Skip to main content
Vraag

1Gbps abonnement maar haal niet meer dan 150 Mbps als ik een test doe

• February 4, 2025
  • 27 reacties
  • 398 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Ik heb een internet abonnement (glasvezel) van 1gbps. Als ik bij meerdere programma's mijn internet snelheid test (bekabeld) dan kom ik niet hoger dan 150 mbts internet snelheid. Mijn computer en ps5 zijn de enige apparaten die aangesloten zijn aan de kabel. Help??

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

27 reacties

• Slimmerik
  • February 5, 2025

Hier hetzelfde 1G abbo, haalde altijd tussen de 900 en 960 via wifi 5Ghz,nu haal ik de 400 niet eens meer en ja alles is opnieuw opgestart ,en nee niet bekabeld getest omdat ik dan de halve kamer moet verbouwen.

Het was goed en nu niet meer ik snap zelf ook wel dat je verlies heb via wifi maar zoveel is wel heel erg he.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 6, 2025

Goedemiddag ​@LeonGulien, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Dat is natuurlijk geen denderende snelheid wanneer je een abonnement hebt van 1 Gbit/s dus goed dat je hier melding van maakt. Op wat voor apparaat heb je een Speedtest uitgevoerd? De reden dat ik dit vraag is omdat je aangeeft dat je ook een PS5 hebt en daarmee kun je ook een Speedtest doen. Ik weet uit eigen ervaring dat de resultaten die de Speedtest op de PS5 weergeeft, niet kloppen. Wat voor snelheid haal je wanneer je met je pc een speedtest doet? En wat je verder ook alvast kunt doen (mocht je dit nog niet hebben gedaan), is het glasvezelkastje eens resetten door deze minimaal 2 minuten lang stroomloos te maken. Ben benieuwd en zie je bevindingen natuurlijk graag tegemoet!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 6, 2025

Hallo Jan,

Dank voor uw bericht. Ik heb via de KPN site een speedtest gedaan en via de site Ookla. Zowel deze testen op de pc gedaan als via de wifi op mijn telefoon. Ik heb alles geprobeerd. Mijn modem helemaal gereset, het glasvezel kastje van de stroom gehaald maar niets helpt helaas. Alle kabels ook gecontroleerd en daar ligt het ook niet aan. Ik hoop dat ik hulp kan krijgen wellicht kan iemand kostenloos bij mij langskomen om alles te controleren. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Dank u wel 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 7, 2025

Goedemorgen ​@LeonGulien!

Bedankt voor het testen en ik denk dat onze Technische Dienst hier verder naar moet gaan kijken. Zou jij je profiel in willen vullen en kun je hier een seintje geven zodra je dat hebt gedaan? Dan kan ik een ticket aanmaken voor mijn collega's die dit dan verder op zullen gaan pakken. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 7, 2025

Hallo Jan,

Mijn profiel is ingevuld! Heel erg bedankt,

Groet 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 8, 2025

Hallo Jan,

Even een update:

Ik ben sinds gister in het bezit van een nieuwe gaming router. Deze nieuwe router heb ik tussen de modem V10A geplaatst.

Er gaat nu een ethernet kabel vanuit jullie modem, naar mijn gaming router en vanaf de nieuwe router gaat er via de ethernet kabel internet naar mijn PlayStation en PC.

Bij verschillende snelheids testen o.a. KPN, Ookla en Waveform bufferload & speedtest, heb ik super goede verbinding, bijna 1Gbps en loop tegen geen enkel probleem meer aan.

Als ik de deze gaming router uit zet en mijn internet rechtstreeks bij jullie geleverde modem haal, dan kom ik echt niet verder dan 150 Mbps. Dit wederom getest via bovenstaande snelheids testen. Wellicht kan het dus aan de KPN modem liggen?

Het voelt voor mij niet goed dat ik vanuit jullie modem slecht internet heb, hier wel een hoop geld voor betaal heb en dit moet oplossen via een tussenweg. Hopelijk kan hier wel alsnog naar gekeken worden door jouw collega's van de technische dienst.

Met vriendelijke groet, Leon 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • February 8, 2025

Heb vandaag de wifi manager tool gebruikt en kom niet verder dan 470 met v10 modem en wifi versterkers experia. Heb 1gb abo en versterker zijn bekabeld met elkaar n met modem, op modem wifi uit ivm mesh via de 2 experia “super wifi” versterkers. Zit met tablet 1m van eerste punt deze testen te doen maar net of hij geknepen wordt tot 470 of zo

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 8, 2025

Ik begrijp je frustratie. Dit moet toch niet kunnen met een 1 Gbps abonnement.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 8, 2025

Waarom zet jeje gaming router niet direct op de glasvezel aansluiting. Experiabox er tussen uit

Stel op de WAN van je router het volgende in:

PPPoE

user: kpn

pass: kpn

vlan: 6

haal je dan wel 940/940 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 9, 2025

Hallo Maikel,

Bedankt voor het meedenken. Dat is inderdaad een optie. Enige nadeel is dat de wifi van de gaming router een stuk minder bereik heeft dan de V10A. Mocht de setup die ik nu gebruik niet meer werken dan overweeg ik jouw setup. Kun je trouwens de KPN wifi versterkers op elke router draadloos aansluiten?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 9, 2025

Het blijft raar dat de Experiabox niet doet wat het moet doen. Je zet er een router achter en daarna werkt het wel. wat voor type utp kabels gebruik je. ik vermoed dat daar iets niet lekker gaat.

het vervelende met super wifi is dat de Experiabox onderdeel is van deze modules en je niet zo maar standalone kan gebruiken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 9, 2025

Hoi Maikel,

Gebruik cat6 kabels. Het blijft inderdaad vreemd dat wanneer ik een router er tussen zet ik wel ineens aan de juiste snelheden kom. Voor nu laat ik het wel even voor wat het is denk ik 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 9, 2025

Dat zou geen probleem moeten zijn de Cat.6 bekabeling.

ideaal is het niet omdat je nu 2 gescheiden netwerken hebt. En daardoor mogelijk sommige dingen binnen het netwerk niet kunt doen

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 9, 2025

Jij adviseert dus om de v10A compleet uit te schakelen en de ethernet kabel van de glasvezel op de gaming router aan te sluiten en vanuit daar mijn pc en PlayStation aansluiten?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 9, 2025

Als het voor jullie niks uitmaakt dat er 2 netwerken zijn kan je dit gewoon zo laten. Maar het liefst zie je gewoon dat de Experiabox in staat moet zijn om dit te kunnen omdat je ook de super WiFi gebruikt. Wil ik je niet onnodig op kosten jagen☺️

ik zag dat je in de buurt zit. Mocht het echt niet werken kan ik misschien even met je mee kijken waar het fout gaat.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 9, 2025

Voor nu zit het mij niet in de weg. Ik gebruik alleen nog de wifi van de Experiabox voor mijn tv en mobiele telefoons, puur omdat het wifi bereik van de gaming router niet optimaal is en ik zo nog de super Wifi kan gebruiken. Alle bekabelde apparatuur gaat nu via de gaming router.

Via diverse kanalen om de snelheid te testen kom ik over de 800 Mbts via ethernet. Ik waardeer je hulp enorm Maikel, kijken mag altijd 😊 ik weet natuurlijk niet wat voor prijskaartje daar aan zit. 🫣

Gegroet.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 10, 2025

Goedemiddag ​@LeonGulien en bedankt nog voor het invullen van je profiel :)
Ik heb net ook nog een ticket aangemaakt voor onze Technische Dienst en zij gaan dit verder oppakken en zullen hierover contact met jou op gaan nemen. Wacht dat in eerste instantie eventjes af!

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 10, 2025

En ​@Maikel Drost , jij ook bedankt voor het meedenken in deze kwestie, wordt gewaardeerd en ook mooi om te zien!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 10, 2025

Hallo ​@Jan van KPN ,

Dank je wel voor het snelle handelen. Ik kreeg inderdaad ook al een sms dat ze aan de slag gaan met het probleem. Nogmaals dank.

@Maikel Drost jij ook bedankt voor het meedenken. Als het probleem verholpen is zal ik dit via deze topic nog even terugkoppelen.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 10, 2025

Geen dank ​@LeonGulien en ben benieuwd naar de uitkomst, hopelijk wil je deze te zijner tijd nog even met ons delen :)

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 10, 2025

Goed dat kpn een onderzoek gaat doen.

Maar ben bang dat het aan de interne bekabeling ligt. Heb je toevalling ook al is wat utp kabels gewisseld in de gele poortjes.

ben heel benieuwd wat kpn op afstand kan doen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 10, 2025

Hoi ​@Maikel Drost dank voor je reactie.

Ik heb 1 internet kabel die vanuit de KPN modem uit de meterkast, naar de eerste verdieping gaat. Als ik die kabel rechtstreeks op mijn computer aansluit dan krijg ik niet de gewenste snelheid.

Als ik die zelfde kabel op mijn gaming router aansluit, en vanaf de gaming router een kabel op mijn pc aansluit dan krijg ik op het netwerk van mij gaming router wél de gewenste snelheid. Kan dat dan nog steeds aan de interne bekabeling liggen? 

Tevens ben ik ook gewisseld van gele poortje om te kijken of het aan de poort lag.

Mijn gaming router krijgt dan alsnog vanuit de zelfde internet kabel internet. Het is goed dat KPN onderzoek gaat doen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 10, 2025

Je zou denken dat je netwerk interface niet goed kan onderhandelen met de interface op de modem om tot de juiste interface snelheid tekomen.

En op een of andere manier gaat het wel goed als de gaming router er tussen staat. Heb je eventueel nog ergens een gigabit switch liggen zoja zou je die dan eens tussen je modem en je pc kunnen hangen zonder je router. 

Ook kan je misschien kijken welke snelheid de pc interface aangeeft als deze direct op de kpn modem zit. Je zou ook nog een andere interface van de modem kunnen proberen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 10, 2025

Hoi ​@eduard-w 

Dank voor het meedenken.

Ook op de Wifi pakt hij maar 150 Mbps

Voor ik mijn gaming router had, maakte ik ook gebruik van een Gigabit switch (Netgear GS105) niet een hele bijzondere.

Vanuit de switch gingen er namelijk nog 2 ethernet kabels naar mijn PlayStation & PC. 

Daarna geprobeerd de ethernet kabel rechtstreeks vanuit de modem op de pc aan te sluiten met het zelfde lage resultaat. 

Ik ben zo klaar klaar met werken, dan ga ik nog 1 keer alle opties proberen die jij hierboven beschrijft.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • February 10, 2025

Het is alsof je met pijn naar de dokter gaat, en als je dan eenmaal bij de dokter bent, dan is de pijn kompleet verdwenen..

Ik heb zojuist nog een keer, meerdere malen mijn internet opnieuw getest, met en zonder mijn gaming router er tussen en met en zonder de Netgear switch ertussen.

Dit waren de resultaten bij alle bovenstaande opties:

Ethernet: Download 940 Mbps / Upload 850 Mbps. 

HUH?! Waarom doet hij het nu ineens wel. Ik heb dit nu bij 3 verschillende platforms getest. Het voelt alsof iemand aan mijn knoppen zit te draaien? :-) 

Voor nu lijkt hij het te doen, ik hoop morgen ochtend ook nog.

​​