Skip to main content
Vraag

1 Gbit verbinding blijft steken op 42 Mbps downloadsnelheid

• August 19, 2026
  • 32 reacties
  • 176 keer bekeken

hallo,

Vandaag als nieuwe klant aangesloten op 1000 Mbps snelheid maar… met de Ookla speedtest kom ik niet hoger dan Download 42.5 Mbps en upload 92.3 Mbps meerdere malen getest met tv uit en met vaste utp kabel tussen laptop en modem

Met Wifi is dit nog lager

Als dit zo is schiet ik er weinig mee op

Kijk maar even

Bart

32 reacties

rvk01
Slimmerik
  • August 19, 2026

Kun je eens op de router inloggen (inloggegevens staan achterop) en kijken onder Thuisnetwerk, Ethernetpoorten. Wat staat er bij Huidige bitrate voor de poort waar de computer op aangesloten is?

Als dat 1Gbps is, kun je daarna eens kijken onder Internetverbinding. Wat is daar de Huidige bitrate?

Forum|alt.badge.img+2
  • Medewerker KPN Escalaties
  • August 19, 2026

Kan verschillende oorzaken hebben, maar wat ik nu lees begin ik de laptop zelf te vermoeden. Probeer eens een ander apparaat bekabeld aan te sluiten.

• Auteur
  • Topper
  • August 19, 2026

poort 2      Max bitrate 1Gbps     huidig 1Gbps

poort 3       Max bitrate 1Gbps    huidig  100Mbps

Alles staat op Auto

• Auteur
  • Topper
  • August 19, 2026

Gebruik een nieuwe Cat7 FTP kabel en laptop is de zelfde waar bij ik over de 200Mbps andere provider zat

rvk01
Slimmerik
  • August 19, 2026

poort 2      Max bitrate 1Gbps     huidig 1Gbps

poort 3       Max bitrate 1Gbps    huidig  100Mbps

En waar zit de laptop op aangesloten?

• Auteur
  • Topper
  • August 19, 2026

was op poort 4 is nu weer leeg 

rvk01
Slimmerik
  • August 19, 2026

was op poort 4 is nu weer leeg 

?????? Wat bedoel je? Als je de laptop op poort 4 zet, wat is dan de Huidige bitrate op die poort?

• Auteur
  • Topper
  • August 19, 2026

laptop weer aangesloten op poort4  max 1Gbps  huidig 1 Gbps 

klopt wel waarom kwam vroeger ik wel hoger in speedtest en nu veel lager ?

rvk01
Slimmerik
  • August 19, 2026

laptop weer aangesloten op poort4  max 1Gbps  huidig 1 Gbps 

klopt wel waarom kwam vroeger ik wel hoger in speedtest en nu veel lager ?

Ok. En wat staat er bij Internetverbinding (wat dat vroeg ik ook als de poort 1Gbps aangaf).

• Auteur
  • Topper
  • August 19, 2026

nu wel wat hoger maar ????

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/60dbc6d0-9be8-11f1-83b9-99f5d05a4d5b

• Auteur
  • Topper
  • August 19, 2026

nu 77 Gbps download   92 Gbps upload

• Auteur
  • Topper
  • August 19, 2026

bij internetverbinding staat max 1 Gbps  huidig 100Mbps

rvk01
Slimmerik
  • August 19, 2026

bij internetverbinding staat max 1 Gbps  huidig 100Mbps

Daar zit dus je probleem. De WAN kant (dus de kant naar de ONT toe) staat op maximaal 100Mbps. Dat moet ook 1Gbps zijn.

Het kan de kabel zijn, een kapotte poort op de router of een probleem met de ONT zijn.

Het makkelijkste is even de ONT herstarten. Als dat het probleem niet oplost dan kun je een nieuwe kabel tussen de router en ONT proberen. Als dat niet werkt dan moet er meer technisch naar de ONT of router gekeken worden.

(Als de ONT herstarten niet werkt denk ik zelf aan een kapotte kabel of dat de stekkers slecht zijn.)

Forum|alt.badge.img+2
  • August 19, 2026

Huidig 100?. Dat betekend dat de experiaobx 1 Gb aan kan maar de actieve link momenteel 100 mbit is. Dat betekend dat je laptop of kabel niet meer toe laat dan 100 Mbit. Kom ik toch weer op test iets anders dan je laptop en in dit geval probeer ook een andere kabel.

• Auteur
  • Topper
  • August 19, 2026

Zal ik doen….kabel is nieuw Cat 7  FTP das wel goed modem is vandaag geïnstalleerd uitkomst zal ik later melden 

rvk01
Slimmerik
  • August 19, 2026

Huidig 100?. Dat betekend dat de experiaobx 1 Gb aan kan maar de actieve link momenteel 100 mbit is. Dat betekend dat je laptop of kabel niet meer toe laat dan 100 Mbit. Kom ik toch weer op test iets anders dan je laptop en in dit geval probeer ook een andere kabel.

Dit heeft niets met de laptop te maken want de LAN poort staat gewoon op 1Gbps.

De WAN poort (bij internetverbinding) staat op 100Mbps.

Dus het is een probleem met de ONT, kabel naar de ONT of met de WAN poort op de router.

Forum|alt.badge.img+2
  • August 19, 2026

Dit heeft niets met de laptop te maken want de LAN poort staat gewoon op 1Gbps.

De WAN poort (bij internetverbinding) staat op 100Mbps.

Dus het is een probleem met de ONT, kabel naar de ONT of met de WAN poort op de router.

Je hebt gelijk. Ik ging van LAN uit, las over WAN poort uit. Controleer of deze op auto staat zo ja controleer kabel tussen glasvezelkastje en experiabox (vervangen)

• Auteur
  • Topper
  • August 19, 2026

klopt deze opties staan op auto Max bitrate 1Gbps  huidige bitrate is bij mij 100Mbps inmiddels glasvezelkastje 2-3 van stroom gehad en modem herstart met weinig resultaat download is nu 85Mbps en upload 92 Mbps dus zover ik kan zien staat er geen 1Gbps op de glasvezel (misschien moet KPN dit nog omzetten)

rvk01
Slimmerik
  • August 19, 2026

... dus zover ik kan zien staat er geen 1Gbps op de glasvezel (misschien moet KPN dit nog omzetten)

Zelfs als er geen 1Gbps abo hebt, zal de link snelheid wel altijd het maximale moeten zijn wat de ONT aan kan. Zelfs met mijn 500Mbps abo staat er Huidige bitrate 1Gbps. Die het is een slechte kabel of een kapotte poort aan een van de kanten.

Heb je al een andere kabel geprobeerd?

Kan ook gewoon een korte CAT 5e zijn.

• Auteur
  • Topper
  • August 19, 2026

kabel is een nieuwe cat7 FTP lijkt mij wel ok voor nu

rvk01
Slimmerik
  • August 19, 2026

kabel is een nieuwe cat7 FTP lijkt mij wel ok voor nu

Nee, ook die kan stuk zijn. Of heb je hem al een keer vervangen? Probeer gewoon even een ander.

En CAT 7 is ook overkill voor zo'n korte afstand met 1Gbps.

• Auteur
  • Topper
  • August 19, 2026

graaf effe in de KPN doos ben met ½ uurtje terug

• Auteur
  • Topper
  • August 19, 2026

ben naar de meterkast geweest met de rode KPN kabel en met een andere kabel van KPN op de laptop een I7 vrij nieuw weer gemeten en !!!!! zelfde resultaat 

Ga morgen de monteur appen of die nog wat weet….maar 1 ding is duidelijk en komt geen 1Gbps uit het glasvezel kastje

• Auteur
  • Topper
  • August 19, 2026

met de modem ook naar beneden geweest dus

rvk01
Slimmerik
  • August 19, 2026

ben naar de meterkast geweest met de rode KPN kabel en met een andere kabel van KPN op de laptop een I7 vrij nieuw weer gemeten en !!!!! zelfde resultaat.

Hoe bedoel je op de laptop?

Je hebt de kabel tussen de router en de ONT toch vervangen? Daar zit het probleem. Het heeft niets te maken met de laptop en zijn kabel.

Als de kabel tussen de router en ONT is vervangen en bij Internetverbinding geeft ie nog steeds 100Mbps aan, dan is het een probleem met de WAN poort van de router of de poort van de ONT.