Skip to main content
Vraag

4000Mbit/s abonnement, ik haal minder dan de helft

• August 24, 2026
  • 22 reacties
  • 241 keer bekeken

Hoi, Ik heb een abonnement van 4000Mbit/s, maar ik haal niet eens 1500Mbit/s. hoe kan ik dit oplossen??

22 reacties

rvk01
Slimmerik
  • August 24, 2026

Heb je dit getest met de computer direct met kabel aan de Box 14?
(Ik neem aan dat je de KPN Box 14 gebruikt en niet een eigen router?)

Niet via wifi en zonder switch e.d. tussen de computer en router?

Voor verdere diagnose… welke netwerkkaar in de computer? Welk OS? etc.

Forum|alt.badge.img+4
  • Medewerker KPN Escalaties
  • August 24, 2026

En controleer ook een andere PC, met dergelijke snelheden is het heel normaal dat je computer zelf de bottleneck is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2026

Mijn computer gaat blijkbaar maar tot 1gb, maar ik zou toch willen veranderen van abonnement is dit toch mogelijk op een manier?

JanD
Wijsgeer
  • August 28, 2026

Beste ​@Thaliamjr als je niet binnen een vast contract zit, kun je maandelijks je abo naar boven of beneden bijstellen.

Naar boven kan in jouw geval niet, want je hebt al het snelste internet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2026

Hoi, ik zit helaas wel in een vast contract:(, weet u misschien hier een oplossing voor?

JanD
Wijsgeer
  • August 28, 2026

Hoi, ik zit helaas wel in een vast contract:(, weet u misschien hier een oplossing voor?

Je laptop aansluiten op de 1Gigabit LAN-poort, dan heb je nog internetruimte genoeg voor andere apparaten die tegelijk op internet willen. ​@Thaliamjr 

rvk01
Slimmerik
  • August 28, 2026

Niet om onder dat vaste contract uit te komen…

Je kunt je hardware upgraden om die snelheid wel te halen (wat je oorspronkelijk wilde hebben) 😉

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Mijn computer gaat blijkbaar maar tot 1gb, maar ik zou toch willen veranderen van abonnement is dit toch mogelijk op een manier?

Hoi ​@Thaliamjr 

Je kunt de snelheid van je vast internet één keer per maand wijzigen bij je Mijn KPN omgeving of de Mijn KPN App.

Dus als je wilt downgraden naar een snelheid van 1 Gigabit per seconde, dan kun je dat dus helemaal zelf regelen binnen jouw Mijn KPN omgeving vanachter een PC/Laptop.
Er bestaat een kans, dat je dan tevens KPN Box 12 zult ontvangen en KPN Box 14 weer retour moet sturen, maar dat lees je vanzelf in de bevestiging mail vanuit KPN nadat je jouw snelheid omlaag hebt gezet.

Want ook tijdens je lopend contract kun je de snelheid gewoon één keer per maand omhoog of omlaag bijstellen.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Beste ​@Thaliamjr als je niet binnen een vast contract zit, kun je maandelijks je abo naar boven of beneden bijstellen.

Naar boven kan in jouw geval niet, want je hebt al het snelste internet.

Hoi ​@JanD 

Ook binnen een lopend (vast) contract, kun je één keer per maand je internet snelheid omhoog of omlaag zetten binnen de Mijn KPN omgeving.
Je hoeft dus niet te wachten tot het moment dat je weer kunt verlengen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2026

Hoi, bedankt voor je antwoord. Zou u mij kunnen uitleggen hoe ik dit kan regelen, want als ik in de app ga kan ik niet omlaag gaan helaas. Of moet dit perse op een computer/laptop?

JanD
Wijsgeer
  • August 28, 2026

Beste ​@Thaliamjr ga in de app naar mijn producten, kies voor internet en dan voor snelheid aanpassen 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2026

Ik krijg helaas maar 1 optie

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Thaliamjr 

En wat krijg je te zien als je inlogt vanachter een gewone PC of laptop?
Want je zou de overige snelheden gewoon moeten zien staan binnen de Mijn KPN omgeving.

• Log in vanachter een PC of laptop in op Mijn KPN
  • Je komt op het overzicht uit
  • Klik op “internet” waar ook je straatnaam en huisnummer staat vermeld, onder “Thuis”.
  • Je komt nu op het overzicht van je “vast internet abonnement”.
  • Scrol omlaag naar het groen omlijnde gedeelte waar “Gemakkelijk aanpassen” staat vermeld.
  • Klik hier op de bovenste balkje met “Abonnement aanpassen” (met tandwieltje)
  • Nu komt je uit op de pagina waar je de snelheid kunt aanpassen.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Thaliamjr .  Heb je de instructies hierboven van ​@Michel.uit.Arnhem  gevolgd? Wat is daar uit gekomen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2026

hoi, ik krijg weer hetzelfde te zien

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Thaliamjr 

Erg vreemd dat je de overige snelheden niet te zien krijgt.

Zorg ervoor dat je community profiel volledig ingevuld is met je persoonlijke gegevens, dan kan moderator ​@Erwin van KPN even in je klantengegevens kijken om te zien waar dit aan ligt.
Want zelf kun je dit niet oplossen.

rvk01
Slimmerik
  • August 28, 2026

Ook binnen een lopend (vast) contract, kun je één keer per maand je internet snelheid omhoog of omlaag zetten binnen de Mijn KPN omgeving.
Je hoeft dus niet te wachten tot het moment dat je weer kunt verlengen.

Nee, dat is volgens mij niet meer mogelijk.

Zie de opmerking bij deze post.

Admin:

Internetabonnementen die vóór 30 maart 2026 zijn afgesloten, kunnen maandelijks worden aangepast: zowel omhoog als omlaag in snelheid.

Voor internetabonnementen die ná 30 maart 2026 zijn afgesloten, geldt het volgende: tijdens de contractperiode kun je wel upgraden naar een hogere snelheid, maar niet downgraden naar een lagere snelheid.

Na afloop van de contractperiode kun je je abonnement weer maandelijks aanpassen, zowel omhoog als omlaag.

En let ook op dat je een eventuele korting kwijtraakt die je de snelheid aanpast (omhoog of omlaag).

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2026

Hoi, oh dat is erg jammer. Alleen ik heb wel nog een probleem dat ik niet de 4000Mbit/s haal. Als ik dit meldt bij kpn kan ik dan wel downgraden?, want ik vind het zonde om zoveel te betalen voor een abonnement waar ik niet volop gebruik van kan maken 

rvk01
Slimmerik
  • August 28, 2026

Hoi, oh dat is erg jammer. Alleen ik heb wel nog een probleem dat ik niet de 4000Mbit/s haal. Als ik dit meldt bij kpn kan ik dan wel downgraden?, 

Dan zullen ze dus eerst vragen om dat eerst bekabeld te testen. Want op de router zelf komt (waarschijnlijk) wel 4Gbps binnen. Dat jij alleen wifi gebruikt is geen zaak van KPN.

Waarom heb je voor 4Gbps gekozen als je de hardware niet hebt? Gewoon niet aan gedacht? 🫣

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2026

Ik heb er niet zoveel verstand van helaas, daarom wist ik dit niet inderdaad. Ik dacht dat dit voor elke apparaat hetzelfde zou zijn.

JanD
Wijsgeer
  • August 28, 2026

Tja, een goede les voor een volgende keer eerst goed kijken of je apparatuur het wel aan kan en dat kan al snel tegenwoordig, 4 apparaten kunnen tegelijk maximaal 1 Gigabit aan in dit geval, Maarten zijn nog maar weinig apparaten die 4Gbit aan kunnen en heb je als consument ook niet nodig.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 28, 2026

Die 4.000 heb je waarschijnlijk wel. Met 4 pc's tegelijkertijd ~1.000 per pc trekken zal wel lukken. 

Maar 1 apparaat de volledige 4.000 lukt dus niet. Is ook vrij zinloos voor 1 apparaat. 

In je modem kun je de lijnsnelheid vinden. Dat zal zeker om en nabij de 4.000 zijn. 

Hoe meer bandbreedte des te meer apparaten tegelijkertijd probleemloos werken. 

Box 14 gele poorten 2 x maximaal 1.000

Groen maximaal 2.500

Rood maximaal 10.000