Skip to main content

Beste KPN,

 

Ik heb inmiddels verschillende forums gelezen over dit probleem, en ik loop tegen hetzelfde aan. Ik heb contact opgenomen met zowel Spotify als KPN om dit probleem aan te geven.

 

Ik heb meer dan een jaar geleden Spotify geactiveerd in mijn KPN app via mijn mobiele nummer. In mijn factuur wordt dit vermeld als ‘’online aankoop”. Nu probeer ik mijn Spotify op te zeggen, gezien ik het zelden tot nooit gebruik, maar dit blijkt zowel via mijn account op Spotify als via KPN niet mogelijk.

 

In mijn Spotify account staat dat mijn abonnement via KPN verloopt, en dat KPN dit dus ook moet stopzetten. Echter het lukt KPN ook niet om dit op te zeggen. 

 

Nu heb ik meerdere forums gelezen via KPN dat mensen hier al 2 jaar tegenaan lopen, en klaarblijkelijk is dit probleem nooit echt opgelost?! Echter, ik wil graag dat mijn Spotify wordt opgezegd, zodat ik ook niet meer maandelijks hiervoor betaal. Want dit is iets vanuit jullie systeem. 

 

Spotify geeft aan dat het dan via Google-play of de App-store is gekocht, maar dat is niet het geval. Ik koop nooit apps via de Apple-store. Het probleem ligt echt bij KPN, en dit is in de afgelopen 2 jaar ook meerdere malen door anderen aangegeven aan jullie. 

 

Graag wil ik hiervoor een oplossing, zodat mijn Spotify account wordt opgezegd via mijn KPN en ook niet onnodig maandelijks blijf betalen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mila

Hallo @MilaW ,

Je geeft aan dat het via online aankopen gaat. 

Als het een aankoop via een appstore (playstore) betreft, zorg dan dat het betalen via jouw KPN factuur daar niet als optie opgenomen is.

Zie deze pagina.

 

Aanvulling : 

Bij elke factuur zit een specificatie en daarop is elke aankoop apart terug te vinden met de naam van de (app)store, specificatie van de aankoop (naam of transactie kenmerk), aankoopbedrag en aankoopmoment. Ook is de recente aankoopgeschiedenis terug te vinden in de (app)store:
Ik weet niet van welke (app) store je gebruik maakt, dus ik leg het uit voor Android en iOS (als je gebruik maakt van een tablet, raad ik je aan om daar ook de stores te controleren):
 

Online aankoop beheren in Android:

Belangrijk: Als je de app verwijdert, wordt je abonnement niet opgezegd.

  1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen en dan Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement niet automatisch opgezegd. Je moet de opzegging apart doen. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Bron: Google support


Online aankoop beheren in iOS (iPhone, iPad of iPod touch)

  1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

Bron: Apple support


Goed om te weten: het kan zijn dat de aankopen buiten de (app)store om gegaan zijn, op de factuur kun je terugvinden via welke aanbieder de aankoop gedaan.

 


Beste,

 

Klaarblijkelijk heeft u moeite met het interpreteren van iemands geschreven bericht. Ik geef duidelijk aan dat het NIET via apple-store is aangeschaft. Dat het via MIJN KPN is aangevraagd. Ik geef ook heel duidelijk aan dat meerdere mensen in de afgelopen 2 jaar hier tegenaan liepen. En dat dit probleem inderdaad bij KPN lijkt te liggen en dat ik tegen hetzelfde probleem aanloop. In mijn Spotify account staat ook vermeld dat het via KPN loopt. Het is dus het iets in het systeem van KPN wat daar fout gaat. Wat ook al twee jaar bekend is. Maar het probleem doet zich nog steeds voor. Ik vraag of KPN dit kan oplossen! @Kpn Kunt u dit alstublieft oplossen?

 

 


Hi @MilaW en welkom op het forum. 

Begrijpelijk dat je dit opgelost wilt hebben. Niet de bedoeling dat de facturatie doorloopt en je het nergens zelf stop kunt zetten. 

Wil je je forumprofiel zo volledig mogelijk aanvullen en hier een seintje geven wanneer je dit gedaan hebt? Dan kan ik aan de slag. 🙂


Beste Sanne, @Kpn 

 

Ik heb het profiel aangevuld.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mila


Beste @Sanne van KPN 

 

Ik heb nog niks vernomen van u…

 

Nu ben ik overigens net ergens achtergekomen. Ik vind een email terug van KPN die is verstuurd op 5 september 2023 met daarin het volgende: 

 

‘’Geachte mevrouw,

U ontvangt deze e-mail omdat u uw mobiele aansluiting hebt opgezegd of omdat u uw Spotify Premium abonnement hebt opgezegd. We zetten uw Spotify Premium abonnement daarom om in de gratis dienst Spotify Free aan het einde van uw gebruiksmaand. Spotify Free heeft minder mogelijkheden. Wilt u geen Spotify Free? Kijk dan op support.spotify.com hoe u dat opzegt.

Uw mobiele abonnement opgezegd en toch graag Spotify Premium of Family?
Hebt u Internet van KPN en wilt u Spotify blijven gebruiken zoals u gewend bent? Dan kunt u Spotify Premium ook bestellen bij uw internetabonnement in MijnKPN.

Met vriendelijke groet,

Team KPN’’

 

Dit betekent dat ik dus al sinds september 2023 voor Spotify aan het betalen ben bij jullie, terwijl volgens deze email, die ik van jullie heb ontvangen, al sinds september Spotify omgezet had moeten worden naar de gratis versie. Maar tot op heden betaal ik nog steeds voor de premium dienst en is mijn Spotify nooit omgezet naar de gratis versie door jullie.

 

Dus los van het feit dat ik Spotify op geen enkele manier kan opzeggen, blijkt ook nog eens dat ik al 5 maanden extra aan het betalen ben. Aangezien mijn mobiele aansluiting enkel was verlengd met sim-only. Ik zie in mijn KPN facturen terug dat ik 25 januari 2023 bij KPN Spotify heb aangevraagd. Eerste factuur hiervan was op 22 februari 2023. Ondanks dat ik het via MIJN KPN had aangevraagd zie ik dat bij de eerste factuur dit al werd vermeld als een online aankopen, terwijl ik nooit via de Apple-store een aankoop heb gedaan wat ook terug te zien is in mijn Apple ID. 

 

Ik wil graag dat dit echt met spoed in orde gemaakt gaat worden, want na een week heb ik nog steeds niks vernomen vanuit KPN, en ook hier hoor ik niks. En als het klopt dat ik per 5 september ten onrechte voor Spotify aan het betalen ben, dan wil ik graag ook mijn geld terug. Ik heb namelijk nooit na 5 september apart nog een nieuwe aanvraag gedaan voor Spotify. Dus ondanks jullie mail op 5 september, is dit onterecht door blijven lopen door jullie in mijn facturen.

 

Nogmaals wil ik heel duidelijk zijn: ik heb NOOIT via Apple-store Spotify gekocht of aangevraagd. Dit is ook te zien in mijn iPhone bij abonnementen. 

 

In de bijlage ziet u de mail van KPN op 5 september 2023; een voorbeeld van dit ‘’online aankoop’’ zoals te zien in mijn factuur van de maand december; en het bewijs van mijn Apple ID dat ik nooit een aankoop heb gedaan via Apple-store.

––––––––––––––––––

PS: toevoeging: Ik zie dat KPN nu (23 januari 2024 om 20.29uur) mijn Spotify op de gratis versie heeft gezet; echter in mijn factuur van 22 januari worden nog steeds de kosten van dit ‘’online aankopen’’ van Spotify vermeld. Ik zal hier ook een screenshot van meesturen. Hoewel Spotify nu dus eindelijk is omgezet naar de gratis versie (wat volgens de mail van 5 september toen al had moeten gebeuren), wordt het nog steeds gefactureerd. 

 

Met vriendelijke groet,

 

Mila

 

 

 

 

 


Ik ben niet altijd aanwezig dus soms kan het even duren voordat ik kan reageren @MilaW. 🙂 Als je sneller contact wilt kun je ons altijd bellen via 0800-0402. 

Ik heb de afdeling die hierover gaat ingeseind en gevraagd om dit op te pakken. Zodra ik reactie heb van hen laat ik het hier weten! Ik verwacht dat dit binnen 5 werkdagen is.