Skip to main content

Ik heb nu een glasvezel aansluiting (Reggefiber) van T-mobile met een up/down snelheid van 800 mbit.

Wanneer gaat KPN meer dan 500 mbit leveren via Reggefiber?

 

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Hier ook een meting gedaan door de monteur( 2 tot 3 weken geleden) zowel rechtstreeks op de experiabox V10 als op de glasvezelmodem kwam niet verder dan 840 tot 860 Mbps! Dat was precies dezelfde meting die ik zelf al had geconstateerd via speedtest.net. Daarna is de monteur naar de wijkcentrale gegaan om een pop meting te verrichten, op de kaart wederom 860Mbps ook nog van poort gewisseld op de kaart helaas geen resultaat. Het schijnt niet aan de kaart te liggen ( Nokia) maar aan het onderdeel wat de data regelt en doorgeeft werd mij verteld. Door een afdeling van KPN 2 terug gebeld om te kijken of het al was verbeterd maar tot op heden geen resultaat. Deze afdeling zei dit is doorgezet naar productcontrol.


@Dutchy1963 : Kun jij je profiel aanvullen en  hiereen seintje geven als je dat gedaan hebt? Vanuit de techniek willen we een aantal klanten die hier op het forum hebben gereageerd nader gaan analyseren.


In navolging op het bericht van Erwin_  @Dutchy1963, bedankt voor de gegevens. @bartketelaar & @Remco Brinkman jullie gegevens zijn ook doorgegeven voor onderzoek en die van jou zal ik ook sturen @zsmartie. Hopelijk snel meer duidelijkheid.


@Bart_Z @Erwin_  Zojuist kreeg ik een SMS met daarin vermeld dat er onderhoud op het netwerk is om op 27-3-2020 tussen 1-7, is dat voor deze melding toevallig? 


@Remco Brinkman, nee dat heeft hier niets mee te maken. Ze gaan onderhoud plegen. Dus mogelijk dat je wat hinder kan ondervinden. 


Het blijft redelijk stil op dit vlak.

Voor de grap maar eens een nieuws-submit gedaan bij tweakers.net met als titel: KPN krijgt 1GBit/s op glasvezel niet voor elkaar. Eens kijken of dit helpt. Bij het HDR debacle voor de VIP5202 heeft mijn nieuwssubmit in ieder geval wel wat geholpen.


Het blijft redelijk stil op dit vlak.

Voor de grap maar eens een nieuws-submit gedaan bij tweakers.net met als titel: KPN krijgt 1GBit/s op glasvezel niet voor elkaar. Eens kijken of dit helpt. Bij het HDR debacle voor de VIP5202 heeft mijn nieuwssubmit in ieder geval wel wat geholpen.

Ik zie de titel nog niet verschijnen in tweakers maar ik zal het in de gaten houden.

Overigens zal je met een Speedtest nooit meer dan ongeveer 940Mbps gaan meten wat de rest zit in de overhead. Dat zijn dus wel bitjes die over de lijn gaan maar die je niet terugziet als bitjes afgeleverd bij de Speedtest app.

 

Heb je overigens ook een link naar jouw nieuws submit over het HDR debacle met de VIP5202?


Het blijft redelijk stil op dit vlak.

Voor de grap maar eens een nieuws-submit gedaan bij tweakers.net met als titel: KPN krijgt 1GBit/s op glasvezel niet voor elkaar. Eens kijken of dit helpt. Bij het HDR debacle voor de VIP5202 heeft mijn nieuwssubmit in ieder geval wel wat geholpen.

Ik zie de titel nog niet verschijnen in tweakers maar ik zal het in de gaten houden.

Overigens zal je met een Speedtest nooit meer dan ongeveer 940Mbps gaan meten wat de rest zit in de overhead. Dat zijn dus wel bitjes die over de lijn gaan maar die je niet terugziet als bitjes afgeleverd bij de Speedtest app.

 

Heb je overigens ook een link naar jouw nieuws submit over het HDR debacle met de VIP5202?

Hier het eerste artikel op Tweakers https://tweakers.net/nieuws/163858/kpn-update-voor-interactieve-tv-ontvanger-forceert-hdr-modus-op-televisies.html

Hier het artikel nav mijn nieuwssubmit: 

https://tweakers.net/nieuws/164034/kpn-draait-forceren-van-hdr-in-tv-ontvanger-niet-terug.html

Zie submitter: TFHFony

 

Voor wat betreft het glasvezelverhaal heb ik net het nieuws gesubmit. Dan moet tweakers het verhaal eerst nog interessant genoeg vinden en een artikel schrijven. Dan komt er wellicht iets online.

En over die 940MBit/s, dat is inderdaad al een keer of 5 voorbij gekomen in dit draadje en gevoegelijk bekend. Feit is alleen dat het bij KPN 840MBit/s. Gewoom 100MBit/s trager dan bij een tweak, t-mobile, etc… En ze krijgen het niet opgelost.

Eerst proberen ze nog te zeggen dat die 840MBit/s wel klopt en vervolgens proberen ze de schuld nog op de snelheidstesten en de browsers te gooien. Welke an sich inderdaad factoren KUNNEN zijn. Maar momenteel moet ik de eerste met een 1000/500MBit/s verbinding van KPN nog tegenkomen die 940MBit/s scoort.


Zoals aangegeven wordt er nog verder onderzoek gedaan. Dit is nu even wat lastiger dan normaal. Vrijwel iedereen werkt vanuit huis. Daarbij ligt de focus om te zorgen dat iedereen verbonden blijft in deze corona tijd. Maar wellicht komen de uitslagen binnenkort. Wordt nog vervolgd.


Zoals aangegeven wordt er nog verder onderzoek gedaan. Dit is nu even wat lastiger dan normaal. Vrijwel iedereen werkt vanuit huis. Daarbij ligt de focus om te zorgen dat iedereen verbonden blijft in deze corona tijd. Maar wellicht komen de uitslagen binnenkort. Wordt nog vervolgd.

Alle begrip voor de huidige situatie, en KPN had natuurlijk ook niet kunnen voorspellen dat zo snel na de uitrol van gigabit alles op zou blazen. Ik vind het alleen wel jammer dat ik nu meer betaal maar eigenlijk niet heel veel meer krijg.   
Het harde limiet van rond de 840 haal ik meestal niet eens, ook niet via de speedtest servers van KPN zelf en ook niet als ik een speedtest doe via CLI (om de browser als parameter uit te sluiten).  

Is er iets bekend over de aanpak om deze problemen op te lossen, buiten dat er naar gekeken wordt? Is er een timeframe voor een oplossing, of evt. verlaagde abonnementskosten in de tussentijd?

Jullie mogen mijn gegevens overigens ook gebruiken voor onderzoek, ik heb mijn profiel hier op het forum aangevuld met alle informatie die ik zo snel kon vinden.


Het harde limiet van rond de 840 haal ik meestal niet eens, ...

Welke harde limiet van 840?

Je zult nooit meer dan ongeveer 940Mbps meten aangezien de rest aan overhead verbruikt wordt.


Het harde limiet van rond de 840 haal ik meestal niet eens, ...

Welke harde limiet van 840?

Je zult nooit meer dan ongeveer 940Mbps meten aangezien de rest aan overhead verbruikt wordt.

Juist, dat is het limiet op een gigabit verbinding, maar ik heb nog niemand gezien die met KPN daarbij in de buurt komt en dat is juist het hele probleem


Ook hier lijkt de cap van 840-850Mbit actief te zijn.
Speedtest.net en Fast.com geven beide deze waarden aan, met 1x een uitschieter op Fast.com van 945Mbit.

Dit is overigens met een PfSense router direct aan de NTU, met een MTU van 1500 op de WAN en LAN en IPv6 uitgeschakeld. PC bekabeld verbonden. Bekabeling is CAT6, ook tussen de NTU en router.


Onderzoek is nog aan de gang. Zoals al gezegd is dat wat lastiger, wordt het wat vertraagd vanwege Corona. De testresultaten komen vanzelf binnen, dan zal ik ze ook delen. Mocht je korting hiervoor willen, dan wil ik je toch aanraden is de snelheid weer te downgraden naar 500 MBit/s. 


Mocht je korting hiervoor willen, dan wil ik je toch aanraden is de snelheid weer te downgraden naar 500 MBit/s. 

Of zelfs naar 200Mbit/s.


Mocht je korting hiervoor willen, dan wil ik je toch aanraden is de snelheid weer te downgraden naar 500 MBit/s. 

Of zelfs naar 200Mbit/s.

:joy:


Onderzoek is nog aan de gang. Zoals al gezegd is dat wat lastiger, wordt het wat vertraagd vanwege Corona. De testresultaten komen vanzelf binnen, dan zal ik ze ook delen. Mocht je korting hiervoor willen, dan wil ik je toch aanraden is de snelheid weer te downgraden naar 500 MBit/s. 

@Bart_Z 

Is hier inmiddels al wat meer over bekend? Dit loopt nu al even…

Ik werd getriggered omdat ik vandaag op fourstack zag dat mij bij inmiddels ook 1gbit/s beschikbaar is. Maar de meerprijs van 15 euro (10 euro voor het abbo zelf en 4,95 euro omdat het gratis opnemen pakket dan om een of ander reden vervalt) is mij toch echt iets te gortig voor die paar seconden winst.

Maar ik ben wel benieuwd of KPN al uitgevogeld heeft waarom er bij andere ISP's met een 1gbit/s abonnement er over het algemeen 940Mb/s wordt gehaald bij verschillende speedtests en dit bij KPN zo'n 100Mb/s achterblijft rond de 840Mb/s.


Ik volg deze graag mee. Ik ervaar hetzelfde probleem.

Groet, Erwin


Ik ben ook enorm benieuwd naar het resultaat @Bart_Z . 

Hier is de reactie ook al van 9 dagen geleden:

https://forum.kpn.com/internet-9/ftth-aansluiting-haalt-geen-1gb-s-492583/index2.html


@Bart_Z 

Wanneer worden er weer nieuwe plaatsen toevoegd die gebruik willen maken van 1gb snelheid bv Schijndel? :sunglasses:


Ik heb wat informatie gekregen maandag. Excuses dat ik dat nog niet gedeeld had. Het is nog niet veel maar wel hoopvol. Er lijkt gevonden wat het probleem is en de oplossing wordt voorbereid. Meer informatie volgt hopelijk spoedig. 

 

@spike11 wanneer ook de 1GB verbinding bij jouw te bestellen en te gebruiken is, dat durf ik niet te zeggen, daar heb ik geen inzicht in. 

 


Goedemiddag,

 

Hier ook een Gigabit klant die niet hoger dan 850Mbit komt, ik heb navraag gedaan maar krijg geen duidelijke antwoorden. Ik vind de discrepantie tussen wat ik haal en de beloofde 1 Gigabit aardig groot. Ik zou ook graag gecontacteerd worden door KPN om dit te onderzoeken en hopelijk op te lossen. Het is een kostbaar abonnement en het verschil is gewoon te groot. @Bart_Z 


Dag heren, ik heb zojuist informatie mogen ontvangen. Met goed nieuws wel te verstaan. Er is afgelopen tijd veel getest, hier zijn positieve resultaten uitgekomen. De uitkomsten gaan morgen vroeg aangepast worden. 

Wij willen dan ook graag zien of dit het effect heeft wat wij voor ogen hebben. Mijn vraag is dus: Zouden jullie vanaf morgen speedtesten willen uitvoeren op onze servers. Graag via de applicatie of CLI versie en uiteraard via de kabel. 

We zien de resultaten graag tegemoet. 


Dag heren, ik heb zojuist informatie mogen ontvangen. Met goed nieuws wel te verstaan. Er is afgelopen tijd veel getest, hier zijn positieve resultaten uitgekomen. De uitkomsten gaan morgen vroeg aangepast worden. 

Wij willen dan ook graag zien of dit het effect heeft wat wij voor ogen hebben. Mijn vraag is dus: Zouden jullie vanaf morgen speedtesten willen uitvoeren op onze servers. Graag via de applicatie of CLI versie en uiteraard via de kabel. 

We zien de resultaten graag tegemoet. 

Mag ik vragen wat testen is via de applicatie of CLI versie?


Mag ik vragen wat testen is via de applicatie of CLI versie?

Gebruik niet de Speedtest site van KPN maar de Speedtest app uit de Microsoft store.