Skip to main content

Hallo,

 

Hier thuis heb ik een glasvezel verbinding van 100Mbps download.

Echter wanneer ik kijk naar de link tussen mijn modem en router bekijk kan deze ook “maar” 100Mbps.

Uiteraard verschillende kabels tussen geplaatst maar geen verschil. Het lijkt erop dat mijn modem slechts 100Mbps (100baseT full-duplex) toestaat.

Dit zou betekenen (en zie ik ook terug) dat wanneer ik beide tv's aan heb staan (full HD zender) ik maar beperkte internet snelheid kan krijgen. 8Mbps x2 is 16Mbps wat ik niet kan gebruiken als beide tv's aan staan.

Mijn vraag is waarom men dit niet anders kan beheren. Hiermee betaal ik dus voor iets wat ik niet (volledig) kan krijgen.

 

Als ik dit fout zie of een fout maak hoor ik het ook graag.

 

Martijn

Link tussen modem en router?? Heb je een eigen modem of router??


Tussen de glasvezel box(modem) en de router (Experiabox)


Maar wat zijn de meetresultaten als je bekabeld meet? Met en zonder de tv ontvangers?


TV's  aan:

ping 5 ms

Download: 79.40

Upload: 30.45

 

TV's uit:

ping 5ms

Download 91.98

Upload 30.54

 

Uiteraard meerdere keren getest maar elke keer niet meer dan 1Mbps afwijkend van bovenstaande.

Upload blijft uiteraard wel gelijk dit word niet door de tv gebruikt.

 

Martijn


Ik zal hier even aan toevoegen dat meerdere mensen met mij dit getest hebben en dit echt een harde instelling op het glasvezel modem lijkt te zijn.

Het vervangen van het modem zou een oplossing kunnen zijn als deze alleen maar 100Mbps kan.

Echter, als deze wel 1000Mbps kan (wat mij aannemelijk lijkt) is dit echt een kwestie van instellen van de KPN kant.


Er zijn oudere glasvezelmodems die slechts een 100 Mbps poort hebben, geen 1 Gbps.

 


Er zijn oudere glasvezelmodems die slechts een 100 Mbps poort hebben, geen 1 Gbps.

 

Ook als ik mijn laptop rechtstreeks aansluit lijkt deze heel even 1000Mbps te pakken maar direct terug gezet te worden naar 100Mbps.

 

ps. hier een Experia box v10


Hallo @Martijn-Tinus , dan past de snelheid van je glas-modem precies bij je abosnelheid.

Tegenwoordig worden er Gigabit glasmodems gemonteerd, maar dat is bij jou pas van toepassing als je je snelheid gaat ophogen, voor nu is alles prima.

Die 100Mbit/s heb je alléén als jij de enigste bent di op dat moment actief gebruik maken van internet.

Zijn er meerdere apparaten actief zoals de tv, de smartphone, de tablet, de pc, nog een laptop enz. dan deel je die snelheid over de in gebruik zijnde apparaten.

Theoretisch verhaal: 100Mbit/s, 5 apparaten tegelijk op internet is maximaal 100 : 5 = 20Mbit/s per apparaat beschikbaar.

Zelf had ik vóór de aanpassing naar de nieuwe situatie 14Mbit/s -/- 8Mbit/s voor de tv is 6 Mbit/s voor internet, en dat ging ook, maar met de 100Mbit/s die ik nu heb gaat het fantastisch.

 

 


Hallo @Martijn-Tinus , dan past de snelheid van je glas-modem precies bij je abosnelheid.


​​​

 

 

Maar dan krijg ik dus of of, maar betaal en en.

Ik heb 100mb internet. Snoep daar de tv snelheid af dan krijg ik dus niet waar ik voor betaal. Tuurlijk snap ik dat als ik meerdere internet gebruikers heb je die 100Mbps deelt. Maar voor tv betaal je ook appart als losse dienst. Dan zou dat geen gevolgen moeten hebben voor je internetsnelheid.

 

Martijn


Als jouw glasvezel aansluiting een GoF aansluiting is dan gaat televisie kijken niet ten koste van de voor Internet beschikbare bandbreedte. In jouw geval gaat televisie kijken blijkbaar wel ten koste van de voor Internet beschikbare bandbreedte en dat kan een paar dingen betekenen.

1) Jouw aansluiting is een EoF (100Mbps) aansluiting.

2) Jouw NTU is een 100Mbps NTU.

3) De kabel tussen NTU en Experia Box heeft een data ader die geen contact maakt.

4) Jouw Experia Box is sterk verouderd (V7 of ouder).


1) weet ik niet 

2) bovenstaande is een vergelijkbaar modem.

 

3) uitgesloten meerdere kabels geprobeerd

4) v10


@Martijn-Tinus : Als je zorgt dat je complete gegevens (klantnummer, postcode, huisnummer ed) in je profiel ingevuld hebt, kan een KPN medewerker kijken of je op een 100MBit/s aansluiting zit of niet. Want als dat het geval is, zal inderdaad je TV kijken qua bandbreedte afgaan van je totale internetverbinding.


@Martijn-Tinus : Als je zorgt dat je complete gegevens (klantnummer, postcode, huisnummer ed) in je profiel ingevuld hebt, kan een KPN medewerker kijken of je op een 100MBit/s aansluiting zit of niet. Want als dat het geval is, zal inderdaad je TV kijken qua bandbreedte afgaan van je totale internetverbinding.

Staan er in. 

Ben benieuwd hoe KPN dit ziet.


@Martijn-Tinus : Als je zorgt dat je complete gegevens (klantnummer, postcode, huisnummer ed) in je profiel ingevuld hebt, kan een KPN medewerker kijken of je op een 100MBit/s aansluiting zit of niet. Want als dat het geval is, zal inderdaad je TV kijken qua bandbreedte afgaan van je totale internetverbinding.

Staan er in. 

Ben benieuwd hoe KPN dit ziet.

Het is momenteel wel zo dat het erg druk is op het forum, mede omdat veel mensen nu thuis werken. Het kan 2 tot soms wel 3 dagen duren voor ze reageren. Misschien iets om rekening mee te houden :)


@Martijn-Tinus : Als je zorgt dat je complete gegevens (klantnummer, postcode, huisnummer ed) in je profiel ingevuld hebt, kan een KPN medewerker kijken of je op een 100MBit/s aansluiting zit of niet. Want als dat het geval is, zal inderdaad je TV kijken qua bandbreedte afgaan van je totale internetverbinding.

Staan er in. 

Ben benieuwd hoe KPN dit ziet.

Het is momenteel wel zo dat het erg druk is op het forum, mede omdat veel mensen nu thuis werken. Het kan 2 tot soms wel 3 dagen duren voor ze reageren. Misschien iets om rekening mee te houden :)

Ja kan me voorstellen.

Ik wacht het af.


Als het onderste lampje oranje is, dan 100 Mbps. Groen betekent 1000 Mbps.

Jaren geleden ook in jouw situatie gezeten. Toen  1 maand een snelheidsupgrade gedaan naar meer dan 100 Mbps. Dan wordt je verbinding omgeplugd naar 1000 Mbps in de centrale. Als je de snelheid weer verlaagd, blijft dat zo. Dit werkt misschien nu ook nog. Mijn snelheid bij een 100/10 abbo is 120/120. Zonder invloed tv.


Als het onderste lampje oranje is, dan 100 Mbps. Groen betekent 1000 Mbps.

Jaren geleden ook in jouw situatie gezeten. Toen  1 maand een snelheidsupgrade gedaan naar meer dan 100 Mbps. Dan wordt je verbinding omgeplugd naar 1000 Mbps in de centrale. Als je de snelheid weer verlaagd, blijft dat zo. Dit werkt misschien nu ook nog. Mijn snelheid bij een 100/10 abbo is 120/120. Zonder invloed tv.

Precies dit verwachte ik al.

Toch is het dan gek dat men dus niet op voorhand levert waar je voor betaald.

 

Martijn


Als het onderste lampje oranje is, dan 100 Mbps. Groen betekent 1000 Mbps.

Jaren geleden ook in jouw situatie gezeten. Toen  1 maand een snelheidsupgrade gedaan naar meer dan 100 Mbps. Dan wordt je verbinding omgeplugd naar 1000 Mbps in de centrale. Als je de snelheid weer verlaagd, blijft dat zo. Dit werkt misschien nu ook nog. Mijn snelheid bij een 100/10 abbo is 120/120. Zonder invloed tv.

 

 

Dit werkt nog steeds zo. KPN zal je niet zomaar om pluggen naar een 1000 Mbit poort. Tegenwoordig gebruikt KPN de nog bestaande 100 Mbit poorten in de PoP niet meer voor nieuwe klanten. Wellicht bij jou destijds nog wel, of je komt van een budgetprovider af die dat ook nog deed. 

 

Oplossing: Je abonnement voor een maand upgraden naar 200/200 of meer. Dat zal een aantal dagen duren omdat je in de PoP wordt omgezet naar een 1000 Mbit poort. Hierdoor heb je altijd meer dan voldoende bandbreedte boven je internetsnelheid.

Als dat actief is kan je (met een maand termijn) terug naar 100/100. Daarvoor wordt je niet weer terug gezet in de PoP want dan is het alleen nog softwarematig. 

 


Als het onderste lampje oranje is, dan 100 Mbps. Groen betekent 1000 Mbps.

Jaren geleden ook in jouw situatie gezeten. Toen  1 maand een snelheidsupgrade gedaan naar meer dan 100 Mbps. Dan wordt je verbinding omgeplugd naar 1000 Mbps in de centrale. Als je de snelheid weer verlaagd, blijft dat zo. Dit werkt misschien nu ook nog. Mijn snelheid bij een 100/10 abbo is 120/120. Zonder invloed tv.

Precies dit verwachte ik al.

Toch is het dan gek dat men dus niet op voorhand levert waar je voor betaald.

 

Martijn

Tja… KPN zal het zien als een kwestie van interpretatie. ;-)

Je kan overwegen wat Tanoor zegt: Even voor 1 maand je abonnement upgraden naar 200/200. Je komt dan op ee 1GBit/s poort te zitten in de centrale. Als je dan weer terug naar 100/100 gaat, laten ze je daar op zitten en zal je voortaan wel altijd, ook tijdens het TV kijken, je 100MBit/s halen.


In beginsel zou het natuurlijk normaal zijn dat tv kijken van de snelheid af gaat. Want tv kijken is gewoon internet. Netflix gaat ook van de snelheid af, YouTube ook. Videoland, Disney+ gaat ook gewoon allemaal van de snelheid af. KPN trekt zn eigen streams voor, door ze er niet vanaf te halen. En daar profiteer je als klant van. Maar normaal is het niet.


In beginsel zou het natuurlijk normaal zijn dat tv kijken van de snelheid af gaat. Want tv kijken is gewoon internet. Netflix gaat ook van de snelheid af, YouTube ook. Videoland, Disney+ gaat ook gewoon allemaal van de snelheid af. KPN trekt zn eigen streams voor, door ze er niet vanaf te halen. En daar profiteer je als klant van. Maar normaal is het niet.

Zeer zeker is dat wel normaal.

KPN hanteert drie vlans, vlan 4 voor IPTV, vlan 6 voor Internet en vlan 7 voor telefonie.

De gecontracteerde bandbreedte is de bandbreedte voor vlan 6 (Internet). De bandbreedte die technisch daarboven beschikbaar is kan dan nog steeds voor vlan 4 en 7 gebruikt worden. Zo is het altijd al geweest bij KPN.


In beginsel zou het natuurlijk normaal zijn dat tv kijken van de snelheid af gaat. Want tv kijken is gewoon internet. Netflix gaat ook van de snelheid af, YouTube ook. Videoland, Disney+ gaat ook gewoon allemaal van de snelheid af. KPN trekt zn eigen streams voor, door ze er niet vanaf te halen. En daar profiteer je als klant van. Maar normaal is het niet.

Van oudsher is TV natuurlijk geen internet. Ook bij een Ziggo gaat de linieare digitale TV niet van je bandbreedte af en is het zelfs volledig gescheiden. Idem trouwens voor diverse on-demand diensten bij Ziggo. Deze gaan gewoon via het normale DVB-C netwerk en niet via je internetmodem.

KPN heeft de keuze gemaakt om het zo in te richten dat de ene keer wel over dezelfde bandbreedte gaat en andere keren niet en dat wordt lang niet altijd even goed gecommuniceerd..  


Hallo Martijn, welkom op het forum! Fijn dat je het profiel al ingevuld had. Daarmee heb ik gelijk gekeken en je zit inderdaad nog op een EoF profiel, waardoor je ook niet meer dan 100 MBit haalt. In dat geval gaat bandbreedte die door de tv gebruikt wordt daar inderdaad vanaf. Echter om dat aan te passen heeft Ward gelijk. Je kunt via je MijnKPN voor een maandje je abonnement aanpassen, dan wordt je ook in de centrale omgeplugd.


Dank voor de reacties allen!

 

Ik zal (na de coronacrisis) het abonnement tijdelijk verhogen.

 

Martijn