Skip to main content
Beantwoord

1 Gbit/s ineens teruggevallen naar 100 Mbit/s

• August 18, 2025
  • 7 reacties
  • 118 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Sinds gister vreemd probleem hier met experia box v10 en glasvezel.

Sinds een paar jaar heb ik 1Gbit up en down, en eigenlijk altijd stabiel. Sinds gister zit het stabiel net onder de 100mbit zowel wifi (ipad en iphone) alsook pc met bekabelde 1gbit.

Modem en glasvezel kastje beide stroom eraf gehad, geen verandering. Helpdesk gebeld en alles gecontroleerd , helpdesk ook een meting gedaan (hij wist niet precies maar iig snelheid tot aan glasvezel kastje). Alles lijkt goed.

Toch snelheid stabiel ongeveer 98mbit up en down zowel wifi als bekabeld. 

Iemand dit nog gehad en een andere suggestie dan experia terug naar fabrieksinstellingen? ( heb teveel aangepast om dat snel ff te doen nml).

Beste antwoord door HE1

ik ben eruit , was op het verkeerde been gebracht omdat bekabelde pc en wifi beide net onder 100mbit zaten, maar wifi gebruik ik via de Deco M4 en die zit bekabeld net als mijn pc via dezelfde Gbit switch waarvan de kabel naar het modem net niet 100% vast zat waardoor hij naar 100mbit was teruggeschakeld. ajajaj blijft moeilijk al die kabels 😁

7 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 18, 2025

klinkt alsof er ergens een kabel terug is gevallen naar 100mbit. dan krijg je dit soort snelheden.

bij de rode WAN poort op de V10. brandden daar zowel een groene als ook een oranje led. of alleen een groene led?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 18, 2025

ook een oranje….heb de kabel tussen experia en glasvezel al vervangen net met een nieuwe cat5e kabel. Maar zowel met de oude als nieuwe kabel ook een oranje lampje.

• August 18, 2025

Volgens de KPN medewerker aan de telefoon was de verbinding goed? Dan is er met de kabel tussen het glasvezelkastje en de Experiabox niets aan de hand. Het probleem moet dan tussen de Experiabox en de pc zitten.

Heb je die kabel wel eens vervangen? Gebruik je misschien een switch? 

Wat doen de lampjes bij poort 1, 2, 3 en poort 4? Branden er bij elke poort 2 lampjes?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • August 18, 2025

ik ben eruit , was op het verkeerde been gebracht omdat bekabelde pc en wifi beide net onder 100mbit zaten, maar wifi gebruik ik via de Deco M4 en die zit bekabeld net als mijn pc via dezelfde Gbit switch waarvan de kabel naar het modem net niet 100% vast zat waardoor hij naar 100mbit was teruggeschakeld. ajajaj blijft moeilijk al die kabels 😁

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 18, 2025

maar ben er nog niet achter wat de oranje lampjes doen bij de utp aansluitingen van de experia modem….blijkbaar niet dat het een 100mbit aansluiting is.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • August 25, 2025

Hi ​@HE1, fijn om te zien dat dit inmiddels is gelukt. Nog terugkomend op je laatste vraag, een oranje lampje geeft wel degelijk aan dat het een tragere verbinding is. 100 en soms 10 Mbps. Dit kan aan de kabel liggen maar ook aan de aangesloten apparatuur. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 25, 2025

Hi ​@HE1, fijn om te zien dat dit inmiddels is gelukt. Nog terugkomend op je laatste vraag, een oranje lampje geeft wel degelijk aan dat het een tragere verbinding is. 100 en soms 10 Mbps. Dit kan aan de kabel liggen maar ook aan de aangesloten apparatuur. 

tja, meerdere aansluitingen met oranje lampje hebben dus gewoon een stabiele 1gbit/s snelheid.