Skip to main content

Goedemorgen,

Ik open maar even een nieuw topic, want ik kan niet echt een duidelijk antwoord vinden wat ik nu exact moet doen. Eigenlijk sinds dat wij KPN hebben (nu 2,5 jaar) komt het vaak voor dat de Wifi wegvalt. Nu is dat normaliter niet zo'n probleem. Mijn vriendin en ik werken allebei en thuis zitten we zelfde op Wifi. Echter nu werken we fulltime thuis en begint het enorm te storen dat de verbindingen telkens uitvallen. We blijven allemaal wel verbonden met de router/wifi maar geen internet. De bedrade verbindingen blijven allemaal wel werken (Playstation, TV en PC).

 

De factory resets van de experiabox en router zorgen voor een tijdelijke verlichting (een halve dag max.) daarna blijft het probleem zich voordoen.

 

Ik heb hier altijd een tweede router achter gehad, welke ik dus voor 2,4 en 5GHz gebruikte. Ik dacht, misschien zorgt deze voor problemen. Dus een tijd lang de Wifi hier uitgezet en op de Experiabox ingeschakeld. Geen succes, probleem blijft zich voordoen. Nu heb ik de 2,4Ghz via de Experiabox en de 5Ghz via de andere router. Ik werk op de 5Ghz en mijn vriendin (en iPhone/iPad) op de 2,4Ghz. Iets minder problemen (lees van min. 15 wegvallers naar 10~12 wegvallers).

 

Als laaste is het bereik ook enorm slecht, als wij op de 1e verdieping zijn, is het signaal al zo slecht dat we bijna genoodzaakt zijn om over te gaan op 4G netwerk. Ons huis heeft houten vloeren dus lijkt mij niet dat dit voor problemen moet zorgen t.o.v. nieuwbouw met veel beton etc.
 

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen in mijn zoektocht om het probleem op te (laten) lossen 🙂!

Alvast bedankt!

 

Als je echt problemen hebt, koop een 20 meter kabel en koppel je laptop gewoon bekabeld aan. Maar goed, het wifi probleem moet wel opgelost worden. Waar staat de Experiabox? In de meterkast? Heeft u glasvezel? Of een DSL aansluiting? 


Dag Nick,

 

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik snap de essentie en ik heb wel een losse kabel die ik kan gebruiken, maar dat is natuurlijk geen oplossing van het totale probleem. Ik probeerde met de situatie van thuiswerken meer invloed heeft op het wegvallen dan normaliter (niet thuis werken)

 

We hebben glasvezel en de Experiabox staat in de meterkast op <1m van de FTU.


Het feit dat uw eigen router hetzelfde probleem had, lijkt er wel op te duiden dat het een externe oorzaak is. Een stoorzender ofzo. Misschien kun je eens proberen om de Experiabox op een stoel voor de meterkast te plaatsen, weg bij alle stroomdraden en overige apparatuur die u eventueel in de meterkast hebt. Scheelt dat?


Dag Nick,

 

Dit maakt helaas niet uit. Het wegvallen blijft zich voordoen


Misschien de wifi naar een ander kanaal zetten?

eco modus uitzetten?


...


Misschien de wifi naar een ander kanaal zetten?

eco modus uitzetten?

Ook dat helpt helaas niet


Verder niemand die mij hiermee verder kan helpen?


Hoi @DylanLiewerink, welkom op het forum!
Zou je het eens kunnen testen met je eigen router helemaal ontkoppeld? Dit sluit uit dat deze stoort met het wifi van de experiabox én dat deze iets verstoort aan de software kant.
Met je eigen router ontkoppeld, zou je dan onze online wifimanager eens kunnen doorlopen? Hiermee moet je eigenlijk ook gewoon wifi in je hele huis kunnen krijgen!


Dag Thomas,


Bedankt voor je bericht.

Ik werk nu een tijdje (sinds je laatste bericht) om de 2.4Ghz van de Experiabox met mijn eigen router uit en ontkoppeld. Tot nu toe 3x weggevallen (waardoor de VPN van mijn werk eruit knalt) en een paar keer trage verbinding met websites/mail laden.

 

De Wifimanager werkt nog steeds niet, vanochtend niet en nu ook niet. De server is overbelast krijg ik te lezen. Gisteren reeds gemeld bij de helpdesk. “Probeert u het morgen nog eens”.


Dat klinkt niet heel veel beter zo zonder je eigen router. 
Zou je wifimanager later nog eens willen proberen? Dit moet goed op te lossen zijn!


Wifimanager werkt nog steeds niet Thomas.

Ik krijg telkens de melding “server is overbelast”

 

Ik zie overigens dat de titel is aangepast, klopt dat? In principe valt de Wifi ook weg zonder mijn eigen router (losgekoppeld en al).

Is er niet te controleren of alles bij de FTU en/of experiabox goedstaan? of dat hier geen defect inzit?


Ik kijk graag even met je mee! Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Vind je het goed als ik ook even meekijk wat er allemaal verbonden is met je experiabox?


Als het goed is, heb ik alles ingevuld.

Ja hoor, geen probleem om mee te kijken. Indien je niet alles exact kan zien, kan ik wel een stroomschema maken wat er alles op dit moment op zit.

 


Bedankt voor je gegevens. Volgens mij  meting zitten beide TV ontvangers met een kabel op je experiabox. Ik zie daarnaast een 3e apparaat met een kabel op je experiabox maar kan niet zien wat dit voor apparaat is. Zou je dit kunnen toelichten?

Op wifi (2.4ghz) zie ik twee apparaten verbonden momenteel. Krijg je via een van die apparaten de melding dat de wifimanager overbelast is? Ik heb de wifimanager zelf net even doorlopen en bij mij werkt hij op dit moment.

De lijn verbinding tot aan je experiabox ziet er overigens ook gewoon goed uit.

Zou je je experiabox ook eens terug kunnen zetten naar fabrieksinstellingen? 


Dat is correct. Het 3de apparaat is mijn eigen router. 

Op mijn eigen router heb ik

Bedraad:

  • NAS
  • PC
  • Switch
    • PS4
    • Apple TV

Wifi

  • Laptop werk (nu op 2,4 Ghz Experiabox)

Als ik op één van de twee apparaten (die op de Experiabox wifi zitten) de Wifimanager wilt doen, krijg ik telkens de melding de server overbelast is.

 

Dit zal ik zo doen

 

EDIT; zojuist ons Thuis-product ontkoppeld bij mijn vriendin haar KPN ID en bij maar aangezet. Dan doet de Wifi manager het wel…..

 

EDIT2: Experiabox naar fabriekinstellingen gezet


Hierbij een update:

  • Wegvallen van de verbinding is per dag gehalveerd, dat is al fijner
  • 2,4Ghz Experia bereik is nog steeds dramatisch, hemelsbreed t/m een meter of 3 gaat het nog okay. Daarna valt het telkens weg of trage verbinding. Max 75 Mbps op de begaande grond (binnen 3m straal) en op de 1e verdieping max 30 Mbps. Daar is bijna alles op de 4G verbinding aangezien die sneller is en betrouwbaarder.

Maar eens gaan nadenken over een aantal goede APs in het huis.


Dat verbreken is natuurlijk niet ok. Heb je na het resetten ook de draadloze verbindingen uit alle apparaten even verwijderd en opnieuw opgezet? Ik wil je niet door allerlei hoepels laten springen maar dit wil nog wel eens voor een aanzienlijk verbetering zorgen. Hoe druk is het eigenlijk in jouw woning qua wifi signalen? Hiervoor kun je het tooltje wifi analyzer gebruiken (playstore, android) .

 


Dag Erwin.

 

Vanochtend alles in volgorde gedaan om het te optimaliseren. Dus alle apparaten een reset gegeven nadat ik de modem heb gereset.

 

Bereik/signaal blijft hetzelfde. Wifi hapert/valt soms weg. Dat is goed te merken op onze iPhones en iPads (Safari laadt de website niet), als ik de Wifi dan uitklik dan wordt site direct geladen. 
 

Bij ons in huis hebben we 2 iPhones en 1 iPad en doordeweeks 1 laptop. De rest is allemaal bekabeld (zie vorige bericht). 
 

Ikzelf zit meestal op de 5Ghz en mijn vriendin op de 2,4Ghz om het te verkeer te splitsen. 


Hoi @DylanLiewerink, heb je ook nog kunnen kijken naar de drukte op de wififrequenties bij jou in de buurt?
Ik zie overigens dat 5GHZ nu uit staat op je experiabox op dit moment. Gebruik je nog steeds je eigen router daarvoor?


Goedemorgen Thomas,

 

Ik zou niet weten waar ik dat zou moeten doen. Maar verwacht dat bepaalde frequenties bomvol zitten gezien het aantal Wifi netwerken in de buurt

Dat klopt, daarvoor gebruik ik mijn eigen router (omdat ik ook een NAS heb die ik anders alleen via de vaste lijn kan benaderen)


Om te zien welke frequenties bezet zijn kun je zoals @Erwin_ noemt een wifi analyzer app downloaden. Dit helpt vaak beter te begrijpen waar je wifi in huis het het zwaarst heeft en hoe we dit op kunnen lossen. De wifimanager moet dit eigenlijk ook al checken. Heb je die recent nog doorlopen?

Misschien ben ik wat kort door de bocht maar omdat je je eigen router gebruikt wordt het vanaf hier een stuk moeilijker te zeggen waar het fout gaat.
Er zijn een hoop instellingen die hier de boel in de war kunnen schoppen, zou je kunnen toelichten wat voor router je precies gebruikt? 


Hoi @DylanLiewerink, is het nog gelukt de stappen te doorlopen?


Hoi Thomas,

 

Mijn excuses, ik heb het vorige bericht over het hoofd gezien, vandaar geen reactie. Ik zal puntsgewijs er over op terugkomen:

  • Wify analyzer kan ik niet runnen, heb geen Android o.i.d. (niemand die ik ken eigenlijk)
  • Wifi manager draai ik om de dag en om de dag geeft hij aan dat de experiabox telkens niet de juiste instellingen heeft
  • Eigen router is een Sitecom WLR-9500

 

Groeten

Dylan Liewerink


Mag op slot.

Ik ga de boel vervangen

 

Dank allen voor jullie tijd!