Skip to main content

Vorige week heb ik via MijnKPN mijn hussel internetabonnement omgezet van 500/500 naar 1000/1000 voor 90 cent extra.

De 1GB snelheid haal ik echter nog niet. Deze is draadloos nog altijd onveranderd net boven de 500/500 met de Ookla Speedtest. Bekabeld zelfs nog lager.

Dit ook na het glasvezelkabelkastje en de ExperiaBox v10A router van de stroom te hebben gehaald.

Dient KPN op afstand nog iets aan te passen zodat ik op z’n minst 800 of 900 MB haal?

Hoi @Mikadoma, ik kan me voorstellen dat je het maximale uit je verhoogde snelheid wilt halen!

De snelheid die je haalt is van verschillende factoren afhankelijk. Ik verwacht dat 't via wifi niet veel hoger gaat uitpakken dan dat, aangezien je afhankelijk bent van andere signalen en storingsbronnen in je omgeving, en daarnaast de capaciteit van de apparaten: Veel mobiele apparaten zoals laptops, tablets en smartphones hebben niet deze maximale verbindingssnelheid. Je kunt natuurlijk altijd een poging doen om onze Wifi Manager te doorlopen, zodat je zeker weet dat je wifi optimaal is.

Wat de bekabelde internetverbinding betreft, van wat voor internetkabel maak je gebruik? Het is belangrijk dat je een CAT5E of hogere ethernetkabel gebruikt om van de hoge snelheid gebruik te kunnen maken. Ik ben ook benieuwd naar welke speedtest je hebt gebruikt, en raad je aan om de KPN speedtest te gebruiken.


Hoi @Alexandra, ik heb de WiFi Manager doorlopen maar deze gaf geen verbetering. Alleen het advies om Superwifi versterkers aan te schaffen (maar ik heb al Experia WiFi versterkers).

Ik woon in een nieuwbouwwoning met CAT6 kabels.

Wanneer ik de KPN Speedtest uitvoer bij de router:

  • Laptop bedraad direct op router: 324/788
  • iPhone WiFi: 288/617

Bij de Ookla Speedtest via WiFi zitten de waarden tussen de 450-550 voor zowel download als upload.

De uploadsnelheid lijkt inderdaad hoger te zijn sinds de snelheidsverhoging, maar de downloadsnelheid niet. Enig idee waarom deze te laag is met de KPN Speedtest?

Bij een eerder verhoging van 200/200 naar 500/500 bleek dat KPN nog iets moest omzetten. Is dat nu ook nog het geval voor de downloadsnelheid?


...maar ik heb al Experia WiFi versterkers...

 ...ik de KPN Speedtest uitvoer bij de router...

Welke Experia/KPN Box heb je?


ExperiaBox v10A


Ik neem aan de je die bekabelde meting met de Ookla app uit de Microsoft store hebt gedaan en niet via een browser.

Als je met die iPhone in de buurt van de V10a bent, is die iPhone dan wel verbonden met de wifi van de V10a of hangt deze dan nog op één van de Experia WiFi's? Dit is namelijk een frequent voorkomend issue dat apparaten niet (snel) switchen naar het beste wifi toegangspunt ondanks het feit dat het een mesh netwerk zou moeten zijn.


@Mikadoma Fijn dat je gegevens al in je forumprofiel staan. Ik zie dat je al omgezet bent naar de 1 GB verbinding, en als ik de verbinding nakijk, kom ik geen problemen tegen. Dus dat is een goed teken. 

Heb je de bekabelde speedtest echt rechtstreeks op de Experia Box gedaan, zonder dat er andere apparatuur tussen zit? Het is ook belangrijk dat er op dat moment geen andere apparaten verbonden zijn, op die manier wordt je beeld van de verbinding optimaal. Heb je daarnaast de vragen van wjb hierboven nog gezien?


Ik kom dit weekend terug op jullie vragen en zal dan nog eens nieuwe metingen doen. 


Hoi @wjb en @Alexandra, bedankt voor de input. De metingen van vorige week waren direct op de ExperiaBox inderdaad.

Ik heb zojuist nieuwe metingen gedaan.

De laptop is direct en als enige bedraad op de ExperiaBox aangesloten. Meting via de Ookla Speedtest app en de KPN Speedtest website.

De iPhone 12Pro is via WiFi verbonden met de ExperiaBox en niet met een van de WiFi versterkers. Ook hier de Ookla app en de KPN site.

 

Bedraad laptop Speedtest Ookla app

933/918

894/926

 

WiFi iPhone Speedtest Ookla app

556/656

597/649

 

Bedraad laptop Speedtest KPN

904/591

921/675

 

WiFi iPhone Speedtest KPN 

329/536

293/603

 

De Ookla app meet hogere waarden dan de KPN Speedtest. Is dat logisch?

Ik vind de resultaten er nu beter uit zien. Fijn te horen van @Alexandra dat de kan bevestigen dat ik daadwerkelijk ben omgezet naar 1GB.


De Ookla app meet hogere waarden dan de KPN Speedtest. Is dat logisch?

Ja, dat is logisch. Er zit veel meer overhead in de browser en dat heeft onvloed op het resultaat. De resultaten van verschillende browsers kunnen al sterk verschillen. Zo gaf Chrome lange tijd significant lagere resultaten dan Edge.


@Mikadoma Super, dat ziet er inderdaad goed uit 🙂 Fijn om te horen. Je weet ons hier te vinden als er iets is!