Skip to main content

4 Gbit/s en een nieuw modem: de KPN Box 14

4 Gbit/s en een nieuw modem: de KPN Box 14
Toon eerste bericht

506 reacties

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 17 oktober 2023

Ik ben nieuwsgierig naar de fabrikant, specificaties en afbeelding van de nieuwe Box 14, en wanneer en hoe je het alvast kan aanvragen.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1759 reacties
  • 17 oktober 2023
Timba schreef:

Ik ben nieuwsgierig naar de fabrikant, specificaties en afbeelding van de nieuwe Box 14, en wanneer en hoe je het alvast kan aanvragen.

Afbeeldingen zijn al bij Tweakers gepost (en daar werd gezegd dat het van de website van KPN kwam):

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/76807874#76807874

Forum|alt.badge.img

En per waarneer is het bestelbaar?

• Helper
  • 32 reacties
  • 18 oktober 2023
Marcomestreech schreef:

En per waarneer is het bestelbaar?

Als het goed is vanaf aanstaande maandag, de 23e.

• Topper
  • 11 reacties
  • 18 oktober 2023

Hoi, kan je ergens een postcode check doen of de glasvezel die je nu hebt wel of niet voldoet ?

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1759 reacties
  • 18 oktober 2023

Vanaf 23 oktober sowieso, want dan is het abonnement bestelbaar (als je GXS-PON hebt).

Op de website van Freedom.nl kan je een postcodecheck doen, waarna ze de gebruikte techniek laten zien. Die is niet helemaal 100% (bijv. in gebieden met meer dan 1 glasvezelaanbieder), maar je kan het altijd proberen.

• Helper
  • 32 reacties
  • 18 oktober 2023
Herbert256 schreef:

Hoi, kan je ergens een postcode check doen of de glasvezel die je nu hebt wel of niet voldoet ?

Volgens mij als je de postcode check doet van Freedom Internet (op freedom.nl) krijg je daarna de beschikbare opties voor internet, bij alle Glasvezelpakketten staat dan welke techniek er bij jou aanwezig is, zou dan moeten zijn: 

Netwerk: KPN | Belichting: KPN | Techniek: XGSPON

• Topper
  • 11 reacties
  • 18 oktober 2023
cronixx schreef:
Herbert256 schreef:

Volgens mij als je de postcode check doet van Freedom Internet (op freedom.nl) krijg je daarna de beschikbare opties voor internet, bij alle Glasvezelpakketten staat dan welke techniek er bij jou aanwezig is, zou dan moeten zijn: 

Dank voor je snelle antwoord ! Maar helaas.

>>> Netwerk: KPN | Belichting: KPN | Techniek: AON

• Helper
  • 32 reacties
  • 18 oktober 2023
Herbert256 schreef:
cronixx schreef:
Herbert256 schreef:

Dank voor je snelle antwoord ! Maar helaas.

>>> Netwerk: KPN | Belichting: KPN | Techniek: AON

Ahh das zonde inderdaad, misschien komt er maandag ook een plan voor wanner de oudere technieken (PON/AON) een upgrade krijgen naar XGSPON (of iets anders?) waardoor de 4gbit/s mogelijk is….

Maar dat zal wel niet...

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Oud-Moderator
  • 15905 reacties
  • 18 oktober 2023
Timba schreef:

Maandag zetten we een kennisbankartikel online over de Box 14. En er staat al wat op Tweakers enzo.

Herbert256 schreef:

Onze postcodecheck op kpn.com zal aangeven of 4Gbit/s beschikbaar is of niet zodra deze snelheid live gaat.

cronixx schreef:

Ahh das zonde inderdaad, misschien komt er maandag ook een plan voor wanner de oudere technieken (PON/AON) een upgrade krijgen naar XGSPON (of iets anders?) waardoor de 4gbit/s mogelijk is….

Maar dat zal wel niet...

Dit verwacht ik ook niet.

• Topper
  • 37 reacties
  • 19 oktober 2023

ik zit op aon en kreeg sms dat er onderhoud zal worden gepleegd….

wellicht dat aon actief aangepakt wordt…?

• Topper
  • 37 reacties
  • 19 oktober 2023
XS4-Arjan schreef:

Vanaf 23 oktober sowieso, want dan is het abonnement bestelbaar (als je GXS-PON hebt).

Op de website van Freedom.nl kan je een postcodecheck doen, waarna ze de gebruikte techniek laten zien. Die is niet helemaal 100% (bijv. in gebieden met meer dan 1 glasvezelaanbieder), maar je kan het altijd proberen.

heb 2 adressen gecontroleerd en het klopt dat freedom.nl je techniek goed ‘raad’

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1759 reacties
  • 19 oktober 2023
Berto-G schreef:

Wishful thinking. Sorry.

Wat ik van KPN-medewerkers op andere fora heb begrepen is dat dat nu nog niet het geval is. Sowieso ls je van AON naar PON of een andere XGS variant over gaat, zou je ook een ander glaskastje moeten krijgen. Ik denk dat ze die eerst gaan vervangen voordat je een onderhoudsmelding krijgt. Geen idee hoe de layout in de wijkkast is, maar als er parallel aan AON ook een XGS viariant wordt ingebouwd zou je daarvan zelfs niet eens een onderhoudsmelding moeten krijgen.

Maar goed, ik ben zelf geen monteur, dus wellicht heb ik het ergens nog mis in mijn redenatie.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1759 reacties
  • 19 oktober 2023
Berto-G schreef:
XS4-Arjan schreef:

heb 2 adressen gecontroleerd en het klopt dat freedom.nl je techniek goed ‘raad’

Niet helemaal overigens, want Freedom kiest de goedkoopste aanbieder als je twee glasvezelaanbieders op je adres hebt. En er was nog iets waar ze het niet helemaal correct hebben (wees een KPN monteur mij op in een andere website toen ik freedom aangaf als betrouwbare indicator). Maar als je XGS-PON ziet, is het sowieso raak 🙂

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4453 reacties
  • 20 oktober 2023
Berto-G schreef:

Nee. Dat gaat nog niet gebeuren. Als je namelijk een normale NT op een PON netwerk zet verstoor je alle buren in de wijk die ook aangesloten zitten. Hier zal ter zijner tijd meer informatie over komen maar het verwisselen van OAN naar PON zijn werkzaamheden die best ingrijpend zijn.

pieterboes
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 60 reacties
  • 21 oktober 2023

Gaat KPN de abonnees eigenlijk nog benaderen over een mogelijke snelheidsverhoging? Ik heb de berichtgeving tot nu toe alleen uit de media en dit forum vernomen. Als je die niet leest weet je dus van niets.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+30

Het zal ongetwijfeld meegaan in de nieuwsbrief, @pieterboes. Of we iedereen individueel gaan informeren, durf ik niet te zeggen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23443 reacties
  • 21 oktober 2023
GPStracks schreef:

Beter gewoon even afwachten wat er de 23e gecommuniceerd gaat worden..

👌

GPStracks schreef:

ik een Asus router met 2,5 GB Nics direct op de ONT aangesloten. Ben nog op zoek naar een geschikte (eigen) 10 GB router die direct op de ONT kan worden aangesloten voor alleen internet. Heeft iemand tips voor een goede router met veel instelmogelijkheden? Geen iptv of Wifi nodig. Deze bijvoorbeeld Ubiquiti US-XG-6POE ?

Voor deze vraag heb ik een eigen topic voor je aangemaakt, omdat het niet veel te maken heeft met dit onderwerp. Dan kunnen we het daar verder oppakken. 

• 0 reacties
  • 21 oktober 2023
pieterboes schreef:

Gaat KPN de abonnees eigenlijk nog benaderen over een mogelijke snelheidsverhoging? Ik heb de berichtgeving tot nu toe alleen uit de media en dit forum vernomen. Als je die niet leest weet je dus van niets.

Het meest logische is dat alleen de klanten worden geïnformeerd waar KPN dit kan leveren. Dus per definitie niet in de door Reggefiber uitgerolde gebieden dat is zover ik weet.allemaal AON. Of de tweede Fiber moet worden gebruikt voor Pon, ook dat zal lastig zijn als ik de reactie van Ik_Combineer goed lees.

• Topper
  • 14 reacties
  • 21 oktober 2023
Galdor68 schreef:
pieterboes schreef:

Het meest logische is dat alleen de klanten worden geïnformeerd waar KPN dit kan leveren. Dus per definitie niet in de door Reggefiber uitgerolde gebieden dat is zover ik weet.allemaal AON. Of de tweede Fiber moet worden gebruikt voor Pon, ook dat zal lastig zijn als ik de reactie van Ik_Combineer goed lees.

2e fiber? KPN netwerk sluit er maar 1 aan of moeten ze dan bij je thuis ook weer langs komen

• 0 reacties
  • 21 oktober 2023
Mennogg schreef:
Galdor68 schreef:
pieterboes schreef:

2e fiber? KPN netwerk sluit er maar 1 aan of moeten ze dan bij je thuis ook weer langs komen

Klopt.

In het oude reggefiber  netwerk waren twee fibers heel normaal, op 1 vezel kwam internet telefonie en iptv binnen op de tweede vezel analoge Tv, dvb-c en fm radio.  Nu is hier 1 vezel ongebruikt en kan ik in theorie twee nt's naast elkaar gebruiken. Alleen zal dit achterliggend niet zo simpel zijn als ik dit nu schrijf.

Ook als die ene vezel wordt gebruikt zal er een monteur moeten komen. Of er moet een geschikte gpon converter zijn voor een TY01 ftu.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1207 reacties
  • 21 oktober 2023
Garhid schreef:
Mennogg schreef:
Galdor68 schreef:
pieterboes schreef:

Klopt.

In het oude reggefiber  netwerk waren twee fibers heel normaal, op 1 vezel kwam internet telefonie en iptv binnen op de tweede vezel analoge Tv, dvb-c en fm radio.  Nu is hier 1 vezel ongebruikt en kan ik in theorie twee nt's naast elkaar gebruiken. Alleen zal dit achterliggend niet zo simpel zijn als ik dit nu schrijf.

Ook als die ene vezel wordt gebruikt zal er een monteur moeten komen. Of er moet een geschikte gpon converter zijn voor een TY01 ftu.

die 2de vezel is niet meer in gebruik ook in de PoP vziw

• 0 reacties
  • 21 oktober 2023

@MR_CHIP bij KPN niet nee. Bij Trined nog steeds. Kwestie van licht erop en gaan.

Indodraakje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 61 reacties
  • 22 oktober 2023

Als we upgraden van 1gbit/s → 4gbit/s raak ik dan mijn korting kwijt die ik voor 1gbit/s had, of word alleen de extra kosten inrekening gebracht? dus 15euro extra p/m?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7564 reacties
  • 22 oktober 2023

Als je nu specifiek korting op je 1 Gbit/s abonnement hebt dan zal deze inderdaad komen te vervallen als je deze aanpast naar 4 Gbit/s. Mocht die korting een bepaalde periode gelden, dan kun je de upgrade altijd na je kortingsperiode doen. 🙂

Admin edit: dit blijkt niet het geval

Reageer