Skip to main content
Beantwoord

4G backup werkte niet tijdens netwerkstoring voor verbinding van mijn bedrijf

• June 3, 2025
  • 8 reacties
  • 123 keer bekeken

Vannacht was er een storing op het KPN netwerk waardoor mijn bedrijf geen order meer ontving van thuisbezorgd Om deze netwerkstoringen op te vangen, immers er kan altijd een storing optreden, heb ik 4G backup dongels van KPN.

Maar ja deze boden geen backup van een internet connectie. Omdat de 4G dongels kennelijk gebruik maken van hetzelfde netwerk van KPN waar een storing in was opgetreden. Ik moest uiteindelijk een hotspot verbinding maken met een mobiletelefoon provider van mijn werknemer die niet via het KPN netwerk gebruik maakt om de opgelopen wachtrij aan orders alsnog te kunnen verwerken.

De 4G backup blijkt dus een wassenneus te zijn die geen backup bied bij een netwerk storing van het KPN netwerk.

Beste antwoord door JanD

Beste ​@onderdelinde2 dan zou ik de werking en instelling van de dongel eens testen, want die is er juist voor om bij uitval van het vaste netwerk via 4G over te nemen.

Dat beide in de storing tegelijkertijd zouden zitten, lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Ik zou het op een rustig tijdstip eens testen door de stekker uit de wan- of dsl-poort van de router te trekken, dan moet de dongel het meteen oppakken, zo niet dan de storingsdienst van KPN bellen via 0800 0403 als zakelijke klant.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • June 4, 2025

Beste ​@onderdelinde2 dan zou ik de werking en instelling van de dongel eens testen, want die is er juist voor om bij uitval van het vaste netwerk via 4G over te nemen.

Dat beide in de storing tegelijkertijd zouden zitten, lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Ik zou het op een rustig tijdstip eens testen door de stekker uit de wan- of dsl-poort van de router te trekken, dan moet de dongel het meteen oppakken, zo niet dan de storingsdienst van KPN bellen via 0800 0403 als zakelijke klant.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dit is inderdaad niet waarvoor je een back-up dongel hebt, ​@onderdelinde2. Je moet erop kunnen vertrouwen dat deze werkt in geval van nood. De tip van ​@JanD om deze eens op een rustig moment te testen, is een goeie. Als het tijdens de test ook niet werkt, dan is er mogelijk meer aan de hand. Neem in dat geval contact op met 0800 0403.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 5, 2025

Het mobiele netwerk en vaste netwerk zijn inderdaad gescheiden van elkaar zoals Jan meldt. Mocht dit niet werken neem dan vooral contact op met KPN Zakelijk en dan gaan we uitzoeken hoe het komt dat deze het niet deed. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van een back-up.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 5, 2025

Uiteraard de dongel getest door deze rechstreeks in laptop te verbinden en sim kaart in mobile geplaats. Geen internet. Wel verbinding met KPN netwerk net als de glasvezelmodem maar geen internet verbindingen. Dus met hotspot via andere mobiele provider mijn kassa en order systeem aan internet verbonden. uurtje later werkte het overigens weer. maar nu is er constant hapering op het ztv kastje. herstarten van en veilig internet uitzetten bied geen resultaat op de haperingen.erg vervelnde om steeds de ztv steeds te herstarten. Geld overigens voor alle drie de ztv kastjes waravan 1 op een nadere lokatie staat maar wel via het zakelijke MKB een netwerk loopt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 5, 2025

Beste ​@onderdelinde2 het beste is testen met de dongel in de modem zoals ik eerder beschreef.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 6, 2025

JanD, dongel werkt in modem. Ook nu als ik glasvezel uit zet, Werkte alleen niet tijdens de storing zoals beschreven. Of een gezamelijke gateway lag eruit of DNS server storing. Zowel modem als dongel kwamen niet verder dan het KPN netwerk. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 6, 2025

Beste ​@onderdelinde2 dan weet je in ieder geval dan de dongle het overneemt bij een internetstoring.

Waarom het op dat bewuste moment niet gewerkt heeft kan ik niet beoordelen.

Maar als je datum en tijdstip weet kan KPN zakelijk dat misschien wel voor je uitzoeken als je daar belang bij hebt.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn dat we in ieder geval hebben kunnen uitsluiten of de dongel defect is, ​@onderdelinde2. Net als ​@JanD weet ik niet waarom hij niet werkte toen er storing was. Misschien dat mijn collega aan de telefoon dit voor je kan uitzoeken.