Skip to main content
Vraag

4 Gbit/s abonnement haalt maar 950 Mbit/s

• April 15, 2026
  • 5 reacties
  • 16 keer bekeken

Hoi,

Vandaag een nieuwe glasvezelaansluiting gekregen, inclusief KPN Box 14.

Ik heb een 4Gbit abbonnement, maar de speedtest op het modem laat 950Mbit up/down zien.

Volgens de klantenservice van KPN doet het modem wel 4,3Gbit. Waarom zie ik dat niet in de speedtest?

Ik heb het modem en het glasvezel-kastje al gereset.

Gr. Daniel

5 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 15, 2026

Hoi ​@DaDu heb je ook al een speedtest uitgevoerd op een bekabled apparaat dat aan je modem is verbonden (met de juiste apparatuur om 4gbps te halen)?
Ik ken de interne speedtest eerlijk gezegd niet, maar het lijkt erop dat een van beide kanten van de WAN-kabel terugvalt naar 1Gbps. Dat kan het glaskastje zijn of de experiabox. Oorzaak kan zijn dat je geen goede netwerkkabel (Cat6) gebruikt. Maar het kan ook aan je glaskastje liggen.

Probeer eerst eens een speedtest op een bekabeld apparaat om te zien of die dezelfde waardes geeft :)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 15, 2026

Bedankt voor je reactie.

Bekabelde verbinding heb ik nog niet geprobeerd, zal ik later vandaag even doen. 

Maar ik vraag me wel af hoe dat hoger zou kunnen zijn dan de speedtest op het modem zelf? (Als de modem zelf 1Gbit krijgt, dan kan hij toch niet sneller doorgeven dan dat zou ik denken?)

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 15, 2026

Bedankt voor je reactie.

Bekabelde verbinding heb ik nog niet geprobeerd, zal ik later vandaag even doen. 

Maar ik vraag me wel af hoe dat hoger zou kunnen zijn dan de speedtest op het modem zelf? (Als de modem zelf 1Gbit krijgt, dan kan hij toch niet sneller doorgeven dan dat zou ik denken?)

Ik heb zelf een modem dat meer dan 1gbps aankan, maar zit wel op een 1gbps verbinding. Met een speedtest kom ik altijd boven de 1000 uit. Als KPN de verbinding op 1gbps heeft staan, moet je er meer dan 950 uit kunnen halen. Daarom mijn vermoeden dat een van de apparaten op 1 gpbs zit of de kabel zelf niet goed genoegd is.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 15, 2026

OK, voor de duidelijkheid: er is maar 1 apparaat aangesloten: het modem. De kabel tussen het modem en het glasvezelkastje is de door de KPN meegeleverde CAT6/7 kabel (de blauwe met rode stekkers), maar ik heb ook een andere CAT6 kabel geprobeerd.

Maar goed, ik zal straks proberen met een ander apparaat, maar die verbinding zal dus altijd “via” de modem lopen, vandaar dat ik niet denk dat dat sneller kan gaan dat de verbinding tussen modem en glasvezel.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 15, 2026

Heb je al het glasvezel kastje en het modem twee minuten stroomloos gemaakt? Dat wil nog weleens helpen.