Skip to main content

Ik heb al een tijdje KPN 1 Gigabit abonnement.

De pc boven gaat via een Devolo set (daar verwacht ik niet maximaal te scoren) en af en toe hapert de verbinding daar wel van.

Maar als ik mijn wifi connectie test op mijn telefoon of laptop dan kom ik soms ook maar tot 350 mbit.

Nu had ik Ziggo aan de deur die klanten nu graag terug willen hebben en die garanderen overal in het huis 80% van je abonnement. Dus minimaal 800 mbit.

 

Ik heb een wifi versterker van KPN boven, maar ook dat zorgt niet voor waardes van 800 mbit.

Benieuwd naar jullie mening

Mijn bescheiden mening: Onrealistisch om 800 te verwachten op een wifi. Kpn garandeert dat ook niet altijd op binnenkomend signaal. 
met 600 houdt het bij de meeste huizen echt wel op  main stream zit 400-600 .


oh ja: geloof nooit een verkoper😂


Als Ziggo het claimt, dan wil ik dat wel zwart op wit hebben. 

En de aanbieding is vervolgens wel erg interessant qua kosten en ik moet zeggen dat toen ik Ziggo had het ook wel prima was.

Maar ook die 400-600 haal ik vaak niet. Heb een wifi versterker in mijn kantoor staan maar in de slaap kamer is het max 250 als ik het nu zo test.

 


De stabiliteit van Wi-Fi is afhankelijk van zoveel verschillende omgevingsfactoren als (Wi-Fi van) buren, magnetrons, (inductie)kookplaten, muren, vloeren en ga zomaar door, dat geen enkele provider daar een garantie op kan geven, ook Ziggo niet. Dat ze dat wel zeggen te doen zegt meer over hun betrouwbaarheid dan over hun technische kennis. 


@DGroen Gewaagde uitspraken van Ziggo. WiFi is, zoals @Henk2304 heel mooi zegt, erg complexe techniek. Wij hebben in onze twee-onder-een-kap woning 4 access points hangen. Dat moest bij ons wel, omdat wij bepaalde muren hebben die echt zoveel verstoren terwijl de AP er achter staat. Niet normaal.

Ik denk dat als je naar Ziggo gaat, je uiteindelijk tegen het zelfde probleem gaat aanlopen. Daarnaast lever je daar wel in op je uploadsnelheid. Verder is in mijn beleving Ziggo iets duurder dan KPN, of kon deze verkoper een iets scherpere deal aanbieden dan online?

Beste is om op bepaalde plekken kabels te trekken en dan WiFi punt er achter, daar gaat je verbinding flink van op vooruit.

En daarnaast: meet je met een iPhone de snelheid? Mijn iPhone haalt qua WiFi maar 450-500 mbps gemiddeld (op 5Ghz), terwijl het TV kastje op dezelfde plek 1000mbps haalt via WiFi bijvoorbeeld. Kan dus ook nog invloed hebben.


Ik heb straks 18 maanden lang 35 euro betaald voor KPN 1 Gigabit.

Ziggo biedt me nu aan om bij einde contract 9 maanden 50% korting te krijgen. 

Dus dat is best interessant. Ik heb al bij Ziggo gezeten en ik weet dus wat ik qua snelheid enzo haal.

Heb eigenlijk zelden problemen gehad bij Ziggo.

Wat ik nu merk bij KPN is dat Wifi niet overal even goed is, zelfs nu ik de tv (die naast model en router staat) via Wifi verbindt haapt de streaming zo nu en dan. Dat had ik met Ziggo echt nooit.

Maar ok, jullie geven aan dat ook Ziggo die snelheden niet kan garanderen, dus daarvoor hoef ik niet over te stappen. Ik wilde met name de glasvezel aansluiting in mijn huis en het aanbod van KPN was toen ook best goed!


Heeft u WiFi 6 op uw laptop en mobiel? En heeft u WiFi versterkers die WiFi 6 ondersteunen?

Want alleen met WiFi 6 zijn hogere snelheden zoals 800 mbit te halen.


Een 1gb glasvezelverbinding en dan een Devolo gebruiken. Dat moet u gewoon niet doen. Die dingen geven de gekste problemen op je netwerk ook problemen waar je het niet verwacht zoals de wifi.


Een 1gb glasvezelverbinding en dan een Devolo gebruiken. Dat moet u gewoon niet doen. Die dingen geven de gekste problemen op je netwerk ook problemen waar je het niet verwacht zoals de wifi.

Daar is hij weer. Stokpaardje. Besef nou gewoon dat soms er geen andere oplossing is, en ja, ideaal zijn dLan adapters niet. Maar ik heb een verbinding met die dingen van beneden naar boven van plm. 350 Mbps. Woon vlakbij Nieuw Milligen waar de radar van defensie staat. Dus ik kan WiFi instellen op een vrij kanaal maar door DFS gaat alles dan toch weer naar kanaal 36. En dan heb ik tientallen keren per dag disconnects omdat op dat kanaal alles elkaar dwars zit. 

RJ-45 trekken kan hier ook niet goed. Huis uit 1913, hoe de mantelbuizen lopen totaal onbekend.

Ben dus zeer content met dLan. En zo zullen er meer scenario’s zijn waar het een uitkomst is, altijd zonder de situatie ter plaatse dat afkeuren omdat het je stokpaardje is wordt een beetje stompzinnig.

 


@Ernst-Jan doe niet zo lelijk tegen me😂. Maar goed van jou kan ik het hebben. Ik zit hier om mensen te helpen met het hebben van een probleemloos netwerk zowel bekabeld als wifi. Gewone mensen die er weinig of geen verstand van hebben en ik doe dat zover mogelijk in Jip en Janneketaal. Ik heb vaak gezien dat het gebruik van draadloze verbindingsets de oorzaak was van een instabiel netwerk en dat het verwijderen van de draadloze verbindingssets een stabiel netwerk opleverde. Ik volg daarbij de adviezen van kpn en één daarvan is toch echt om met kabels of wifi te werken.  Dus erger je niet aan mij want het is zonde van de energie. En @JanD ik vind jou ook aardig hoor🤣


@DGroen :  Wifi is NIET te garanderen.  Door geen enkele provider.  

Alles wat we kunnen doen is het zo optimaal mogelijk instellen.  Daar hebben we een complete kennisbank voor met tientallen tips:

https://forum.kpn.com/internet-en-thuisnetwerk-128

 

(en om heel eerlijk te zijn. Als je rendement van zo'n supersnelle verbinding wilt hebben, dan gebruik je een kabel. Alleen zó haal je alles uit dat soort hoge snelheden) 


Ik maak alleen op mijn desktop gebruik van Devolo. De laptops, tablets en telefoons gebruiken natuurlijk gewoon wifi en als ik zeg dat wifi niet optimaal is, dan heb je ik het over die devices.

Nu heb ik een goeie netwerkkaart liggen om ook via Wifi te gaan werken op de desktop, maar er is mij verteld dat ik dan geen hogere snelheid zal halen.

Maar als jullie dat als tip aangeven en dat de Devolo wel eens voor issues zou kunnen zorgen,, dan zal ik eens versneld die Devolo gaan afkoppelen. Ik weet dat het de desktop het snelst zal werken met een LAN-Kabel, echter ik heb geen zin meer in kabels trekken.

Als de periode van dit abonnnement is afgelopen (zonder extra kosten 1 Gb) dan kan ik ook wel terug in abonnement want ik haal dat soort snelheden toch niet.


Ik weet dat het de desktop het snelst zal werken met een LAN-Kabel, echter ik heb geen zin meer in kabels trekken.

Tja, het is van tweeën één, óf je wilt de hoogste snelheid en neemt het trekken van een kabel voor lief, óf je kiest voor gemak en accepteert een (soms veel) minder dan optimale snelheid. 't Is maar wat je 't belangrijkst vindt. Ik heb voor het eerste gekozen en ben daar uitermate verguld mee. 


Ik weet dat het de desktop het snelst zal werken met een LAN-Kabel, echter ik heb geen zin meer in kabels trekken.

Tja, het is van tweeën één, óf je wilt de hoogste snelheid en neemt het trekken van een kabel voor lief, óf je kiest voor gemak en accepteert een (soms veel) minder dan optimale snelheid. 't Is maar wat je 't belangrijkst vindt. Ik heb voor het eerste gekozen en ben daar uitermate verguld mee. 

Het gaat niet om de snelheid op de desktop, het gaat er om dat mijn wifi niet stabiel is in mijn huis en dat merk ik op mijn andere devices. Ook zie ik dat mijn tv zo nu en dan hapert met streamen. 

Maar goed, ik ga eens die Devolo afkoppelen en dan kijken of dat mijn probleem verhelpt.


Wi-Fi stabiliteit krijg je vaak door een paar strategisch geplaatste access points, die je bij voorkeur ook via een kabel met de Experiabox of Box 12 verbindt. Alleen een modem/router in de meterkast is dan niet optimaal. Als je een Box 12 hebt kun je met SuperWifi 2 punten een stabiel mesh netwerk realiseren, maar dus bij voorkeur met kabels tussen Box 12 en SuperWifi's.