Skip to main content

Sinds een week hebben we een 4G modem om de internetsnelheid bij onze koperlijnen (ik heb bonding) op te hogen. Dankzij bonding hadden we 5 up en 30 down. Na installatie van het 4G modem ging de snelheid omlaag naar 4 up/25 down. Het 4G modem heeft 2 streepjes ontvangst.

Na 3 dagen (monteurs-)reset en andere herlaadacties konden we weer internetten, bellen en tv-kijken. Ook heeft een monteur besloten om ons een nieuw 4G modem te sturen. Dat staat nu ook al bijna 3 dagen op de experiabox V10 en…...nog steeds geen sneller internet. En, veel erger, inloggen bij Triodos lukt ook nog steeds niet.

Is dit op te lossen en hoedan?

 

 

Goedemorgen Bram,

Het is weer tijd voor de wekelijkse updatevraag!

Staat de poort voor het snellere internet al (bijna) open? Of heeft KPN al plannen om glasvezel aan te leggen in ons buitengebiedbuurtje?

 

 


Gaat het nog lukken dit jaar?

Ik zit volgens mij al 3 weken te wachten op het 4G-modem dat wel doet wat het moet doen.


Ja, dat moet lukken zoals ik het zie. Als het goed loopt zelfs nog voor de kerst.  Het is aangepast en ik heb buitengebied voor je besteld. Je krijgt hiervoor een nieuw 4-G modem die vanaf de 23e december werkend zal zijn. 


Top! als het allemaal werkt dan laat ik je dat weten.


Vanmorgen kregen we een melding dat “de bestelling gereed” is. Vol verwachting klopt (nog steeds) ons hart.
maar ... uhhh

De (pair)bonding is eraf en de snelheid is nu 12 down en 2 up. Ik hoef nog maar een dag thuis te werken dit jaar, maar met die snelheid zal ik weer een iPhone voor het raam moeten hangen als Hotspot.
De snelheid was tot gisteren 27 down en 5 up, 2x zo snel. Waarom die bonding nu er af is, is me niet duidelijk. Het -inmiddels- derde 4G-modem staat mooi blauw te zijn (en achterop knipperen geel+groen). In de Experiabox V10 staat de 3G/4G connectie status nog steeds zonder IP-adres (0.0.0.0).
Als we inderdaad tot 48 uur moeten wachten op een 4G verbinding dan zijn we op kerstavond op snelheid of tot na de kerst het haasje?

Dat wordt lekker Netflixen deze kerst met de kids thuis …... NOT  :tired_face::triumph::scream:


Dat 3G/4G in de V10 heeft niks te maken met je 4G modem van Sagemcom.

Dat 3G/4G in de V10 is voor als je zelf een USB stick o.i.d. wilt gebruiken, als backup bij uitval van de DSL vebinding b.v.

Verder een tenenkrommend verhaal, hoe iets goed werkends wordt gesloopt en ook tegen de drukste periode van het jaar. Maarja, ik lees ‘zakelijk’ en dat i.c.m. met telefoonlijnen; Dat zijn de ergste berichten op dit forum kwa administratieve dwalingen. Gelukkig heb je nog internet, 12Mbps is niet slecht voor een buitengebied.


OK, dus het valt niet te controleren of de V10 met de 4G kan samenwerken/communiceren?
Ik dacht dat de 1e optie in de V10 was voor een dongle en de 2e voor een aangesloten apparaat (met het IP-adres van het 4G-modem).

 

Het is idd een belachelijk triest verhaal. Murphy in het kwadraat, of erger.
12 Mb is idd niet slecht, de wijkkast staat hier 600m vandaan. Ik was niet eens zo ontevreden met de 27Mb mbv pair-bonding.
Het is wachten op glasvezel; dat steekt hier eind vd straat uit de grond. Bij de buren zijn ze 1 jaar geleden gestopt en nu mag er niet gegraven worden ivm de winter (LOL)


@Marelli7 ik zou je willen vragen hier te kijken voor het aansluiten van het 4G modem. Als je die stappen gevolgd hebt zou de snelheid vanuit het 4G toegevoegd moeten worden aan het modem. Heb je het ook op die manier aangesloten maar je merkt geen verbetering, laat het dan even weten. 


Bram, dat is exact zo aangesloten als beschreven (zoals het al weken klaar staat). Het 4G-modem is met de meegeleverde kabel 1-op-1 aangesloten op de V10. De Sagembox heeft het IP-adres: 192.168.2.252. Alle leds blauw (2 voor signaal) en de connectie- en link-led op de achterkant staan te knipperen (dus verbonden).

Graag hulp!!

Net ook nog even een reset van het modem gegeven...noppes


SIB duurde altijd een dag of 3 voordat het echt werkt. Zijn genoeg berichten op dit forum van mensen die direct na aansluten of gereed email het nog niet werkt. Heb ook al eens de suggestie gedaan dat ze dit met briefje o.i.d. duidelijk maken. Dat was wellicht nog voor Bram z’n tijd.


48 uur dacht ik ergens gezien te hebben. Maar ja, dan is het kerst en dan zijn er niet zo veel helpdesken bemand.

We lopen nu al maanden tegen dit probleem aan. En monteurs op afstand, tig helpdeskmedewerkers kunnen er de vinger niet achter krijgen wat het werkelijke probleem is. Ik heb nu mijn derde 4G-modem, daar zal het echt niet aan liggen. Met de kennis die ik heb denk ik nog steeds dat er een firmware instructie naar ons modem gedownload moet worden, maar ja, wie ben ik.

 

Had ik maar niet ja gezegd op een abo-wissel naar snel internet buitengebied maanden terug, dan was m’n hartslag nog normaal, had ik al die úren chatten, bellen forummen wat nuttigs kunnen doen en was het internet nu nog op 27 Mb. Das war einmal.

 


Ondertussen wordt onze internetverbinding trager en trager. Inmiddels zitten we op 7 up, 2,3 down. En veel erger is dat allerlei cloudverbindingen time-outs beginnen te geven. De bestanden van Adobe etc. willen niet meer  sync-en. Internetbankieren met Triodos kan alleen met de stekker uit het 4G-modem.

Nog even en iedere huisgenoot (vrouw, kinderen) moet zijn/haar eigen telefoon via een hotspot verbinden met zijn/haar laptop/ipad.

Dit kán toch niet waar zijn KPN?

 


@Bram_  ik heb je gisteren een pb gestuurd. De snelheid is nu 9,7/2,3.

 


Het is vrijwel Kerstavond en …. na ruim 3 maanden geknoei bij KPN we hebben nog steeds geen snel internet, of eigenlijk Half internet sinds gisteren.

 

@Bram_ kan nog een 2020-Like krijgen als hij e.e.a. voor elkaar weet te krijgen.  Het kán nog (laten we optimistisch blijven :joy::grimacing::imp:

 


Dag 3: nog steeds doet het 4G-modem niet mee. 

Klopt dit? 

 


Als dit in de Sagemcom is, dan zou het kunnen, heb zelf geen KPN meer, anders zie: https://forum.kpn.com/internet-9/4g-buitengebied-snelheid-bijft-na-resets-laag-enkele-sites-niet-meer-bereikbaar-517021?postid=1186815#post1186815

In de ExperiaBox valt weinig te zien, de software die dat bundelen van DSL+4G doet is onderdeel van het groter geheel van TCP/IP. Principe is tegenwoordig openbaar, maar KPN geeft de werking niet vrij. Je kan wel inloggen op de Sagemcom, daar moet ergens een datateller zijn die aangeeft hoeveel verkeer er heen en weer gaat, ik dacht op de verbinding tussen de Experiabox en de Sagemcom. Die datateller moet dus flink groter dan 0 zijn, want dat betekent dat er veel extra aan datasnelheid via 4G is.

Ik dacht dat de sagemcom op 192.168.2.252 zit, de experiabox zit op 192.168.2.254


Dag 3: nog steeds doet het 4G-modem niet mee. 

Klopt dit? 

 

Dat deel van de configuratie van de Experiabox gaat niet over de Sagemcom 4G connectie, maar over de 3G/4G dongle via de USB poort. Of het Sagemcom modem iets bijdraait kun je alleen aan een snelheidstest zien.


Dag 4: helaas nog steeds op halve snelheid (12down, 2up) omdat één van de ADSL-lijnen nog steeds niet mee doet.
De 48 uur zijn al ruimschoots voorbij, of zijn het uren op werkdagen :thinking: .

De Sagembox krijgt bij mij het idd IP-adres 192.168.2.252. Ik kan daar gewoon op inloggen hoewel ik dacht dat dat dichtgetimmerd zat. Het 4G-modem geeft aan dat het verbonden is met het internet, maar daar gebeurt niets mee (zie*)

Vanmiddag het V10 modem maar eens resetten, dat is zover ik weet het eerste wat elke helpdeskmedewerker (van de 10+ die ik gesproken heb) als eerste laat doen. Niet dat het ooit geholpen heeft. Ik heb -voor de zekerheid- ook de lan-kabel tussen 4G en V10 getest met een RJ45 Lan Cable Tester: alle 8 aders zijn goed en in de goede volgorde.


* Nu met inmiddels mijn derde(!) toegestuurde 4G-modem heb ik zo mijn twijfels over de Experiabox V10. De hardware lijkt goed te functioneren. Ik vermoed dat de juiste firmware of de juiste settings (zoals communicatie via 4G-modem toestaan) niet zijn/worden geladen. Behalve een gewone reset (met het pinnetje) zal ik ook een zg. monteurs-reset doen (terug naar fabrieksinstellingen, waarna mijn profiel weer geladen wordt...hoop ik).

Eigenlijk jammer dat het me als -eenvoudige- consument niet lukt om iemand op de chat of aan de telefoon te krijgen die het probleem écht -technisch inhoudelijk- begrijpt en er ook daadwerkelijk wat aan kan doen. Onze moderator @Bram_ probeert met volgens mij wel, maar ook hij komt niet bij de juiste persoon/afdeling.

Dit zie ik in het 4G-modem:

SagemBox Connected

 


Een reset heeft geen effect gehad: nog steeds maar 1 ADSL lijn en het 4G-modem mag niet mee doen.

Maandag verder met deze sh#tzooi :angry::rage::smiling_imp::imp::imp: en hopelijk een slimme gast aan de chat te krijgen


Dag 5: halve snelheid nog steeds...en ik geloof ook niet in wonderen


De screenshot van de 4G-modem is wat ik bedoelde en als het samenspel tussen 4G en DSL zou werken, had die 419,07 kB veel en veel groter moeten zijn. In ieder geval veel en veel meer dan de 2,04 MB. De 4Gmodem verzendt meer dan die ontvangt, bevestigt denk ik dat het knooppunt voor jouw in de centrale niet op orde is, of misschien geeneens bestaat. Bij SIB moet er in zowel de Experiabox bij jouw thuis als ergens een de KPN infrastructuur een proces draaien die de 4G en DSL stromen samenvoegd resp. scheidt.

Misschien heeft je Experiabox nog niet de firmware met SIB fuctionaliteit, dan zal het i.i.g. niet werken. Je kan misschien de detail versie nummering hier weergeven, dan kunnen anderen met SIB misschien zien of inschatten of je ExperiaBox ueberhaupt die update/versie al heeft gekregen.

Het lijkt er echter meer op dat er in de KPN infrastructuur nog een (sub)order is blijven hangen, misschien gewoon omdat een oud-PTTer z’n werk nog niet heeft gedaan (iemand van KPNnerwerkNL onderdeel, die gaan over de kabels voor alle DSL providers). Het gaat om iets met bonding en zakelijk; bonding doet men niet nu met corona, hoewel het afbreken dan kennelijk weer wel.


Is dit wat je bedoelt:

 

Het abo was privé. E.o.a. verkoper heeft mij begin oktober(!) sneller internet weten te verkopen op een oud zakelijk adres hier. Dat was het begin van het gedonder.

als het goed is gegaan heeft onze moderator @Bram_  het voor elkaar kunnen krijgen om dat weer om te zetten naar privé. Ik heb nu ongeveer 6 af- en aanmeldingen van contracten im mijn mailbox gehad, dat ik nu niet weet wat het laatste contract is.

Bonding hebben we al een paar jaar (had eerder gekund als iemand die status van de wijkkast had aangepast - heeft me maanden gekost om de juiste persoon te vinden).

Wat mij betreft is bonding vooralsnog goed te doen (27 down/5 up) is met 1 thuiswerker nog te doen. Als de kinderen thuis zijn is het wat krapjes.

Ik hoop oprecht dat er iemand bij KPN die SIB functionaliteit aan kan zetten, zoniet dan terug naar bonding en wachten op glasvezel (hier helaas van Delta...brrrr)

 


Ja; Software versie is waar iemand anders die ook SIB heeft misschien kan vergelijken en/of mensen die geen SIB hebben. Kan best zijn dat er niks van te zeggen is, namelijk dat dat MultiPath-TCP (nodig voor SIB) er al langer inzit, ook bij mensen die geen SIB hebben.

Bij ons in de regio is het glasvezel ook niet van KPN, is helemaal geen brrr vergeleken met telefoonlijnen van KPN. En let ook eens op: https://www.google.com/search?q=EQT+KPN


Ja, dat is de laatste versie, die heb ik ook. Is ergens in de afgelopen 2 maanden bij mij terecht gekomen. Sinds die tijd meer hang ups tussen Experiabox en Sagemcom maar kan aan de Powerline verbinding daartussen liggen. Ga daar geen onderzoek meer aan doen want nu glasvezel in huis. Hoop binnen 2 weken het glas modem te ontvangen en dan 700 of hoger Mbps. Volgend jaar alles van KPN dan de deur uit.


Vandaag nog steeds knudde.

mijn eerste chat met KPN werd afgebroken (na eerst het aantal wachtenden te zien oplopen...huh).
Nu weer een chat opgestart: 90 wachtenden voor mij. LOL

@Bram_ ben jij onze redder in nood?