Skip to main content

Ik kreeg een mail met volgend bericht:

Vanaf juli 2023 gaat u 3,78 meer betalen per maand. Dit komt omdat we een inflatiecorrectie doen. Dit doen we op basis van het CBS inflatiecijfer van vorig jaar. De prijzen zijn afgelopen jaar gestegen met 10,0%. We doen er alles aan om de prijsstijging zo laag mogelijk te houden voor u. Daarom verhogen we onze prijzen met een lager percentage van 6,4%. U ziet uw nieuwe maandbedrag automatisch terug op uw volgende factuur.

Nu is dit in strijd met mijn contract, waarin het volgende omschreven staat:

Inflatiecorrectie KPN heeft het recht om 1 x per kalenderjaar per 1 oktober een inflatiecorrectie toe te passen volgens de CBS Consumentenprijsindex over de voorgaande periode 1 juli − 30 juni.

Dit betekent dus dat KPN onterecht 3 maanden voor wat contractueel is vastgesteld een inflatiecorrectie doorvoert. Hier kan ik natuurlijk niet mee akkoord gaan. Dit ga ik uiteraard ook niet betalen.

Hebben meer mensen ditzelfde probleem?

In het contact voor vaste diensten stond tot 1 Januari 2023 niets over inflatiecorrectie, 1 oktober is de inflatiecorrectie die van toepassing is op mobiele diensten.

De Algemene Voorwaarden voor thuisdiensten zijn gewijzigd per 1 januari 2023 en voor bestaande klanten met ingang van 1 april 2023 van toepassing. Alle klanten hebben een e-mail ontvangen waarin kenbaar gemaakt wordt dat voor mobiel de inflatiecorrectie van 1 oktober gehandhaafd blijft en voor Thuisdiensten de inflatiecorrectie per 1 juli van kracht wordt.

Wanneer je echter 3 maanden voordat de inflatiecorrectie wordt geïndexeerd een overeenkomst hebt afgesloten, dan wordt de inflatiecorrectie bij jou niet toegepast.


Volgens mij wordt hier mobiel en vast door elkaar gehaald.  Voor vast is de inflatiecorrectie per 1 juli en voor mobiel op 1 oktober.  Niets aan de hand. 


Volgens mij wordt hier mobiel en vast door elkaar gehaald.  Voor vast is de inflatiecorrectie per 1 juli en voor mobiel op 1 oktober.  Niets aan de hand. 

Klopt, mobiel heeft al jaar en dag 1 oktober datum voor de inflatiecorrectie. topic starter @Trudie2.0 haalt maar een klein deel aan uit de Algemene Voorwaarden, in het geheel staat er tenslotte 

Als we de tarieven voor mobiele diensten indexeren doen
we dit per 1 oktober. De prijsindex berekenen we over de
afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni. Met mobiele diensten
bedoelen we telecommunicatiediensten die geleverd
worden over ons mobiele netwerk en die geschikt zijn
om buitenshuis of onderweg te gebruiken.

Bijvoorbeeld mobiele abonnementen met internet en/of
telefonie en sms, of Prepaid mobiel. De indexering geldt
alleen voor u als u op het moment van indexeren langer dan 3
maanden klant bent.

Als we de tarieven voor andere diensten indexeren doen
we dit per 1 juli. De prijsindex berekenen we over de
afgelopen periode 1 januari t/m 31 december. Dit geldt
onder andere voor vaste telefonie, vast internet, tv en
Digitenne. De indexering geldt alleen voor u als u op het
moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.

Sowieso hebben “alle” klanten in februari een e-mail ontvangen met als titel "Op 1 april 2023 veranderen onze Algemene Voorwaarden”. Deze zijn dus daadwerkelijk per 1 April ‘23 van kracht geworden en de oude voorwaarden zijn ermee komen te vervallen. Dus inflatiecorrectie mag sowieso worden toegepast op thuisdiensten met deze verandering.