Skip to main content

4 Gbit/s en een nieuw modem: de KPN Box 14

4 Gbit/s en een nieuw modem: de KPN Box 14
Toon eerste bericht

Mike2165
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 10 oktober 2023
XS4-Arjan schreef:

Als je van GoF (max 1GBit/s) naar XGS-PoN wil, zal KPN de apparatuur in je wijkkast moeten veranderen. Je kan dat dus niet zelf veranderen, KPN zal erbij moeten komen.

Dat klopt dat punt snap ik maar klantenservice geeft aan dus de 23ste bellen en dan zouden hun die nieuwe verbinding opleveren en een monteur aansturen om mij in het pop om te zetten 

• Nieuwkomer
  • 10 oktober 2023

Mag ik dan wel mijn eigen apparatuur gebruiken? bijv UDM-SE (en via de 10g SFP) of moet ik perse echt van KPN gebruiken

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 10 oktober 2023

Het is bij wet mogelijk gemaakt om je eigen apparatuur te mogen gebruiken. Dus je bent niet gebonden aan apparatuur van KPN.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 10 oktober 2023
Mike2165 schreef:
XS4-Arjan schreef:

Als je van GoF (max 1GBit/s) naar XGS-PoN wil, zal KPN de apparatuur in je wijkkast moeten veranderen. Je kan dat dus niet zelf veranderen, KPN zal erbij moeten komen.

Dat klopt dat punt snap ik maar klantenservice geeft aan dus de 23ste bellen en dan zouden hun die nieuwe verbinding opleveren en een monteur aansturen om mij in het pop om te zetten 

Op zich wel logisch dat je vanaf de 23e kan bellen. Eerder worden die abonnementen nog niet aangeboden, en doet KPN er dus nog niets mee. Misschien wordt op deze manier jouw wijkcentrale op de planning gezet om naar xgs-gpon te migreren, misschien ook niet. Je zal denk ik echt de 23e moeten afwachten. Ook KPN-medewerkers geven al aan dat ze daar niets meer over weten.

Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Netwerk
  • 10 oktober 2023
Mike2165 schreef:
XS4-Arjan schreef:

Als jij er zeker van bent dat je nu GOF hebt, dan wordt dat een teleurstelling. Ik ben bang dat de klantenservice het zelf ook niet snapt momenteel...

Mike2165
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 10 oktober 2023

Ik was er al bang voor. Dan is het afwachten tot ze de PoP een keer aanpassen, Zal de 23ste alsnog is bellen kijken wat er mogelijk is maar hou rekening ermee dat het wachten is 

• 10 oktober 2023

Vanaf 23 oktober introduceren we de hoogste internetsnelheid van Nederland; Maar liefst 4 Gbit per seconde, zowel voor het downloaden als het uploaden.

Inmiddels is deze vermelding al weer achterhaald voordat het is ingegaan.

Delta komt met een nieuw glasvezelabonnement. De provider introduceert op maandag 16 oktober een nieuw 5Gbit/s-abonnement

bron

Gaat KPN ook naar de 5Gbit/s of hoger (bijvoorbeeld meteen naar 10Gbit/s (max van XGS-PON) en versnellen naar 25G PON? 
Delta gaat op termijn (nu nog niet) naar 25g-PON.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
Mike2165 schreef:

Ik was er al bang voor. Dan is het afwachten tot ze de PoP een keer aanpassen, Zal de 23ste alsnog is bellen kijken wat er mogelijk is maar hou rekening ermee dat het wachten is 

Als monteur kan ik je vertellen; bellen is zinloos als je nu op GOF zit. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
VwDt schreef:

Vanaf 23 oktober introduceren we de hoogste internetsnelheid van Nederland; Maar liefst 4 Gbit per seconde, zowel voor het downloaden als het uploaden.

Inmiddels is deze vermelding al weer achterhaald voordat het is ingegaan.

Delta komt met een nieuw glasvezelabonnement. De provider introduceert op maandag 16 oktober een nieuw 5Gbit/s-abonnement

bron

Gaat KPN ook naar de 5Gbit/s of hoger (bijvoorbeeld meteen naar 10Gbit/s (max van XGS-PON) en versnellen naar 25G PON? 
Delta gaat op termijn (nu nog niet) naar 25g-PON.

Dit komt ook doordat het artikel vanmiddag is geplaatst op Tweakers. Ik heb dit nu aangepast. Over je laatste vraag heb ik nu nog geen concrete informatie. 

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+8

Ook wel grappig hoe ze de KPN kat te kakken zetten in hun reclame.

Moest er toch wel even om lachen

Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Netwerk
  • 10 oktober 2023
MennoG78 schreef:

Ook wel grappig hoe ze de KPN kat te kakken zetten in hun reclame.

Moest er toch wel even om lachen

En als je goed kijkt zie je ook nog een groene gloed op het gezicht van de man die de tablet vasthoudt ;-)

Ik kan wel lachen om dit soort speldenprikken. Net als KPN deed bij de introductie van Odido

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12

Voor iemand die geen tv meer kijkt maar wel nieuwsgierig is. Waar praten we over en waar is dit te vinden? 

• 10 oktober 2023

Racingweirdo
Topper
Erik_ schreef:

@MennoG78

EoF en GoF zijn AON, GPON en XGS-PON zijn PON.

Hier leggen we het verschil uit: 

Helaas is deze niet volledig correct. XGS-PON vereist geen point to multipoint architectuur en kan prima toegepast worden op een point to point netwerk, zoals ook al in bedrijf is. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9

Gaaf nieuws! *(zit een excuus te verzinnen waarom ik 4Gbit écht nodig ben straks)*

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 11 oktober 2023

Hou er rekening mee @ikheetjeff dat je infrastructuur thuis dan ook al klaar moet zijn voor 4Gbit. Ofwel snellere switches en snellere netwerkapparatuur in je apparaten, of rechtstreeks op de experiabox 4 apparaten die allemaal 1Gbit gaan slurpen :)

Als je een webserver draait, of je moet remote altijd heel snel bij je NAS kunnen (het zijn maar twee voorbeelden), is 4Gbit natuurlijk sneller dan 1. Al moet je dan ook aan de andere kant weer snellere apparatuur hebben.

De huidige echt praktische toepassing die ik nu zie is als je met meerdere zware gebruikers thuis zit en absoluut geen last van elkaar wil hebben wanneer je met z’n allen op maximale snelheid wil werken.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
XS4-Arjan schreef:

Hou er rekening mee @ikheetjeff dat je infrastructuur thuis dan ook al klaar moet zijn voor 4Gbit. Ofwel snellere switches en snellere netwerkapparatuur in je apparaten, of rechtstreeks op de experiabox 4 apparaten die allemaal 1Gbit gaan slurpen :)

Als je een webserver draait, of je moet remote altijd heel snel bij je NAS kunnen (het zijn maar twee voorbeelden), is 4Gbit natuurlijk sneller dan 1. Al moet je dan ook aan de andere kant weer snellere apparatuur hebben.

De huidige echt praktische toepassing die ik nu zie is als je met meerdere zware gebruikers thuis zit en absoluut geen last van elkaar wil hebben wanneer je met z’n allen op maximale snelheid wil werken.

Jaa, was ook een geintje; ik zit met 1Gbit wel goed en vind 4Gbit op dit moment overkill voor mij. Daarnaast moet ik dan inderdaad mijn hele Omada setup gaan vernieuwen; nieuwe gateway én 4 nieuwe AP's. Vind ik het voor nu nog niet echt waard. Wie weet iets voor de toekomst straks.

Erik van KPN
Moderator
Racingweirdo schreef:
Erik_ schreef:

@MennoG78

Helaas is deze niet volledig correct. XGS-PON vereist geen point to multipoint architectuur en kan prima toegepast worden op een point to point netwerk, zoals ook al in bedrijf is. 

We zeggen ook niet dat XGS-PON point to multipoint vereist. Ons PON netwerk is  point to multipoint, en het is daarop dat we XGS-PON aanbieden. Waaruit volgt dat onze XGS-PON ook point to multipoint is. 

Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Netwerk
  • 11 oktober 2023
Erik_ schreef:
Racingweirdo schreef:
Erik_ schreef:

@MennoG78

We zeggen ook niet dat XGS-PON point to multipoint vereist. Ons PON netwerk is  point to multipoint, en het is daarop dat we XGS-PON aanbieden. Waaruit volgt dat onze XGS-PON ook point to multipoint is. 

En die laatste conclusie is dus fout. Er zijn vanaf begin 2020 veel netwerken point to point gebouwd waarbij KPN wel GPON/XGS-PON in de PoP's installeerde. Point to multipoint passieve aanleg begon pas in 2021

En je mag aannemen dat alle oude PoPs die dus in point to point netwerken staan de komende jaren nog worden uitgerust met XGS-PON apparatuur zodat we alle klanten kunnen bedienen met de nieuwe technieken en snelheden.

pieterboes
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 11 oktober 2023
ikheetjeff schreef:

Gaaf nieuws! *(zit een excuus te verzinnen waarom ik 4Gbit écht nodig ben straks)*

Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan ;)

Ik vrees dat we hier ook wel over gaan!

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+8
pieterboes schreef:
ikheetjeff schreef:

Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan ;)

Ik vrees dat we hier ook wel over gaan!

is ook een optie.

alleen dan ook je thuisnetwerk er voor geschikt maken is eigenlijk zonde geld.

Voor beetje tv kijken en surfen of gamen ga je het niet merken

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

dit is slechts een marketing truc. Die enkeling die die 4Gb thuis echt nodig denkt te hebben en technisch ook aankan, zijn op 1 hand te tellen. En voor degene die ‘omdat het kan’, geen probleem. Maar die andere paar miljoen, trap er niet in.

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 11 oktober 2023

4gb, dat is wel even wat anders dan mijn 50/5 glasvezel verbinding... 

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 12 oktober 2023

50/5 Klinkt eerder als DSL @j3roentje :)

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 12 oktober 2023
XS4-Arjan schreef:

50/5 Klinkt eerder als DSL @j3roentje :)

Een AON/GOF glasvezelverbinding, 2 jaar terug aangesloten.

Reageer