Skip to main content
Vraag

1 Gbit/s maar max snelheid is maar 100 Mbit/s

• June 8, 2025
  • 13 reacties
  • 139 keer bekeken

Hallo,

Sinds paar maanden problemen met mijn internetsnelheid.

Hebben 1Gbit snelheid maar sinds paar maanden haal ik maar max 100mbit en niet meer.

1 keer klantenservice gebeld om te vragen voor een nieuw modem, afspraak gemaakt voor volgende dag. In die avond denk ik toch nog een keer testen en jaar hoor volle bak internet alsof ik gek ben. Monteur afgezegd omdat probleem zich niet meer voordeed.

Paar dagen of misschien een week overheen gegaan weer zelfde liedje 100 mbit max en verder niks.

Ik weet dat er nu gevraagd wordt:

• heb je iets aan je netwerk veranderd = nee
  • heb je rechtstreeks je PC en/of laptop geprobeerd = ja 
  • heb je verschillende types kabel geprobeerd = ja
  • modem restarten? = 100 keer onderhand
  • fabrieksinstellingen = jup
  • nieuwe update binnen? = ja
  • KPN BOX 12

Resultaat is helaas hetzelfde 100mbit en niks meer.

Wat ik gemerkt heb dat in mijnmodem.kpn bij Ethernetpoorten maar huidige bitrate van 100 mbps gehaald wordt, Link snelheid op 1Gbps of duplex instellingen veranderen helpt niks aan sistuatie.

Weet iemand nog tips of tricks voor mij of kan iemand uitleggen wat er aan de hand is?

Ik probeer screenshots te sturen van het speedtest en modem interface. Dat je wel kan zien dat ik niet gek ben en echt wel 1 Gbit snelheden gehaald heb,

13 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2025

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

De aangesloten apparaten doen niet meer dan 100mbit. Denk dat je even de kabels en stekkers moet checken.  

Poort 1 - 10mbit

poort 2 - 100mbit

poort 3 - 100mbit

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2025

Apparaten rechtstreeks met verschillende type netwerk kabels aansluiten op de modem veranderd niks aan de situatie… blijft op max 100mbit steken

• June 8, 2025

100 mbit betekent meestal gewoon dat de kabel niet goed is. Of je gebruikt een oude 100 mbit switch.

Bij de tv ontvanger van KPN klopt het dat die maar 100 mbit doet. Dus verkijk je daar niet op.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2025

100 mbit betekent meestal gewoon dat de kabel niet goed is. Of je gebruikt een oude 100 mbit switch.

Bij de tv ontvanger van KPN klopt het dat die maar 100 mbit doet. Dus verkijk je daar niet op.

Ik heb geen tv en ook geen 100 mbit switch.

Zoals ik al eerder aangaf, ik heb verschillende laptops met verschillende type netwerk kabels rechtstreeks op de modem aangesloten, ook op verschillende poorten. Snelheid blijft op 100 mbit steken.

Om uit te sluiten dat er of laptop of netwerk kabel niet goed is ben ik zelfs naar mijn collega geweest die ook KPN heeft en daar haal ik gewoon volle snelheid met mijn laptop bedraad. Ik kan dan met zekerheid zeggen dat het niet aan mijn laptop of netwerk kabel ligt.

• June 8, 2025

Hoe lang zijn jouw kabels? Heb je ergens nog een kabel van +20 meter liggen ofzo?

Gebruik je cat 5e of 6?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2025

Hoe lang zijn jouw kabels? Heb je ergens nog een kabel van +20 meter liggen ofzo?

Gebruik je cat 5e of 6?

Cat6

Maar probleem zit hem niet in de kabels. 

Leen59
Wijsgeer
  • June 8, 2025

Kijk eens in het modem wat daar staat

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Wat gebeurt er als je een laptop rechtstreeks aan de experiabox hangt en je laptop netwerkkaart static op gigabit zet krijg je dan link en heb je dan wel snelheid. Heb je ook al is geprobeerd om de experiabox terug te zetten naar fabrieksinstellingen

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2025

Kijk eens in het modem wat daar staat

Bij WAN staat wel 1 Gbps

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2025

Wat gebeurt er als je een laptop rechtstreeks aan de experiabox hangt en je laptop netwerkkaart static op gigabit zet krijg je dan link en heb je dan wel snelheid. Heb je ook al is geprobeerd om de experiabox terug te zetten naar fabrieksinstellingen

Alles geprobeerd bij meerdere laptops, geen resultaat 100 mbit en niet verder. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Alles geprobeerd bij meerdere laptops, geen resultaat 100 mbit en niet verder. 

Maar dan zou je geen verbinding kunnen hebben als als jeje netwerkkaart hardt op 1000mbit zet heeft die 1000mbit link met de experiabox. Mocht de experiabox exht niet hoger gaan dan 100mbit dan komt de link niet eens actief 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Probeer dit is in je windows computer.

zet linkspeed op 1000Mbps/full duplex ipv auto negotiation

blijf je dan verbinding houden met de experiabox en kan je dan speedtesten 

Â