Skip to main content

Ik heb nu een glasvezel aansluiting (Reggefiber) van T-mobile met een up/down snelheid van 800 mbit.

Wanneer gaat KPN meer dan 500 mbit leveren via Reggefiber?

 

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Mag ik vragen wat testen is via de applicatie of CLI versie?

Gebruik niet de Speedtest site van KPN maar de Speedtest app uit de Microsoft store.

Dank je voor je snelle reactie. Die gebruikte ik al. 
Ben benieuwd morgen. :grinning:

 


Mag ik vragen wat testen is via de applicatie of CLI versie?

Gebruik niet de Speedtest site van KPN maar de Speedtest app uit de Microsoft store.

Dank je voor je snelle reactie. Die gebruikte ik al. 
Ben benieuwd morgen. :grinning: 

Anders ik wel, niet omdat ik een 1Gbps abonnement zou hebben, maar omdat er mijns inziens wel geleverd moet worden wat gecontracteerd is en dat is in jouw geval dus 1Gbps.

Weet overigens dat je rekening moet houden met een overhead van ongeveer 8% en dus zal je met speedtest maar zo'n 940Mbps kunnen halen.

Waarom ben jij eigenlijk voor 1Gbps gegaan?


Wij zijn met z'n 5 in huis en er word zwaar gebruik gemaakt van het internet. Of ik echt 1Gbps nodig heb weet ik niet. Misschien niet. Maar goed.
 

Is er trouwens een manier om te kijken hoe zwaar je je verbinding belast. Dus hoeveel Mbit/s je verbruikt?


Dag heren, ik heb zojuist informatie mogen ontvangen. Met goed nieuws wel te verstaan. Er is afgelopen tijd veel getest, hier zijn positieve resultaten uitgekomen. De uitkomsten gaan morgen vroeg aangepast worden. 

Wij willen dan ook graag zien of dit het effect heeft wat wij voor ogen hebben. Mijn vraag is dus: Zouden jullie vanaf morgen speedtesten willen uitvoeren op onze servers. Graag via de applicatie of CLI versie en uiteraard via de kabel. 

We zien de resultaten graag tegemoet. 

 

Ik ben hoopvol! Ik zal morgen ook gaan testen en mijn bevindingen hier melden.


Wij zijn met z'n 5 in huis en er word zwaar gebruik gemaakt van het internet. Of ik echt 1Gbps nodig heb weet ik niet. Misschien niet. Maar goed.

Wij zijn ook regelmatig met vijf man thuis en ook wij zijn absoluut geen kleinverbruikers maar weet dat je bij lange na die bandbreedte niet nodig zult hebben. Feitelijk ben je dief van je eigen portenonnee en is het echt weggegooid geld.

Pas als er zware gamers tussen zitten die regelmatig nieuwe games downloaden kan er op die momenten even een wat zwaardere belasting zijn, maar dat is het dan ook.

Helaas heb je als gebruiker van een Experia Box niet echt een goed inzicht in jouw werkelijke verbruik en mensen denken snel, als iets even wat trager gaat, dat hun bandbreedte te krap is. Niets is minder waar,  de bottleneck zit vrijwel zeker hogerop in het netwerk of zelfs bij de hosting partij die zijn bandbreedte moet gebruiken om vele duizenden connecties te voorzien van data. Providers vinden het overigens maar wat prettig dat mensen vaak zo denken want dan valt er meer aan te verdienen. Ze houden je dus graag bewust een beetje dom.

Zelf gebruik ik geen Experia Box maar een EdgeRouter en daarmee heb ik dus wel 24x7 een goed inzicht in ons werkelijke verbruik.

Weet je dat dat veel, heel veel lager is dan dat je zou denken?

In het onderstaande plaatje wordt er op één televisie naar een HD-"Glas" zender gekeken terwijl er op een andere televisie naar een 4K Ultra-HD film gekeken wordt en er tegelijkertijd ook nog wat op Internet gesurft wordt vanaf een Android tablet.

Dat is samen nog geen 70Mbps. 

Eigenlijk komen wij als gezin vrijwel nooit boven een verbruik van 100Mbps uit en daarom hebben wij ons abonnement juist van 500Mbps naar 200Mbps teruggeschroefd. Waarom zou ik meer uitgeven dan nodig is, dat kan ik altijd nog doen mocht ons verbruik echt gaan stijgen.

Ik ben er van overtuigd dat dat ook voor jou zal gelden en dan is de vraag of je niet zo'n €180,- door de gootsteen spoelt zonder dat je er echt iets voor terug krijgt.

 

Nog even een voorbeeldje, hier zit mijn zoon een fimpje te kijken op Internet terwijl ik zelf wat nieuwssites aan het bezoeken was.

Pas op, de cijfers kunnen als schokkend ervaren worden. :wink:

 


Mag ik vragen wat testen is via de applicatie of CLI versie?

Met de CLI versie kun je ook betrouwbaar testen als je er zelf niet bij bent, b.v. midden in de nacht. Dan kan ook makkelijker duidelijk worden of e.v.t. drukte op internet een oorzaak van b.v. te lage snelheid is.


Dit heb ik net gemeten, diverse malen.

 


Wij zijn met z'n 5 in huis en er word zwaar gebruik gemaakt van het internet. Of ik echt 1Gbps nodig heb weet ik niet. Misschien niet. Maar goed.

Wij zijn ook regelmatig met vijf man thuis en ook wij zijn absoluut geen kleinverbruikers maar weet dat je bij lange na die bandbreedte niet nodig zult hebben. Feitelijk ben je dief van je eigen portenonnee en is het echt weggegooid geld.

Pas als er zware gamers tussen zitten die regelmatig nieuwe games downloaden kan er op die momenten even een wat zwaardere belasting zijn, maar dat is het dan ook.

Helaas heb je als gebruiker van een Experia Box niet echt een goed inzicht in jouw werkelijke verbruik en mensen denken snel, als iets even wat trager gaat, dat hun bandbreedte te krap is. Niets is minder waar,  de bottleneck zit vrijwel zeker hogerop in het netwerk of zelfs bij de hosting partij die zijn bandbreedte moet gebruiken om vele duizenden connecties te voorzien van data. Providers vinden het overigens maar wat prettig dat mensen vaak zo denken want dan valt er meer aan te verdienen. Ze houden je dus graag bewust een beetje dom.

Zelf gebruik ik geen Experia Box maar een EdgeRouter en daarmee heb ik dus wel 24x7 een goed inzicht in ons werkelijke verbruik.

Weet je dat dat veel, heel veel lager is dan dat je zou denken?

In het onderstaande plaatje wordt er op één televisie naar een HD-"Glas" zender gekeken terwijl er op een andere televisie naar een 4K Ultra-HD film gekeken wordt en er tegelijkertijd ook nog wat op Internet gesurft wordt vanaf een Android tablet.

Dat is samen nog geen 70Mbps. 

Eigenlijk komen wij als gezin vrijwel nooit boven een verbruik van 100Mbps uit en daarom hebben wij ons abonnement juist van 500Mbps naar 200Mbps teruggeschroefd. Waarom zou ik meer uitgeven dan nodig is, dat kan ik altijd nog doen mocht ons verbruik echt gaan stijgen.

Ik ben er van overtuigd dat dat ook voor jou zal gelden en dan is de vraag of je niet zo'n €180,- door de gootsteen spoelt zonder dat je er echt iets voor terug krijgt.

 

Nog even een voorbeeldje, hier zit mijn zoon een fimpje te kijken op Internet terwijl ik zelf wat nieuwssites aan het bezoeken was.

Pas op, de cijfers kunnen als schokkend ervaren worden. :wink:

 

Ik heb een fritsbox, daar zal het toch ook te zien zijn?

 


Hier net ook getest, naar de XS4ALL server zit ik net onder de 850 mbit, twee metingen gedaan. Naar de KPN server kom ik niet eens boven de 600 uit. Morgen nog maar even proberen. 


Ik heb een fritsbox, daar zal het toch ook te zien zijn?

De FRITZ!Box heeft inderdaad ook functionaliteit om her verbruik te meten.


Ik heb een fritsbox, daar zal het toch ook te zien zijn?

De FRITZ!Box heeft inderdaad ook functionaliteit om her verbruik te meten.

Klopt… Je kan inderdaad redelijk bijhouden wat je gebruik is.

Zowel op een bepaald moment:



Als totalen:

 

 


De monitoring laat afgelopen  avond/nacht een onderbreking zien en daarna lijkt er Een download snelheid verbinding zichtbaar en stabieler upload snelheid. 

maar dat strookt niet met vraag vandaag om morgen te testen omdat ze morgen vroeg de aanpassing zouden doen. 
 

 

 


https://www.speedtest.net/my-result/d/d9a16cac-a443-4224-9de3-01a33025759b

 

Ziet er echt beter uit hier :)


 


Dit lijkt er op!

 


Ziet er netjes uit @ErwinAcker  Hier helaas nog geen verbeterde snelheid. Heb jij jouw modem herstart? @Bart_Z  Zouden de gemaakte aanpassingen voor alle Gigabit klanten effect moeten hebben of alleen binnen een bepaald verzorgingsgebied? 


Ik heb de modem niet herstart.


Ik moet mijzelf even verbetering. Gisteren zei ik in mijn post morgen. Maar dat had diezelfde dag moeten zijn. De 15 is de oplossing dus doorgevoerd. 

 

Ik zie in ieder geval al een paar mooie resultaten. Heel mooi. :)

 

@Erwin84  Bij jou nog steeds niet? Ook niet na het opnieuw opstarten van zowel glasvezelkastje als modem?


@Bart_Z 

Uit pure technische interesse! Is het mogelijk is het mogelijk dat iets meer info kan geven over wat nu het probleem was en wat de oplossing is is geweest. 

ik heb helaas nog niet voor je kunnen testen met de experia box. Maar de speedtest.net resultaten zien er veel belovend uit. 

Ik ga er vanuit dat mijn snelheid test op de router niet klopt en door iets van slag is. 
Omdat fysieke limiet van een 1Gbit/s verbinding zijn verdwenen  zou ik bijna denken dat de SFP van de FTTH in centrale is vervangen voor 2.5gbit versie. 🥳 


 

 


@Bart_Z Bij mij werk het nu ook beter haal ongeveer 912 mbit.  Ben wel benieuwd wat er nou is geweest?


@Bart_Z  zojuist het glasvezelkastje en modem herstart, met de speedtest app haal ik de hoogste snelheid naar XS4ALL, 856Mbit, naar overigen lager, zelfs naar KPN maar net boven de 600. Wat zou de reden kunnen zijn dat het bij mij nog niet beter is? Heb je wellicht meer klant info van mij nodig? 


Dat zijn mooie snelheden jongens! Ik ga eens kijken of ik kan achterhalen wat het precies was. Dat weet ik nu niet. Ik ga mijn best doen. 

 

@Erwin84 Hoe meet je? Doe je dat via de browser? Zo ja, zou je het via de app op de computer kunnen proberen op de server van KPN. Wat haal je dan? En zou je voor de zekerheid jouw Forumprofiel willen voorzien van postcode + huisnummer. Dan kan ik verder op onderzoek indien nodig. 


@Bart_Z nee ik meet via de desktop app uit de Windows store. Ik ga nu meteen mijn forumprofiel aanvullen. Verder onderzoek wordt zeer op prijs gesteld :)

 

Net nog een meting gedaan, wederom naar de XS4ALL server iets meer dan 850Mbit, naar de KPN server 620 mbit maar wel netjes 501Mbit upload. 


@Bart_Z hier ook geen verbetering, haal gemiddeld tussen de 500 en 600 met KPN speedtest servers.


Ik heb nu een paar dagen getest, maar de verbinding is niet stabiel. De ene keer haalt ie wel ruim 900, maar vaak ook niet. Ooit maar 600.