Skip to main content
Vraag

200 Mbps pairbonding haalt met Box12 maar 100 Mbps

• August 4, 2026
  • 16 reacties
  • 123 keer bekeken

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, want via de klantenservice kom ik helaas niet verder.

Ik heb een KPN Internet 200 Mbit DSL-abonnement. In MijnKPN en op mijn factuur staat ook daadwerkelijk 200 Mbit.

Voorheen hadden wij een Experia Box V10. Later hebben wij een upgrade naar 200 Mbit aangevraagd. Hiervoor is destijds een KPN-monteur langs geweest om de aansluiting geschikt te maken. Na deze installatie haalden wij ook daadwerkelijk ongeveer 200 Mbit.

Enige tijd later hebben wij een nieuw abonnement afgesloten (andere persoon). Daarbij ontvingen wij een KPN Box 12 met een enkele DSL-kabel.

Sindsdien haal ik nog maar ongeveer 90 tot 120 Mbit.

In de DSL-status van mijn modem zie ik onder andere:

Actual rate: 122571 / 10239 kbit/s
Maximum attainable rate: 119731 / 10235 kbit/s

Ik heb inmiddels meerdere UTP-kabels vervangen, rechtstreeks op het modem getest en de DSL-status gecontroleerd. Alles wijst erop dat de beperking op de DSL-lijn zit en niet in mijn thuisnetwerk.

Ik heb hierover meerdere keren contact gehad met de telefonische klantenservice. Daar krijg ik steeds te horen dat alles correct is ingesteld, dat de KPN Box 12 pair bonding ondersteunt en dat ongeveer 120 Mbit het maximale is.

Dat begrijp ik echter niet. Ik betaal voor een 200 Mbit-abonnement, er is destijds speciaal een monteur geweest om de aansluiting geschikt te maken voor 200 Mbit en daarna heb ik die snelheid ook daadwerkelijk gehaald.

Daarnaast vind ik via Google en meerdere berichten op dit forum juist terug dat de KPN Box 12 geen pair bonding ondersteunt en dat daarvoor normaal een Experia Box V10 wordt gebruikt. Dit lijkt dus niet overeen te komen met wat de telefonische klantenservice mij vertelt.

Mijn vraag is daarom waardoor mijn aansluiting eerder ongeveer 200 Mbit leverde en nu nog maar ongeveer 120 Mbit synchroniseert. Ondersteunt de Box 12 daadwerkelijk pair bonding en heb ik wel het juiste modem voor mijn aansluiting?

Kan iemand uitleggen wat hier technisch aan de hand is en hoe dit opgelost kan worden? Vraag gerust naar meer informatie/ bewijs. Ik wist niet zeker wat ik wel en niet kan plaatsen hier.

Alvast bedankt voor het meedenken.

16 reacties

rvk01
Slimmerik
  • August 4, 2026

Ik heb hierover meerdere keren contact gehad met de telefonische klantenservice. Daar krijg ik steeds te horen dat alles correct is ingesteld, dat de KPN Box 12 pair bonding ondersteunt en dat ongeveer 120 Mbit het maximale is.

Nee, Box 12 ondersteund geen pair bonding. Vandaar dat je ook maar een kabel hebt gekregen. Alleen de Experia box v10 ondersteund pair bonding.

Dus of je moet teruggezet worden naar 100Mbps (want 200 heeft geen zin meer een box 12) of je moet weer een Experia box v10 krijgen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2026

Duidelijke! Hoe zal ik dat kunnen regelen (weer een V10) als de klantenservice geen gehoor geeft?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2026

Ook ben ik benieuwd of ik hiervoor een restitutie kan krijgen, want het is duidelijk niet mijn fout voor het krijgen van de verkeerde modem met een 200MB abonnement.

rvk01
Slimmerik
  • August 4, 2026

Gewoon klantenservice bellen en als ze zeggen dat de box 12 wel pair bonding ondersteund gewoon zeggen dat dat dus niet klopt en of ze dit even na willen vragen want met 1 kabel (die jij hebt aangesloten) heb je geen pair bonding.

Ik weet niet hoe lang je dit al zo hebt een of je dus restitutie kunt krijgen. Je kunt het vragen.

rvk01
Slimmerik
  • August 4, 2026

Ps. De v10 heeft een Y kabel waarbij je 2 kabels in 1 gat kunt duwen.  Op die aansluiting zie je dan ook L1 en L2 voor de lijnen (zie punt 1).

Toch wel apart dat ze dat op de helpdesk niet weten. Je hebt schijnbaar iemand aan de lijn gehad die niets van BVVDSL weet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2026

Ik heb zojuist weer gebeld met de klantenservice. Ze zeggen nog steeds dat ik gewoon 200MB kan halen omdat ik “VDSL+”(?) heb en dat pair-bonding niet in het systeem staat. Ik heb echter wel de Y-kabel aangesloten.

Toch wel ingestemd om de box 12 om te wisselen met een V10 in de winkel om het te “proberen”. Wel vergeten om voor een restitutie te vragen, maar dat kan hopelijk in de winkel(?).

rvk01
Slimmerik
  • August 4, 2026

Die box 12 doet VVDSL En die accepteerd dus geen twee lijnen. Je ziet achterop denk ik ook niet L1 en L2 ledjes.

ADSL oudere techniek tot ca. 8 Mb/s; 1 koperlijn

VDSL Very high Digital Subcriber Line, tot ca. 55 Mb/s; 1 koperlijn

VVDSL Vectored VDSL, tot 110 Mb/s; 1 koperlijn

BVVDSL Bonded VVDSL, tot 200 Mb/s. (200 is beperking abo-snelheid); 2 gesynchroniseerde koperlijnen

Gelukkig kun je nu wel weer een v10 halen. Met op dat het de V10 is en niet de V10a.

Er moeten achterop dus die L1 en L2 staan. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 4, 2026

VPLUS ondersteund wel degelijk maximaal 200mbit download en maximaal 30mbit upload. dit kan met een enkele DSL lijn gebruikt worden, en dus ook prima met een Box12.

alleen die Actuel bitrate is wel een beetje aan de lage kant. wellicht dat er toch iets mis is met de DSL lijn. als de klantenservice hier een meting op uitvoert moet dit wel naar boven komen.

rvk01
Slimmerik
  • August 4, 2026

VPLUS ondersteund wel degelijk maximaal 200mbit download en maximaal 30mbit upload. dit kan met een enkele DSL lijn gebruikt worden, en dus ook prima met een Box12.

De Box 12 kan wel VPlus aan. Maar levert KPN dat wel?? Volgens mij is dat ook heel erg gevoelig voor afstand tot wijkcentrale dus ik dacht dat ze daardoor alleen BVVDSL deden.

Met bonded VPlus zou je zelfs 400 kunnen halen dus dan hadden ze dat ook gelijk kunnen doen als ze VPlus deden 😁

Ik lees ergens al dit

Vplus wordt eigenlijk alleen op bedrijventerreinen gebruikt.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 4, 2026

KPN levert enkel VPLUS als de afstand tot de wijkkast maximaal 300m is. en dan maximaal 200mbit download en 30mbit upload.

als er 2 lijnen beschikbaar zijn, wil nog niet altijd zeggen dat er ook Pair Bonding wordt geleverd. bij Pair Bonding houdt 1 klant dus ook 2 poorten bezet in de wijkkast. terwijl er met VPLUS er maar 1 poort wordt gebruikt voor 1 klant.

Pair Bonding wordt volgens mij alleen geleverd als Vplus niet beschikbaar is. of aan onze Zakelijke klanten.

rvk01
Slimmerik
  • August 4, 2026

@joey92 Kon je dit zelf controleren of pair bonding nog aan staat bij KPN? Staat er dan op beide lijnen individueel signaal (dus dat beide aansluitingen werkend internet krijgen). Zo kan ​@Arbab zelf uittesten of er dus nog gewoon bonded VVDSL geleverd wordt. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 4, 2026

nee bij ​@Arbab staat geen Pairbonding actief. hier staat een VPLUS lijn actief. dit kan ik al zien aan de Actiual Bitrate. hier hoef ik geen meting voor uit te voeren. 

een enkele VDSL lijn bij KPN, dus ook 1 lijn van een Pair Bonding verbinding. heeft altijd een maximale snelheid waarop deze kan intrainen. bij KPN is dit maximaal 111mbit download en 33Mbit upload.

en aangezien deze lijn al met 122Mbit download intrained, kan dit dus nooit een VDSL lijn zijn. enigste optie die overblijft is een VPLUS lijn.

rvk01
Slimmerik
  • August 4, 2026

Grappig. ​@Arbab zit dus te ver wel voor die 200 op VPlus. (On)Handig dat de lijn dan overgezet is van BVVDSL naar VPlus (bij een 200 abo).

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 4, 2026

nou of die te ver weg zit vanaf de wijkkast dat kan bijna niet. dan zou er namelijk ook geen VPLUS beschikbaar moeten zijn op het adres. dit lijkt mij eerder dat er iets niet goed zit in de DSL lijn waardoor de snelheid zo ver terug zakt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 4, 2026

Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp de verschillen nog niet helemaal, excuses daarvoor.

Hierbij stuur ik ook het tabblad ‘Internetverbinding’ uit de instellingen van mijn modem. Misschien kunnen jullie aan de hand daarvan meer zeggen over de verbinding?

Ik woon dichtbij Amsterdam Osdorp.

Ik heb inmiddels wel de restitutie geregeld en ga binnenkort de V10 ophalen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hi ​@Arbab, welkom allereerst bij onze community.

Fijn om te zien dat je zo goed op weg bent geholpen. Het klopt inderdaad dat bonding niet met de Box 12 kan, maar als ik dit zo zie heb je dit ook niet. Ik zie ook dat je nu toch een V10 gaat ophalen, ik ben benieuwd wat de resultaten daarmee zullen zijn en of dit daadwerkelijk anders is. 

Ik kijk ook graag mee wat ik precies zie op je lijn. Zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan?