Skip to main content
Vraag

4 Gbit/s snelheid niet te halen via utp6 kabel

• August 21, 2025
  • 6 reacties
  • 108 keer bekeken

Hallo ik werk bij KPN en de klant zit met volgende probleem.

Dit is de melding

Ik heb een Box V14 modem. IPv6 staat ingeschakeld en mijn apparaten krijgen correcte globale IPv6-adressen uit de KPN-range (2a02:a447::/48). Ook worden de DNS-servers (2a02:a47f:e000::53/54) uitgedeeld.

Probleem: er wordt geen IPv6 default route (::/0) uitgedeeld aan mijn apparaten. Daardoor is er geen daadwerkelijke IPv6-connectiviteit naar internet.

Voorbeeld:

• test-ipv6.com meldt geen IPv6-connectiviteit.
  • tracert -6 2001:4860:4860::8888 geeft Transmit error: code 1231.
  • Windows toont IPv6-adressen, maar zonder internettoegang.

Conclusie: de Box V14 deelt wel adressen uit, maar er is geen werkende IPv6-route naar het KPN-netwerk.

Kunt u bevestigen of IPv6 in mijn regio/abonnement daadwerkelijk ondersteund is, en zo ja, dit probleem verder laten onderzoeken?

Groeten,

6 reacties

• August 21, 2025

De titel is: "4 gb snelheid niet te halen via utp6 kabel". Wat heeft dat te maken met de vraag?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 21, 2025

Kunt u bevestigen of IPv6 in mijn regio/abonnement daadwerkelijk ondersteund is, en zo ja, dit probleem verder laten onderzoeken?

----

Hallo ik werk bij KPN en de klant zit met volgende probleem.

Vraag je dit nu voor jezelf of voor ‘de klant’?

Want geciteerde is in tegenspraak met elkaar.

En als je inderdaad voor/bij KPN werkt heb je intern toch heel korte lijntjes om zoiets na te vragen, dan bij een consumentenforum, welke geen KPN helpdesk is.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 21, 2025

Voor de klant. Dat stukje tekst had de klant mij gemaild. Nee heb al meerdere afdelingen gehad en niemand kon me echt helpen. We hebben voor nu maar een monteur op gestuurd, maar vraag me af of hij echt nog met iets kan helpen. Vandaar mijn vraag uit nieuwsgierigheid 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 21, 2025

Ik had dit toevallig vorige week ook. Bij mij bleek het een conflict tussen mijn VLAN's te zijn. Ik heb toen tijdelijk IPv6 op al mijn netwerken uitgezet en daarna één voor één weer ingeschakeld, waarna alles weer werkte. Dit geldt natuurlijk niet voor een V14, maar de situatie is vergelijkbaar.

Heeft de klant de V14 al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen? Dat is misschien niet ideaal, maar het kan helpen als er een conflict is met het toekennen van de IPv6-adressen.

• August 21, 2025

IPv6 is momenteel gewoon een drama bij KPN volgens mij. Ik heb het uitgezet. Want ik heb geen zin om daar tijd aan te verspillen. En je merkt er niks van als je het uitzet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 21, 2025

IPv6 is momenteel gewoon een drama bij KPN volgens mij. Ik heb het uitgezet. Want ik heb geen zin om daar tijd aan te verspillen. En je merkt er niks van als je het uitzet.

Dat kan ik jou alleen maar toestemmen. Als je IPv6 toch nodig hebt, gebruik een eigen router bij KPN of een tunnel bij een provider zonder IPv6 zoals Odido.Â