invullen. Aangezien ik dat niet eerder (bewust) heb doorgeven bij het geniepige 'aangaan' van dat abonnement, wil ik ze nu zeker niet de rest van mijn gegeven bezorgen om te kunnen opzeggen, dat zou wel erg naïef zijn. Als ze zo makkelijk zonder deze gegevens mij een abonnement kunnen bezorgen, zou het ook beëindigd moeten kunnen worden met die minimale gegevens. Al denk ik dat het in oplichterswereld niet zo werkt.🤔

Er zijn vele die hier mee opgezadeld zijn. Hoe zijn anderen hier vanaf gekomen?


@Doely apart dat je via Payinfo.nl niks tegenkomt. Goed dat je geen verdere gegevens hebt opgegeven bij de ESR dienst. Je geeft in je eerste bericht aan dat je geen aankoop via de Play Store hebt gedaan. Heb je daarbij nog gekeken of daar niet een lopend abonnement staat? Dit kan je controleren door naar de Google Play Store te gaan. Daar klik je rechtsbovenin naast de zoekbalk op het icoon met je voorletter of profielfoto. In het nieuwe menu moet je de optie “Betalingen en abonnementen” zien staan. Alle betalingen en abonnementen moeten daar te vinden zijn. Als het daar niet staat vul je dan je profiel in en  laat je dat hier weten? Dan kijk ik in ons systeem wat ik voor je kan doen om een blokkade aan te maken. 


Goedemorgen,

Ik zie op mijn laatste factuur hetzelfde als Doely: er is € 10,00 afgeschreven voor ESR TV via E-bill.mobi. en er staat nu in mijn account dat er in de huidige periode extra verbruikskosten zijn:

 

In de Google Play Store zijn geen transacties gevonden, alles is geblokkeerd.

 

Zou voor deze dienst een blokkade aangemaakt kunnen worden?

 

Alvast hartelijk bedankt!


@Hettie1 ik heb online aankopen geblokkeerd. Daarmee moet de betaalde dienst klaar zijn. Het enige belangrijke is dat je deze niet via het forum weer aan kan laten zetten. Als je dus weer online aankopen wilt doen bel dan eerst met 0800-0402.

@Doely ik kan voor jou hetzelfde doen. Dan stopt het nu in ieder geval voorlopig. Als je dat wilt vul dan even je profiel in. 


Hier helaas hetzelfde probleem. 10 euro extra op mijn factuur. Niks zichtbaar op Payinfo.nl (wel meteen dit soort diensten geblokkeerd daar - bovenste twee opties aangevinkt) en niks bij de Google Play store. Vermoedelijk binnen gekomen door een sneaky pop-up in de browser.

Zou voor deze dienst voor mij ook een blokkade aangemaakt kunnen worden? Zodat het volgende maand niet opnieuw gebeurt? Ik wil niks meer zien van ESR TV. En ik wil ook betalen via telefoonrekening definitief uit laten zetten.

Moet ik ook contact opnemen met ESR TV zelf of is de ervaring dat het na de blokkade opgelost is (vooral omdat er op Payinfo.nl niks lijkt te lopen qua abonnement)?

 

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp!


Na nader onderzoek bleek dat ik het lopende abonnement zelf kon uitzetten via e-bill.mobi. Dit stond in een door mij reeds verwijderde sms (van ESR TV). Anders blijft het namelijk gewoon doorlopen en wordt er elke maand geld afgeschreven. Ik heb bevestiging hiervan gevraagd (en een terugbetaalverzoek) via het e-mailadres van ESR TV. Dan rest voor nu alleen nog mijn verzoek om betalen via telefoonrekening van KPN uit te zetten, zodat mij dit niet nogmaals overkomt. Dank.


Hi @ANoorlander. Ik wil je ten eerste super bedanken dat je na het oplossen ook het antwoord hier heb geplaatst. Dat heeft super veel waarde. Ik heb daarop ook gelijk het antwoord in dit topic aangepast.  Wil je alsnog betalen via factuur uitzetten dan kan dat op onze informatiepagina over betalen via je KPN factuur


@Doely en @Hettie1 hebben jullie ook nog wat aan deze nieuwe informatie?


Mij overkwam hetzelfde ! Onbekend, maar via SMS ineens een abonnement op ESR TV, weet niet eens wat het is 😳 Geen  aankopen (nog nooit) gedaan via Apple Playstore…Zoon heeft via Payinfo eea aangepast. Sneaky methode….dure ervaring


Hoi, 

ik heb hetzelfde probleem.

Er lijkt 10 euro afgeschreven te gaan worden voor een abonnement van ESR TV dat ik nooit heb afgesloten.

Verder bij payinfo ook geen abonnement bekend. En daar staat zelfs dat alles geblokkeerd zou zijn.

Graag dit abonnement verwijderen en ook verdere betaaldiensten blokkeren!

mvg,

Kim


Verder snap ik niet dat KPN niet gewoon deze betaaldienst geheel blokkeert, aangezien het niet kosher is!


Kim78 Helemaal mee eens,maar ondertussen betaal je wel 10 euro voor iets waar je part nog deel aan hebt…


Ik heb ook dit probleem.  Ik ging net naar de KPN-winkel en vroeg, hij zei dat ESR tv er niets mee te maken heeft, maar kan betalen met de rekening van KPN, is dit redelijk?  Het lijkt erop dat we de belangen van onze klanten echt willen beschermen.


Hi allemaal. Ik snap het gevoel dat jullie hebben bij de plotselinge kosten. Ik kan niks doen om alles helemaal te voorkomen. De manier waarop ESR te werk gaat ligt binnen de regels van de wet. Wel heb ik ondertussen meer informatie om te helpen herhaling te voorkomen.

Na nader onderzoek bleek dat ik het lopende abonnement zelf kon uitzetten via e-bill.mobi. Dit stond in een door mij reeds verwijderde sms (van ESR TV). Anders blijft het namelijk gewoon doorlopen en wordt er elke maand geld afgeschreven. Ik heb bevestiging hiervan gevraagd (en een terugbetaalverzoek) via het e-mailadres van ESR TV. Dan rest voor nu alleen nog mijn verzoek om betalen via telefoonrekening van KPN uit te zetten, zodat mij dit niet nogmaals overkomt. Dank.

 

 


Hoi Bart,

Ik heb geen dienst besteld. Ik ga me ook niet afmelden via een site waarvan ik niet weet waar de data terecht komt.

Het is voor mij onduidelijk wat voor site dit is. Wellicht geef ik indirect toestemming om nog 20 andere diensten af te nemen.

Graag mij via Kpn blokken voor dit soort diensten!

kpn brengt het in rekening. Ik heb gewoon niks besteld.

via payinfo is niks te zien. Geen transacties, eenmalige diensten staat op geblokkeerd, abbonementsdiensten staat ook op geblokkeerd.

mvg,

Kim

 


Hoi Bart,

Overigens volgens de Gedragscode voor Betaalde SMS- en Mobiel Internet Diensten, moet kpn ook een afmelding in behandeling nemen volgens artikel 31.2.

Daarbij graag ook het bewijs van toestemming geven opvragen, aangezien ik geen toestemming heb gegeven.

mvg,

Kim

31.2. Klachtenafhandeling door Operator
a) Wanneer de Eindgebruiker zich tot de Operator wendt met klachten, vragen of opmerkingen, wordt hierop adequaat gereageerd door de Operator. Indien de Eindgebruiker zich bijvoorbeeld voor de Dienst wil afmelden, wordt de Dienst zo snel mogelijk stopgezet. Een klacht van een Eindgebruiker wordt te allen tijde in behandeling genomen en niet doorverwezen naar een andere Partij of naar een Affiliate.
b) Indien de Operator een verzoek tot aanlevering van de (volledige) berichtengeschiedenis en/of de benodigde gegevens om te kunnen bepalen of een Eindgebruiker een geïnformeerd besluit heeft genomen, indient bij de desbetreffende Mobiel Internet Dienstverlener of de Content Provider dient deze Mobiel Internet Dienstverlener/Content Provider de gevraagde informatie binnen drie werkdagen na ontvangst van dit verzoek aan te leveren. Bij overschrijding van deze termijn, heeft de Operator de plicht om binnen de klachtenprocedure de Eindgebruiker schadeloos te stellen.
c) Indien,inhetgevalvaneenAbonnementsdienst,blijktdatdeaanmeldingniet conform het bepaalde in de Gedragscode heeft plaatsgevonden, wordt de Eindgebruiker geacht geen toestemming gegeven te hebben voor deze Dienst en zal de Eindgebruiker schadeloos worden gesteld voor het gedisputeerde bedrag. Uitkering van de schadeloosstelling gebeurt door de Operator binnen 30 dagen nadat is vastgesteld dat de klacht gegrond is.
d) Lid 1 sub d van dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de Operator.
e) Lid 1 sub e t/m h van dit artikel is van overeenkomstige toepassing in geval
van klachtenafhandeling door de Operator.
f) Operators zijn namens Partijen gerechtigd de volgende op grond van lid 2 sub b
van dit artikel verkregen informatie te verstrekken aan de Eindgebruiker aan wie de kosten voor de betreffende Dienst in rekening zijn gebracht en garanderen dat zij gerechtigd zijn tot het opvragen van deze informatie:
- in het geval van SMS-Diensten: registratie van de aan- en afmelding plus
het overzicht van de volledige Premium SMS MT berichtengeschiedenis;
- in het geval van Mobiel Internet Diensten: registratie van de aan- en
afmelding plus het overzicht van de volledige Content geschiedenis.


Sorry bij Bart bedoelde ik Bram….


@Doely en @Hettie1 hebben jullie ook nog wat aan deze nieuwe informatie?

Top! Heb inderdaad via E-Bill.mobi het abonnement stop kunnen zetten :thumbsup:


Dit moet gevinkt worden als de juiste oplossing. Naar https://www.e-bill.mobi geweest en een inzage gekregen van alle tientjes elke maand. In de zelfde pagina krijg ik de mogelijkheid om de dienst stop te zetten 👍. Vriendelijke dank 😊🙏👋


Hier dezelfde ervaring, moet nog even zoeken of we het kunnen oplossen en de dienst stop kunnen zetten. Echter wat ik vreemd vindt is dat aankoop staart vermeld op het abonnement van onze zoon (13jaar) die via KPN een Kidsabonnement heeft en daar moet het aanzetten van extra bundels en opties zijn geblokkeerd. 
Ben erg benieuwd hoe dit mogelijk is. Juist de onderstaande voorwaarden was juist voor ons doorslaggevend om hem een abonnement te geven ipv een sim only:

  • Het aanzetten van extra bundels en opties is geblokkeerd
  • Ook kan je kind geen 0900-nummers bellen

@mcsjaak, die zijn inderdaad geblokkeerd, maar de Playstore en zijn in app aankopen niet, dat kan niet vanuit ons en horen zelf geblokkeerd te worden. Mogelijk dat het daar mis is gegaan. 

 

@Doely en @Hettie1 hebben jullie ook nog wat aan deze nieuwe informatie?

Top! Heb inderdaad via E-Bill.mobi het abonnement stop kunnen zetten :thumbsup:

 

Via deze site moet je het in ieder geval stop kunnen zetten. 


Hallo allemaal, ik heb met het kidsabbo van mijn zoon exact dezelfde ervaring. Ik heb ook terug kunnen vinden dat hij er in ieder geval niets aan heeft gedaan. Dus heel opmerkelijk dat zomaar 10 euro ongevraagd wordt afgeschreven. Je zou bijna denken aan een deal tussen de KPN en ESR. want hoe bewijs ik dat mijn zoon dit niet zelf heeft gedaan? Ik maak mij zorgen over deze ontwikkeling...


Hallo allemaal, ik heb met het kidsabbo van mijn zoon exact dezelfde ervaring. Ik heb ook terug kunnen vinden dat hij er in ieder geval niets aan heeft gedaan. Dus heel opmerkelijk dat zomaar 10 euro ongevraagd wordt afgeschreven. Je zou bijna denken aan een deal tussen de KPN en ESR. want hoe bewijs ik dat mijn zoon dit niet zelf heeft gedaan? Ik maak mij zorgen over deze ontwikkeling...

Inderdaad, zou gewoon teruggedraaid moeten kunnen worden. Lijkt gewoon een vorm van colportage.

Begrijp het niet dat KPN in deze niet zijn verantwoordelijkheid in neemt. We sluiten juist een kidsabbonement af om dit soort zaken tegen te gaan.


@mcsjaak Zo heb ik dit ik ook ervaren, en ervaar het nog steeds zo. Geld is nog steeds niet terug gestort, en moet maar afwachten of het verrekend wordt.