Skip to main content

Ik heb nu een glasvezel aansluiting (Reggefiber) van T-mobile met een up/down snelheid van 800 mbit.

Wanneer gaat KPN meer dan 500 mbit leveren via Reggefiber?

 

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Ik ben nog wel even benieuw naar de exacte uitkomst van een speedtest voor jou. Want als deze de snelheid niet haalt, zal ik dat melden. Dit geldt ook voor jou @zsmartie. Graag even een screenshot van een speedtest. 

 

  • Zelfgebouwd, i7-8770k @5GHz, Samsung 860EVO SSD
  • CAT 5E Netwerkkabel ongeveer 10 meter.
  • Experia Box V10
  • Windows 10 1903
  • Browser & app geven zelfde resultaat in mijn geval.
  • Speedtest.net

Dit is echt pure misleiding van KPN en ik vind dat zeer verwerpelijk.

Bron.

Het is pure onzin dat je als fanatieke 4K TV-kijker een 1Gbit/s nodig zou hebben wetende dat een 4K stream zo'n 25Mbps vergt. Wie kijkt er nu fanatiek 4K op veertig televisies tegelijkertijd. Een abonnement van 100Mbps is zelfs al genoeg voor een fanatieke 4K TV-kijker en ook KPN weet dat donders goed. De marketing jongens van KPN schrijven hier dus willens en wetens onzin om zo de behoefte te creëren en proberen daarmee onnodig veel geld uit de abonnee te persen.

Ook alle andere beschrijvingen worden veel te hoog ingezet en daarmee wordt de onwetende abonnee op het verkeerde been gezet en onnodig naar een te zwaar abonnement geleid. Ik zou heel graag zien dat dergelijke misleidende uitingen een halt toegeroepen wordt maar ik ben bang dat de ACM hier niet tegen in actie zal willen komen.


Dit is echt pure misleiding van KPN en ik vind dat zeer verwerpelijk.

Bron.

Het is pure onzin dat je als fanatieke 4K TV-kijker een 1Gbit/s nodig zou hebben wetende dat een 4K stream zo'n 25Mbps vergt. Wie kijkt er nu fanatiek 4K op veertig televisies tegelijkertijd. Een abonnement van 100Mbps is zelfs als genoeg voor een fanatieke 4K TV-kijker en ook KPN weet dat donders goed. De marketing jongens van KPN schrijven hier dus willens en wetens onzin om zo de behoefte te creëren en proberen daarmee onnodig veel geld uit de abonnee te persen.

Ook alle andere beschrijvingen worden veel te hoog ingezet en daarmee wordt de onwetende abonnee op het verkeerde been gezet en onnodig naar een te zwaar abonnement geleid. Ik zou heel graag zien dat dergelijke misleidende uitingen een halt toegeroepen wordt maar ik ben bang dat de ACM hier niet tegen in actie zal willen komen.

Waarheid als een koe.

Met de huidige stand van zaken is er weinig wat je als gezin niet kan doen met een verbinding van 100mbit. Misschien dat je download even wat trager gaat als er iemand beneden 4K aan het streamen is en de 2 kids kijken Netflix, maar daar houdt het bij op. 

Ooit mijn schoonouders eens terug gezet van hun 200Mbit/s verbinding naar 30Mbit/s. Hebben ze afgezien van de maandelijkse overschrijving welke omlaag ging nooit iets van gemerkt,


 

@Bart_Z

Ik haal de snelheid bij lange na niet. Zou je hier een melding van kunnen maken. Wat betreft de monteur zeg jij deze op?? 

Ik heb nog even navraag gedaan bij collega's. Zou je de afspraak wel door willen laten gaan. Het kan namelijk toch zijn dat er iets aan het NT nog aangepast moet worden. Ook ben ik benieuwd wat hij over de snelheid kan zeggen. Hij heeft namelijk een speciaal apparaat om de snelheid mee te testen. Benieuwd wat daar uit komt. Benieuw df daar verschil in zit ten opzichte het gebruik van een speedtest. 

 

Want ik heb begrepen dat de speedtests over het algemeen nog niet helemaal gebouwd zijn voor deze snelheden. De meters kunnen het over het algemeen nog niet aan. Fast.com werd mij ook aangeraden, maar ik begrijp dat daar de snelheid ook niet gehaald wordt. 

 

@zsmartie voor jou heb ik een monteur ingepland. Morgenavond, dus 10 maart tussen 1700-1900 uur komt hij. Mocht dit tijdstip niet uitkomen wil ik je aanraden om even te bellen met 0800-0402 om de afspraak te verzetten. Ik hoor graag de bevindingen van de monteur. 


@wjb Wat ik nog vreemder vind is dat ze bij KPN blijkbaar de bandbreedte voor de TV aftrekken van je internet bandbreedte.

Bij een provider als Caiway tellen ze de bandbreedte die voor TV nodig is helemaal niet mee voor jouw internet bandbreedte. 


Want ik heb begrepen dat de speedtests over het algemeen nog niet helemaal gebouwd zijn voor deze snelheden. De meters kunnen het over het algemeen nog niet aan. 

Klopt, metingen van dergelijke snelheden zijn vaak onbetrouwbaar en al helemaal gebruik makend van bijvoorbeeld Chrome als browser. De overhead van Chrome is zo groot dat daardoor de snelheid niet meer correct gemeten kan worden, zelfs al niet bij 500Mbps. Met Edge is het resultaat bij 500Mbps al wat betrouwbaarder, maat het beste is toch de Ookla speedtest app te gebruiken bij speedtests boven de 200Mbps.

 

Overigens is het niet alleen de speedtests die niet op dergelijke snelheden gebouwd zijn, in de praktijk zal je niets maar dan ook helemaal niet opschieten met een 1000Mbps abonnement tenzij je dagelijks meerdere games moet downloaden. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, het is absoluut weggegooid geld zo'n 1000Mbps abonnement.

Heb je nog niet gemeten (kunnen meten) wat je werkelijke verbruik is ... doe dat dan eerst eens voordat je als een mak schaapje de kas van KPN gaat spekken.

Sorry dat ik me zo negatief uit, maar als KPN met dergelijke onzin komt dan voel ik mij geroepen om daar flink tegen in verzet te komen en de consument te behoeden voor het uitgeven van (veel) geld voor iets waar ze in de praktijk geen enkel voordeel van zullen hebben.


@wjb Wat ik nog vreemder vind is dat ze bij KPN blijkbaar de bandbreedte voor de TV aftrekken van je internet bandbreedte.

Dat is alleen als je de maximale snelheid van de hardware afneemt.

Bij een 50, 100, 200 en 500Mbps abonnement gaat de bandbreedte van de TV streams niet van de Internet bandbreedte af. Alleen bij 1000Mbps is dat het geval omdat er dan hardwarematig niet meer doorheen kan. Dat zal bij andere providers niet anders zijn.

 

Als ik op drie televisies naar HD-"Glas" zenders kijk (samen 37,5Mbps) dan blijft de volle 200Mbps van mijn abonnement gewoon beschikbaar voor Internet.


@wjb Wat ik nog vreemder vind is dat ze bij KPN blijkbaar de bandbreedte voor de TV aftrekken van je internet bandbreedte.

Dat is alleen als je de maximale snelheid van de hardware afneemt.

Bij een 50, 100, 200 en 500Mbps abonnement gaat de bandbreedte van de TV streams niet van de Internet bandbreedte af. Alleen bij 1000Mbps is dat het geval omdat er dan hardwarematig niet meer doorheen kan. Dat zal bij andere providers niet anders zijn.

 

Als ik op drie televisies naar HD-"Glas" zenders kijk (samen 37,5Mbps) dan blijft de volle 200Mbps van mijn abonnement gewoon beschikbaar voor Internet.

Dat kan ik hier bevestigen. Met een 4K zender aan kan ik nog steeds de volle 500Mbit/s downloaden. In mijn Fritz.box zie ik ook mooi dat het datarverkeer van de (IP)TV in het grafiekje een andere kleur heeft en het totaal ruim 535Mbit/s is wat er aan data op zo'n moment binnenkomt.


Met een 4K zender aan kan ik nog steeds de volle 500Mbit/s downloaden. 

Mag ik jou vragen waarom jij een 500Mbps abonnement afneemt?


De enige reden om eventueel een gigabit-verbinding te nemen is als je de dienst afneemt van bijvoorbeeld Tweak ,T-Mobile en in de toekomst Freedom Internet. De tarieven van een gigabit-verbinding zijn dan stukken lager als je in betreffend ODF-gebied woont. Kijk maar eens naar de nieuwe tarieven van Freedom internet: 

  • Eur 49,- pmnd 1000 mbit/s Glasvezel (= 1 Gigabit/s); Regionaal beschikbaar (via verschillende netwerken)
  • Eur 59,- pmnd 100 Mbit/s glasvezel; Landelijk beschikbaar via KPN-netwerk
  • Eur 65,- pmnd 200 Mbit/s glasvezel; Landelijk beschikbaar via KPN-netwerk
  • Eur 79,- pmnd  500 Mbit/s glasvezel; Landelijk beschikbaar via KPN-netwerk
  • Eur 47,- pmnd DSL; Landelijk beschikbaar via KPN-netwerk
  • Eur 12,- pmnd toeslag voor bestaande DSL-pairbonding; Landelijk beschikbaar via KPN-netwerk

Dat zou dus de enige reden moeten zijn om voor een gigabit-verbinding te kiezen (los van de belachelijk hoge prijzen die ze vragen). De snelheid heb je totaal niet nodig. Ik heb in het verleden ook 500/500 gehad en dit later teruggezet naar 100/100. Niemand binnen mijn gezin heeft er iets van gemerkt (behalve ik op de factuur). Nu heb ik tijdelijk 200/200 omdat het gratis is..en we blijven Hollanders toch?..


Met een 4K zender aan kan ik nog steeds de volle 500Mbit/s downloaden. 

Mag ik jou vragen waarom jij een 500Mbps abonnement afneemt?

Natuurlijk!

Omdat ik voor mijn werk nogal eens grote harddisk images van enkele tientallen gigs voorbereid voor klanten en deze lekker snel kan uploaden. Zeker geen “normaal” gebruik. Daarnaast draai ik hobbymatig ook nog een webserver thuis. Verder koop ik veel games voor mijn PS4Pro in digitale vorm en dan is het wel lekker als je 50GByte moet downloaden dat het snel gaat. 


Omdat ik voor mijn werk nogal eens grote harddisk images van enkele tientallen gigs voorbereid voor klanten en deze lekker snel kan uploaden.

Dat is een valide punt. Wel is het zo dat de klant dan ook zo'n snelle netwerkverbinding moet hebben en dat er op het pad tussen jouw aansluiting en de aansluiting van de klant geen zandweggetjes zitten. Mijn ervaring is dat dat vaak wel het geval is.

Zelf synchroniseer ik in de zeer vroege ochtenden van zaterdag en zondag zo'n 500GB aan backups van een aantal virtuele machines en dat is waarom ik een 200Mbps abonnement heb.

 

Daarnaast draai ik hobbymatig ook nog een webserver thuis.

Die webserver moet wel heel goed bezocht worden als dat zou leiden tot een dermate netwerkbelasting dat daarvoor 500Mbps nodig zou zijn. :wink:

 

Verder koop ik veel games voor mijn PS4Pro in digitale vorm en dan is het wel lekker als je 50GByte moet downloaden dat het snel gaat. 

De vraag is dan hoeveel procent van jouw tijd je die games aan het downloaden bent en of daarvoor die hogere bandbreedte dan ook wel echt nodig is.


Omdat ik voor mijn werk nogal eens grote harddisk images van enkele tientallen gigs voorbereid voor klanten en deze lekker snel kan uploaden.

Dat is een valide punt. Wel is het zo dat de klant dan ook zo'n snelle netwerkverbinding moet hebben en dat er op het pad tussen jouw aansluiting en de aansluiting van de klant geen zandweggetjes zitten. Mijn ervaring is dat dat vaak wel het geval is.

Zelf synchroniseer ik in de zeer vroege ochtenden van zaterdag en zondag zo'n 500GB aan backups van een aantal virtuele machines en dat is waarom ik een 200Mbps abonnement heb.

 

Daarnaast draai ik hobbymatig ook nog een webserver thuis.

Die webserver moet wel heel goed bezocht worden als dat zou leiden tot een dermate netwerkbelasting dat daarvoor 500Mbps nodig zou zijn. :wink:

 

Verder koop ik veel games voor mijn PS4Pro in digitale vorm en dan is het wel lekker als je 50GByte moet downloaden dat het snel gaat. 

De vraag is dan hoeveel procent van jouw tijd je die games aan het downloaden bent en of daarvoor die hogere bandbreedte dan ook wel echt nodig is.

Voor die webserver is het niet “nodig”, maar fijn voor de gebruikers dat ze zo snel kunnen downloaden. Traffic was vorige maand net iets over de 200GByte voor die site. 

En voor de PS4pro? Als ik een game koop, wil ik hem gewoon zo snel mogelijk spelen. Dan zijn procenten in totale tijd niet interessant. 200MBit/s ↔️ 500Mbit/s is dan gewoon 150% langer wachten ;-) 
 


@Bart_Z 

Okee blijf ik thuis voor de monteur….

Bij deze even een klacht, ik vind niet netjes ( lees onbeschoft) dat jullie als KPN mijn experiabox onaangekondigd even naar fabrieksinstellingen zetten. 

Het is niet fijn als al je port forwardings niet meer werken, en je op het werk zit en het thuisfront gefrustreerd is omdat niets meer loopt!

Ben hier echt een beetje pissig van!

 

 

 


Bij deze even een klacht, ik vind niet netjes ( lees onbeschoft) dat jullie als KPN mijn experiabox onaangekondigd even naar fabrieksinstellingen zetten. 

Ik kan je maar één ding adviseren en dat is de Experia Box vervangen door een eigen router.


 

Bij deze even een klacht, ik vind niet netjes ( lees onbeschoft) dat jullie als KPN mijn experiabox onaangekondigd even naar fabrieksinstellingen zetten. 

Het is niet fijn als al je port forwardings niet meer werken, en je op het werk zit en het thuisfront gefrustreerd is omdat niets meer loopt!

Ben hier echt een beetje pissig van!

Bij mij is hetzelfde gebeurd, hele camera systeem ligt er nu uit, kan ik alle poorten weer handmatig open zetten. Beetje frustrerend dus.


Hallo @wjb , ik heb ooit eens begrepen dat bij een xDSL-aansluiting de tv-snelheid in mindering komt op je abosnelheid en bij glas niet.

 


Hallo @wjb , ik heb ooit eens begrepen dat bij een xDSL-aansluiting de tv-snelheid in mindering komt op je abosnelheid en bij glas niet.

Ook bij xDSL verbindingen worden Internet en IPTV "gestapeld".

Stel je hebt een 180Mbps bonded VDSL verbinding en een abonnement voor 100Mbps.

Ook dan zal die resterende 80Mbps voor IPTV gebruikt worden en gaat televisie kijken niet ten koste van de bandbreedte voor Internet.


@bartketelaar & @zsmartie Excuses, dat was mijn schuld. Ik ging jullie verbinding even door om te kijken of ik kon ontdekken waarom de snelheid lager was en om daar melding voor te kunnen maken. Een reset was hier blijkbaar voor noodzakelijk. :(


@Bart_Z

 

Sorry maar het heeft niet geholpen. Wat zijn de vervolg stappen nu  neem aan dat we snelheid toch gewoon moeten kunnen halen? 


Dat zou ik ook zeggen. Ik wil je vragen de monteur morgen even af te wachten. Ik ben wel benieuwd wat hij meet met zijn speciale apparatuur.


De monteur is gisteren bij mij geweest, wat nu blijkt, is dat de snelheid helemaal niet gehaald KAN worden... Er is blijkbaar een limitatie op de netwerkkaarten van KPN, deze kunnen (van wat mij is verteld) 1.5Gbps aan maar deze worden blijkbaar op 2 huizen verdeeld in mijn gebied, waardoor de maximale snelheid ineens gehalveerd wordt. Heel jammer dat KPN dan toch een hogere snelheid wilt aanbieden terwijl het nieteens gaat op dit moment. Hoop dat deze netwerkkaarten snel vervangen worden of dat er een andere oplossing komt.


De monteur is gisteren bij mij geweest, wat nu blijkt, is dat de snelheid helemaal niet gehaald KAN worden... Er is blijkbaar een limitatie op de netwerkkaarten van KPN, deze kunnen (van wat mij is verteld) 1.5Gbps aan maar deze worden blijkbaar op 2 huizen verdeeld in mijn gebied, waardoor de maximale snelheid ineens gehalveerd wordt. 

Ik zou dat hele verhaal maar met een hele grote korrel zout nemen want ik ben bang dat het betrouwbaarheidsgehalte van die uitspraak zeer laag is.

Er bestaan helemaal geen netwerkkaarten met een capaciteit van 1,5Gbps en zelfs als die zouden bestaan dan komt daar bij dat de volledige capaciteit aan alle aansluitingen gezamenlijk aangeboden wordt. Als in dit voorbeeld aansluiting A 100Mbps zou gebruiken zou er 1400Mbps beschikbaar blijven voor aansluiting B.

Maar nogmaals, het betrouwbaarheidsgehalte van de uitspraak van die monteur is waarschijnlijk zeer laag.


Zou wel kunnen zijn dat een netwerkkaart gewoon niet meer bandbreedte krijgt van de hardware waar die ingepikt zit.


Zou wel kunnen zijn dat een netwerkkaart gewoon niet meer bandbreedte krijgt van de hardware waar die ingepikt zit.

En dat is nu net waar er geen 1,5Gbps beperkingen bestaan.

Hardwarematig kennen we 10Mbps, 100Mbps, 1Gbps en 10Gbps maar geen 1,5Gbps.