Skip to main content
Beantwoord

1 Gbit/s niet haalbaar op wifi via Experia Box V10

  • 13 September 2024
  • 32 reacties
  • 349 keer bekeken

Beste,

In ons huis maken we al een tijdje gebruik van de Experia Box v10. Uit mijn hoofd rond 2018. 
Nu hebben we dus het 1gbit abbonement genomen en halen we bij lange na niet de 1000 mbps. Als ik een speedtest doe vanuit de KPN thuis app is de snelheid rond de 250 mbps.
Daar zit natuurlijk een flink verschil in.

Ik heb op de KPN thuis app de wifi verbeteraar gevolgd. 
Hierbij kwam ik uit op of lagere snelheden of geen verschil.

Dit is tevens op alle verdiepingen zo, we hebben KPN superwifi v1. 

Graag hoor ik wat de mogelijkheden zijn voor snellere verbindingen.

1 gbit gaat u alleen via een bekabelde verbinding halen @Mike.S. Niet via WiFi. Heeft u gemeten met een bekabeld aangesloten pc of laptop? 

De Experiabox v10 kan gewoon 1 gbit aan. Dus dat is het probleem niet.


Ik heb hier geen mogelijkheid tot, maar het is toch best raar dat ik niet eens in de buurt kom van een snellere snelheid. 


Met wifi haal je die snelheid meestal niet en is afhankelijk van wat je apparatuur aankan.
Je zal dus ook daar even naar moeten kijken welk type netwerk ondersteund wordt door je apparatuur.

802.11a max 54 Mbps
802.11g max 54 Mbps
802.11n max 600 Mbps
802.11ac max 7 Gbps (theoretisch), maar 1 Gbps is haalbaar



Donald

 


Ik heb hier geen mogelijkheid tot, maar het is toch best raar dat ik niet eens in de buurt kom van een snellere snelheid. 

Nee, dat is niet raar. U heeft WiFi 5. Daarmee is 250 mbit een heel aardige snelheid. Het zou iets sneller kunnen, maar veel meer is niet haalbaarheid. 


1 gbit gaat u alleen via een bekabelde verbinding halen @Mike.S. Niet via WiFi. Heeft u gemeten met een bekabeld aangesloten pc of laptop? 

De Experiabox v10 kan gewoon 1 gbit aan. Dus dat is het probleem niet.

wat een onzin toch telkens ik haal via een wifi 6 ax apparaat makkelijk over de 900Mbps


@MR_CHIP Ik haal met wifi7 makkelijk 1500Mbs, wat wil je ermee zeggen over wifi5 snelheid?


1 gbit gaat u alleen via een bekabelde verbinding halen @Mike.S. Niet via WiFi. Heeft u gemeten met een bekabeld aangesloten pc of laptop? 

De Experiabox v10 kan gewoon 1 gbit aan. Dus dat is het probleem niet.

wat een onzin toch telkens ik haal via een wifi 6 ax apparaat makkelijk over de 900Mbps

Maar de topicstarter heeft geen WiFi 6. Mijn reactie is gebaseerd op de apparatuur die Mike heeft.


1 gbit gaat u alleen via een bekabelde verbinding halen @Mike.S. Niet via WiFi. Heeft u gemeten met een bekabeld aangesloten pc of laptop? 

De Experiabox v10 kan gewoon 1 gbit aan. Dus dat is het probleem niet.

wat een onzin toch telkens ik haal via een wifi 6 ax apparaat makkelijk over de 900Mbps

Maar de topicstarter heeft geen WiFi 6. Mijn reactie is gebaseerd op de apparatuur die Mike heeft.

nergens is je reactie staat dat het specifiek op wifi 5 gaat


nergens is je reactie staat dat het specifiek op wifi 5 gaat

Dat hoeft ook helemaal niet. Dit topic is van Mike. Mike heeft WiFi 5 apparatuur. 


Ik heb hier geen mogelijkheid tot, maar het is toch best raar dat ik niet eens in de buurt kom van een snellere snelheid. 

Nee, dat is niet raar. U heeft WiFi 5. Daarmee is 250 mbit een heel aardige snelheid. Het zou iets sneller kunnen, maar veel meer is niet haalbaarheid. 

vrij langzaam

ik ben benieuwd hoe TS alle wifi instellingen heeft staan


Ik heb hier geen mogelijkheid tot, maar het is toch best raar dat ik niet eens in de buurt kom van een snellere snelheid. 

Nee, dat is niet raar. U heeft WiFi 5. Daarmee is 250 mbit een heel aardige snelheid. Het zou iets sneller kunnen, maar veel meer is niet haalbaarheid. 

Onderstaand de snelheid op mijn Xiaomi tablet via wifi 5 verbonden met een EAP610-outdoor.

Hogere snelheden zijn dus echt wel haalbaar via wifi 5 (802.11ac) maar dan moeten beide zijden dat wel aankunnen. (it takes two to tango)


... een EAP610-outdoor.

Dat is iets beter spul dan de witte SuperWiFi's van KPN. 


De kpn superwifi punten nemen de wifi instellingen over en zetten die uit op de Experia box v10. Dus het wordt alleen verzonden via de wifi punten. 

Op elke verdieping hebben 1 punt staan naast degene in de meterkast. Zelfs als ik bij de meterkast sta, heb ik maar rond de 200 mbps.


Zet alle wifi punten eens uit behalve die in de meterkast en meet de snelheid dan eens op anderhalve meter afstand en met een zichtlijn tussen de telefoon/tablet/laptop en de "super"WiFi.

Hoeveel Mbps meet je dan?

Wat voor een mobiel apparaat gebruik je? (merk/type)


Meet eerst eens bekabeld. Dan valt er meer over te zeggen. Als u niet bekabeld kunt meten, dan houd het echt op. Dan zult u het hier mee moeten doen.

Welk apparaat gebruikt u voor de Speedtest? Mobiel of laptop? Merk en type?


@Mike.S Dan moet echt checken of het toch niet met 2,4Ghz band verbonden is. 200Mbs is typisch voor 2,4Ghz wifi. 5Ghz Wifi5 kan tot 600Mbs snel zijn, maar 1Gbs is utopisch.


Ik test het op een samsung s23 ultra, verbonden met 5ghz. Hetzelfde voor mijn laptop en desktop. Ze ondersteunen allemaal wifi 6, dus dat is niet het probleem.

Voor de rest heb ik alle wifipunten uitgezet en gemeten vanaf de wifikast. Ik krijg een meting van rond de 230 mbps. 


Voor de rest heb ik alle wifipunten uitgezet en gemeten vanaf de wifikast. Ik krijg een meting van rond de 230 mbps. 

Bij gebruik van SuperWiFi's op de Experiabox v10 hoort WiFi op de Experiabox uitgeschakeld te zijn.

Als u dus de SuperWiFi's uit zou schakelen, dan zou u helemaal geen WiFi meer moeten hebben.

Of heeft u WiFi op de v10 handmatig ingeschakeld?


Ik heb zoals gevraagd alle wifipunten uitgezet behalve degene in de meterkast


Ok. Dan blijf ik erbij: bekabeld meten. Anders kun je er niets over zeggen.


@Nick83 ,

@Mike.S heeft gisteren gesteld dat hij een bekabelde meting niet kan uitvoeren.

 

Ter vergelijking… Mijn Pixel 8 haalt een snelheid van 470 Mbps down en 300 Mbps up op de 5Ghz band. 

Ik kan mijn pixel ook koppelen met de 6Ghz band, maar dat is niet eerlijk TOV TS.

 

Snelheid van mijn ISP is 500Mbps glas.


@Nick83 ,

@Mike.S heeft gisteren gesteld dat hij een bekabelde meting niet kan uitvoeren.

Dit klopt inderdaad. Mijn probleem zit hem in draadloos internet. Niet in bekabeld internet


Ben overigens net terug van boodschappen doen. Ik doe voor de gein nog een speedtest vanuit de meterkast met de verbonden Wifipunt

 


@Mike.S 

 

Even resumerend:

Uw modem is de experia box V10

U maakt gebruik van SuperWiFi adapters

De snelheid is gemeten via de KPN App op een S23 Ultra

 

Heeft u de mogelijkheid het modem om te ruilen naar een wat actuelere?


@Krijskever 

Dat is mijn vraag ook een beetje. Is het de bedoeling dat ik vanuit KPN een nieuwe krijg. Of dat ik zelf als particulier eentje moet gaan kopen. 
Het lijkt me handig dat er eentje komt die mesh ondersteunt ivm met de SuperWifi.


Reageer