Skip to main content

Vanaf 23 oktober introduceren we de hoogste internetsnelheid tot nu toe bij KPN; Maar liefst 4 Gbit per seconde, zowel voor het downloaden als het uploaden. Daarmee wordt met ongekende snelheden internetten mogelijk voor een deel van de Nederlandse glasvezelhuishoudens. Ons nieuwe glasvezelnetwerk maakt zelfs nog hogere snelheden in de toekomst mogelijk.

“De behoefte aan sneller én krachtiger internet neemt steeds meer toe en inmiddels is 1 Gbit/s uitgegroeid tot de nieuwe standaard,” zegt Robin Clements, EVP Consumentenmarkt. “Daarom spelen we hierop in en verhogen we de snelheid van ons glasvezelinternet. Met de introductie van 4 Gbit/s bieden wij het snelste internet voor thuis aan en kan iedereen op elk apparaat met dezelfde hoge internetsnelheid zijn ding doen. Handig als iedereen in huis tegelijk online wil zijn. Of je nu lekker thuiswerkt, je favoriete game binnen no time wilt downloaden óf een heel seizoen van je favoriete serie achter elkaar kijkt. Op volle snelheid online, iedereen tegelijk. Daar doen we het voor.”

De nieuwe hoogste snelheid is vanaf introductie beschikbaar voor glasvezelklanten zijn aangesloten op het nieuwste glasvezelnetwerk van KPN, met zogenaamde XGS-PON technologie. Stap voor stap wordt deze groep verder uitgebreid, totdat uiteindelijk iedereen die is aangesloten op het glasvezelnetwerk van KPN hierover beschikt.

Sinds 2021 passen we de nieuwe XSG-PON technologie toe in onze glasvezelnetwerken, dit is inmiddels beschikbaar op circa 1 miljoen adressen. Op termijn zullen alle Nederlandse huishoudens die zijn aangesloten op glasvezel van KPN gebruik gaan maken van deze technologie, die nog veel hogere snelheden in de toekomst mogelijk maakt. We testten een jaar geleden het internet van de toekomst met snelheden van wel 20 Gbit/s up en down.

 

Speciaal modem

Consumenten en kleinzakelijke klanten die de hoogste snelheid van 4 Gbit/s in huis willen halen krijgen een speciaal modem, de Box 14 die geschikt is voor snelheden tot 10 Gbit/s. Het modem beschikt over Wifi-6, waarmee je betere wifi prestaties in huis kunt verwachten. Ook sluit het apparaat qua specificaties aan bij de wensen van veeleisende gebruikers. Internet met 4 Gbit/s is een aanvulling op het bestaande internet aanbod en is verkrijgbaar voor € 67,50 per maand.


Het nieuwe KPN internetaanbod per 23 oktober:

100 Mbit/s 200 Mbit/s 1Gbit/s 4Gbit/s
up & down up & down up & down up & down
€42,50 €50,00 €52,50 €67,50

 

 

KPN Box 14 specificaties

 

Veelgestelde vragen


Ik ben al klant bij KPN. Kan ik ook 4 Gbit/s krijgen?

Doe de postcode check op https://www.kpn.com/internet/glasvezel.htm en kijk of er KPN Glasvezel internet beschikbaar is met 4 Gbit/s download- en 4 Gbit/s uploadsnelheid.

Let op: 4 Gbit/s is alleen beschikbaar op het nieuwste portfolio KPN Internet. Hiervoor moet je buiten je huidige contracttermijn zitten en jouw abonnement verlengen. Volg onderstaande stappen om dit te regelen.

  1. Ga naar: https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet
  2. Log in op MijnKPN
  3. Klik op ‘zelf samenstellen’
  4. Klik op ‘abonnement aanpassen’ en kies voor internetsnelheid ‘SuperFiber 4’

Klik op ‘doorgaan naar winkelmand’ en rond de bestelling af.

 

Waar kan ik meer informatie vinden over de Box 14?

We hebben een Kennisbankartikel over de Box 14 met alle informatie van specificaties tot instellingen.

 

Is 4 Gbit/s op 23 oktober overal in Nederland beschikbaar?

Nee, vanaf de introductie op 23 oktober wordt 4 Gbit/s op steeds meer plekken in Nederland beschikbaar. Check de beschikbaarheid op jouw adres via de postcodecheck op https://www.kpn.com/internet/glasvezel.htm.

 

Kan mijn huidige modem 4Gbit/s aan?

Niet alle modems zijn geschikt. Heb je nu al KPN Internet en bestel je 4 Gbit/s? Dan krijg je van ons het nieuwe modem Box 14.

De Box 14 wordt alleen gebruikt voor klanten die een KPN Glasvezel abonnement nemen van 4 Gbit/s.

 

Meet ik ook 4 Gbit/s als ik een speedtest doe?
Dat is inderdaad mogelijk. Het apparaat waarop je de meting doet moet wel met een Cat 6A of Cat 7 kabel aangesloten zijn op het modem. Het apparaat zelf moet beschikken over een 10 Gbit/s ethernetpoort.

 

Ik meet met KPN Internet 4 Gbit/s een lagere snelheid op speedtest?

Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn.

  • De maximaal haalbare snelheid zal in de praktijk rond de 3940 Mbit/s liggen. Dit komt omdat het opzetten van de verbinding ook data verbruik met zich meebrengt. Het is hierbij belangrijk dat het apparaat waarmee de snelheidstest gedaan wordt beschikt over een 10 Gbit/s ethernetpoort. 
  • Maken meerdere apparaten tegelijk gebruik van de verbinding? Dan wordt de snelheid verdeeld over de verschillende apparaten.

Doe je de speedtest via Wifi, dan heb je te maken met de beperkingen van Wifi. In de praktijk ligt de snelheid dan maximaal op 800 Mbit/s.

 

4 Gbit/s en draadloos netwerk (WiFi)
Gebruik jij je apparaten het liefst via Wifi? Dan is het belangrijk om te weten dat je geen 4 Gbit/s kunt halen.  

Er is een groot verschil tussen de theoretische snelheid van wifi en de snelheid die je in de praktijk haalt. Dit heeft te maken met allerlei omgevingsfactoren die het wifisignaal beïnvloeden. Maar het heeft ook te maken met het aantal antennes waarover het apparaat beschikt waarmee je met wifi verbonden bent. In de praktijk haal je met een apparaat dat geschikt is voor Wifi 6 maximaal 800 Mbit/s snelheid. Met 4 Gbit/s kun je wel op meerdere apparaten tegelijk deze hoge snelheden halen.

Ik heb mijn buurvrouw overgehaald om ook 4 Gbps te nemen.

De 1e 6 maanden betaalt ze niets en daarna 30 euro per maand. Ik betaal de rest. Ook toekomstige verhogingen.

 

Ik zal een nieuwe TP-Link router/AP neerzetten voor haar ethernet en WiFi.
Ook meteen WiFi 6e 6 GHz, deze mag ze voor mij testen op de telefoon.
Deze router verbind ik met de 2.5G port.

De 10G port mag ik gebruiken, nu is mijn vraag, hoever kun je een Cat5e en/of Cat6 kabel buigen zodat deze nog goed blijft werken?
Ik wil vier haakse bochten maken en daarna eindigt de kabel in een desktop pc met een asus 10gb nic.

 

Het doel is in de eerste plaats meer bandbreedte (ik ga niet uitleggen waarom wederom), daarnaast lijkt het me leuk om te testen hoe snel het netwerk blijft als we op beide lijnen een speedtest doen. :)
Mijn andere buur, ook een ITer, heeft ook KPN 1 Gbps en gaat ook upgraden naar 4 Gbps.
Eens kijken hoever we komen als we samen gaan speedtesten. 

 


Hallo allemaal!, ik heb een heleboel berichten verwijderd, omdat deze off topic waren en niet in dit topic thuishoren. Het topic is geschreven om jullie te informeren over de komst van 4 Gbit/s en de nieuwe KPN Box 14. Vragen die niet in de veel gestelde vragen hierboven worden beantwoord en niet via de zoekfunctie van het forum te vinden zijn, kunnen hier gesteld worden. Een discussie over het wel of niet moeten nemen van 4 Gbit/s is hier niet op z'n plaats. Ook het bespreken van snelheden bij Ziggo kan je bijvoorbeeld beter op Tweakers o.i.d. doen. 


Ik heb mijn buurvrouw overgehaald om ook 4 Gbps te nemen.

De 1e 6 maanden betaalt ze niets en daarna 30 euro per maand. Ik betaal de rest. Ook toekomstige verhogingen.

 

Ik zal een nieuwe TP-Link router/AP neerzetten voor haar ethernet en WiFi.
Ook meteen WiFi 6e 6 GHz, deze mag ze voor mij testen op de telefoon.
Deze router verbind ik met de 2.5G port.

De 10G port mag ik gebruiken, nu is mijn vraag, hoever kun je een Cat5e en/of Cat6 kabel buigen zodat deze nog goed blijft werken?
Ik wil vier haakse bochten maken en daarna eindigt de kabel in een desktop pc met een asus 10gb nic.

 

Het doel is in de eerste plaats meer bandbreedte (ik ga niet uitleggen waarom wederom), daarnaast lijkt het me leuk om te testen hoe snel het netwerk blijft als we op beide lijnen een speedtest doen. :)
Mijn andere buur, ook een ITer, heeft ook KPN 1 Gbps en gaat ook upgraden naar 4 Gbps.
Eens kijken hoever we komen als we samen gaan speedtesten. 

 

Cat5e tot maximaal 40m en cat6a tot maximaal 100 meter is werkend getest op deze snelheden.


@Ik_Combineer dat was de vraag niet :)

Ik moet de kabel buigen onder deuren en plinten door. In hoeverre kan/mag dat?


Only one way to find out 😁

 

In principe zou het niet uit moeten maken tenzij de kabel echt klem komt te zitten waardoor je hem ook mogelijk beschadigd.


Ondertussen de Box14 eraan gehangen, heb nu de 4gb/s profiel, maar ik haal helaas alleen 2000/1000.

getest met een 10gbit nic en de 2,5 poort van mijn PC.

Ook zie ik dat Power een oranje lampje heeft. Ik heb beide Box14 + NT 30 secs van het stroom afgehaald en weer opgestart. Alleen blijft het oranje lampje nog branden bij Power.

Past dit nog hier, of moet er een aparte topic komen?

>profiel is ingevuld voor de mods om mee te kijken]


Hoi @Indodraakje en bedankt voor jouw bericht!

In dit geval wil ik je vragen om hier een eigen topic voor aan te maken zodat we je daar verder kunnen helpen. Houd er wel rekening mee dat we topics op volgorde van binnenkomst oppakken. Je kunt ook altijd even bellen wanneer je hier direct mee verder wilt worden geholpen. Onze helpdesk kun je bereiken op het gratis nummer 0800 0402 (en geef vervolgens aan dat je graag een medewerker wenst te spreken). 


Ik heb vandaag het e.a.a. aangesloten, was wel ff een gedoe om die connectoren op die cat6a te krijgen, maar het is me gelukt. 

 


Ik heb vandaag het e.a.a. aangesloten, was wel ff een gedoe om die connectoren op die cat6a te krijgen, maar het is me gelukt. 

 

Die upload blijft nog wel achter. Is dat een probleem van de box14?


Ik heb vandaag het e.a.a. aangesloten, was wel ff een gedoe om die connectoren op die cat6a te krijgen, maar het is me gelukt. 

 

Die upload blijft nog wel achter. Is dat een probleem van de box14?

Hij is nu veel beter, zie mijn bericht.


Heel gaaf om deze snelheden te zien.


Ik heb vandaag het e.a.a. aangesloten, was wel ff een gedoe om die connectoren op die cat6a te krijgen, maar het is me gelukt. 

 

 

Leuk dat je het gepost hebt Fastspeed, ziet er goed uit.

 

 


KPN, of een KPN Monteur, hebben jullie enig idee op welk termijn het AON netwerk geupgraded word naar XGS-PON zodat we een 4Gb/ps abo kunnen nemen? Volgens mij zijn hier geen nieuwe kabels voor nodig? maar moet de apparatuur in de wijkcentrale geupgraded worden correct?


KPN, of een KPN Monteur, hebben jullie enig idee op welk termijn het AON netwerk geupgraded word naar XGS-PON zodat we een 4Gb/ps abo kunnen nemen? Volgens mij zijn hier geen nieuwe kabels voor nodig? maar moet de apparatuur in de wijkcentrale geupgraded worden correct?

Monteurs weten dit niet, KPN zal hier vast plannen voor hebben maar dat zal dan ook direct bedrijfsgeheim zijn. Persoonlijk gok ik dat na de grootste uitrol van glasvezel (2026) kpn zich hier op gaat focussen. Maar dat is volledige speculatie van mijn kant.


@Kevin O, ik heb daar geen inzicht in. Je bent nu bij de provider KPN. KPN Netwerk, is verantwoordelijk voor het netwerk. 


Volgens WRAL Techwire kan Google 20Gbs aanbieden bij kerst, wanneer kan KPN? 🤤

https://wraltechwire.com/2023/10/25/blazing-quick-christmas-gift-google-fiber-to-launch-fastest-internet-yet/

The Triangle and Charlotte areas will have the new service “by the end of 2023,” a Google Fiber spokesperson says.

 


Hier inmiddels alles aangesloten, ook de V14 ertussen omdat de snelheden als ik ONT rechstreeks op mijn UDM-SE aansluit blijven steken op ongeveer 2000/1000.

Maar op dit moment dus, met qua route naar de PC waarop ik test: 

ONT→ V14→ UDM-SE→ Ubiquiti USW-Enterprise-8-PoE→ PC met 10gbit ASUS NIC

 

 


Hier inmiddels alles aangesloten, ook de V14 ertussen omdat de snelheden als ik ONT rechstreeks op mijn UDM-SE aansluit blijven steken op ongeveer 2000/1000.

Maar op dit moment dus, met qua route naar de PC waarop ik test: 

ONT→ V14→ UDM-SE→ Ubiquiti USW-Enterprise-8-PoE→ PC met 10gbit ASUS NIC

 

 

Ben even benieuwd hoe je die 4 GB over die Ubiquiti USW-Enterprise-8-PoE haalt. Die rj45 poorten zijn 2.5 GB. Laat je het dan via die twee spf+ poorten lopen ?


Ik wil mensen aanraden deze box NIET te nemen. Ik heb hem vandaag aangesloten en helaas blijft er een power lampje oranje branden, ook na diverse resets van zowel het modem als het glasvezelkastje nog alttijd oranje lampje, hierdoor werkt mijn ethernet verbinding met de computer NIET. Echt schandalig. 


Ik wil mensen aanraden deze box NIET te nemen. Ik heb hem vandaag aangesloten en helaas blijft er een power lampje oranje branden, ook na diverse resets van zowel het modem als het glasvezelkastje nog alttijd oranje lampje, hierdoor werkt mijn ethernet verbinding met de computer NIET. Echt schandalig. 

Toch wel een rare opmerking zonder enige context. Kan je niet beter aangeven wat je precies gedaan / getest hebt. Zodat je hulp / tips kan krijgen ?


Ik wil mensen aanraden deze box NIET te nemen. Ik heb hem vandaag aangesloten en helaas blijft er een power lampje oranje branden, ook na diverse resets van zowel het modem als het glasvezelkastje nog alttijd oranje lampje, hierdoor werkt mijn ethernet verbinding met de computer NIET. Echt schandalig. 

Toch wel een rare opmerking zonder enige context. Kan je niet beter aangeven wat je precies gedaan / getest hebt. Zodat je hulp / tips kan krijgen ?

Uh pardon? Ik heb de box gewoon aangesloten conform de instructies. Met de V12 nooit een probleem gehad, ik had nooit moeten overstappen op deze box.


Wachttijd meer dan 15 minuten, ga je helemaal ** ******* schamen kpn

Admin: bericht aangepast i.v.m huisregels


Ik wil mensen aanraden deze box NIET te nemen. Ik heb hem vandaag aangesloten en helaas blijft er een power lampje oranje branden, ook na diverse resets van zowel het modem als het glasvezelkastje nog alttijd oranje lampje, hierdoor werkt mijn ethernet verbinding met de computer NIET. Echt schandalig. 

Toch wel een rare opmerking zonder enige context. Kan je niet beter aangeven wat je precies gedaan / getest hebt. Zodat je hulp / tips kan krijgen ?

☝🏾 Precies dit!

Dank je wel, @GPStracks


Hoe zijn abonnees die er gebruik van kunnen maken nu eigenlijk op de hoogte gebracht? Ik heb nog geen bericht van hen ontvangen over hoe en wanneer en als ik kijk op "Mijn KPN” zie ik dat 4 Gb/s op mijn adres wel beschikbaar is maar ik kan het abonnement niet kiezen.


@pieterboes alleen hier via het forum en via de Media en nu via de reclame met de mooie overdreven SuperFiber reclame praatje.

 

Je zal het mogelijk niet kunnen kiezen omdat je nog een Hussel abonnement hebt of nog binnen een jaarcontract.


Reageer